Презентація "Закони фізики і танцювальні рухи" розроблена як творчий проект з фізики. В роботі встановлюється взаємозв'язок фізики і танцю, показані приклади елементів танцю та їх пояснення на основі законів, понять фізики.
Фізика танцю Чуб Катерина, 10 клас Вчитель: Самаль Налія Євгенівна, викладач фізики. Учбовий заклад: Чернігівська ЗОШ I-III ст. № 18
Номер слайду 2
Танець – це ритмічні, виразні рухи тіла, зазвичай вибудовуються в певну композицію і виконувані з музичним супроводом. І ось може виникнути гіпотеза-твердження: знання законів фізики та застосування їх в роботі танцівників має допомогти їм у виконанні танцювальних елементів і зменшити ймовірність травмованості. Для того щоб підтвердити цю гіпотезу необхідно розібрати основні танцювальні рухи.
Номер слайду 3
Танці планет Танці існують не тільки у людей, також існують танці протонів і танціна орбіті! Спостереження за танцем землі і Венери протягом восьми років створює цю красиву квітку з п'ятьма пелюстками і Сонцем в центрі.
Номер слайду 4
В наступних моделях танцю, даються пари планет і число зовнішніх орбіт планет. Помилуйтеся цими красивими моделями.
Номер слайду 5
Класичний танець. Балет. Техніка обертань так само дуже важлива в класичному танці, як не дивно, вони безпосередньо залежать від рівноваги, але в даних випадках діють дещо інші закони. Приклади обертань: pirouette (пірует), fouettй (фуете) і ін. Нам вдасться розібратися в тому, як балерина виконує обертальні рухи з величезною швидкістю, якщо ми проаналізуємо стан її корпусу. Виконавиця витягується, подібно струни, і відставляє ногу або руку перпендикулярно виконуваному руху. Створюється враження ніби, вона відштовхується кожен раз від невидимої стіни. Насправді ж головним помічником танцівниці є закон збереження кутового моменту – щоб підвищити швидкість обертання потрібно знизити масу або наблизити її до осі обертання. Це вона і робить, притискаючи руки або ногу до тіла.
Номер слайду 6
Пірует (pirouette). Починаючи пірует, танцівник ставить опорну стопу на носок, відштовхується робочою ногою від підлоги, надаючи собі обертальний імпульс. За частку секунди він приймає необхідну позу, якій відповідає початковий момент інерції, тому початкова швидкість обертання виконавця досить низька. Балерун (або балерина) притискає руки і опускає ногу. Момент інерції скорочується в 7 разів, на стільки ж збільшується кутова швидкість – завдяки чому балерун робить кілька швидких оборотів на шкарпетці, а для того щоб припинити крутитися, він знову піднімає ногу і руки, тоді швидкість зменшується і танцівник зупиняється. Фуете (fouettй). При виконанні fouettй діють два принципи – прояви закону збереження моменту імпульсу. Відомо, що момент імпульсу – це спрямований перпендикулярно (в нашому випадку вертикально вгору) і пропорційно швидкості кутового обертання вектор. Існує прийом, який використовується при здійсненні фуете: танцівниця піднімає руки в позицію, завдяки цьому вона починає обертатися швидше. Це здійснюється через ті ж правила закону. Отже, ми можемо зробити висновок: всі шокуючі обертання – це правильне застосування закону збереження моменту імпульсу і обертального імпульсу.
Номер слайду 7
Стрибки Стрибки – це найбільш трудомістка частина уроку класичного танцю. Підготовка до стрибків займає величезну кількість часу, для того щоб зміцнити м`язи і напрацювати силу ніг. Прискорення танцюристів під час стрибка можна порівняти з результатами кращих спортсменів (стрибунів у висоту). Тіло танцюриста під час стрибка розвиває швидкість до 4, 5 м/с приблизно за 0, 25 с. Розділимо 4, 5 м на 0, 25 с і отримаємо прискорення рівне 18 м/с2 (2g). Наприклад: ліфт, починаючи рух, має перевантаження від 1, 3 g до 1, 6g.
Номер слайду 8
Grand jetе. Як танцюристи досягають «ілюзії польоту»? Виконуючи grand jetе, танцівниця нібито летить над сценою, але насправді її центр ваги описує параболу, як і будь-який об`єкт під час падіння керується виключно гравітаційною силою. Але тіло людини змінює конфігурацію під час польоту. Стрибаючи, балерина розширює ноги і руки. Такий маневр робить приземлення (падіння) практично непомітним і створює відчуття невагомості виконавиці. Pas de Chat. Інший стрибок, який створює подібну ілюзію – Pas de Chat (крок кішки). Танцівниця робить pliе, а під час наростання кроку різко піднімає по черзі коліна, виходить, що на момент найвищого положення ноги знаходяться в повітрі в один час. Танцівниця нібито завмирає в повітрі на частку секунди. Приземляючись, вона опускає ноги також по черзі, що робить падіння м`яким і плавним. Здатність балерини тримати положення в повітрі називають балон. Приземлення важлива частина стрибка, так як закони фізики встановлюють, що імпульс повинен бути розсіяний. Важке приземлення зруйнувало б всю ілюзію легкості, чи навіть, можливо, травмувало танцівницю. Секрет вирішення проблеми – це підлога, розроблена для поглинання удару. Також балерина згинає коліна (pliй) і розтягує ногу від пальців до п`яти. Це потрібно не тільки для артистичного задуму, але і для безпеки виконавиці. Цю техніку повинні викладати лише компетентні викладачі. Щоб справлятися зі своєю партією, балерина нібито кидає виклик земному тяжінню, працюючи на максимум. Основи фізики і науки людського сприйняття забезпечують розуміння того, як це досягнуто.
Номер слайду 9
Підтримки Підтримка – один з найкрасивіших елементів балетних номерів. У цирку, наприклад, один артист може утримати цілу групу, трохи балансуючи, для того, щоб центр ваги всієї «конструкції» проходив всередині площі опори. Танцівнику балету навряд чи доводиться утримувати більше однієї партнерки. Тому він легко дотримується стійкість при виконанні різних підтримок, стежачи лише, щоб загальний центр ваги виконавців завжди перебував точно над його ступнями.
Номер слайду 10
Елементи танго як природне явище. Класичний танго-крок є природним і ефективним рухом. Кожен крок тягне вас до найвищої точки, і ви природно долаєте залишок шляху.
Номер слайду 11
Висновок На основі всього вищесказаного можна зробити висновок, що артист – це не тільки фізично підготовлена людина, але і в якійсь мірі фізик. Адже кожен номер має бути ідеально відпрацьований, а без знань фізики це досить важко. Відповідно, підготовка танцю завжди здійснюється за допомогою цієї точної науки. Ми ніколи не перестанемо танцювати, так само як і природа навколо нас.