Якщо садив грушу, то не чекай персиків,Якщо сіяв горох, то не чекай гарбузів. Китайське прислів‘я. Чому одні квіти - червоні, а інші - білі? А волошки завжди сині? Звідки насіння знає, що воно має дати синю, а не жовту квітку? А кошенята в кішки не завжди схожі на неї за кольором шерсті. Чому? А якщо в одного з батьків очі блакитні, а в іншого - карі, яким буде колір очей у їхньої дитини
Мета:ознайомити учнів з основними закономірностями успадкування ознак на прикладі законів Г. Менделя; формувати знання про генетичну символіку, гібридологічний метод досліджень; розкрити значення законів Менделя для генетики; формувати вміння складати схеми схрещування; розвивати уяву, увагу, пам’ять, мову, критичне мислення, уміння висловлювати судження, аналізувати й систематизувати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати вміння критично й обґрунтовано сприймати наукову інформацію.
Вправа «Точка опори». 1. __________ - ділянка молекули ДНК(РНК), яка несе інформацію про структуру одного білка2. __________ - це сукупність усіх генів організму 3. __________- це сукупність ознак і властивостей організму, які сформовані на основі генотипу 4. Як називається ген який виходить «переможцем»? _______________5. ____________ - це властивість живих організмів відтворювати в потомстві ознаки предків
6._______________ це наука про закономірності спадковості та мінливості організмів7. Гени, що перебувають у різних станах, але займають одне й те саме місце у хромосомах однієї пари та визначають різний стан певної ознаки ___________________8. Зигота, що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах _______________9. Зигота, що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Aa), тобто має альтернативні ознаки ___________________10. Та, що пригнічується, проявляється тільки в гомозиготному стані _____________________
Закон чистоти гамет. Поява серед нащадків особин з рецесивним проявом ознак дала можливість Менделю зробити висновок про те, що «спадкові задатки» можуть пригнічуватись, але не зникати. Оскільки передача прояву ознак здійснюється через гамети, то було сформульовано гіпотезу чистоти гаметпізніше ця гіпотеза отримала цитологічне пояснення, і в 1902 р. англійський генетик В. Бетсон сформулював закон чистоти гамет: у гібридного (гетерозиготного) організму гамети «чисті». В. Бетсон - англійський біолог-антидарвініст, прихильник менделізму;запропонував термін «генетика»