Презентація розрахована для методичної роботи вчителів фізичної культури.
В залежності від мети, завдань, форм організації, складу учасників змагання поділяються на різні види. Змагання можуть поділятися за наступними критеріями:
● за значенням (підготовчі, відбіркові, головні);
● за масштабами (районі, місцеві, регіональні, континентальні, Олімпійські ігри);
● за вирішенням завдань (контрольні, класифікаційні, відбіркові, показові);
● за характером організації (відкриті, закриті, традиційні, матчеві, кубкові та інші);
● за формою заліку (особисті, командні, особисто-командні);
● за віковими категоріями учасників (дитячі, юнацькі, для дорослих, для ветеранів);
● за статтю (серед чоловіків або жінок);
● за професійною орієнтацією учасників (шкільні, студентські ті інші).
В залежності від мети, завдань, форм організації, складу учасників змагання поділяються на різні види. Змагання можуть поділятися за наступними критеріями:● за значенням (підготовчі, відбіркові, головні);● за масштабами (районі, місцеві, регіональні, континентальні, Олімпійські ігри);● за вирішенням завдань (контрольні, класифікаційні, відбіркові, показові);● за характером організації (відкриті, закриті, традиційні, матчеві, кубкові та інші);● за формою заліку (особисті, командні, особисто-командні);● за віковими категоріями учасників (дитячі, юнацькі, для дорослих, для ветеранів);● за статтю (серед чоловіків або жінок);● за професійною орієнтацією учасників (шкільні, студентські ті інші).
Підготовчі змагання. В цих змаганнях головними завданнями є: удосконалення раціональної техніки і тактики змагальної діяльності спортсмена, адаптація різних функціональних систем організму на змагальні навантаження та інші. При цьому підвищується рівень тренованості спортсмена, набувається змагальний досвід.
Контрольні змаганнядозволяють оцінювати рівень підготовленості спортсмена. В них преревіряється ступінь оволодіння технікою, тактикою, рівень розвитку фізичних якостей, психічна готовність до змагальних навантажень. Результати контрольних змагань дають можливість проводити корекцію побудови процесу підготовки. Контрольними можуть бути як спеціально організовані, так і офіційні змагання різного рівня.
Підвідні (модельні) змагання. Важливим завданням цього етапу є підведення спортсмена до головних змагань макроциклу, року, чотирьохріччя. Підвідними можуть бути як спеціально організовані змагання в системі підготовки спортсмена, так і офіційні календарні змагання. Вони повинні повністю або частково моделювати головні змагання.
Відбіркові змаганняпроводяться для відбору спортсменів в збірні команди і визначення учасників особистих змагань найвищого рангу. Особливістю таких змагань є умови відбору: завоювання певного місця або виконання контрольного нормативу, який дозволить виступати на головних змаганнях. Відбірковий характер можуть носити як офіційні, так і спеціально організовані змагання.
Головні змагання. Спортсмену необхідно продемонструвати найвищий результат на даному етапі спортивного удосконалення. На цих змаганнях спортсмену необхідно проявити повну мобілізацію техніко-тактичних і функціональних можливостей, максимальну спрямованість до досягнення найвищого результату, найвищий рівень психічної підготовленості.
Спортивні змагання регламентовані спеціальними правилами, специфічними для кожного виду спорту. Правила змагань виявляють: організацію змагань з даного виду спорту; види змагань і способи їх проведення; особливості місць проведення змагань, інвентар і обладнання; склад суддівської колегії і її обов’язки; правила суддівства; правила поведінки і дій учасників та інше.
В Положенні визначаються : 1.назва змагання (класифікаційні, першість і т.п.); 2.мета та завдання змагань; 3.допуск до участі (вік, кваліфікація, приналежність до країни, спортивної організації та інше); 4.характер змагань (особисті, командні, особисто-командні); 5.час і місце проведення; 6.програма і календар по днях змагань;7. умови проведення, способи оцінки і виведення результатів; 8.кількість учасників, яка допускається;9. порядок визначення переможців;10. форма учасників і їх інвентар; 11.нагородження переможців; 12.умови прийому учасників ; 13.документація учасників, яка необхідна для допуску до змагань;14. форма офіційної заявки для участі у змаганнях і терміни її представлення.
Коловий спосіб. При проведені змагань цим способом всі учасники змагань зустрічаються з усіма суперниками почергово. Результати зустрічей (перемоги, поразки, нічиї) враховуються при визначенні порядкового місця, яке посів спортсмен (команда). Вище місце присвоюється спортсмену (команді), які набрала найбільшу суму очок.
Відбірково-коловий спосіб. При проведені змагань цим способом учасників (команди) спочатку розділяють на попередні групи, в яких кожен спортсмен (команда) зустрічається зі всіма суперниками даної групи. Потім спортсмени, які посіли місця в групі (в більшості видів спорту 1-3-є місця, але не більше 50 % учасників даної групи), переходять до наступного туру змагань. Цих учасників розбивають на групи, які проводять поєдинки між собою для подальшого відбору, аж до фінальної зустрічі (туру), в якій і визначають переможця змагань.
Змішаний спосіб. Всі спортсмени (команди) попередньо беруть участь в одному-трьох турах, які проводяться відбірково-коловим способом. Потім переможці попередніх змагань зустрічаються між собою за жеребом способом прямого вибування. Кількість фіналістів, як і кількість переможців попередніх змагань, визначається Положенням про змагання. Фінальні поєдинки проводяться коловим способом.
Спосіб прямого вибування. В змаганнях, які проводяться цим способом, учасник (команда), які програли поєдинок, вибувають з подальшої боротьби. Проте можливі заохочувальні поєдинки між командами, що програли, які дозволяють їх переможцям продовжувати подальші змагання. Допускаються також варіанти вибування спортсмена з подальших змагань не після першої поразки, а після другої. При проведенні змагань способом прямого вибування на результат змагань впливає жеребкування спортсменів (команд), яке може звести в одному поєдинку дві сильні команди. Важливий момент об’єктивізації проведення змагань таким способом – розсіювання учасників, що суттєво впливає на виявлення переможця.
Визначення результату у змагання може відбуватися в особистій, командній та особисто-командній першості . В особистих змаганнях визначаються місця всіх спортсменів, які беруть участь у змаганнях, переможці і призери. В особисто-командних змаганнях, окрім особистих місць учасників, за зайнятими ними місцями визначаються місця команд, які приймають участь. Характерною особливістю особисто-командних змагань є те, що всі учасники, в тому числі спортсмени одного колективу, змагаються між собою. В командних змаганняхвизначається лише місце, яке займає команда. На відміну від особисто-командних змагань, в командних змаганнях учасники однієї команди змагаються лише зі спортсменами другої команди.
Особливість місця проведення змагань. У зв’язку із зростаючою престижністю спорту і гострим суперництвом спортсменів,місце проведення змагань набуває все більшого значення. Фактор «свого» та «чужого» поля стає одним із важливіших при визначенні тактичних завдань в ігрових видах спорту – футболі, баскетболі, хокеї та ін. У футболі, при проведенні деяких змагань в два кола, при рівності набраних очків переможець визначається за більшою кількістю забитих та пропущених голів на чужому полі (один гол на полі супротивника зараховується в такому випадку за два).
Поведінка уболівальників. Уболівальники своєю поведінкою здійснюють певний психологічний фон проведення змагань. Реакція уболівальників (навіть у рамках етичних норм) впливає на стан спортсмена, оскільки таким чином може визначатися позитивний або негативний емоційний фон проведення змагань.
Обладнання місця проведення змагань та інвентар. При виборі тактики змагань, особливостей безпосередньої підготовки до старту слід враховувати якість покриття (штучне, дерев’яне); час проведення (ранок, день, вечір); розклад змагань (звичний, незвичний); характер освітлення (штучне, природне); якість інвентарю, обладнання (сучасне, застаріле, звичне, незвичне); і допоміжних приміщень (зручні, незручні); розміщення спортивної бази від місця проживання спортсменів; наявність і якість місць відпочинку і умови для відпочинку та ін.
Географічні та кліматичні умови. Географічні та кліматичні особливості слід обов’язково враховувати при плануванні змагальної діяльності. Так, наприклад, змагання в середньогір'ї вимагає обов’язкового врахування впливу гіпоксії на організм спортсмена. Не менша увага повинна звертатися на необхідність адаптації спортсменів до умов спеки і підвищеної вологості. Часові різниці впливають на встановлений добовий ритм рухової і вегетативних функцій спортсменів, що також повинно враховуватися як в процесі підготовки, так і безпосередньо під час змагань. Окремі змагання пов’язані з комплексом труднощів. Наприклад, спортсмени європейських країн на Іграх Олімпіади 1996р. в Атланті зіштовхнулись не лише з проблемою часової адаптації, але і необхідністю пристосування до умов спеки і високої вологості.
Характер суддівства. Організатори змагань повинні забезпечувати змагання кваліфікованим і об’єктивним суддівством. Але, як і вся інша людська діяльність, суддівство змагань несе в собі певну долю суб’єктивізму. І класифікація суддів буває різною, але іноді спостерігаються факти явного суб’єктивного суддівства змагань. Це, особливо, стосується суддівства міжнародних змагань суддями, які у своєму ставленні до спорту виходять з політичних, ідеологічних або комерційних міркувань. І якщо проблема суб’єктивного суддівства в видах спорту з метрично вимірюваними результатами є менш гострою, то в видах спорту, в яких результат оцінюється суддями в умовних одиницях (друга група) і кінцевим ефектом (третя група), вона може виявитися центральною, визначати не тільки результат окремих стартів, але і всіх змагань.
Поведінка тренерів. Не дивлячись на відомі (часто визначені правилами змагань) норми поведінки тренерів, напруженість змагальної боротьби виказується на характері їх поведінки. По відношенню до дій тих, хто змагається поведінку тренерів в умовах змагань можна класифікувати як сприятливу, заважаючу та індиферентну.
Змагання – не лише засіб контролю за рівнем підготовленості, але й важливий засіб підвищення тренованості і спортивної майстерності. Особливості безпосередньої підготовки до змагань і власне змагальної боротьби є потужним засобом мобілізації функціонального потенціалу організму спортсмена, подальшої стимуляції його адаптаційних резервів.
При плануванні змагань протягом року необхідно враховувати єдність тренувальної і змагальної діяльності спортсменів в системі підготовки. Цілі участі спортсмена у змаганнях на різних етапах підготовки повинні відповідати рівню його підготовленості і здатності вирішувати поставленні завдання.