Урок у 9 класі на тему "Мутації"

Про матеріал
Урок з біології у 9 класі на тему "Мутації" з використанням сучасних активних форм роботи
Перегляд файлу

9 клас. Біологія

Тема уроку. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати знання про мутації та їх класифікацію; розглянути основні мутагенні фактори; розкрити причини та наслідки мутацій.
  • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі своєчасного виявлення генетичних порушень;
  • виховна: формувати ціннісне ставлення до власного здоровя  та  до всього живого; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета, розширювати кругозір учнів.

Обладнання: малюнки й фотографії ознак, що демонструють різні види мутаційної мінливості та мутагенів,  презентація «Мутації».

Підручник до уроку:  «Біологія 9 клас», автор К. М. Задорожний

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення.

Методи уроку:

словесні: бесіда, розповідь, пояснення.

наочні: використання презентації 

практичні: розвязування завдань, укладання опорного конспекту.

Терміни і поняття: мутації, мутагени, хромосомні мутації, геномні мутації, генні мутації, делеція, дуплікація, інверсія, транслокація, анеуплоєдія, поліплоїдія.

Структура уроку

п/п

Етап уроку

Час хв.

І

Організаційний етап

 

ІІ

Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

 

ІІІ

Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

 

ІV

Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу

 

V

Узагальнення та систематизація знань

 

VІ

Підведення підсумків уроку

 

VIІ

Надання та пояснення домашнього  завдання

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Прийом «Дошка оголошень»

Слово учителя

Доброго дня усім присутнім! Від настрою, з яким ми прийшли на урок, залежать наші успіхи, результати роботи. Позитивним початком сьогоднішнього уроку нехай стане уявна дошка оголошень. (Слайд 2).

До вас звертається угорський педагог та математик Джордж Пойа: «Ваші кращі пять  друзів: Що, Чому, Де, Коли і Як. Якщо вам потрібна порада,  зверніться до Що, Чому, Де, Коли і Які більше ні до кого не звертайтеся. Знайшовши перший гриб або зробивши перше відкриття, озирніться навколо, – вони народжуються пучками». (Слайд 3).

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

 Вправа «Коректор»

Учитель демонструє слайд 4 і пропонує виправити

помилки у тексті. Учні проводять взаємоперевірку і взаємооцінювання.

Текст

. Спадкова інформація організму тварин міститься в (ядрі, хлоропластах). Ядро має клітина (прокаріотів, еукаріотів).  Кожна еукаріотична клітина має певний набір (ядер, хромосом). Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам називається (мінливістю, спадковістю). Основоположником генетики вважають (Г. Менделя, Т. Моргана). (Фенотип, генотип) – це система генів організму. У фенотипі гетерозиготного організму проявляється (рецесивна, домінантна) алель. Закон розщеплення спадкових ознак у нащадків гібридів дає співвідношення за фенотипом  (3:1, 1:2:1). У птахів чоловіча стать (гетерогаметна, гомогаметна). Мінливість проявляється у вигляді модифікацій, рекомбінацій та (мутагенів, мутацій). (Фенотипова, комбінативна) мінливість пов`язана з отриманням нових поєднань генів у генотипі. Нормою реакції характеризується (спадкова, неспадкова) мінливість

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної  діяльності  учнів

Прийом  «Проблемне питанняОтже, до вашої уваги проблемне питання «Мутаціїархітектори спадковост: так чи ніі (слайд 5)

Для пошуку відповіді на проблемне питання запропонуйте план вивчення теми.

Відповіді учнів

План вивчення:

  • Визначення мутації
  • Види мутації
  • Механізм мутацій
  • Приклади
  • Значення

ІV. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу

Прийом «Цікава інформація»

Прослухайте, будь ласка, інформацію та проаналізуйте її. (Слайд 6)

  1. У 1820 році в Бразилії  на одному з кущів апельсинового дерева з`явилися плоди  апельсинів без кісточок, відомих як Navel orange. Розмножуватися цей сорт міг тільки шляхом щеплення, тому всі існуючі сьогодні в світі дерева навеля є клоном того самого бразільського дерева.
  2. Кішки породи манчкін відрізняються непропорційними короткими лапами - те, як вони виглядають у порівнянні з звичайними кішками, ставить їх в один ряд з таксами на фоні інших собак. Манчкіни з'явилися в США у 1983 році.  Цікаво також, що ген, який відповідає за коротколапість є домінантним, тобто у манчкіна і звичайної кішки народжуються коротколапі кошенята.

      Як ви гадаєте, з чим повязане  виникнення  таких ознак?

Прийом «Візуальна лекція» (Використання презентації) (Слайди 7-8)

На початку ХХ століття механізм виникнення мутацій не був докладно розглянутий та вивчений. Були лише окремі припущення. Але припускати мало, треба було ще обґрунтувати і довести! Наприкінці ХІХ-початку ХХ століття в науці зявляються  постаті Хуго де Фриза та Сергія Коржинського. У 1901 р. – введено термін «мутація», що у перекладі з грецької означає «зміна». Автором  мутаційної теорії є де Фриз, деякі положення належать Сергію Коржинському. 

На слайді ви бачите сучасне визначення поняття «мутацій» та положення мутаційної теорії

Мутаціїце якісні та структурні зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління.  (прочитайте, визначте ключові слова, що відображають сутність понять, запишіть визначення в зошит; зачитайте і поаналізуйте положення мутаційної теорії

 

 

   Прийом  «Навчаючись, вчуся» (Слайди 9-17).

А чи знає хтось із вас, якими бувають мутації?

Давайте спробуємо з`ясувати класифікацію мутацій

Завдання 1. Проаналізуйте матеріал підручника стор. 138 та заповніть таблицю «Мутації за рівнем організації спадкового матеріалу»

Тип мутації

Загальні ознаки

Приклади 

Значення

 

Завдання 2. Проаналізуйте таблицю на слайді.  Які ще є класифікації мутацій? Складіть схеми класифікації мутацій.

Нам знову потрібно подумати  Мутації так раптово можуть виникати А що провокує їх виникнення?

Завдання 3. 

Користуючись доступними вам інтернетресурсами дайте визначення поняття «мутагени» та  доповніть схему (слайд 15) 

Види мутацій. Комбінативна та мутаційна мінливість. Мутагени. Модифікаційна  мінливість. - презентація з біології

Завдання 4. 

До вашої уваги слайд 16. Спробуйте проаналізувати інформацію відповідно до нашої проблеми на уроці. Охарактеризуйте значення мутацій 

V. Узагальнення та систематизація знань

Прийом  «Фішбоун» (Слайд 18).

Перед вами схематична діаграма у вигляді риб`ячого скелета. Розкресліть і заповніть її.

 

Метод "Фишбоун" (Рыбий скелет) - Методы работы - Инновации - Методический  кейс - Словесник

Голова це наше  проблемне питання «мутаціїархітектори спадковості

Ребра види мутації (зверху),  загальні властивості мутації (знизу)

Хвіст висновок, який підтверджує чи не підтверджує проблемне питання (ваша власна думка). Якщо виникнуть протилежні думки, подискутуємо.

 VI. Підведення підсумків уроку

Вправа «Похвали себе» (Слайд 19).

 -   Чи з'явилося почуття самоповаги від вашої роботи на уроці? 

  • Похваліть себе.
  • Який результат вашої роботи на уроці найбільш вдалий?

 VII.  Надання та пояснення домашнього  завдання (Слайд 20).

Опрацювати § 35, вивчити терміни.

Додатково: Скласти ментальну карту «Мутації»

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 березня 2023
Переглядів
360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку