Ознайомити учнів з основними закономірностями успадкування ознак на прикладі законів Г. Менделя; формувати знання про генетичну символіку, гібридологічний метод досліджень; розкрити значення законів Менделя для генетики
Якщо садив грушу, то не чекай персиків,Якщо сіяв горох, то не чекай гарбузів. Китайське прислів‘я. Чому одні квіти - червоні, а інші - білі? А волошки завжди сині? Звідки насіння знає, що воно має дати синю, а не жовту квітку? А кошенята в кішки не завжди схожі на неї за кольором шерсті. Чому? А якщо в одного з батьків очі блакитні, а в іншого - карі, яким буде колір очей у їхньої дитини
Номер слайду 2
Номер слайду 3
Закони встановлені Г. Менделем.
Номер слайду 4
Мета:ознайомити учнів з основними закономірностями успадкування ознак на прикладі законів Г. Менделя; формувати знання про генетичну символіку, гібридологічний метод досліджень; розкрити значення законів Менделя для генетики; формувати вміння складати схеми схрещування; розвивати уяву, увагу, пам’ять, мову, критичне мислення, уміння висловлювати судження, аналізувати й систематизувати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати вміння критично й обґрунтовано сприймати наукову інформацію.
Номер слайду 5
Моя шкала успіху. Якщо уявити собі, що вершина знань – це цифра 10, а найнижче – 1, то спробуйте визначити той рівень знань, які ви зараз маєте, на початок уроку
Номер слайду 6
План. З історії життя та відкриттів Грегора Менделя. Моногібридне схрещування: Закон чистоти гамет
Номер слайду 7
Вправа «Точка опори». 1. __________ - ділянка молекули ДНК(РНК), яка несе інформацію про структуру одного білка2. __________ - це сукупність усіх генів організму 3. __________- це сукупність ознак і властивостей організму, які сформовані на основі генотипу 4. Як називається ген який виходить «переможцем»? _______________5. ____________ - це властивість живих організмів відтворювати в потомстві ознаки предків
Номер слайду 8
6._______________ це наука про закономірності спадковості та мінливості організмів7. Гени, що перебувають у різних станах, але займають одне й те саме місце у хромосомах однієї пари та визначають різний стан певної ознаки ___________________8. Зигота, що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах _______________9. Зигота, що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Aa), тобто має альтернативні ознаки ___________________10. Та, що пригнічується, проявляється тільки в гомозиготному стані _____________________
Саме на основі гібридологічного методу досліджень Г. Мендель досяг успіхів, здійснював якісний добір матеріалу, ретельно планував досліди, результати досліджень піддавав математичному аналізу який став основним методом класичної та сучасної генетики.
Номер слайду 12
Робота з ментальними картами
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Який колір квітів буде у гібридів першого поколіннябілих та червоних троянд за генотипом та за фенотипом, якщо білий колір - рецесивна ознака? (Схрещували гомозиготні особини). Розв'яжіть задачу: ХF1
Номер слайду 15
Закон чистоти гамет. Поява серед нащадків особин з рецесивним проявом ознак дала можливість Менделю зробити висновок про те, що «спадкові задатки» можуть пригнічуватись, але не зникати. Оскільки передача прояву ознак здійснюється через гамети, то було сформульовано гіпотезу чистоти гаметпізніше ця гіпотеза отримала цитологічне пояснення, і в 1902 р. англійський генетик В. Бетсон сформулював закон чистоти гамет: у гібридного (гетерозиготного) організму гамети «чисті». В. Бетсон - англійський біолог-антидарвініст, прихильник менделізму;запропонував термін «генетика»
Номер слайду 16
Якого кольору будуть троянди у нащадків при схрещувані двох рослин – гетерозиготних, якщо червоний колір домінантна ознака, а білий - рецесивна?Розв'яжіть задачу: ХF1
Номер слайду 17
Що можна сказати про генотипи батьків?Вправа «Логічний наслідок»
Номер слайду 18
Перед вами нащадки F1. Що можна сказати про генотипи їх батьків?Вправа «Логічний наслідок. F1
Номер слайду 19
При схрещуванні двох котиків з короткими вухами одержано потомство: 6 коротковухих і 2 з нормальними вухами. Які генотипи батьків? Розв'яжіть задачу:
Номер слайду 20
Внаслідок гібридизації дископодібних гарбузів та грушеподібних, фермери отримали кілька тонн виключно дископодібних гарбузів. Поясніть це явище та напишіть відповідну схему схрещування. Яких нащадків можна чекати на наступний рік, від схрещування цих гібридів між собою?
Номер слайду 21
Моя шкала успіху. Якщо уявити собі, що вершина знань – це цифра 10, а найнижче – 1, то спробуйте визначити той рівень знань, який маєте на кінець уроку.
Номер слайду 22
Домашнє завдання. Параграф 31, https://learning.ua/zno/kursy-zno/kursy-zno-z-biolohii/rozv-iazuvannia-zadach-na-monohibrydne-ta-dyhibrydne-skhreshchuv. Успіхів у вивченні генетики.