* У головному мозку збудження, які надходять від органів чуття, аналізуються, → від нього також надсилаються сигнали органам, → які відповідають за виконання певних функцій. * Наприклад, побачивши на дорозі гострий предмет,→ людина його обходить, → почувши дзвінок телефона, реагує на нього.
* Якщо на сенсорну систему певний подразник діє періодично→ і при цьому щоразу сила його дії поступово збільшується, зростає її чутливість. * Наприклад, фахівці-кулінари краще за людей інших професій розпізнають якість їжі, → водії — розрізняють за звуком двигуна, що працює, його стан тощо.
* Завдяки адаптаційним механізмам, закладеним в організмі кожної людини, → ми здатні за допомогою тривалих вправ підвищувати функціональні можливості сенсорних систем. * Так тренують свій слух музиканти, → відчуття кольору - художники, → смак і запахи - спеціалісти-дегустатори та інші.
* Біологічне значення явища взаємокомпенсації сенсорних систем полягає в тому, → → що в разі ушкодження однієї з них (унаслідок хвороби або травми) → підвищується чутливість до дії подразників інших. * Так, сліпі люди здатні краще розпізнавати звуки, запахи, → у них підвищена дотикова чутливість тощо (мал. 149).
Дайте відповідь на запитання. Дайте визначення поняття «сенсорні системи». 2. Які основні структурні елементи ВХОДЯТЬ до складу всіх сенсорних систем? 3. Які сенсорні системи людини ви знаєте? 4. Що таке адаптація рецепторів? 5. У чому полягає взаємодія сенсорних систем?ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ
Укажіть відділ сенсорної системи, до складу якого входять рецептори: а) периферичний; б) центральний; в) провідниковий.2. Укажіть сенсорну систему, до складу якої входять фоторецептори: а) смакова; б) слухова; в) зорова; г) нюхова.3. Укажіть тип рецепторів, до яких належать рецептори смаку: а) механо-рецептори; б) хеморецептори; в) фоторецептори; г) терморецептори. Виберіть одну правильну відповідь