Актуальність технології Проект Концепції літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі визначає головною метою літературної освіти виховання читацької особистості з розвиненим естетичним смаком, самостійним критичним мисленням, гуманістичним світоглядом. Об’єкт літературної освіти – особистість учня (його духовно-емоційний світ, моральні цінності та орієнтації, творче мислення, уява, читацькі компетенції, мовлення). Вивчення літератури за біологічно адекватною (ноосферною) технологією якраз і сприяє розв’язаннютаких завдань. БАТ – один із методів реалізації моєї методичної проблеми.
Час створення технології: 1993 – 1995-ті рр. Наукові дослідження проводили Б.А.Астафьєв,Н.В.Маслова, С.В. Лещев, Ж.Піаже, В.Параджанов, А.Н.Леонтьєв, Ж.-Ж.Руссо, М.Монтессорі, Г.Лозанова, В.Ф.Шаталов, Я.-А.Коменський. Вперше у вітчизняній педагогіці висловив думку про цілісне формування людської особистості в процесі виховання К.Д.Ушинський, який зазначав: «Діти мислять формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі».
Ідея досвіду – забезпечення права людини на природовідповідне мислення. Мета та завдання вчителя – сформувати і дати учневі навичку роботи з навчальним мислеобразом, закріпити його в довготривалій пам’яті. Навчити користуватися новим образом, залучити його до динамічного потоку раніше придбаних мислеобразів, які постійно рухаються.
Новизна технології БАМ забезпечує роботу екологічного (двопівкульного), тобто природовідповідного мислення. Дозволяє занести навчальну інформацію у довгочасну (тривалу) пам'ять, скоротити у 3-5 разів час навчання, зберегти ресурси здоров'я. Залучає до освітнього процесу всі канали сприйняття.
Структура уроку: Перший етап – репрезентація інформації (активність). Другий – сприйняття інформації (релаксація). Третій– осмислення інформації (активність). Четвертий – представлення в слові (релаксація). П’ятий – архівування інформації (активність). Особливість уроку. Кожен урок закінчується творчим завданням: створити власні мислеобрази, використовуючи малюнок, оповідання, схему, вірш, кросворд.
Ці етапи уроку співвідносяться з системою етапів пізнання Ж.Піаже. Релаксація. Активність. Релаксація. Активність. Методи: релаксація малювання символу, слухання тексту, читання тексту,подання інформації,анліз образу. Мета : ввести новий матеріал на основі власного досвіду і вибору обговорення інформації розуміння інформації, заучування тексту учнями сенсорно-моторний етап символьний етап,логічний етап, лінгвістичний етап
Апробація технології Невська О., Ануфрієва Т.Ф. (Росія), Григор’єва Л.В. (Якутія), на Україні – С.В.Поліщук (Маріупольська ЗОШ № 40 ім. Є.М.Миська), В.І.Павленко(викладач Зміївського професійного енергетичного ліцею Харківської області), В.І.Тул, Л.І.Селезньова, В.В.Панченко, В.І.Павленко, Н.О.Немченко, М.В.Половинка (колектив учителів Борівської ЗОШ І – ІІІ ступенів ім..С.Закори Харківської обл.). Проблеми. Технічне та методичне забезпечення. Власні шляхи досягнення результатів навчально- виховного процесу. На першому та заключному етапахуроку застосовую методи і прийоми проблемного та інтерактивного навчання, технології критичного мислення.
Прогнозовані результати: Зростання мотивації учнів до навчання, інтересу до предмета. Покращення успішності учнів усіх категорій. Зниження антисоціальних проявів у поведінці. Ріст гармонійної особистості. Розкриття творчих здібностей учнів, а також здібностей досамопізнання, самооцінки. Формування цілісного мислення. Розкриття внутрішнього “ я ” дитини. Здоров’язберігаючий та здоров’явідновлювальний ефект.
Висновки. 1. Забезпечення кінцевої мети загальної середньої освіти Володіння ключовими компетенціями Пізнавальна компетентність Висока духовна і (галузеві знання) (оперування знаннями на практиці) Здоровоморальна культура Самоосвітня здоровозберігаюча компетентність (здоровий спосіб життя) компетентність (прагнення до саморозвитку)
2. Дотримуйся розроблених професором К. Вайнцвангом «заповідей» творчої особистості: будь господарем своєї долі; досягни успіху в тому, що любиш; зроби свій конструктивний внесок у спільну справу; вибудуй свої відносини з людьми на довірі; розвивай свої творчі здібності; культивуй у собі сміливість; піклуйся про своє здоров’я; не втрачай віри в себе; намагайся мислити позитивно; поєднуй матеріальний достаток із духовним задоволенням.