Китайський пейзажний живопис. Витоки китайського живопису сягають 6-7тис. років. Сучасні китайські художники і сьогодні дотримуються традицій стародавнього живопису,використовуючи туш, рослинні фарби, які наносяться на шовк. Природа, за уявленнями китайців, є еталоном прекрасного, утіленням світобудови, основним об’єктом, а людина – мізерна частинка природи.
Основою для картин був шовк, коттон, особливий папір. Китайські живописці використовують мінеральні, рослинні водяні фарби, чорну туш. Багато митців віддають перевагу монохромному живопису, вважаючи, що це краще «розкриває сутність природи». Особливості китайського пейзажного живопису
Якщо європейці розглядають полотна, то китайці їх «читають», адже митці закладають у свої твори певний підтекст: твори сповнені символізму й алегорій. Зокрема символіка пов'язана з образами природи. Кожна рослина, кожна квітка зіставлялися зі спостереженнями законів життя природи та людськими якостями: хризантема - скромності й цнотливості; верба - краси і вишуканої витонченості, сосна - це ідея вічної юності й стриманості. Піон - квітка імператорів. Це символ багатства, достатку, почесті а також це людська краса, романтика, пристрасть, любов.
орхідея (втілення чистоти і благородства), квітка дикої сливи мейхуа (символ стійкості й непохитності; бамбук (символ стійкості і мудрості). Певній рослині відповідала конкретна пташка: фенікс, павич, півень і фазан зображували разом з півонією; качку — з лотосом; лелеку — із сосною.)
Жанр «Люди і речі» (жень-у-хуа), – передавали внутрішній світ людини. Цей жанр охоплював портрети, історичні та міфологічні сюжети, сцени палацового життя. Відомими майстрами цього жанру стали Янь Лібень (600-673) і Чжоу Фан (730-810). Створені живописцями образи імператорів і придворних красунь відтворювали ідеали чоловічої і жіночої краси епохи Тан.
Янь Лібень (600-673 р.р.)Був придворним художником. Згодом став прем'єр-міністром і главою імператорського законодавчого управління. Чудово малював людей. Найвідоміший сувой «Володарі різних епох». Зобразив імператора високим і сильним, в його очах відбивалася впевненість. Янь Лібень. Імператор
Символічне значення кольору. На основі про вчення про 5 першоелементів світу ( вода, вогонь, дерево, метал і земля) китайські художники використовують 5 основних кольорів, які вважають зразковими: Чорний,червоний, синьо-зелений,білий жовтий. Ци Байши, "Осіння цикада на квітках лапіни"
У чому виявляється особливість китайського живопису? Порівняйте портретний живопис художників Китаю з портретним живописом європейських художників. Визначте їх спільні та відмінні риси. Назвати жанри китайського живопису. У чому полягає особливість китайських пейзажів? Які емоції вони викликають у Вас? Порівняйте їх з картинами європейських пейзажистів різних стилів. Якого значення в своїх роботах китайські художники надають кольору?
З чим пов’язана символіка в китайському живописі?У жанрі «гори-води» що символізує чоловічий початок?Що служило матеріалом для китайських картин?Який колір у живописі китайців замінює весь спектр?Що символізує у живописі бамбук, лотос, хризантема, орхідея ?Чи користувались китайські художники попередніми замальовками?Що передавали картини жанру «жень-у»?