Кольорові МишіЛіна Костенко. Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії. Робота з текстом. Вчитель української мови та літератури. Голубцова Олена
Номер слайду 2
Пригадаймо. Гра «Так/ні»Ліна Костенко почала друкуватися перед другою світовою війною. Ліна Костенко присвятила вірш «Я виросла у Київський Вінеції» свїй школі на Трухановому острові. У 1945-у році Ліна Костенко подарувала свою рукописну збірку П. Тичині. Ліна Костенко мала дві вищі освіти. Ліна Костенко ніколи не була в Чернобилі. Тема поезії «Дощ пройшов» - зображення міста під час непогоди. Поезія «Дощ полив» відноситься до громадянської лірики. Художній засіб «дощ, як парасолька» – епітет. В поезії «Дощ полив» кропив’яний дідок визбирував у траві росу. Головна думка поезії «Дощ полив» - уславлення дощу, як життєдайної, цілющої сили. Поезія «Дощ полив» був написаний у 1989 році.«Розсипана квасолька доганяє хмари» – метафора.
Номер слайду 3
План уроку. Очікування. Сьогодні ми на уроці: Познайомимося з твором «Кольорові миші»Збагнемо суть поезії. Знайдемо метафоричний підтекст твору. Цікаво, про що цей твір?Запишіть свої очікування
Номер слайду 4
Асоціативний кущ. З чим асоціюється цей малюнок? Дайте йому назву. Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних». В. Симоненко
Словникова робота. Жужмом – купою, одне на одному, як-небудь;ладом – так, як треба; цебто – тобто;яблуко-недоквас – недоквашене, кисле, зморщене;мантія – довга широка чорна накидка судді.
Номер слайду 7
Робота з текстом. Про що цей вірш? У чому звинувачує сусід Анну? Чому?Як мишей робила Анна?Що означає бачити кольорові сни? Які значення слова сірий ви знайшли у словнику? Як розуміти вислів «сірий сусід» ?Про кого кажуть «Сіра миша» ?Символом чого можна вважати сусіда ? А кольорових мишей? Яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота? У чому незвичайність образу дівчинки Анни?Яку кінцівку має вірш - щасливу чи трагічну? Чому ви так гадаєте?
Номер слайду 8
Розподіліть іменники-поняття. Анна, дівчинка 10-и років. Робить з осіннього листя мишей, чим зацікавлює дітей сусіда. Сусід Анни, доросла людина, боїться Анни, подає скаргу до суду на дівчину.оригінальністьпересічністьжиттєрадісністьталантіндивідуальністьзаздрістьбуденністьвбогістьяскравістьнеповторністьпримітивністьсірість
Номер слайду 9
Поміркуймо. Чому Ліна Костенко антиподом для дівчинки взяла дорослу людину?Чому саме мишам авторка надала такої честі бути в однойменному творі, а не будь-яким іншим тваринам?Чому Ліна Костенко обрала для сюжету не сучасний час а давній? Зверніть увагу на розв’язку сюжету, та поясніть чому саме кольоровий кіт є тим, хто вирішив проблему?
Номер слайду 10
В усі часи жили люди, які фантазували, мріяли, прикрашали світ різними яскравими кольорами. Їх, як правило, не розуміли, навіть сміялися з них, принижували. Кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, — то неповторна індивідуальність, особистість. І шлях кожної людини — то ще й шлях до самоствердження. Талановиті, обдаровані люди, яскраві особистості, не схожі на Інших, завжди привертали увагу. Одні ними захоплювалися, інші їм заздрили, а декому вони просто заважали, бо на їхньому фоні мали сірий, непривабливий вигляд.
Номер слайду 11
скласти вірш за метафорою до словосполучення «кольорові миші»Вірш за метафорою складається з шести характеристик, розташованих в певній послідовності: колір, смак, запах, зовнішність, звук, якість переживань; перше слово кожного рядка – назва вірша. Зразок. Кольорові мишіКольорові миші - всі барви веселки. Кольорові миші – смак нектару. Кольорові миші – пахнуть свіжістю після дощу. Кольорові миші – переливаються на сонці самоцвітами. Кольорові миші – дзвенять музичністю слова. Кольорові миші – прагнуть до самоствердження.
Номер слайду 12
Домашнє завдання. Прочитати твір на стор. 162-163 Поміркуйте та дайте письмову відповідь на запитання : «Чи потрібні світові неповторні, несхожі на інших особистості. Чи краще хай переважають пересічні мешканці, тоді життя буде простішим?»Намалюйте ілюстрацію до вірша Л. Костенко «Кольорові миші» (за бажанням).