Презентація до уроку «Значення знань про людину для збереження її здоров'я»
Пізнай себе - і ти пізнаєш світ Давня мудрість{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Рене Декарт (1596-1650)французький математик, філософ, фізик, фізіолог, творець системи координат в елементарній математиці«Cogito, ergo sum (лат. когіто, ерго сум) - Я мислю, отже, я існую»«Спостерігайте за вашим тілом, якщо хочете, щоб ваш розум працював правильно»{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Яке значення мають знання про організм людини в нашому житті?
Особливості вивчення організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Біологія людини - наука, що вивчає походження, розвиток, будову, життєдіяльність, поведінку людини з метою застосування знань у різних галузях її діяльності{BDBED569-4797-4 DF1-A0 F4-6 AAB3 CD982 D8}Необхідні знання наук. Природничих Біологічних Медичних Суспільних Технічних хімія;антропологія;кардіологія;філософія;кібернетика;фізика;ембріологія;неврологія;історіяінформатикагеографіягенетикапульмонологія{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Фундамент для біології людини. Анатомія – наука про будову організму людини. Фізіологія вивчає життєві функції організму людини
Особливості вивчення організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Основи сучасної біології людини було закладено:{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Гіппократ (460–377 рр. до н.е.) давньогрецький лікар, реформатор античної медицини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Авіценна (Ібн Сіна) (980–1037) перський вчений-енциклопедист, філософ, лікар, хімік, теолог{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Парацельс(Філіп Ауреол Теофраст Бомбаст фон Гогенгайм)(1493–1541) швейцарський хімік, фармацевт, лікар епохи Відродження{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Вільям Гарвей(1578-1657) англійський лікар, анатом, природознавець, засновник сучасної фізіології та ембріології{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Павлов Іван Петрович(1849-1936) російський хімік, лікар, фізіолог, невролог, творець вчення про ВДН
Особливості вивчення організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Внесок у розвиток біології людини зроблено українськими вченими:{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Амбодик-Максимович. Нестор Максимович (1744–1812) акушер, педіатр{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Шумлянський Олександр Михайлович(1748-1795) відомий акушер, гістолог, анатом, вчений-мікроскопіст,{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Мечников Ілля Ілліч(1845–1916) основоположник порівняльної патології, еволюційної ембріології, імунології і мікробіології{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Пирогов. Микола Іванович(1810-1881) хірург, анатом і педагог, засновник військово-польової хірургії{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Бец. Володимир Олексійович(1834—1894) анатом, гістолог, нейронауковець
Особливості вивчення організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Внесок у розвиток біології людини зроблено українськими вченими:{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Філатов Володимир Петрович(1875–1956) офтальмолог, хірург, педагог{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Чаговець Василь Юрійович(1873-1941) фізіолог, основоположник електрофізіології{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Амосов Микола Михайлович(1913-2002)кардіохірург, трансплантолог, біокібернетик{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Костюк. Платон Григорович(1924-2010) нейрофізіолог, біофізик{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Богомолець. Олександр Олександрович(1881—1946) засновник української школи патофізіології, ендокринології і геронтології
Особливості вивчення організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Методи вивчення організму людини: спостреження, експеримент{BDBED569-4797-4 DF1-A0 F4-6 AAB3 CD982 D8}БіохімічніФізичнівизначення складу крові, травних соків, інших рідин організмусвітлова та електронна мікроскопія;електрокадріографія (ЕКГ);електроенцефалографія;рентгенографія;ультразвукове дослідження;метод ядерного магнітного резонансу (ЯМР);позитрон-емісійна томографія (ПЕТ);сканувальна електронна мікроскопія (СЕМ);трансмісійна електронна мікроскопія (ТЕМ);тощо. Антропометричніріст;маса тіла;обсяг грудної клітини. Фізіологічнівимірювання артеріального тиску
Особливості вивчення організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Знання організму людини необхідні в різних галузях людської діяльності{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Застосування біологічних знань у практичній діяльності людини:сільське господарствовирощування рослин, розведення тварин, боротьби зі шкідниками, запобігання отруєнням пестицидами;промисловістьотримання харчових продуктів, натуральних тканин, антибіотиків;медициналікування й профілактики хвороб, збереження та зміцнення здоров'я людини, подовження тривалості життя;психологіяпізнання особливостей поведінки людини;техніка створення пристроїв, апаратів для хірургії, протезування, кібернетики;мистецтвостворення художніх картин, скульптур;спортрозвиток фізичних можливостей організму людини
Особливості вивчення організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Знання організму людини необхідні в різних галузях людської діяльності{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Застосування біологічних знань у практичній діяльності людини: Сільське господарство. Промисловість. Медицина. Психологія. Техніка. Мистецтво. Спорт
Спрямованість сучасних біологічних досліджень організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Розв’язування проблем ХХІ століття. Психологія{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}перенаселення Землі в цілому та скорочення кількості населення в окремих регіонах;поширення інфекційних захворювань (СНІДу, пріонних, коронавірусної інфекції);лікування захворювань, частота прояву яких збільшується;визначення можливостей використання генетично модифікованих організмів (ГМО)
Спрямованість сучасних біологічних досліджень організму людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Основні напрями сучасних біологічних досліджень організму людини: Психологія{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}дослідження процесів життєдіяльності з метою створення біотехнологій (наприклад, для лікування безпліддя, нанотехнологічного отримання й доставки ліків, отримання тканин та органів для трансплантації);вивчення спадковості й мінливості з метою розробки методів діагностики, лікування спадкових хвороб людини; вивчення закономірностей старіння для подовження тривалості життя; дослідження механізмів діяльності мозку (наприклад, для створення біокібернетичних систем сприйняття й збереження інформації);вивчення впливу на організм людини космосу (наприклад, для створення нових метеріалів, що захищають від дії космічних чинників);дослідження організму з метою конструювання нових технічних систем (наприклад, для створення роботів-андроїдів, нанотранзисторів, що слідкують за здоров’ям людини, систем штучного інтелекту)
Значення знань про людину для збереження її здоров’я{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Здоров’я людини - це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, який зумовлює високу працездатність та соціальну активність людини. Валеологія (від грец. valeo - здоров’я, логос - вчення) - вчення, яке має на меті формування, збереження та зміцнення здоров'я здорового індивіда. Гігієна (від грец. ὑγιεινός (гігієнос) – здоровий, цілющий), галузь медицини, що вивчає вплив факторів довкілля на здоров’я, працездатність і тривалість життя людини та розробляє заходи оздоровлення умов її життя і праціПсихологія
Значення знань про людину для збереження її здоров’я{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Основні рекомендації щодо збереження здоров’я. Психологія{BDBED569-4797-4 DF1-A0 F4-6 AAB3 CD982 D8}пізнайте свій організм;загартовуйтесь;живіть у злагоді з природою;правильно харчуйтесь;будьте добрими і милосердними;давайте організму навантаження;зміцнюйте впевненість, що ви здорові;обмежте вживання «штучних» ліків;бажайте здоров'я всім, хто вас оточує;найдіть у собі віру
Значення знань про людину для збереження її здоров’я{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Хвороба - це порушення нормальної життєдіяльності організму, у результаті чого знижуються його пристосувальні можливостіПсихологія{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Класифікація хворобза причинами виникнення- інфекційні (вірусні, бактеріальні) та неінфекційні;за фізіологічними функціями- хвороби дихання, кровообігу, травлення;за ознаками статі та віку- жіночі, дитячі хвороби, хвороби старості тощо
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Психологія{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Основні причини хвороб людинигіподинамія;неправильне харчування;стреси;порушення режиму праці й відпочинку;шкідливі звички;вплив хвороботворних організмівстан довкілля;{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}50% хвороб пов’язані зі способом життя самої людини{5 FD0 F851-EC5 A-4 D38-B0 AD-8093 EC10 F338}Кожна людина має знати свій організм і дбати про власне здоров’я, що є найпершою потребою людини. Фактори здоров’я
Висновки. Біологічні знання про людину є важливою складовою загальної науки і застосовуються в найрізноманітніших галузях людської діяльностіБіологічні дослідження організму людини надзвичайно різноманітні, але визначальною є спрямованість на вивчення будови, фізіологічних функцій і поведінки з метою збереження здоров'я та подовження тривалості життя. Біологічні знання про організм людину допоможуть кожному з вас зрозуміти свої можливості, вести здоровий спосіб життя й досягнути вершин у певній галузі
Біологія + Фізика«8 листопада 1895 року німецький фізик В. Рентген до пізнього часу працював у своїй лабораторії. Закінчивши роботу, він погасив лампу і раптом завмер від подиву. У суцільній темряві виднілося легеньке зеленкувате світіння. На столі стояла баночка з флуоресцентною речовиною, що й давала це красиве сяйво. Але ж сяйво має виникати під дією світла! Озирнувшись, учений побачив, що забув вимкнути один прилад - електронну вакуумну трубку. Він вимкнув струм - світіння зникло, увімкнув - з’явилось. Отже, вирішив науковець, від прилада виходить якесь невідоме випромінювання». Вільгельм Конрад Рентген Підготуйте повідомлення про метод дослідження організму людини, що використовує ці промені
Біологія + Культура. Леонардо да Вінчі (1452-1519) - великий італійський художник і вчений, яскравий представник типу «універсальної людини» (лат. homo universale). «Слід зрозуміти, що таке людина, життя, здоров’я і як рівновага, узгодженість стихій підтримують здоров’я, а їхній розбрат його руйнує й занапащає», - писав він. Леонардо да Вінчі Порівняйте вислів Леонардо да Вінчі з визначенням здоров’я й запропонуйте свої судження щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я
Про «правило трьох»Людина може жити без повітря 3 хвилини, без води – три дні, без їжі – три тижні;У разі недостатнього вживання води, наприклад, під час перебування в пустелі, може змінитися водно-сольовий баланс і розвиток порушень, пов’язаних із зневодненням організму. Тіло може підтримувати сталу температуру при короткочасному охолодженні. Падіння температури тіла призводить до зниження здатності еритроцитів віддавати кисень, клітини мозку втрачають основний матеріал для вироблення АТФПадіння температури тіла до 21˚С неминуче призводить до смерті