Тема: Зовнішні сили Землі, що зумовлюють зміну земної кори
Мета: поглибити знання учнів про літосферу шляхом вивчення
зовнішніх сил Землі; формувати вміння встановлювати
взаємозв’язки між дією зовнішніх сил та формами рельєфу;
закріпити вміння працювати з підручником, атласами;
розвивати в учнів допитливість, навички колективного
спілкування.
Обладнання: карта півкуль, ілюстрації, що демонструють різні
зовнішні процеси, картки із завданнями, підручники, атласи
папір, маркери
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку І. Організаційний момент.
1.Посміхніться вчителю, гостям та однокласникам.
2.Будьте уважні та доброзичливі.
3.Гарний настрій та володіння собою допоможуть вам бути
активними на уроці.
4.Аналізуйте та порівнюйте нове.
5.Не бійтеся помилитися, продемонструйте пам'ять, увагу.
6.Робіть самостійні висновки.
7.Я зичу вам успіхів.
Для проведення уроку необхідно створити творчі групи. Кожна група обирає собі лідера, реалізатора ідей та виконавців, які виконують певний вид робіт.Лідери координують роботу і беруть на себе відповідальність за кінцевий результат. Про готовність група сигналізує зеленою карткою, а про допомогу червоною.
За картинками на яких зображено внутрішні процеси(землетрус, рух літосферних плит, виверження вулкану) пояснити яка їх роль у формуванні рельєфу.
Висновок. Внутрішні сили Землі формують великі форми рельєфу
гори, океанічні западини і хребти.
На попередніх уроках ми познайомилися з внутрішніми силами Землі, дізналися що вони можуть створювати і руйнувати. Завдяки їм поверхня може постійно змінюватись.Але крім внутрішніх сил є ще сили роботу яких часто порівнюють з роботою скульпторів, бо саме вони «вирізьблюють» окремі дрібні деталі великих рівнинних і гірських споруд. Що це за сили і яка їх роль? На це запитання ми бумо шукати відповідь разом.
IV. Визначення теми і мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Використовуючи прийом “ Мозговий штурм” запропонуйте ваші ідеї, варіанти тих сил які ми віднесемо до зовнішніх, які б впливали на формування рельєфу. Вчитель на дошці пише всі ідеї, що пропонуються у вигляді схеми.
Температура повітря
Рослини Тварини
Сонце ЗОВНІШНІ Вітер
СИЛИ
Льодовики Людина
Вода
Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує інструктивну картку та протягом 5-10 хв. працює над завданнями. Свою відповідь продемонструвати опорною схемою, малюнком, використовуючи підручник , атлас.
Завдання: охарактеризувати за планом один із зовнішніх процесів
( вивітрювання, роботу води, вітру, морів, льодовиків, людини).
План характеристики
1.Назва процесу.
2.Види роботи, яка виконується під час процесу.
3.Форми рельєфу, що виникають.
4.Можливі негативні наслідки процесу.
5.Способи боротьби з негативними наслідками.
Творчі групи виконують завдання на фоні тихої музики “ Звуки природи ”.
2.Презентація роботи творчих груп.
1 група – вивітрювання
2 група – робота поверхневих і підземних вод
3 група – робота вітру
4 група – робота моря
5 група – робота льодовиків
6 група – експерти , можуть доповнювати, ставити запитання, робити короткі (1-2 речення) повідомлення “Цікаво знати що…”.
Вчитель на дошці записує нові поняття, після виступу кожної групи.
Після виступу представників всіх груп робиться загальний висновок про характер дії зовнішніх сил Землі.
Висновок. Рельєф є результатом взаємодії внутрішніх і зовнішніх сил Землі. Внутрішні процеси створюють основні нерівності земної поверхні, а зовнішні процеси за рахунок руйнування стараються вирівняти земну поверхню і створити нові дрібні форми. Недарма в народі говорять:
“Вода і камінь довбає”
“Сонце заставляє кричати навіть камені”
“Нема гори без долини”.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Обговорення роботи груп: наскільки вдало було складено характеристики.
2.Прийом “Географічний крос”
Учні по черзі пояснюють основні поняття теми, які під час демонстрації проектів вчитель записував на дошці.
3.Прийом “Бліц-опитування”
- Як називаються піщані горби в пустелях?
VII. Підсумки уроку
Оцінювання діяльності учнів.
Прийом “Мікрофон”
Передаючи “мікрофон” учні закінчують речення “На сьогоднішньому уроці мені сподобалося …”
“Для мене головним на уроці було…”.
VIII.Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника.
Скласти схему “Зовнішні сили Землі і форми рельєфу,які вони створюють”.