7 правил. Правило дзеркала. Оточуючі люди - мої дзеркала. Вони відображають мою власну особистість, яку я часто не усвідомлюю. Наприклад, якщо хтось мене ображає, значить я це дозволяю, мене це влаштовує. Якщо хтось знову і знову мене обманює, в мене є схильність вірити будь чому. Так що ображатись дійсно не має на кого. Правило вибору. Я усвідомлюю, що все, що відбувається в моєму житті - є результатом мого власного вибору. І якщо сьогодні я спілкуюся з нудною людиною, чи означає це, що і я такий же нудний. Немає поганих і злих людей - є нещасні. Якщо я вирішую їх проблеми, значить, мені це подобається. Я сам причина всього, що відбувається зі мною. Автори і творці своєї долі - ми самі.
Правило похибки. Я погоджуся з тим, що можу помилятися. Не завжди моя думка або мої вчинки інші люди повинні вважати правильними. Реальний світ не тільки чорне і біле, є ще світло-сіре і темно-біле. Я не ідеал, я просто хороша людина і маю право на помилку. Головне вміти визнати її і вчасно виправити. Правило відповідності. Я маю рівно те, і рівно стільки, на що заслуговую, не більше, не менше. Чого б це не стосувалось: відносин з людьми, роботи або грошей. Якщо я не можу любити або поважати людину, смішно вимагати, щоб ця людина поважала мене. Проте, коли я вирішую змінитися - змінюються і оточуючі люди в кращій бік.
Правило залежності. Мені ніхто нічого не винен. Я ж можу безкорисливо допомогти всім, кому хочу. І мені це в радість. Щоб стати добрим, треба стати сильним. Щоб стати сильним, треба повірити в те, що я все можу. А я вірю! Але треба і вміти говорити «ні!»Правило присутності. Я живу тут і зараз. Минулого немає, тому що кожну наступну секунду настає сьогодення. Майбутнього немає, тому що його ще немає. Прихильність до минулого призводить до депресії, заклопотаність майбутнім породжує тривогу. Поки я живу справжнім, я справжній. Є привід порадіти. Правило оптимізму. Поки ми нарікаємо на життя, вона проходить повз. Очі бачать, ноги ходять, вуха чують, серце працює, Душа радіє. Потрібно вміти знаходити в житті дійсно прекрасне, в простих речах. Проживи свій день, мов маленьке життя, наповнюй його барвами.
19 технік. Емпатія - це встановлення позитивного психологічного зв'язку між психологом і клієнтом (через тілесні, емоційні та вербальні засоби). Відкрите питання - це питання, що дає можливість зосередити увагу клієнта на певному аспекті його досвіду, задати напрямок певному відрізку бесіди. Відображення почуттів – це віддзеркалення вербально або невербально виражених клієнтом емоцій (пережитих в минулому, пережитих зараз або передбачуваних в майбутньому) з метою їх осмислення. Невербальне вплив - це така форма самовираження, яка спирається не на слова та інші мовні символи, а на рухи тіла, міміку, пантоміміку, зітхання. Активне слухання - це техніка, що дозволяє точніше розуміти психологічні стани, почуття, думки співрозмовника за допомогою особливих прийомів участі в бесіді («угу», «так-так», «цікаво»), що мають на увазі активне вираження власних переживань і міркувань. Підтримка - це засіб для підтримки викладу клієнтом власної історії, для підтвердження висловлених ним думок, почуттів.
Дзеркальне відображення - це прийом, що полягає в непомітному для клієнта імітуванні його міміки, жестів, пантоміміки, повторенні його тону, інтонації, висловлювань. Рефлексивне слухання - це стиль ведення бесіди, який передбачає активну мовну взаємодію психолога і респондента; в певному сенсі – переживання разом з клієнтом. Фокусування - це підведення клієнта до розмови по одній вузькій проблемі, від якої залежить глибина опрацювання і продуктивність консультування. Інформація - це надання вивірених досвідом знань у формі пояснень, викладу фактів або думок або з власної волі, або у відповідь на питання клієнта. Може бути у вигляді посилання на авторитети, твори, міфології. Заохочення - це підтвердження висловленого клієнтом з метою підтримки його дій, вчинків і поведінки. Порада - це висловлювання клієнту власної думки, заснованого на своєму баченні ситуації; пропозиція клієнту зробити або не зробити що-небудь. Саморозкриття - це емоційна залученість, відкритість і щирість не тільки клієнта, але і самого консультанта; обмін особистим досвідом і переживаннями, реакція на почуття клієнта «тут і тепер».
Спонукання до рефлексії - це спонукання клієнта до самопереживання, самоаналізу своїх почуттів, емоцій за допомогою заохочення діалогу з самим собою. Зворотній зв'язок - це звернення уваги клієнта на прояви його поведінки, що допомагає йому дізнатися, як інші люди сприймають його, як вони реагують на його поведінку. Переказ - це повторення змісту думок клієнта з використанням ключових слів з його мови. Вільна асоціація - це прийом, що забезпечує вільне і відверте висловлювання думок, почуттів клієнтом без спроби при цьому зосередитися, вирушаючи або від якогось слова, числа, образу сновидіння, уявлення, або мимовільно. Директива - це вказівка з метою залучення клієнта в процес дослідження власних почуттів або поведінки. Може бути у вигляді рекомендації щодо зміни дій, вчинків, явно суперечить здоровому глузду. Конфронтація - це звернення уваги клієнта на те, що він чогось уникає; виявлення і демонстрація протиріч або розбіжностей між різними елементами його психічного досвіду;
10 частих помилок. ЗАТЮКУВАННЯЦе — зауваження, які, на жаль, доводиться часто чути з вуст батьків. У дитини певною мірою виробляється імунітет до зауважень батьків. І це добре. Адже неможливо витримати таку кількість несхвалення з боку власних батьків. Хоча, звісно, подібний імунітет не зміцнює дитяче здоров’я, їм доводиться витрачати величезні зусилля на захист від нас. НЕВІРА У ДІТЕЙ Дитині не дають робити те, що вона хоче, вона постійно робить те, що хочуть батьки. І вони ще й перевіряють це, тому що не довіряють. От з такого замкненого кола виходять люди з дуже низькою самооцінкою, що, безумовно, вплине на якість всього їхнього життя.
ВІДЧУТТЯ ПРОВИНИВідчуття провини штовхає батьків у ці крайнощі, тому що вони розуміють, що в них щось не виходить. Тож вони вирішують або задобрювати дитину всіма можливими способами, або залякувати її. Але це може в певний момент припинити працювати і серйозно зламати психіку дитини, прирікаючи її на страждання й ходіння до психотерапевтів у дорослому житті.ІДЕАЛЬНА КАРТИНКАЦе ідеальна картинка того, якою має бути моя дитина. А вона ж може народитися зовсім іншою. І мама, тато, бабусі та дідусі (у кожного ця картинка своя), намагаються обмежити дитину рамками тих очікувань, які вони на неї накладають. ВІДСУТНІСТЬ МЕЖми живемо в реальному світі, і цей світ має свої правила — правила співіснування між людьми, правила культури поведінки, які в більшості випадків є виправданими («Не порушуй територію іншої людини, і вона не буде давати тобі відсіч» тощо). А ми ці правила змінюємо, і заради дитини готові змінити весь світ.
ЗАЦИКЛЕНІСТЬРозмовляти з дитиною багато, давати свободу для простору та росту. Це — приклад, чого можна досягти в житті, контекст, який ми несемо. Ось це до виховання має важливе відношення. ВІДСУТНІСТЬ ПРАГНЕННЯ БУТИ ЩАСЛИВИМИ«Щасливі люди — це не ті, в кого в житті все складається, чи хто не зіштовхується з труднощами. Щасливі люди — це люди, в яких бувають злети і падіння, але вони точно знайшли себе в житті. Вони не скаржаться, зіштовхуються з труднощами, долають їх, горять своєю роботою, сім’єю, собою, коханою людиною.«МОЯ ДИТИНА»Часто батьки не сприймають дитину як особистість, у якої є власні бажання, мрії, право на свою думку і відстоювання власної позиції. Такі матусі й татусі хочуть, щоб дитина відповідала їхнім бажанням та очікуванням, і не враховують інтереси та особливості власне дитини.
ПОРІВНЯННЯ З ІНШИМИ ДІТЬМИВсі діти — різні, у всіх свої особливості розвитку, сильні та слабкі сторони. Постійним концентруванням на помилках і похвалою інших дітей ви підриваєте віру в себе, принижуєте гідність підлітка і руйнуєте його самооцінку. ЗАБОРОНА НА ВИРАЖЕННЯ ВЛАСНИХ ПОЧУТТІВ«Часто старші повторюють: «Не кричи!», «Тримай себе в руках!», «Не гнівайся/не гніви мене», «Заспокойся!», «Не дратуй мене!», «Веди себе пристойно», «Досить істерик!», «Не переймайся через дурниці!» тощо.
«Соціальна картка»Вільна асоціація - це прийом, що забезпечує вільне і відверте висловлювання думок, почуттів клієнтом без спроби при цьому зосередитися, вирушаючи або від якогось слова, числа, образу сновидіння, уявлення, або мимовільно. Функції: пізнання несвідомого через асоціативне мислення; отримання інформації про психічні процеси і явища і застосування отриманої інформації для корекції; усвідомлення причин, джерел і характеру своїх проблем. Застосовується: при з'ясуванні витіснених травм, страждань, пережитих жахів, коли вони витіснені і забуті геть.