Пригадайте казку про Попелюшку. Мачуха наказала їй перебрати мішок проса, змішаного із сочевицею. Попелюшці допомогли пташки. А ви зараз маєте, як Попелюшка, розділити суміш піску і солі. Не чекайте на пташок, використаємо ваші знання про суміші для виконання практичної роботи «Розділення неоднорідної суміші».
Етап 1. Змішування суміші з водою. У невелику склянку помістіть порцію суміші (2—3 г) і налийте 20—30 мл води. За допомогою скляної палички перемішайте вміст склянки. Що спостерігаєте після припинення перемішування? Який компонент суміші розчинився? Де накопичився кожний із компонентів?
Етап 3. Випарювання розчину. Добутий фільтрат налийте у порцелянову чашку і поставте на кільце штатива (можна скористатися також затискачем для пробірок), запаліть сухе пальне і обережно нагрівайте до повного випаровування води. Що спостерігаєте? Де знаходиться кожен із компонентів суміші? Як це ви можете пояснити?
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№ п/п. Що робили Що спостерігали. Висновки. Етап1. Змішування суміші з водою До порції суміші доливаю воду і перемішую вміст склянки. Сіль розчиняється у воді, а пісок – ні. З часом він осідає на дно склянки. Речовини мають різну розчинність. Можна використати метод відстоювання. Етап 2. Очищення добутого розчину фільтрванням. Отриману суміш виливаю у лійку на фільтр. Частинки розчиненої речовини – солі разом з водою проходять через фільтр і утворюють фільтрат, а сіль залишається на фільтрі. Оскільки речовини мають різну розчинність, використовую метод фільтрування. Етап 3. Випарювання і кристалізація розчину Фільтрат виливаю у порцелянову чашку і нагріваю. Вода більш летка, вона випаровується, а сіль залишається на дні порцелянової чашки. Для виділення розчиненої речовини із розчину використовую метод випарювання (кристалізації)