Професія педагога є особливою. Учителі — це ті люди, які завжди перебувають у полі зору учнів, батьків, колег, виконуючи важливу соціальну місію.Імідж — це своєрідний людський інструментарій, що допомагає вибудувати взаємини з навколишнім світом.Це не тільки візуальний образ, але й спосіб мислення, дій, учинків, уміння спілкуватися, мистецтво говорити й, особливо, слухати. Саме цьому питанню приділена увага на засіданні школи педагогічної майстерності.
Те, що дозволяється представникам інших професій, суворо забороняється вчителям, адже вони є взірцем. Взірцем зовнішнього вигляду, стилю, поведінки, культури... «Що у вас за вигляд? Негайно перевдягніться!». Мабуть, хоч раз у житті кожний учитель отримував подібного характеру зауваження від директора . Так, директор не може вам заборонити виражати власні погляди, але, погодьтеся, школа - це далеко не те місце, де треба показувати весь вміст вашого гардеробу та хвастатись останніми модними придбаннями.
(від англ.Іmage - образ) - це створення зовні привабливого образа, покликаного робити емоційно-психологічний вплив, уміння створити в себе й оточуючих уяву та впевненість у власній привабливості. При цьому дана від народження зовнішність не має вирішального значення. Можна від природи мати чарівні риси обличчя, але при цьому не домогтися успіху ні в якій діяльності.
Хто ж створює імідж? 1. Сама людина, що продумує, якою гранню повернутися до оточення, які відомості про себе представити. 2. Іміджмейкери - професіонали, що займаються створенням іміджу для відомих осіб: політиків, державних діячів, артистів і т.п. 3. Велику роль у створенні іміджу грають засоби масової інформації – печатні видання, радіо, телебачення, інтернет. 4. Його створюють і оточуючі люди - друзі, рідні, співробітники.
Ефект одягу проявляється в підборі ділового костюма. Основний стиль одежі учителя - це класика. Класичний стиль - це стиль, схвалений часом, але із включенням модних елементів. По-перше, акуратно, чисто й зі смаком одягнений учитель виховує ці ж якості в учнях. По-друге, одяг учителя може відволікати увагу під час уроку, підриваючи процес навчання. По-третє, одяг, що сильно облягає, надмірно відкритий й короткий, а також прозорий одяг може породжувати в головах учнів сексуальні фантазії й переживання замість осмислення й запам'ятовування навчального матеріалу.
Учителі завжди були основою інтелігенції. Вони вчать усіх, від слюсаря до академіка, своїм прикладом вселяють дітям ті цінності, на яких ґрунтується суспільство. Але вчителі - люди, такі ж, як і всі. У кожного з них своє уявлення про одяг для роботи. Деякі дами вважають, що раз вони працюють у жіночому колективі, то можна цілий навчальний рік ходити на роботу в безформному одязі, кімнатних капцях або зручних брюках, не доглядати за волоссям та руками. Інша крайність - молоді педагоги, що прагнуть стати учням найкращими друзями. Вони з'являються на уроках у джинсах і майках, з нестандартними аксесуарами й макіяжем, завойовуючи собі дешевий авторитет. Старшокласники спочатку сприймають їх "на ура", а потім ставляться до них як до рівного собі й не сприймають всерйоз. Вбрання вчителя не може ставати об'єктом пильної уваги, відволікати від процесу навчання, обговорюватися всіма учнями й колегами. Як досліджено, акуратний, доглянутий, не помітний діловий костюм розташовує до стабільних відносин і в педагогічному, і в учнівському колективі. Будь-якій людині, що вибрала для себе публічну професію, варто одягатися стримано, відмовитися від зухвалих фасонів, яскравих кольорів, помітних прикрас. Добре підібраний одяг здатний впливати на настрій, самопочуття свого власника, у той же час зміняючи відношення оточуючих до нього.
Урок або контрольна робота - місс "Суворість". На свято - місс "Урочистість" або "Елегантність". На педраду - місс "Стриманість". На спортігри чи екскурсію - місс "Здоровя". Одяг учителя повинен відповідати сучасним нормам, правилам і етикету суспільства, а також повинен відповідати певному дню, наприклад:
КРАСИВО ВИГЛЯДАТИ - ЗНАЧИТЬ ПРОЯВЛЯТИ ПОВАГУ ДО ОТОЧУЮЧИХ ЛЮДЕЙ ДІТИ ВЧАТЬСЯ В ДОРОСЛИХ ЛЮДЕЙ, І НАСАМПЕРЕД В УЛЮБЛЕНОГО ВЧИТЕЛЯ, ПРАВИЛЬНО ОДЯГАТИСЯ Справжній учитель не стане підкреслювати одягом свою привабливість, він буде демонструвати на роботі свій розум, професійні навички й здібності, більш важливі у всіх відносинах, чим зовнішність.
Недоречно виглядають ажурні, білі або чорні панчохи або колготки. Вони повинні бути кольору засмаги або злегка димчасті й відповідати кольору одягу й взуття. Зовсім неприпустимі прозорі тканини, через які просвічує нижню білизну. Що по вашому не допустиме у зовнішньому вигляді педагога ? Погано сприймається в діловому стилі одягу орнамент із квітів і велика клітинка. Масивні прикраси із благородних металів (золото, срібло, платина) і натуральних каменів. Ідеальним варіантом вважається наявність годинника (на руці або висячих на ланцюжку) і гладкої обручки .
Ступінь доглянутості вчителя-чоловіка можна визначити за чистотою й бездоганністю штанів і начищенному взуттю. М'яті штани й брудне взуття - тривожні симптоми. Нігті вчителя-чоловіка так само, як і рослинність на обличчі, теж подають мовчазний сигнал про його відношення до власної персони.
Зачіска й взуття - головні акценти іміджу. Уміння підібрати зачіску відповідно до овалу обличчя, уміння за допомогою макіяжу сховати недоліки й невеликі дефекти на обличчі, уміння підкреслити переваги своєї зовнішності важливі для вчителя. Неприпустимі так само недоглянуте й не укладене волосся, довгі яскраві або не стрижені недоглянуті нігті, яскравий макіяж. Класичний стиль має на увазі, що ваш макіяж буде модним, але не помітним, у м'якій колірній гамі. Аромат парфумів - легкий. Зачіска - сучасна, але без гостромодних деталей.
Міжнародна асоціація імідж-консультантів дає кілька загальних практичних рад по підбору стилю ділового одягу. З гардероба стильної ділової людини повинні бути виключені: Шорти, рвані джинси, міні-спідниці, топи, що відкривають живіт, штани з низькою талією. Порваний костюм, м'ята блуза, несвіжа сорочка. Вироби зі шкіри, крім сумок, взуття, ременів. Костюми, і плаття, що занадто, облягають тіло, убрання із глибокими розрізами й декольте, прозорий одяг. Одяг, що високо піднімається в положенні сидячи. Стоптане і неакуратне взуття без п'яти. Надмірна кількість ювелірних прикрас, великі прикраси, кульчики в носі, на губах, на пупці.
А люди, голос яких завжди звучить у галасливому "лайливому" режимі, відразу відштовхують від себе інших. Виправдуючи себе, вони заявляють: "Я не кричу, у мене такий голос". Насправді це тривожний симптом: таке невротичне поводження вони часто одержують від батьків або від середовища свого перебування. Для педагога така голосова манера - сигнал про професійну непридатність. Голос - звуковий імідж педагога, його головне знаряддя праці на уроках, позакласних заняттях, батьківських зборах. Голосом - при правильній дикції, інтонації, гучності, виразності - можна заворожити, закохати, захопити, опанувати аудиторією.
РІЗКИЙ ВІДРИВЧАСТИЙ СЛАБКИЙ ТЬМЯНИЙ ДРАТІВЛИВИЙ не повинен бути Голос - це технічне забезпечення мови педагога. Голос педагога має величезне значення: він є засобом, що може підняти значимість мови, але він нерідко виступає засобом і нівелювання ГОЛОС ЗВУЧНИЙ КРАСИВИЙ СИЛЬНИЙ ГНУЧКИЙ МЕЛОДІЙНИЙ МЯКИЙ ХВИЛЮЮЧИЙ повинен бути ПОВИНЕН СПРИЯТИ УСПІШНОСТІ ПЕДАГОГА
Чарівність - зачарування, притягальна сила, магнетизм. Це вміння "світитися" людям: випромінювати симпатію, бути доброзичливо усмішливим. Посмішка на обличчі- це вираження доброго стосунку до співрозмовника, психологічний плюс у вашу користь. Щира, доброзичлива посмішка не може зіпсувати жодне обличчя, а переважна більшість робить їх привабливими. Китайці, оцінюючи значення посмішки в діловій сфері, говорять: "Людина без посмішки на обличчі не повинна відкривати магазин". А заходити в клас - тим більше!
У школі ніяк не обійтися і без гарних манер у розмовах з учнями, спілкуванні з колегами, батьками учнів і в той же час - без знання ділового етикету, дотримання субординації. Вчителеві важливо контролювати свої жести, особливо необхідно позбуватися агресивних, які на несвідомому рівні відштовхують дітей від особистості педагога. Міміка повинна бути тільки доброзичливою!
Креативность - від латинського creatіon, творення - здатність людини до творчості, що проявляється в мисленні, у спілкуванні, у почуттях. Креативность можна розглядати як фактор обдарованості. Вона визначається сприйнятливістю до нових ідей. Креативність проявляється навіть у дрібничках, які насправді дуже важливі.
На позитивний імідж учителя працюють і оточуючі його предмети, аксесуари. Важлива й естетика самого кабінету - колірне оформлення, рівень ремонту й дизайну, і предметів, що перебувають у класі - квіткових горщиків, лійки, цебра, рушника, оформлення і якість змісту таблиць, стіннівок, стендів, портретів... Наприклад, ганчірка для стирання крейди з дошки. Велика різниця: чи це брудний шматок тканини, або креативна річ ( можна зустріти креативні ганчірки у вигляді звірів або прикрашені вишивкою).
Чим пахне у вашому класі? Запах - один із провідних показників того, з якого соціального шару людина, сигнал про її соціальний статус. За запахом дорогих парфумів можна пізнати леді, по специфічному запаху - бомжиху. Запах навчального закладу подає сигнал про ступінь доглянутості всього будинку, рівень культури його мешканців. Діти часто звикають до запаху улюбленого вчителя. Запах дуже сильно діє на підсвідомість. Арома-імідж містить у собі запах парфумів учителя, запах свіжості провітрюваного приміщення, аромат класної кімнати. Запах свіжості можна створити за допомогою ефірних масел апельсина, лимона, лаванди, ялиці.
Залежно від своєї установки на життя кожна людина сама запускає свій механізм успіху або механізм невдач . Ваше життя залежить від вашої психологічної установки. Психологічна готовність до свого успіху - це віра в себе на свідомому й несвідомому рівні. Успіх - результат правильного вибору життєвих цілей. Успіх любить тих, хто дає світу, а не тих, хто звик тільки одержувати від інших. Сильна людина віддає, слабка - тільки бере. Успіх, досягнутий нечесним шляхом, рано або пізно призводить до поразки й до самознищення. Заздрість до чужого успіху й ненависть чужого щастя - обов'язкові атрибути невдахи.
• він відчуває страх, нерішучий, йому бракує віри у свої сили; • він песиміст, відрізняється недовірливістю, розраховує тільки на погане; • він рідко сміється й проявляє свою радість, рідко говорить "спасибі"; • він часто відмовляється, частіше говорить "ні", чим "так"; • про себе він говорить, що робота приводить його в стресовий стан, що в нього практично немає вільного часу; • він лається, бурчить, виявляє себе розумником; • він занадто багато говорить про себе й занадто мало слухає; • він часто діє метушливо, знервовано, з роздратуванням; • він поширює навколо себе гнітючу, недружелюбну обстановку, він діє "проти". Типові ознаки педагога, "закритого" для інших:
• він упевнений у собі, знає свою мету й знає, чого хоче; • він оптиміст, він шукає й бачить в інших насамперед гарне; • він - життєрадісна, весела людина; • він з розумінням ставиться до іншим, частіше говорить "так", чим "ні"; • він не пред'являє надмірних вимог до себе й не дозволяє це робити іншим; у нього вистачає часу на всі його проекти й задуми; • він не бурчить, уважно слухає співрозмовника, намагається як можна більшому навчитися в інших людей; • від нього виходить доброта й внутрішній спокій. Типові ознаки вчителя, "відкритого" для інших:
Образ ідеального сучасного педагога очами адміністрації проявляє любов до дітей, захищає їхні права та інтереси, турбується про їхнє здоров'я, проявляє повагу до кожного; має авторитет серед дітей і батьків; сприяє розвитку особистості дитини, її активності; знає психологію учня, уміє аналізувати причини неадекватного поводження учня, здатний приймати рішення, прогнозувати наслідку; володіє глибокими й різнобічними знаннями по предмету, викликає в учнів інтерес до предмета, вміє розробляти оригінальні технології навчання; творчо підходить до процесу навчання й виховання, постійно вдосконалює свою діяльність, надає методичну допомогу колегам; має авторські методичні розробки; проявляє високу культуру поводження, займається професійною самоосвітою й самовихованням.
Образ ідеального сучасного педагога очами учнів добрий, справедливий, розумний, чуйний, з почуттям гумору; привабливий, розуміючий; вміє добре пояснювати; веселий, розважливий; цікавий, охайний; люблячих дітей, товариський; веселий, енергійний, акуратний, строгий, але добрий і гарний; мудрий, доброзичливий; життєрадісний, карколомний; радо допомагає учням, має добре поставлену мову, добре одягнений, стежить за своїм зовнішнім виглядом; стриманий, з повагою ставиться до учнів.