Презентація містить матеріали з теми "Засоби міжфразового зв"язку в тексті" і може бути використана при вивченні,повторенні розділу "Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності" в 9 класі.
Засоби міжфразового зв’язку в текстіПідготувала Осадчук Людмила Григорівна,вчитель української мови та літератури. Житницького ЗЗСО І-ІІІ ступенів. Жашківської районної ради. Черкаської області
Номер слайду 2
Засоби зв’язку. ЛексичніГраматичні
Номер слайду 3
Лексичніповтор слова;уживання займенників замість іменних частин мови;повтор слова у поєднанні із вказівним займенником;синоніми;контекстуальні синоніми;спільнокореневі слова;родова назва замість видової;загальна назва замість власної;близькі за змістом слова.
Номер слайду 4
Граматичнівставні слова;сполучники сурядності чи підрядності;граматична неповнота речень;видо-часове співвідношення форм дієслів;синтаксичний паралелізм речень.
Номер слайду 5
Приклади засобів зв’язку-лексичні повтори: Людська вихованість немислима без людської вдячності. Якщо людині бракує почуття вдячності, вона- холодний, бездушний егоїст (В. Сухомлинський);
Номер слайду 6
-займенники він, цей, той, весь, такий, кожний в усіх формах, прислівники тут, там, тоді і под., що вказують на предмети, ознаки, обставини, названі в попередніх реченнях: Нема нічого на світі луччого і Богу милішого, як серце матері до своїх діточок! Скільки б їх у неї не було, чи десятком Бог благословив, чи тільки одним, усі для неї рівні, кожного любить, усіх рівно пестує, за всяким рівно вбивається. Дев’ять здоровенькі край неї, потішають її, а одно морщиться, кисне, недуже: вже вона за ним вбивається, тужить... (Г. Квітка-Основ’яненко);
Номер слайду 7
-порядок слів у реченні — спочатку, як правило, ставиться відоме з попереднього висловлювання або із життєвого досвіду, а потім дається нова інформація, як у реченнях з народної казки: Жили собі дід і баба. І була в них курочка ряба. Знесла вона яєчко, та не просте, а золоте. — інший порядок слів у цих реченнях порушив би логічний зв’язок між ними;
Номер слайду 8
-синоніми й синонімічні вислови: У селі багнюка наче сказилась: що ти з неї одну ногу витягнеш, то вона до другої присмокчеться, випускати не хоче. Що ти калюжу обминеш, то попереду розлийморе чекає; берегів не видно, і дна не вгадаєш. То Юрко догадався ліщину з ліси витягнути, міряв оті баюри, щоб по шию не шубовснути… (Є. Гуцало);
Номер слайду 9
-однакові видові та часові форми дієслів-присудків: Коли лежиш в полі лицем до неба, вслухаєшся в многоголосу тишу полів, то помічаєш, що в ній щось є не земне, а небесне. Щось наче свердлить там небо, наче струже метал, а вниз спадають тільки дрібні, просіяні звуки. Ниви шумлять навколо і заважають... (М. Коцюбинський);
Номер слайду 10
-неповні, усічені речення,пропущені члени яких встановлюються з попередніх речень (такі речення поза текстом незрозумілі): Я почав розказувати йому те, що мимохідь поклалося мені на думку. Про Слона, який раптом утратив спокій. Про джунглі, по яких ходив він наче сам не свій, і про те, що ніхто не зміг знайти ліку на його журу. Про те, що сонце вже було в його очах не оранжеве, а фіолетове, що зелене виблідло і листя пожовтіло, хоч у джунглях ніколи не буває жовтого листя (Вал. Шевчук).
Номер слайду 11
Правильна побудова, розташування й поєднання речень у синтаксичному цілому увиразнює думку, робить її чіткішою, дохідливішою, зрозумілішою.
Номер слайду 12
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література:-Українська мова.9 клас.ІІ семестр/С. А. Омельчук, А.І. Ляшкевич.- Х.: Вид. група “Основа”,2010.-102 , (2) с. (Серія “Мій конспект”). Інтернет-ресурси:-http://metodportal.net/node/18705 . -http://informaticon.narod.ru/pages/graf_7.html.-http://www.ridnamova.kiev.ua/html/6.10.html.