Іспанська культура ніколи б не досягла самостійного розквіту, якби вона асимілювалася з мусульманською культурою. Боротьба за незалежність, міцні устої католицтва нерозривно пов'язувало Іспанію із Заходом. Поступово витискаючи маврів, іспанці споруджували на визволених територіях чудові храми
Блискучу плеяду іспанських живописців започаткував Доменіко Теотокопулі, прозваний Ель Греко (1541-1614). Засновник іспанського бароко. Він був греком за походженням, народився на острові Крит. Ель Греко, не оцінений при іспанському дворі, їде в Толедо, стає засновником толедської школи і виконує замовлення переважно місцевих монастирів і церков. Він малює релігійні сюжети. Ель Греко. Автопортрет
«Портрет монаха Ортензіо Паравісіно». У портреті ченця Ортенсіо, друга і шанувальника Ель Греко, Опишіть позу ченця. (Невимушено сидить у креслі) Якою він є людиною? (Благородною, але хворобливе обличчя) Художник створив дуже чистий і світлий образ ченця, побудований на грі світлотіні, стиль живописця.
«Роздягання Христа перед стратою» Натовп зібрався на Голгофі, щоб подивитися на того, кого щойно хотів бачити царем Юдеї, а тепер готували стратити як злочинця. Що робить кат? (Уже зачепив край одягу Христа) - Що тробить тесляр? (Готує хрест для страти) Що роблять жінки на передньому плані? (Як загіпнотизовані дивляться на тесляра, що готує знаряддя смерті)
Емоції героїв картини - Що робить Христос? (Молитовно просить про милосердя в Отця) Який вираз обличчя у військового? (Тупе виконання наказу) Які почуття переживають двоє злочинців, яких розіпнуть? (Страх і відчай) У натовпі неможливо відшукати хоча б одного позитивно налаштованого персонажа.
Як сидять апостоли та Ісус? (Навколо прямокутного стола, Ісус у центрі, обличчям до глядача) - Як сидить Юда Іскаріот? (Навпроти Христа, спиною до глядача, його обличчя видно в профіль) Які фігури утворюють Христос і вікно позаду Нього? (Трикутник, вписаний в прямокутник -божественне в людському, небесне в земному, духовне в матеріальному) Назвіть символи земного світу? (Темні прямокутники дверей та вікна, коричнева і зелена плитка підлоги) Назвіть символи небесного світу? (Чорно-зелене покривало над головами символізує небесний світ) Як конфліктує з Ісусом та апостолами одяг Юди Іскаріота? (Його чорно-зелений одяг різко протиставляється одягу Ісуса та апостолів) - Як показано, що Юда готовий втікти з Таємної вечері? (Руки відштовхуються від столу і стільця)
Ель Греко. «Поховання графа Оргаса» Для сюжету обрана легенда про толедського графа Оргаса, який жив у XIII-XIV ст. і зробив великі благодійні внески на церкву, в якій і був потім похований. Після його смерті виникла легенда про диво - в труну його опускати спустилися з небес Св. Августин і Св. Стефан.
На небесах душу графа зустрічають Іоанн Хреститель, Діва Марія, ангели, Христос. Зліва Св. Петро з двома ключами, якому Христос вказує рукою відчинити ворота для душі графа. Летить ангел, що підносить душу графа до небес. Зображені й кардинал Тавери і король Філіп II знаходяться теж на небесах (але ці люди ще були живі на той час).
Бодегонес (трактир, харчевня) Перші відомі твори живописця відображали повсякденне життя ремісників, підмайстрів і кухарок, зайнятих розмовами, прибиранням або приготуванням їжі. Цей жанр отримав назву «бодегонес», що означає «трактир, харчевня». Всі образи життєві і виразні. «Сніданок»
У портретах він ніколи не лестив моделям, показуючи кожного в індивідуальній неповторності. Існує легенда, що Папа, побачивши свій портрет, вигукнув: «Занадто правдиво!». Папа Інокентій запропонував художнику дуже велику винагороду, від якої той відмовився, але прийняв у дар золотий ланцюг і медаль Папи.
Проста чи складна композиція? (Неймовірно простота) Скількома цвяхами розіп’ятий Христос? (За допомогою чотирьох цвяхів) На якому фоні зображено розп’яття? (Замість звичайного пейзажного фону зображено на тлі темно-зеленої тканини, схожий на скульптуру). Абсолютна тиша і глибокі роздуми, Христос воз’єднується з Богом-Отцем. «Розіп’ятий Христос»
Веласкес. «Венера із дзеркалом» Фактично живописець створив собі на пам'ять портрет коханої. У часи Веласкеса оголена жіноча натура було рідкістю. Подібні «гріховні» сюжети валися Святою Інквізицією. Венера, богиня любові, була найкрасивішою з богинь, і вважалася уособленням жіночої краси. Вона показана тут зі своїм сином Купідоном, який тримає дзеркало для неї, щоб подивитися, як на себе, так і на глядача. Відображення обличчя жінки виглядає не так, як його очікуємо побачити. Воно здається старіше, ніж тіло. Дзеркало – розмежувач на світ реальний (відображення) і світ фантазій (краса).
Д. Веласкес. «Меніни» Веласкес показав не тих, кого малюють. А те, що бачать ті, кого малюють. А бачать вони це нашими очима. Адже ми стоїмо на їх місці. На задньому плані придворний відчинив двері, коли впускав інфанту зі свитою. Звідти ллється яскраве світло. Два світи: той, що за дверима і наш світ, з'єднані відбувається в картині. «Меніни» – це портал між двома світами.
Д. Веласкес. «Прялі» Улюблений прийом Веласкеса - «картина в картині». Додаткової сюжетною лінією служить гобелен на задньому плані. Картина — ілюстрація до міфу про змагання між Афіною і Арахной. Афіна у білій хустці. Арахна повернулася до глядача спиною. Суть змагання полягала в тому, хто більше напрядет пряжі. Перемогла Арахна і негайно була покарана за це — мстива Афіна не пережила образи і перетворила пряху в павука.
У картині нам являється образ людини, що опустилася, злиденя, відкинутого суспільством, який, проте, здобув внутрішню свободу від умовностей, які сковують особистість. В образі байкаря Эзопа виражена байдужність і мудрість людини, яка знає істинну ціну життя. «Езоп». 1639 ̶̶ 1640, Прадо
Майстер зобразив актрису Антонію Сарате в білій чалмі, ймовірно, в одній з ролей. Тривожний погляд втомлених темних очей приковує увагу глядача. Холодний світ підкреслює блідість прекрасного обличчя, обрамленого густими кучерями. Портрет був написаний незадовго до смерті Антонія Сарате, померла від туберкульозу. «Актриса Антонія Сарате»
Гравюри «Лиха війни» Гойя показав не героїзм, а катастрофічну дію війни на окрему людину, війни між Наполеонівською імперією та Іспанією. «Правда померла» Заключна гравюра. На ній зображено жінку, що лежить з оголеними грудьми. Це алегорія Іспанії, оточеної людьми, чоловіками, що моляться у скорботі. Справедливість (праворуч) ховається в тіні.
Однією з авангардистських течій, що з'явилася у перше десятиліття ХХ ст., але живуть і понині, став сюрреалізм (фр. надреальне). У живопису сюрреалізму головне – впливати на глядача асоціаціями, тому в ньому важке зависає, тверде розтікається, м'яке костеніє, мертве оживає, міцне руйнується, живе перетворюється на гнилизну і порох.
Історія картини «Сталість пам’яті» Дружина художника перебувала з друзями в кінотеатрі. Далі, пославшись на головний біль, залишився вдома. образ стікають годин був навіяний роздумами про сир камамбер, яким того вечора подружжя завершили вечерю. «Я, — пише Далі у спогадах, — повернувся до столу і поринув у роздуми про м'якоть, яка розтікається. Перед моїм внутрішнім зором виник сир. Я встав і подався в майстерню — поглянути на картину, яку писав. То був пейзаж заходу сонця. На першому плані — голий кістяк оливи зі зламаною гілкою… Мені потрібно було дивне зображення, але я його не знаходив.
Історія картини «Сталість пам’яті» Я відправився вимкнути світло, а коли вийшов, буквально побачив рішення: дві пари м'яких годинників, вони жалібно звисають з гілки маслини. Незважаючи на мігрень, я приготував палітру і взявся за роботу. Через дві години, до повернення Гали, найзнаменитіша з моїх картин була закінчена». Сам автор стверджував, що писав картину під час нападу мігрені. Звідси й алегоричне зображення сплячої голови, як туга по здоровому сну і натяк на складні образи, викликані стражданням.
Історія картини «Сталість пам’яті» 1) М'які годинники — символ нелінійного, суб'єктивного часу. Три годинника– це минуле, сьогодення і майбутнє. 2) Об'єкт з віями, що розплився. Це автопортрет сплячого Далі. Світ на картині — це його сон, смерть об'єктивного світу, торжество несвідомого. 3) Твердий годинник —лежать зліва циферблатом вниз — символ об'єктивного часу. 4) Мурахи — символ гниття і розкладання (дитяче враження від померлої летючої миші, що кишить мурахами). Мурахи також розподілились як позначки на циферблаті годинника. 5) Муха. Феї Середземномор'я. У «Щоденнику одного генія» Далі писав: «Вони несли натхнення грецьким філософам, які проводили життя під сонцем, обліплені мухами».
Історія картини «Сталість пам’яті» 6) Олива. Це символ античної мудрості, яка, на жаль, вже канула в Лету (тому дерево зображено сухим). 7) Мис Креус. Цей мис на каталонському узбережжі Середземного моря, недалеко від міста, де народився Далі. 8) Море – символ безсмертя і вічності. 9) Яйце. Символізує життя. Згідно міфології зі Світового Яйця народилося перше двостатева божество Фанес, створило людей, а з двох половинок його шкаралупи утворилися небо і земля. 10) Дзеркало, що лежить горизонтально зліва. Це символ мінливості і непостійності, що відображає як суб'єктивний, так і об'єктивний світ.
«Таємна вечеря» Зовні картина нагадує фреску великого Леонардо. Сучасний простір, скляний купол, неживий пейзаж, центральна фігура Христа виглядає живою (сидить у воді). Учні, слухають Вчителя або сплять. Над столом витає напівпрозорий Дух Святий – об'єднує всіх учасників вечері, виступає певним передвістям швидкого розп'яття. Ідеальна симетрія: половинки хліба, учні за столом. Складається враження, що вже через мить все розтане в блакитному серпанку: купол, Христос, сам кам'яний стіл. Вся картина подібна замальовки чутливого, неглибокого сну, готового перерватися в будь-який момент. *
Невільнічий ринок Гала – по пояс оголена, спостерігає за дією на картині. Фон – пустельний пейзаж (гори, арка, обрій). Ваза з фруктами – груша (схил пагорба), яблуко – (сідниці людини). Бюст Вольтера – жінки у старовинних фламандських костюмах. Вольтер – це втілення скепсису, іронії, невільничий ринок – повсякденна суєта, Гала позбавляє Далі від скепсису і метушні. Далі пояснював сюжет цієї картини бажанням поміняти місцями нормальне з ненормальним. *