9 клас. Біологія
Тема уроку. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій
Мета уроку:
Обладнання: малюнки й фотографії ознак, що демонструють різні види мутаційної мінливості та мутагенів, презентація «Мутації».
Підручник до уроку: «Біологія 9 клас», автор К. М. Задорожний
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення.
Методи уроку:
словесні: бесіда, розповідь, пояснення.
наочні: використання презентації
практичні: розв’язування завдань, укладання опорного конспекту.
Терміни і поняття: мутації, мутагени, хромосомні мутації, геномні мутації, генні мутації, делеція, дуплікація, інверсія, транслокація, анеуплоєдія, поліплоїдія.
Структура уроку
№ п/п |
Етап уроку |
Час хв. |
І |
Організаційний етап |
|
ІІ |
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів |
|
ІІІ |
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
ІV |
Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу |
|
V |
Узагальнення та систематизація знань |
|
VІ |
Підведення підсумків уроку |
|
VIІ |
Надання та пояснення домашнього завдання |
|
Хід уроку
І. Організаційний етап
Прийом «Дошка оголошень»
Слово учителя
Доброго дня усім присутнім! Від настрою, з яким ми прийшли на урок, залежать наші успіхи, результати роботи. Позитивним початком сьогоднішнього уроку нехай стане уявна дошка оголошень. (Слайд 2).
До вас звертається угорський педагог та математик Джордж Пойа: «Ваші кращі п’ять друзів: Що, Чому, Де, Коли і Як. Якщо вам потрібна порада, зверніться до Що, Чому, Де, Коли і Як – і більше ні до кого не звертайтеся. Знайшовши перший гриб або зробивши перше відкриття, озирніться навколо, – вони народжуються пучками». (Слайд 3).
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Вправа «Коректор»
Учитель демонструє слайд 4 і пропонує виправити
помилки у тексті. Учні проводять взаємоперевірку і взаємооцінювання.
Текст
. Спадкова інформація організму тварин міститься в (ядрі, хлоропластах). Ядро має клітина (прокаріотів, еукаріотів). Кожна еукаріотична клітина має певний набір (ядер, хромосом). Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам називається (мінливістю, спадковістю). Основоположником генетики вважають (Г. Менделя, Т. Моргана). (Фенотип, генотип) – це система генів організму. У фенотипі гетерозиготного організму проявляється (рецесивна, домінантна) алель. Закон розщеплення спадкових ознак у нащадків гібридів дає співвідношення за фенотипом (3:1, 1:2:1). У птахів чоловіча стать (гетерогаметна, гомогаметна). Мінливість проявляється у вигляді модифікацій, рекомбінацій та (мутагенів, мутацій). (Фенотипова, комбінативна) мінливість пов`язана з отриманням нових поєднань генів у генотипі. Нормою реакції характеризується (спадкова, неспадкова) мінливість
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Проблемне питання” Отже, до вашої уваги проблемне питання «Мутації – архітектори спадковост: так чи ніі?» (слайд 5)
Для пошуку відповіді на проблемне питання запропонуйте план вивчення теми.
Відповіді учнів
План вивчення:
ІV. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу
Прийом «Цікава інформація»
Прослухайте, будь ласка, інформацію та проаналізуйте її. (Слайд 6)
Як ви гадаєте, з чим пов’язане виникнення таких ознак?
Прийом «Візуальна лекція» (Використання презентації) (Слайди 7-8)
На початку ХХ століття механізм виникнення мутацій не був докладно розглянутий та вивчений. Були лише окремі припущення. Але припускати мало, треба було ще обґрунтувати і довести! Наприкінці ХІХ-початку ХХ століття в науці з’являються постаті Хуго де Фриза та Сергія Коржинського. У 1901 р. – введено термін «мутація», що у перекладі з грецької означає «зміна». Автором мутаційної теорії є де Фриз, деякі положення належать Сергію Коржинському.
На слайді ви бачите сучасне визначення поняття «мутацій» та положення мутаційної теорії
Мутації — це якісні та структурні зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління. (прочитайте, визначте ключові слова, що відображають сутність понять, запишіть визначення в зошит; зачитайте і поаналізуйте положення мутаційної теорії
Прийом «Навчаючись, вчуся» (Слайди 9-17).
А чи знає хтось із вас, якими бувають мутації?
Давайте спробуємо з`ясувати класифікацію мутацій
Завдання 1. Проаналізуйте матеріал підручника стор. 138 та заповніть таблицю «Мутації за рівнем організації спадкового матеріалу»
№ |
Тип мутації |
Загальні ознаки |
Приклади |
Значення |
Завдання 2. Проаналізуйте таблицю на слайді. Які ще є класифікації мутацій? Складіть схеми класифікації мутацій.
Нам знову потрібно подумати… Мутації так раптово можуть виникати А що провокує їх виникнення?
Завдання 3.
Користуючись доступними вам інтернет – ресурсами дайте визначення поняття «мутагени» та доповніть схему (слайд 15)
Завдання 4.
До вашої уваги слайд 16. Спробуйте проаналізувати інформацію відповідно до нашої проблеми на уроці. Охарактеризуйте значення мутацій
V. Узагальнення та систематизація знань
Прийом «Фішбоун» (Слайд 18).
Перед вами схематична діаграма у вигляді риб`ячого скелета. Розкресліть і заповніть її.
Голова – це наше проблемне питання «мутації – архітектори спадковості?»
Ребра – види мутації (зверху), загальні властивості мутації (знизу)
Хвіст – висновок, який підтверджує чи не підтверджує проблемне питання (ваша власна думка). Якщо виникнуть протилежні думки, подискутуємо.
VI. Підведення підсумків уроку
Вправа «Похвали себе» (Слайд 19).
- Чи з'явилося почуття самоповаги від вашої роботи на уроці?
VII. Надання та пояснення домашнього завдання (Слайд 20).
Опрацювати § 35, вивчити терміни.
Додатково: Скласти ментальну карту «Мутації»