Головне завдання предмету «Захист України»:формувати в себе оборонну свідомість та стійку громадянську позицію; розуміти у чому є важливість мати свою країну й жити в певній системі цінностей;усвідомити, чим кожен і кожна може бути корисним/корисною в захисті країни. ми маємо шукати баланс між практичними навичками, які має отримати дитина, і світоглядними речами, без яких ці практичні навички можуть ніколи не застосовуватися.
11 клас. Модуль 3. Інформаційна війна Цілі та завдання інформаційної війни. Пропаганда та контрпропаганда. Психологічні операції та інформаційні операції. Роль медіа та штучного інтелекту в інформаційній війніКібербезпека в умовах інформаційної війни. Цілі та завдання OSINT.Інструменти та методи OSINT. Розвідка на основі відкритих даних.
11 клас1. Цілі та завдання інформаційної війни Інформаційна війна – це вплив на населення іншої країни у мирний або військовий час через розповсюдження певної інформації та захист громадян власної країни від такого впливу.. Інформаці́йна війна́ — використання і управління інформацією з метою набуття конкурентоздатної переваги над супротивником. Основними об’єктами протистояння у ході інформаційної війни є інформаційний простір, інформаційні ресурси та інформаційно-технічні системи управління, зв’язку, навігації, комп’ютерні мережі, радіоелектронні засоби тощо.
11 клас Інформаційна боротьба першого покоління це: ведення радіоелектронної боротьби одержання розвідувальної інформації шляхом перехоплення й розшифровки інформаційних потоків масове подання в інформаційних каналах супротивника чи глобальних мережах дезінформації для впливу на осіб, які приймають рішення; одержання інформації від перехоплення відкритих джерел інформації.
11 клас Інформаційна боротьба другого покоління це створення атмосфери бездуховності й аморальності, негативного відношення до культурної спадщини противника; маніпулювання суспільною свідомістю соціальних груп населення країни з метою створення політичної напруженості та хаосу; дестабілізація політичних відносин між партіями; підрив міжнародного авторитету держави; нанесення збитку життєво важливим інтересам держави в політичній, економічній, оборонній та інших сферах.
11 клас1.1 Цілі та завдання інформаційної війни Головне завдання: підрив морально-психологічного стану, зміна поведінки й емоційного настрою, дезорієнтація та дезінформація широких верств населення, послаблення певних традицій і переконань, залякування власного народу образом ворога, а супротивника – своєю могутністю, забезпечення ринків збуту (як складова конкурент. боротьби).
11 клас1.2 Цілі та завдання інформаційної війни породження сумнівів, маніпулювання масами, поширення протиріч та домислів в існуючі переконання, внесення у суспільну та індивідуальну свідомість ворожих, шкідливих ідей та поглядів.Інформаційна війна є викладом інформації у спосіб, який формує у суспільстві чи групі людей потрібну точку зору, громадську думку, систему поглядів щодо окремих питань на користь організатора інформаційного нападу.
11 клас1.3 Цілі та завдання інформаційної війни Спроби залякати супротивника за допомогою агітації, дезінформації та пропаганди відомі з часів Стародавнього Єгипту, Греції та Риму, однак особливого значення інформаційна війна набула у 20 столітті, коли розвиток ЗМІ (газети, радіо, телебачення, Інтернет) дозволив маніпулювати масовою свідомістю на знач. відстанях.
11 клас1.4 Цілі та завдання інформаційної війни Вакциною проти ворожого інформаційного впливу є комплекс заходів під назвою інформаційна гігієна, який розкриває механізми боротьби з інформаційною агресією, пояснює механізми інформаційної війни, розробляє протидію хибним твердженням. Часто інформаційна війна ведеться в комплексі з кібернетичною, психологічною та ідеологічною війнами, які є складовими широкого трактування інформаційної війни.
11 клас2. Пропаганда та контрпропаганда Пропаганда (лат. propaganda дослівно — «яка підлягає поширенню (віра)», від лат. prōpāgo — «поширюю») — форма комунікації, спрямована на поширення в суспільстві — світогляду, теорії, твердження, фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на суспільну думку на користь певної спільної справи чи громадської позиції.
11 клас. Контрпропаганда — це форма комунікації, що складається з методів і повідомлень, які використовуються для протидії пропаганді, яка прагне вплинути на дії чи погляди цільової аудиторії. Вона тісно пов’язана з пропагандою, оскільки вони часто використовують однакові методи для трансляції повідомлень цільовій аудиторії. Контрпропаганда відрізняється від пропаганди тим, що вона має захисний характер і реагує на ідентифіковану пропаганду. 2.1 Пропаганда та контрпропаганда
11 клас. Крім того, контрпропаганда складається з кількох елементів, які додатково відрізняють її від пропаганди та забезпечують її ефективність у протистоянні пропагандистським повідомленням. Оборонительная контрпропаганда является классической контрпропагандой. Основная её цель — противостояние пропаганде противника. Она доносит лживость, неточность, искаженность в подаваемой информации.2.2 Пропаганда та контрпропаганда
11 класІПСО - сплановані дії з передачі конкретної інформації та індикаторів до іноземних аудиторій, щоб вплинути на їхні почуття, мотиви, критичне мислення і, зрештою, на діяльність іноземних урядів, організацій, груп чи індивідів. Значення, якщо максимально спростити, полягає в тому, щоб спочатку вплинути на настрої груп у суспільстві. На наступному етапі поширення таких настроїв прямо позначиться на діях представників цього ж суспільства. 3. Психологічні операції та інформаційні операції.
11 клас3. 1 Психологічні операції та інформаційні операції. ІПСО застосовують і в мирний, і у воєнний час. Під час нинішньої війни йдеться про те, щоб передусім забезпечити загарбнику оптимальні умови для взяття під контроль територій, тобто зробити все, щоб українці не чинили опір російським окупантам. До елементів ІПСО відносяться дезінформація, пропаганда, перебільшення певної інформації або применшення іншої, диверсії в тилу, кібератаки.
11 клас. Часто певну інформацію запускають через майданчики пропаганди, щоб надалі вона поширювалася вже самими носіями, ставала «вірусною». Очевидною метою Росії зараз є деморалізація і паніка. Інформація почута «сарафанним радіо» найбільш небезпечна. Люди схильні довіряти оточуючим, особливо якщо одну й ту саму інформацію з певними висновками оточення ширить масово. Часте формулювання – «влада приховує правду», тоді як лише той чи інший Телеграм-канал або чат у Вайбері представляється як єдине надійне джерело інформації. 3. 2 Психологічні операції та інформаційні операції.
11 клас. Втім, більш глибокий аналіз «авторів» може показати синхронність публікації, помилки в мові або географії. Та й самі автори переважно є ботами, що ховаються за іменами Userrr1234. Часто для прикриття використовуються елементи патріотичної символіки, наприклад прапор чи герб на аватарках. При цьому боти нібито підтримують проукраїнську позицію, однак можуть, наприклад, вказувати сумніви в оприлюдненій офіційній інформації, тим самим підважуючи її.3. 3 Психологічні операції та інформаційні операції.
11 клас. Психологічна війна використовує пропаганду та різні види інформації задля впливу на думки, емоції, погляди та поведінку опозиційної групи. Наприклад, в усіх своїх повідомленнях рф стверджує: Крим не окупували, він нібито «повернувся додому». Психологічна війна базується на тому, що люди живуть емоціями та піддаються впливу одне одного в соціумі. Якщо ми поглянемо на інформаційний простір, то можемо побачити: коли ваша ідея перемагає, за вами йдуть люди – солдати, цивільні, спостерігачі або виборці, які поділятимуть ваше бачення реальності. Якщо ж ваші ідеї програють, то саму битву ви можете програти ще до її початку. 3. 4 Психологічні операції та інформаційні операції.
11 клас3. 5 Психологічні операції та інформаційні операції. Втім, більш глибокий аналіз «авторів» може показати синхронність публікації, помилки в мові або географії. Та й самі автори переважно є ботами, що ховаються за іменами Userrr1234. Часто для прикриття використовуються елементи патріотичної символіки, наприклад прапор чи герб на аватарках. При цьому боти нібито підтримують проукраїнську позицію, однак можуть, наприклад, вказувати сумніви в оприлюдненій офіційній інформації, тим самим підважуючи її.
11 клас3. 6 Психологічні операції та інформаційні операці Ми усі знаємо, що інформація може бути викривленою, маніпулятивною, або повністю вигаданою — фейком. Тим не менш, завдяки критичному мисленню, медіа грамотності та цінностям (права людини, повага до співгромадян) кожен може розділяти позитивний та негативний вплив.
11 клас3. 7 Психологічні операції та інформаційні операці Будь-яке підозріле повідомлення вимагає від нас однакових кроків: Не варто довіряти анонімному, а тим паче дискредитованому російському джерелу, яке негативно висловлюється щодо нашої країни або ЗСУ/ Генштабу. В жодному разі не довіряти анонімним телеграм-каналам. Варто поширювати тільки офіційні повідомлення.
11 клас3. Якщо це не офіційне повідомлення, варто утриматись від поширення інформації. Надто такої, що містить маніпулятивні заклики «про це потрібно знати усім!», а також такої, що обіцяє «розкрити всю правду».4. Варто читати ЗМІ з білого списку та не читати самі лише заголовки на Укрнет.5. Варто в принципі критично ставитись до спожитої інформації.6. Можна підписатись на фактчекерські ініціативи. 7. У випадку сумніву, відправляйте інформацію на перевірку боту ПЕРЕВІРКА. 3. 8 Психологічні операції та інформаційні операці