Урок, тема "Значення опорно – рухової системи, її будова та функції. Кістки та хрящі."

Про матеріал

вивчення нового матеріалу з теми: начення опорно – рухової системи, її будова та функції. Кістки та хрящі."

Зміст архіву
Перегляд файлу

Біологія 8 клас

 

 

Тема. Значення опорно – рухової системи, її будова та функції.

                 Кістки та хрящі.

Цілі уроку: з’ясувати значення опорно – рухової системи людини; установити схожість та поріняти   будову  скелета людини і ссавців , як наслідок походження людини від тварин; розширити поняття про будову кісткової та хрящової тканин.

виходячи з порівняння, розвивати   вміння узагальнювати і робити висновки ;  продовжувати  розвиток  вмінь працювати з таблицями, схемами, моделями, малюнками підручника, аналізувати пройдений матеріал; виховання стійкої мотивації до навчання.

Обладнання й матеріали: таблиці «Скелет людини», «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканини», «Скелет ссавців», мікроскопи, мікропрепарати тканин, мультимедійна презентація.

Базові поняття й терміни: нерухомі, напіврухомі й рухомі сполучення кісток, шов, суглоб,  одноосьові, двохосьові й трьохосьові суглоби, скелет голови,  атлант, епістрофей.скелет тулуба,  пояс верхніх кінцівок, скелет вільної верхньої кінцівки, пояс нижніх кінцівок,  скелет вільної нижньої кінцівки.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний етап

Створення позитивної психологічної атмосфери:

Я бажаю вам сьогодні відчути успіх перемог.

Радість пізнання

Сподіваюсь ви покажете всю свою

Обдарованість і Кмітливість

Девізом нашого уроку будуть такі слова:

Розкажи мені - і я почую,

Покажи мені – і я побачу,

Дай мені зробити – і я зрозумію.

                     Конфуцій

IІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Пошукова бесіда:

а)яка ознака найбільш характерна для тваринних організмів у порівнянні з організмами інших царств?

б) як пересуваються найпростіші, черви, молюски, членистоногі, хребетні тварини?

г) як пересувається людина?

д)які органи організму людини відіграють головну роль при пересуванні?

Повідомлення теми і мети уроку

 

  1. «Збери скелет»: скелет розрізаний на пазли. Потрібно зібрати його

 

  1. Рішення пізнавальних завдань:

• Скільки у людини кісток? Лікарі  Тибету налічували їх 360. Давньоіндийський  хірург Сунугута вважав, що їх 300-306. Вікінги налічували 219 кісток. Сучасні підручники анатомії не вказують точну кількість кісток у людини. Говориться, що кісток близько 200, точніше, 208-210.  Чого же вчені до цих пір не можуть визначитися?
• Стегно витримує вертикально вантаж 1500 кг. Велика гомілкова кістка – 1650 кг, плечова – 850 кг, колінна чашечка – 600 кг, межа міцності ребер на злам у молодих коливається від 85 до 110 кг, кістка твердіше граніту в 2,5 рази,  -в 30 разів. Вона міцніше дуба і майже також міцна, як чавун.  Чим пояснити високу міцність скелета при відносній його легкості?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Опорно – рухова система – комплекс кісток, хрящів, суглобів, зв'язок і мязів, який забезпечує опору тіла і пересування в просторі, а також рух окремих частин тіла відносно одна одної.

 

Компоненти опорно – рухової системи

 

                                           Скелет                                              М’язи

                             (кістки та їхні

                                       з’єднання)

                      пасивна частина                                    активна частина

2. Функції опорно – рухової системи.(Розповідь з елементами бесіди, складання схеми і заповнення таблиці)

 

Функції опорно – рухової системи.

 

               опорна                рухова         кровотворна      захисна     депонуюча

 

Заповнити таблицю «Захисна функція опорно – рухової системи».

Частини скелета

Які органи захищають

1.

1. Головний мозок

2.

2. Серце

3.

3. Легені

4.

4. Нирки

5.

5. Печінка

6.

6. Спинний мозок

7.

7. Сечовий міхур

8.

8. Аорта

  1. Особливості будови кісткової, хрящової танин.

Виконання лабораторного дослідження «Мікроскопічна будова кісткової, хрящової танин»

  1. Хімічний склад кісток. Значення органічних та мінеральних речовин у кістках (Розповідь з демонстрацією мультимедійної демонстрації декальценованої та випаленої кістки, складання та заповнення таблиці)

Склад і властивості кісток

Склад

Властивості

Органічні речовини(30%) – колаген, полісахариди, жири

Гнучкість, пружність

Неорганічні речовини (60%):Са, Р,Мg, мікроелементи

Твердість

ІV.Закріплення знань учнів.

  1. Вправа «Анаграма»:

На дошці написані слова, у яких переплутані букви. Учні мають відгадати зашифровані терміни та дати їм визначення.

РЕЧЕП     ЦІКАНКІВКА  КРИКУП  ДИРУГНА  БРОЕР

  1. Вправа «Третій зайвий»

Учні мають визначити у кожному рядку зайвий термін і пояснити чому він зайвий.

  1.     Грудина, ребра, куприк
  2.     Плечова, стегнова, променева
  3.     Скронева, потилична, ліктьова
  1. Вправа «Поміркуй»

Розставте на малюнку (скелет людини) номери згідно наведеного переліку:

  1.     лобна кістка; 2) грудина; 3) плечова кістка; 4) стегнова кістка;5) зап'ясток
  1. Знайдіть відповідність між функціями опрно – рухової системи та її характеристикою.

1. Кістки хребта і нижніх кінцівок

А) Кровотворна

2. Плескаті і головки трубчастих кісток містять червоний кістковий мозок

 

 

Б) Захисна

3.Кістки черепа, грудна клітка

В) Опорна

V. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати матеріал
  2. Вивчити будову скелета людини
  3.  Виконати завдання “Поміркуй”

 

 

zip
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 березня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку