Презентація до майстер-класу "Жанрова специфіка фольклорної та літературної казки". Але її вільмо можна використовувати й на уроказ зарубіжної літератури в 5-х класах.
Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки
Номер слайду 2
Прочитайте зашифрований вислів відомого російського казкаря П. Бажова про значення казки (пропущені голосні звуки)С т р к з к п т р б н . В н й б г т т г д р г г м н л г , й к к р с н н н з н д б т ь с п т м.(Стара казка потрібна. У ній багато того дорогого минулого, яке корисне нині й знадобиться потім.)
Номер слайду 3
“Ріпка” – казка народна чи літературна?Автор сучасної версії Олексій Толстой
Номер слайду 4
ТРАДИЦІЙНІ ВИДИНАРОДНИХ КАЗОККАЗКИ ПРО ЗВІРІВЧАРІВНІ КАЗКИПОБУТОВІ КАЗКИ
Номер слайду 5
Інші види казок. Кумулятивна Докучна. Новелістична. Анекдотична. НЕБИЛИЦЯ
Номер слайду 6
Повтори-кліше. Зачин: «Жили-были…», «В некотором царстве, в некотором государстве...»Основна частина: «Скоро сказка сказывается, да не скоро дело делается» Фінал: «И я там был, мёд-пиво пил, по усам текло, да в рот не попало», «Сказка — ложь, да в ней намёк, добрым молодцам урок»Опис портрету: «Баба-Яга, костяная нога»; місця дії: «на калиновом мосту, на реке смородиновой» Питання та відповіді: «куда путь-дорогу держишь», «встань ко мне лицом, к лесу задом»Епітети: «красна девица», «добрый молодец»
Номер слайду 7
2. Ерудит-лото1. Який кіт налякав Ведмедя, Вовка, Кабана, Зайця?(Пан Коцький)2. Чиї друзі Вернигора, Вернидуб, Крутивус?(Котигорошка)3. Кому ліжечком слугувала горіхова шкаралупка?(Дюймовочці)4. Хто поїхав на бал в кареті з гарбуза?(Попелюшка)5. Яка земноводна у казці мала титул царівни?(«Царівна-Жаба»)6. Хто їздить на печі?(Ємеля)7. Кого виростила вовча зграя?(Мауглі)
Номер слайду 8
«Казкова вікторина»В якій народній казці хитрий та незалежний герой від усіх утік, а перехитрила його лише Лисичка? («Колобок»)В якій казці розповідається про овоч, що виріс дуже великим і цим завдав багато клопоту господарям? («Ріпка»)В якій казці свійський птах залагодив шкоду домашнього гризуна і збагатив своїх господарів? («Курочка Ряба»)В якій казці піч слугувала героєві автомобілем? («За щучим велінням» )Яка із земноводних тварин у казці мала титул царівни? («Царівна-жаба» )
Номер слайду 9
В ліс по стежці я ходила,Сірого вовка зустріла. До бабусі завіталаІ її я не впізнала. Очі, зуби – все страшне!Чи впізнали ви мене? ( Червона шапочка)У бору моя хатинка,Приведе туди стежинка. В мене кістяна нога,Звуть мене … (Баба Яга.)Моя казка всім відома,У семи живу я гномів. Стан тонкий, тендітна ніжка . Хто я, друзі? … (Білосніжка)На бал я мріяла потрапити завжди. Та шлях закритий був мені туди. У шати одягла мене хрещена. Й подарувала туфельку для мене. Вона блищить у сяйві кришталя. Тож, здогадайтесь як моє ім’я (Попелюшка)
Номер слайду 10
Вигадка. Правда. Золоті яблука в царському саду; Жар-птиця; Сірий Вовк, що розмовляє й допомагає головному героєві, перетворюється на коня, на царівну; кінь золотогривий; Вовк біжить так, що ліси тільки мелькають, озера хвостом замітає; жива й мертва вода; воскресіння людини. Сини стережуть сад; старші спали під час свого чергування, обманюючи батька; від клітки, де була жар-птиця пішов звук, від вуздечки коня (сигналізація); Іван-Царенко не дослухається до порад; брати через жадібність та заздрощі чинять жорстоку розправу зі своїм братом«Літературний практикум» на прикладі російської народної казки «Іван-Царенко і Сірий Вовк»
Номер слайду 11
ЛІТЕРАТУРНІ ТЕРМІНИАвтор – митець, який реалізується у літературному чи будь-якому іншому художньому творі. Сюжет – подія чи система подій, покладена в основу творів. Антитеза - це протиставлення понять, якостей, явищ у художньому стилі. Алегорією, або інакомовленням, називається такий художній прийом, коли якийсь один узагальнений образ передається за допомогою іншого, конкретного. Мандрівні сюжети — це спільні, однакові історії, пригоди, які зустрічаються у фольклорі різних народів
Номер слайду 12
КАЗКА, НАПИСАНА З ДІТЬМИЭта невероятная история началась в самой обычной (на первый взгляд) школе в городе М. Ничем не примечательным (на первый взгляд) весенним днём, во вполне заурядном (на первый взгляд) 5-Г классе. Почему столько «на первый взгляд»? Да потому что мы слишком часто ограничиваемся «первым взглядом» и не замечаем, как много удивительного, замечательного и исключительного окружает нас...
Номер слайду 13
НАМАЛЮЙ КАЗКУ
Номер слайду 14
Зіграймо в казку
Номер слайду 15
Незакінчене речення:«Я гадаю, що казки в житті дитини ...»