Даний матеріал розраховано на урок логіки для учнів 4 класу за підручником О.Митника (Перетворення умовиводів з одним засновком). Можна використати на заняттях математичного гуртка.
Перетворення умовиводів з одним засновком(Закріплення).
Номер слайду 2
ЛОГІЧНА РОЗМИНКА1. Маса 5 однакових яблук і 3 однакових груш дорівнює масі 4 таких яблук і 4 таких груш. Що легше — яблуко чи груша? (Однакові за масою) 2. Через 25 років Оксана буде на 3 роки старша, ніж її мама зараз. На скільки років Оксана молодша від мами? (На 22 роки)
Номер слайду 3
3. Старший брат іде до школи 30 хвилин, а молодший — 40 хв. Через скільки хвилин старший брат наздожене молодшого, якщо той вийшов на 5 хвилин раніше? (Через 15 хв. Якби вийшов на 10 хв раніше, то наздогнав би за 10 хв, а так — за 15 хв) 4. У двох сестер усього було 8 олівців. Коли одна сестра дала другій 2 олівці, то в обох стало порівну. Скільки олівців мала кожна сестра спочатку? (2 і 6) 5. 10 ворон сіли на 3 ялинки так, що на першій їх було вдвічі менше, ніж на другій, а на другій більше, ніж на третій. Скільки ворон на кожній з трьох ялинок? (На 1-й — 3, на 2-й — 6, на 3-й — 1 ворона.)
Номер слайду 4
ПРИГАДАЙ!Умовивід – це ….. мислення, у якій з одного чи кількох …. за допомогою певних правил отримуємо … судження. Слова для довідки: форма, розмір, операція, судження, поняття, нове, старе.а) Всі білі гриби є їстівними грибами. Перетворення. Жодний з білих грибів_______________. не є не їстівним грибом.
Номер слайду 5
ПРИГАДАЙ! Перетворення — це умовивід, в якому висновок повторює засновок, але в іншій формі й дещо уточнює його. S — предмет думки; є — слово-зв’язка; P — ознака чи властивість предмета. Всі S є P . Отже, жодне S не є не P . Всі яблука – фрукти. Отже, жодне яблуко не є не фруктом. Деякі S є P. Отже, деякі S не є не P . Деякі птахи – синиці. Отже, деякі птахи не є не синиці. Деякі S не є P. Отже, деякі S є не P . Деякі члени речення не є головними. Отже, деякі члени речення є не головними.
Номер слайду 6
Гра «Що скаже Відгадайчик?». Хмари закрили сонце. Отже, … . На вулиці йде дощ. Отже, … . Сергійко дістав з шафи гумові чоботи. Отже, … . Івасик у калюжі намочив ноги. Отже, … . Після дощу на небі з’явилося сонце. Отже, … . На дереві сидить кіт. Отже, він ховається… .
Номер слайду 7
Виконай перетворення: А)Всі вовки є тваринами. Отже, жоден ________. Б) Всі підмети – головні члени речення. Отже, жоден _________. В) Деякі музиканти – кобзарі. Отже, деякі музиканти ________. Г) Всі яблуні є деревами. Отже, жодна яблуня__________. Д) Деякі дерева - липи. Отже, деякі ________. Е) Вся смородина –ягода. Отже, жодна __________.Є) Жодна черепаха не є птахом. Отже, всі черепахи _________.
Номер слайду 8
Розв’язати задачі: Три брати — Іван, Сашко та Микола — вчились у різних класах однієї школи. Іван був не старший за Миколу, Сашко — не старший за Івана. Назви ім’я старшого, середнього і молодшого хлопчиків. Відповідь: Микола — найстарший серед братів, Іван — середній, а Сашко — молодший. Три учениці — Валя, Галя та Катя прийшли на свято у сукнях різного кольору: одна — у білій, друга — у блакитній, а третя — у червоній. Катя була не в червоній, Валя не в червоній і не в блакитній. В яку сукню була одягнена кожна з дівчат?Відповідь: Валя — у білій, Галя — у червоній, Катя — у блакитній сукні.
Номер слайду 9
Що переплутав художник?
Номер слайду 10
Порахуйте, скільки тварин зображено на малюнку
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Використані джерела: О. Я. Митник- «Логіка». 4клас. Навчальний посібник-Київ, Видавництво "Початкова школа«,2009 А.І. Гуска- «Логіка» Робочий зошит. 4клас–Т. Вид. «Підручники і посібники», 2015 Л. Ф. Шостак, О. Г. Кореновська «Логічна мозаїка». 4 клас. Робочий зошит.-Одеса, 2010. https://www.logoclub.com.ua/galereya/category/13-logopedichna-gra-shcho-pereplutav-khudozhnikhttps://dityvmisti.ua/blog/7045-intelektualni-rozvagy-dlia-ditei-golovolomky-z-tvarynamy-vid-stivena-gardnera/