Презентація з досвіду роботи "Компетентнісний підхід до викладання предметів природничого змісту"

Про матеріал

Матеріали з досвіду роботи вчителя географії з даної теми можуть служити орієнтиром для вчителів, як формувати ключові та предметні компетентності на уроках географії, природознавства.

Перегляд файлу

image

image

Єдиний шлях, що веде до знань - це діяльність.

Б.Шоу

Людина освічена та, яка знає, де знайти те, чого вона не знає.

Георг Зіммель

imageАктуальність проблеми

—  мета сучасної школи – створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості;

—  вимір якості шкільної освіти – вміння школяра вчитися;

—  головні проблеми сучасної дидактики: «для чого вчити?» і «як учити?»;

—  новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти.

imageОсновною метою освіти сьогодення є підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильне рішення у конкретних навчальних, життєвих ситуаціях.

Завданням сучасної школи

є реалізація

компетентнісного підходу в навчанні

imageКомпетентнісний підхід

— спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова, загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності

Компетентність

— набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.

Чому сьогодні перед педагогами постає питання організації освітнього процесу з точки зору компетентнісного підходу? Напевне, тому, що лише «суха» теоретична обізнаність не дає можливості сучасній людині в повній мірі реалізувати себе у суспільстві. В наш час особливої цінності набувають уміння швидко і всебічно аналізувати проблемну ситуацію, використовуючи свої знання, знаходити цікаве (нестандартне) рішення проблеми, брати відповідальність за прийняття рішення. У набутті різностороннього досвіду і полягає основа компетентнісного підходу в освіті.

imageТри рівні компенетностей

Предметні – формуються засобами навчальних предметів.

Міжпредметні – належать до групи предметів або освітніх галузей.

Найбільш універсальними є ключові компетентності, які формуються засобами міжпредметного і предметного змісту.

imageОсновні ключові компетентності

інтелектуальна

мовленнєва

математична

здоров’язберігаюча

соціальна 

загальнокультурна

фінансова грамотність

інформаційна

imageкомунікативна громадянська 

imageСеред предметних компетентностей слід виділити:

логічну картографічну аксіологічну краєзнавчу

imageОсновні складові компетентності:

по-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності;

по-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний;

по-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.

—  Вчені вивели формулу компетентності, яку  вчителі, що творчо працюють і цікавляться трансформаційними процесами в сучасному суспільстві повинні взяти за основу.

Компетентність = мобільність знань +

гнучкість методу + критичність

 

мислення

 

—

imageРезультативна складова стосується формування компетентностей (ключових і предметних), для опису яких використовуються такі поняття:

—  «знає і розуміє» – знаннєві (фактологічні) результати – знаннєва форма компетентності;

—  «уміє і застосовує», «обчислює, аналізує, будує, трансформує» – результати, які вимагають активної діяльності – діяльнісна форма компетентності;

—  «виявляє ставлення й оцінює» – ціннісна форма компетентності.

Метою сучасної географічної освіти є

створення особистості, яка володіє просторово-географічними знаннями, культурногеографічними ціннісними орієнтирами; особистості, яка пов`язує своє майбутнє у географічному середовищі на основі взаємодії з природою, тобто – формування компетентної, обізнаної особистості з активною громадською позицією.       image

imageУ своїй діяльності розвиваю різні групи компетентностей у школярів, а саме:

інформаційну,

соціальну,

картографічну, комунікативну,

мовленнєву,

полікультурну,

самоосвіти та саморозвитку, інтелектуальну та логічну.

Формуючи інформаційну компетентність

    використовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків;

    стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа Інтернет);

    вчу учнів аналізувати інформацію з Інтернетджерел;

    консультую учнів, як працювати з підручником, картою, легендою, нагадую плани характеристик географічних об’єктів;

    imageформую вміння школярів складати плани, схеми, робити висновки та узагальнення, робити рецензії.

Формуючи комунікативну компетентність

     залучаю учнів до групової діяльності на уроках; використовую на уроках інтерактивні методи (методпрес, «Мозковий штурм», «Мікрофон»); провожу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (диспут, урок-суд, конференція), подорож, гра);

     залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проектів, зокрема «Чисте село – чисте довкілля», «Відходи – прибуток»; заохочую учнів до вживання географічної термінології та вивчення географічної номенклатури.

image

Формуючи соціальну компетентність

використовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей; 

навчаю учнів аналізувати події та встановлювати причинно-наслідкові звязки; виховую соціальну та гендерну рівність,вміння орієнтуватись у своїх правах та обовязках; 

практикую на заняттях тренінгові вправи для згуртування колективу;

постійно залучаю учнів до природоохоронної, краєзнавчої та пошукової роботиimage.

Розвиваючи мовленнєву компетентність використовую завдання:

надати усну характеристику об’єктів, явищ, подій; скласти таблицю або схему чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці; навчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати власну позицію; складати різні типи планів характеристик географічних об’єктів;

imageготувати короткі повідомлення, реферати, складати тези, опорні схеми й будувати відповідь на цій основі.

Формуючи полікультурну компетентність

  під час вивчення країн світу використовую на уроках різноманітні матеріали, які свідчать про досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв);

  використовую випереджувальні завдання з метою

створення учнями візитних карток – презентацій країн світу;

  imageстимулюю учнів до опрацювання питань полікультурного характеру в періодиці.

Формуючи компетентність самоосвіти та саморозвитку

формую і розвиваю інтерес до предмета; залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури;

розвиваю уміння працювати з текстом, картою;

залучаю дітей до самостійного складання структурно – логічних схем, таблиць; здійснюю обов’язковий зворотній зв'язок в процесі самоосвіти через проведення бесід, тестів, проектів, презентацій;

залучаю учнів активно готуватися до участі в олімпіадах.     image

Формуючи компетентність продуктивної творчої діяльності

навчаю учнів розв’язувати проблеми, працюючи індивідуально та в групах; 

заохочую ініціативу учнів;

залучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам;

залучаю учнів до підготовки і проведення предметних тижнів, участі у дослідницькопошуковій діяльності.     image

Формуючи картографічну компетентність

навчаю учнів орієнтуватися у географічному просторі;

працюю над формуванням вмінь роботи з картами,  умінь визначати географічне положення об’єктів, аналізувати розміщення природних умов та ресурсів, населення та господарства окремих країн та світу; провожу картографічні розминки, групові змагання біля карти.   image

Розвиваючи інтелектуальну та логічну компетентність допомагаю учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчальнопізнавальної діяльності, навчаю їх вчитися;  привчаю їх працювати над  встановленням логічних зв'язків,  прослідковувати головну думку;

намагаюсь якомога частіше використовувати питання «чому?», щоб навчити мислити, встановлювати причиннонаслідкові зв'язки;

привчаю учнів думати та діяти самостійно.

image

Структура уроку в системі компетентнісного навчання

image

imageРефлексія уроку

На цьому етапі фіксується у мовленні нове правило (алгоритм); організується самооцінка учнями своєї

навчальної діяльності. Наприклад, - Яку мету ставили?

-     Чи досягли поставленої мети?

-     Яким способом?

-     Де можна застосувати ваші знання?

-     Що на уроці у вас вийшло добре?

-     Над чим потрібно ще попрацювати?

-     Оцініть свою діяльність.

Треба пам’ятати: володіння дитиною способом діяльності – ситуація її успіху

image

image

Реалізовуючи компетентнісний підхід до навчання:

imageМіні – проект: послідовність роботи

—   Підготовка – мотивація учнів, визначення теми, цілі і задачі проекту, вимоги до оформлення і захисту

—   Планування – визначення джерел інформації, її аналіз, розподіл завдань в групах

—   Спостереження – збір інформації та ілюстрацій

—   Результат – аналіз роботи

—   Оформлення – оформлення презентації чи колажу тощо

—   imageЗахист проекту – виступ перед колективом

—   Оцінювання – аналіз роботи, самооцінка, оцінка однокласників

imageФормування соціальної та громадянської компетентності

На уроках географії в межах змістової лінії «громадянська відповідальність» спрямовано на розвиток соціальної активності особистості, формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи, орієнтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства.

Розвиток соціальної та громадянської компетентності у процесі навчання географії може відбуватися на трьох рівнях:

—  навчання про громадянську відповідальність;

—  навчання для розвитку розуміння та формування ціннісних ставлень до громадянської відповідальності;

—  навчання через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності


imageПриклад вправи

Клас

Тема

Очікуваний результат

Складові громадянської

компетентності, які можна розвивати за допомогою пропонованої вправи

8

Демографічні процеси та статево віковий склад населення світу та України

розуміє поняття соціальної справедливості;

• усвідомлює необхідність ґендерної рівності, гармонії і солідарності у суспільстві.

              толерантне ставлення до інших, їхніх думок і поглядів; • повага до людської гідності та прав людини; • повага до різноманітності;

              уміння аргументувати свою думку; • навички аналітичного

 

 

Компетентнісний підхід

мислення.

imageВправа «Висловлювання». 8 клас

Час: 15 хв.

Мета: пояснити необхідність соціальної справедливості та ґендерної рівності, формувати толерантне ставлення до людей незалежно від статі, віку чи соціальної належності.

Використані матеріали: посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді «Компас», с. 63.

imageІнструкція

—  1. У кутках класу розміщено твердження: в одному «ТАК», у другому «НІ». Учням читається твердження, вони погоджуються чи не погоджуються з твердженням і займають позицію «ТАК», «НІ» або «НЕ ЗНАЮ».

—  2. Далі учні коментують свій вибір і наводять аргументи на його підтримку, також учні можуть змінити свою позицію.

imageТвердження

—  Скорочення кількості населення України може призвести до зникнення української нації.

—  • Ситуацію зі скороченням населення України можуть поліпшити економічні та соціальні заходи.

—  • Населення України, що виїхало до інших країн, має обов’язково повертатися.

—  • В Україні середня тривалість життя жінок порівняно з чоловіками є вищою, тому треба змінити пенсійний вік: жінкам підвищити, а чоловікам зменшити.

—  • В Україні є велика кількість людей похилого віку, тому було б добре обмежити їх у фінансових ресурсах до мінімуму.

—  • Усі люди незалежно від віку, статі, етнічної чи національної належності є рівними.

imageПідсумки

—  Підведення до розуміння того, що всі люди незалежно від віку, статі, етнічної, національної чи соціальної належності є рівними і мають однакові права.

—  Повага і толерантне ставлення до людини є основою мирного співжиття.

Компетентнісний підхід до викладання географії має увійти до педагогічної практики кожного вчителя. Разом з тим виникає багато проблем.

Основними проблемами, які виникають під час упровадження компетентнісного викладання, зокрема, географії:

проблеми матеріально-технічного забезпечення,

відсутність мотивації та інтересу учнів,

відсутність системності й цілісності в організації освітнього процесу, недостатній рівень психолого-діагностичного супроводу, обмеженість часу на розробку дидактичних матеріалів.

Відсутність приладів та географічного обладнання можна частково компенсувати застосуванням інтернетресурсів, використанням електронних засобів навчального призначення (онлайн-інструменти).

Нам , вчителям , довіряють найдорожче – дітей , нашу надію , наше майбутнє .

Саме ми виховуємо із дітей майбутніх повноцінних членів суспільства .

Кожен вчитель , і я особисто , намагаюсь вселяти дітям віру у власні сили ,

розвивати самостійність та ініціативу ,

спонукати до творчої праці , аби не зникло бажання щоразу піднятись на сходинку вище .

pdf
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
1065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку