Матеріали з досвіду роботи вчителя географії з даної теми можуть служити орієнтиром для вчителів, як формувати ключові та предметні компетентності на уроках географії, природознавства.
Єдиний шлях, що веде до знань - це діяльність.
Б.Шоу
Людина освічена та, яка знає, де знайти те, чого вона не знає.
Георг Зіммель
мета сучасної школи – створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості;
вимір якості шкільної освіти – вміння школяра вчитися;
головні проблеми сучасної дидактики: «для чого вчити?» і «як учити?»;
новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти.
Основною метою освіти сьогодення є підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильне рішення у конкретних навчальних, життєвих ситуаціях.
є реалізація
компетентнісного підходу в навчанні
спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова, загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності
набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Чому сьогодні перед педагогами постає питання організації освітнього процесу з точки зору компетентнісного підходу? Напевне, тому, що лише «суха» теоретична обізнаність не дає можливості сучасній людині в повній мірі реалізувати себе у суспільстві. В наш час особливої цінності набувають уміння швидко і всебічно аналізувати проблемну ситуацію, використовуючи свої знання, знаходити цікаве (нестандартне) рішення проблеми, брати відповідальність за прийняття рішення. У набутті різностороннього досвіду і полягає основа компетентнісного підходу в освіті.
➢Предметні – формуються засобами навчальних предметів.
➢Міжпредметні – належать до групи предметів або освітніх галузей.
➢Найбільш універсальними є ключові компетентності, які формуються засобами міжпредметного і предметного змісту.
❖інтелектуальна
❖мовленнєва
❖математична
❖здоров’язберігаюча
❖соціальна
❖загальнокультурна
❖фінансова грамотність
❖інформаційна
❖комунікативна ❖громадянська
Серед предметних компетентностей слід виділити:
Основні складові компетентності:
➢ по-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності;
➢ по-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний;
➢ по-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.
Вчені вивели формулу компетентності, яку вчителі, що творчо працюють і цікавляться трансформаційними процесами в сучасному суспільстві повинні взяти за основу.
Компетентність = мобільність знань + |
||
гнучкість методу + критичність |
|
|
мислення |
|
|
Результативна складова стосується формування компетентностей (ключових і предметних), для опису яких використовуються такі поняття:
«знає і розуміє» – знаннєві (фактологічні) результати – знаннєва форма компетентності;
«уміє і застосовує», «обчислює, аналізує, будує, трансформує» – результати, які вимагають активної діяльності – діяльнісна форма компетентності;
«виявляє ставлення й оцінює» – ціннісна форма компетентності.
створення особистості, яка володіє просторово-географічними знаннями, культурногеографічними ціннісними орієнтирами; особистості, яка пов`язує своє майбутнє у географічному середовищі на основі взаємодії з природою, тобто – формування компетентної, обізнаної особистості з активною громадською позицією.
У своїй діяльності розвиваю різні групи компетентностей у школярів, а саме:
❖інформаційну,
❖соціальну,
❖картографічну, ❖комунікативну,
❖мовленнєву,
❖полікультурну,
❖самоосвіти та саморозвитку, ❖інтелектуальну та логічну.
❖ використовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків;
❖ стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа Інтернет);
❖ вчу учнів аналізувати інформацію з Інтернетджерел;
❖ консультую учнів, як працювати з підручником, картою, легендою, нагадую плани характеристик географічних об’єктів;
❖ формую вміння школярів складати плани, схеми, робити висновки та узагальнення, робити рецензії.
❖ залучаю учнів до групової діяльності на уроках; ❖ використовую на уроках інтерактивні методи (методпрес, «Мозковий штурм», «Мікрофон»); ❖ провожу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (диспут, урок-суд, конференція), подорож, гра);
❖ залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проектів, зокрема «Чисте село – чисте довкілля», «Відходи – прибуток»; ❖ заохочую учнів до вживання географічної термінології та вивчення географічної номенклатури.
❖використовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей;
❖навчаю учнів аналізувати події та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; ❖виховую соціальну та гендерну рівність,вміння орієнтуватись у своїх правах та обов’язках;
❖практикую на заняттях тренінгові вправи для згуртування колективу;
❖постійно залучаю учнів до природоохоронної, краєзнавчої та пошукової роботи.
Розвиваючи мовленнєву компетентність використовую завдання:
❖надати усну характеристику об’єктів, явищ, подій; ❖скласти таблицю або схему чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці; ❖навчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати власну позицію; ❖складати різні типи планів характеристик географічних об’єктів;
❖готувати короткі повідомлення, реферати, складати тези, опорні схеми й будувати відповідь на цій основі.
❖ під час вивчення країн світу використовую на уроках різноманітні матеріали, які свідчать про досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв);
❖ використовую випереджувальні завдання з метою
створення учнями візитних карток – презентацій країн світу;
❖ стимулюю учнів до опрацювання питань полікультурного характеру в періодиці.
❖формую і розвиваю інтерес до предмета; ❖залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури;
❖розвиваю уміння працювати з текстом, картою;
❖залучаю дітей до самостійного складання структурно – логічних схем, таблиць; ❖здійснюю обов’язковий зворотній зв'язок в процесі самоосвіти через проведення бесід, тестів, проектів, презентацій;
❖залучаю учнів активно готуватися до участі в олімпіадах.
❖навчаю учнів розв’язувати проблеми, працюючи індивідуально та в групах;
❖заохочую ініціативу учнів;
❖залучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам;
❖залучаю учнів до підготовки і проведення предметних тижнів, участі у дослідницькопошуковій діяльності.
❖навчаю учнів орієнтуватися у географічному просторі;
❖працюю над формуванням вмінь роботи з картами, умінь визначати географічне положення об’єктів, аналізувати розміщення природних умов та ресурсів, населення та господарства окремих країн та світу; ❖провожу картографічні розминки, групові змагання біля карти.
Розвиваючи інтелектуальну та логічну компетентність ❖допомагаю учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчальнопізнавальної діяльності, навчаю їх вчитися; ❖привчаю їх працювати над встановленням логічних зв'язків, прослідковувати головну думку;
❖намагаюсь якомога частіше використовувати питання «чому?», щоб навчити мислити, встановлювати причиннонаслідкові зв'язки;
❖привчаю учнів думати та діяти самостійно.
Структура уроку в системі компетентнісного навчання
На цьому етапі фіксується у мовленні нове правило (алгоритм); організується самооцінка учнями своєї
навчальної діяльності. Наприклад, - Яку мету ставили?
- Чи досягли поставленої мети?
- Яким способом?
- Де можна застосувати ваші знання?
- Що на уроці у вас вийшло добре?
- Над чим потрібно ще попрацювати?
- Оцініть свою діяльність.
Треба пам’ятати: володіння дитиною способом діяльності – ситуація її успіху
Підготовка – мотивація учнів, визначення теми, цілі і задачі проекту, вимоги до оформлення і захисту
Планування – визначення джерел інформації, її аналіз, розподіл завдань в групах
Спостереження – збір інформації та ілюстрацій
Результат – аналіз роботи
Оформлення – оформлення презентації чи колажу тощо
Захист проекту – виступ перед колективом
Оцінювання – аналіз роботи, самооцінка, оцінка однокласників
На уроках географії в межах змістової лінії «громадянська відповідальність» спрямовано на розвиток соціальної активності особистості, формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи, орієнтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства.
Розвиток соціальної та громадянської компетентності у процесі навчання географії може відбуватися на трьох рівнях:
навчання про громадянську відповідальність;
навчання для розвитку розуміння та формування ціннісних ставлень до громадянської відповідальності;
навчання через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності
Клас |
Тема |
Очікуваний результат |
Складові громадянської компетентності, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи |
8 |
Демографічні процеси та статево віковий склад населення світу та України |
•розуміє поняття соціальної справедливості; • усвідомлює необхідність ґендерної рівності, гармонії і солідарності у суспільстві. |
• толерантне ставлення до інших, їхніх думок і поглядів; • повага до людської гідності та прав людини; • повага до різноманітності; • уміння аргументувати свою думку; • навички аналітичного |
|
|
Компетентнісний підхід |
мислення. |
Час: 15 хв.
Мета: пояснити необхідність соціальної справедливості та ґендерної рівності, формувати толерантне ставлення до людей незалежно від статі, віку чи соціальної належності.
Використані матеріали: посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас», с. 63.
1. У кутках класу розміщено твердження: в одному «ТАК», у другому «НІ». Учням читається твердження, вони погоджуються чи не погоджуються з твердженням і займають позицію «ТАК», «НІ» або «НЕ ЗНАЮ».
2. Далі учні коментують свій вибір і наводять аргументи на його підтримку, також учні можуть змінити свою позицію.
Скорочення кількості населення України може призвести до зникнення української нації.
• Ситуацію зі скороченням населення України можуть поліпшити економічні та соціальні заходи.
• Населення України, що виїхало до інших країн, має обов’язково повертатися.
• В Україні середня тривалість життя жінок порівняно з чоловіками є вищою, тому треба змінити пенсійний вік: жінкам підвищити, а чоловікам зменшити.
• В Україні є велика кількість людей похилого віку, тому було б добре обмежити їх у фінансових ресурсах до мінімуму.
• Усі люди незалежно від віку, статі, етнічної чи національної належності є рівними.
Підведення до розуміння того, що всі люди незалежно від віку, статі, етнічної, національної чи соціальної належності є рівними і мають однакові права.
Повага і толерантне ставлення до людини є основою мирного співжиття.
Компетентнісний підхід до викладання географії має увійти до педагогічної практики кожного вчителя. Разом з тим виникає багато проблем.
Основними проблемами, які виникають під час упровадження компетентнісного викладання, зокрема, географії:
проблеми матеріально-технічного забезпечення,
відсутність мотивації та інтересу учнів,
відсутність системності й цілісності в організації освітнього процесу, недостатній рівень психолого-діагностичного супроводу, обмеженість часу на розробку дидактичних матеріалів.
Відсутність приладів та географічного обладнання можна частково компенсувати застосуванням інтернетресурсів, використанням електронних засобів навчального призначення (онлайн-інструменти).
Нам , вчителям , довіряють найдорожче – дітей , нашу надію , наше майбутнє .
Саме ми виховуємо із дітей майбутніх повноцінних членів суспільства .
Кожен вчитель , і я особисто , намагаюсь вселяти дітям віру у власні сили ,
спонукати до творчої праці , аби не зникло бажання щоразу піднятись на сходинку вище .