Презентація "Золота доба іспанського живопису"

Про матеріал
Пропоную авторські презентації з мистецтва для 11 класу. У презентаціях представлено відомості про митців, подано аналіз їхніх творів через діалог з учнями, зазначено творче завдання до кожного уроку. Матеріал передбачає творчий підхід учителя до викладення тієї чи іншої теми. За бажанням можна додати відеофрагменти.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Видатні живописці Іспанії Автор: Галкіна Лариса Василівна, вчитель мистецтва БСПМШ № 16

Номер слайду 2

Наступну мандрівку ми здійснимо до Іспанії. Підґрунтям мистецтва цієї країни стали карфагенська та еллінська культури. Але упродовж восьми віків (VІІІ-ХV ст.) християнська культура Іспанії зазнавала впливу Сходу

Номер слайду 3

Іспанці запозичили у свого ворога мову його мистецтва. Мавританське мистецтво, що панувало на півдні Іспанії в ХІ – ХV ст., склалося на основі злиття художніх традицій арабів, берберів та вестготів

Номер слайду 4

Мавританському стилю притаманні мечеті, палаци, керамічна і скляна мозаїка, вітражі, кольоровий мармур. За ошатністю та декоративним оздобленням жодна архітектурна споруда на півдні Іспанії не може порівнятися з Альгамброю

Номер слайду 5

Альгамбра

Номер слайду 6

Для оздоблення будівель і предметів декоративного мистецтва характерний орнамент, насичений рослинними і геометричними фрагментами

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Іспанська культура ніколи б не досягла самостійного розквіту, якби вона асимілювалася з мусульманською культурою. Боротьба за незалежність, міцні устої католицтва нерозривно пов'язувало Іспанію із Заходом. Поступово витискаючи маврів, іспанці споруджували на визволених територіях чудові храми

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Видатні живописці Іспанії: Ель Греко, Дієго Веласкес, Франсіско Гойя, Сальвадор Далі

Номер слайду 12

Духовний реалізм Ель Греко

Номер слайду 13

Блискучу плеяду іспанських живописців започаткував Доменіко Теотокопулі, прозваний Ель Греко (1541-1614). Засновник іспанського бароко. Він був греком за походженням, народився на острові Крит. Ель Греко, не оцінений при іспанському дворі, їде в Толедо, стає засновником толедської школи і виконує замовлення переважно місцевих монастирів і церков. Він малює релігійні сюжети. Ель Греко. Автопортрет

Номер слайду 14

«Радість у стражданні» – такий лейтмотив багатьох його робіт. Напруження, збудження, неспокій присутні у всіх його картинах. Обличчя героїв подовжені, аскетичні, очі посаджені асиметрично і широко розплющені.

Номер слайду 15

Парні композиції, побудовані на протиставленні різних характерів і темпераментів. «Апостоли Петро та Павло». Якою людиною постає Павло? (Розумний, рішучий) Яким є Петро? (У сумнівах та роздумах, внутрішні вагання та закритість)

Номер слайду 16

«Портрет монаха Ортензіо Паравісіно». У портреті ченця Ортенсіо, друга і шанувальника Ель Греко, Опишіть позу ченця. (Невимушено сидить у креслі) Якою він є людиною? (Благородною, але хворобливе обличчя) Художник створив дуже чистий і світлий образ ченця, побудований на грі світлотіні, стиль живописця.

Номер слайду 17

Ель Греко. Вид Толедо Тут розгортається драма між небом, де здіймаються блискавки і хмари. Йде бій, в якому людині немає місця.

Номер слайду 18

Толедський алькасар – фортеця, готова витримати будь-яку облогу.

Номер слайду 19

Кафедральний собор

Номер слайду 20

«Роздягання Христа перед стратою» Натовп зібрався на Голгофі, щоб подивитися на того, кого щойно хотів бачити царем Юдеї, а тепер готували стратити як злочинця. Що робить кат? (Уже зачепив край одягу Христа) - Що тробить тесляр? (Готує хрест для страти) Що роблять жінки на передньому плані? (Як загіпнотизовані дивляться на тесляра, що готує знаряддя смерті)

Номер слайду 21

Емоції героїв картини - Що робить Христос? (Молитовно просить про милосердя в Отця) Який вираз обличчя у військового? (Тупе виконання наказу) Які почуття переживають двоє злочинців, яких розіпнуть? (Страх і відчай) У натовпі неможливо відшукати хоча б одного позитивно налаштованого персонажа.

Номер слайду 22

«Таємна вечеря»

Номер слайду 23

Як сидять апостоли та Ісус? (Навколо прямокутного стола, Ісус у центрі, обличчям до глядача) - Як сидить Юда Іскаріот? (Навпроти Христа, спиною до глядача, його обличчя видно в профіль) Які фігури утворюють Христос і вікно позаду Нього? (Трикутник, вписаний в прямокутник -божественне в людському, небесне в земному, духовне в матеріальному) Назвіть символи земного світу? (Темні прямокутники дверей та вікна, коричнева і зелена плитка підлоги) Назвіть символи небесного світу? (Чорно-зелене покривало над головами символізує небесний світ) Як конфліктує з Ісусом та апостолами одяг Юди Іскаріота? (Його чорно-зелений одяг різко протиставляється одягу Ісуса та апостолів) - Як показано, що Юда готовий втікти з Таємної вечері? (Руки відштовхуються від столу і стільця)

Номер слайду 24

Ель Греко. «Поховання графа Оргаса» Для сюжету обрана легенда про толедського графа Оргаса, який жив у XIII-XIV ст. і зробив великі благодійні внески на церкву, в якій і був потім похований. Після його смерті виникла легенда про диво - в труну його опускати спустилися з небес Св. Августин і Св. Стефан.

Номер слайду 25

Ель Греко. «Поховання графа Оргаса» Картина візуально ділиться на дві частини: «земну» і «небесну».

Номер слайду 26

На небесах душу графа зустрічають Іоанн Хреститель, Діва Марія, ангели, Христос. Зліва Св. Петро з двома ключами, якому Христос вказує рукою відчинити ворота для душі графа. Летить ангел, що підносить душу графа до небес. Зображені й кардинал Тавери і король Філіп II знаходяться теж на небесах (але ці люди ще були живі на той час).

Номер слайду 27

На землі Стефан і Августин, у золотих одежах, опускають Оргаса в могилу. На картині є зображення самого художника, зліва від центру. Він єдиний з усіх людей на картині дивиться прямо на глядача. Його молодший син Хорхе Мануель (хлопчик зліва) вказує на сцену поховання.

Номер слайду 28

Багато пише портретів Портрет жінки Святий Людовик, король Франції Св. Ієронім в образі кардинала Святий Іоанн Євангеліст Св. Антоній Падуанський Свята Вероніка

Номер слайду 29

Живі портрети Дієго Веласкеса

Номер слайду 30

Найвидатніший митець “золотого іспанського віку” Дієго Родрігес де Сільва Веласкес Дієго Веласкес

Номер слайду 31

Дієго Веласкес Видатний представник іспанського бароко. Створював складні багатофігурні композиції. Правдиво зображував людей різного стану.

Номер слайду 32

Бодегонес (трактир, харчевня) Перші відомі твори живописця відображали повсякденне життя ремісників, підмайстрів і кухарок, зайнятих розмовами, прибиранням або приготуванням їжі. Цей жанр отримав назву «бодегонес», що означає «трактир, харчевня». Всі образи життєві і виразні. «Сніданок»

Номер слайду 33

«Стара, що смажить яйця»

Номер слайду 34

«Продавець води в Севільї»

Номер слайду 35

«Трактирщик»

Номер слайду 36

Геніальний іспанський художник Веласкес прожив цілком щасливе життя, мав посаду першого живописця іспанського короля Філіпа IV і був його улюбленим художником, здобув славу і популярність ще за життя. «Філіп IV» Придворний художник

Номер слайду 37

З 1630 по 1644 Веласкес працює як живописець короля Філіпа IV і пише портрети членів королівської сім'ї, які належать до різних жанрів – кінні, портрети, на полюванні, в інтер'єрі, погрудні, у весь зріст.

Номер слайду 38

Кінний портрет герцога Олівареса «Принц Балтасар»

Номер слайду 39

«Кінний портрет Філіпа IV» «Королева Ізабелла»

Номер слайду 40

«Філіп IV в обладунках» «Інфанта Маргарита»

Номер слайду 41

У портретах він ніколи не лестив моделям, показуючи кожного в індивідуальній неповторності. Існує легенда, що Папа, побачивши свій портрет, вигукнув: «Занадто правдиво!». Папа Інокентій запропонував художнику дуже велику винагороду, від якої той відмовився, але прийняв у дар золотий ланцюг і медаль Папи.

Номер слайду 42

Ще на початку свого творчого шляху Веласкес, будучи католиком, нерідко звертався до релігійних сюжетів. Він трактував їх як самостійні твори. Релігійні сюжети

Номер слайду 43

Проста чи складна композиція? (Неймовірно простота) Скількома цвяхами розіп’ятий Христос? (За допомогою чотирьох цвяхів) На якому фоні зображено розп’яття? (Замість звичайного пейзажного фону зображено на тлі темно-зеленої тканини, схожий на скульптуру). Абсолютна тиша і глибокі роздуми, Христос воз’єднується з Богом-Отцем. «Розіп’ятий Христос»

Номер слайду 44

В останні десятиріччя життя Веласкес створив три найвідоміших свої твори: «Венера із дзеркалом»; «Меніни»; «Прялі».

Номер слайду 45

«Венера із дзеркалом» – перше в Іспанії зображення оголеного жіночого тіла Дзеркало – розмежувач на світ реальний (відображення) і світ фантазій (краса).

Номер слайду 46

Веласкес. «Венера із дзеркалом» Фактично живописець створив собі на пам'ять портрет коханої. У часи Веласкеса оголена жіноча натура було рідкістю. Подібні «гріховні» сюжети валися Святою Інквізицією. Венера, богиня любові, була найкрасивішою з богинь, і вважалася уособленням жіночої краси. Вона показана тут зі своїм сином Купідоном, який тримає дзеркало для неї, щоб подивитися, як на себе, так і на глядача. Відображення обличчя жінки виглядає не так, як його очікуємо побачити. Воно здається старіше, ніж тіло. Дзеркало – розмежувач на світ реальний (відображення) і світ фантазій (краса).

Номер слайду 47

Груповий портрет під назвою «Меніни» (фрейліни). Стоячи біля мольберта, сам художник (і це єдиний достовірний автопортрет Веласкеса) малює короля і королеву, відображення яких глядачі бачать у дзеркалі

Номер слайду 48

На передньому плані інфанта Маргарита в оточенні фрейлін, карлиць, придворних і собаки.

Номер слайду 49

Д. Веласкес. «Меніни» Веласкес показав не тих, кого малюють. А те, що бачать ті, кого малюють. А бачать вони це нашими очима. Адже ми стоїмо на їх місці. На задньому плані придворний відчинив двері, коли впускав інфанту зі свитою. Звідти ллється яскраве світло. Два світи: той, що за дверима і наш світ, з'єднані відбувається в картині. «Меніни» – це портал між двома світами.

Номер слайду 50

«Меніни» зробили Веласкеса знаменитим через 150 р. після смерті. Ремейки «Меніни», наслідування Пабло Пікассо «Меніни» Джеймса Еббота Уістлера

Номер слайду 51

«Прялі» Афіна Арахна

Номер слайду 52

Д. Веласкес. «Прялі» Улюблений прийом Веласкеса - «картина в картині». Додаткової сюжетною лінією служить гобелен на задньому плані. Картина — ілюстрація до міфу про змагання між Афіною і Арахной. Афіна у білій хустці. Арахна повернулася до глядача спиною. Суть змагання полягала в тому, хто більше напрядет пряжі. Перемогла Арахна і негайно була покарана за це — мстива Афіна не пережила образи і перетворила пряху в павука.

Номер слайду 53

При дворі Філіпа IV було більше 100 уродців, карликів і блазнів. Блазні були невід'ємною частиною монаршого укладу, їм не личило виявляти співчуття або жалість, над ними можна і треба було сміятися. Блазні і карлики

Номер слайду 54

Протягом 1640-х років Веласкес створив серію портретів карликів і блазнів. Всі карлики у Веласкеса виразні і цікаві. Всіх блазнів та уродців художник писав дуже правдиво, без прикрас і з глибокою симпатією. «Себастьяно дель Морра»

Номер слайду 55

«Карлик Франциско Лезано» Веласкес зобразив їх без тіні глузування, із простотою й тактом. Він розкриває їхні характери, душевний стан, світ переживань, що піднімається часом до скорботного трагізму.

Номер слайду 56

У картині нам являється образ людини, що опустилася, злиденя, відкинутого суспільством, який, проте, здобув внутрішню свободу від умовностей, які сковують особистість. В образі байкаря Эзопа виражена байдужність і мудрість людини, яка знає істинну ціну життя. «Езоп». 1639 ̶̶ 1640, Прадо

Номер слайду 57

Реалії та фантасмагорії Франсіско Гойя Гойя з його особливим баченням світу поклавши початок реалістичному живопису Нового часу. Розквіт живописної майстерності Гойї зв'язаний з портретом.

Номер слайду 58

У портретах Гойя виразив найглибші особисті риси характеру й почуття своїх моделей: самотність («Портрет сеньйори Бермудес»), мужнє протистояння й виклик навколишньому світу («Портрет Франсиско Байе»)

Номер слайду 59

Із дивовижною силою іронії художник зобразив гордовитість, фізичне і духовне убожество королівської сім'ї у груповому портреті «Сім'я Карла IV»

Номер слайду 60

Майстер зобразив актрису Антонію Сарате в білій чалмі, ймовірно, в одній з ролей. Тривожний погляд втомлених темних очей приковує увагу глядача. Холодний світ підкреслює блідість прекрасного обличчя, обрамленого густими кучерями. Портрет був написаний незадовго до смерті Антонія Сарате, померла від туберкульозу. «Актриса Антонія Сарате»

Номер слайду 61

Номер слайду 62

Гравюри «Лиха війни» Гойя показав не героїзм, а катастрофічну дію війни на окрему людину, війни між Наполеонівською імперією та Іспанією. «Правда померла» Заключна гравюра. На ній зображено жінку, що лежить з оголеними грудьми. Це алегорія Іспанії, оточеної людьми, чоловіками, що моляться у скорботі. Справедливість (праворуч) ховається в тіні.

Номер слайду 63

«Капричос» Гойя створив велику серію офортів «Капричос» (80 листів з коментарями художника), що висміювала людські вади, традиційний порядок у тодішній Іспанії. В його малюнках реальне переплітається з фантастичним, гротеск переходить у карикатуру.

Номер слайду 64

«Мамій» («Маменькин сынок») Недбале виховання, потурання і пустощі роблять дітей примхливими, впертими, зарозумілими, жадібними, ледачими і нестерпними. Виростаючи, вони стають недорослями. Такий і цей мамин синок.

Номер слайду 65

«Яка жертва» Як водиться, наречений не з найпривабливіших, але він багатий, і ціною свободи нещасної дівчини убога родина купує благополуччя. Таке життя.

Номер слайду 66

«Адже він розбив глечик. Хто з них гірше?»

Номер слайду 67

Сюрреалістичні шляхи Сальвадора Далі

Номер слайду 68

На початку ХХ століття в образотворчому мистецтві простежується також дві тенденції: пошук нових форм реалізму і відхід від принципів тієї реалістичної системи, яка була властива європейському мистецтву ще з епохи Ренесансу. Це модерністське мистецтво оголошує себе авангардом

Номер слайду 69

Однією з авангардистських течій, що з'явилася у перше десятиліття ХХ ст., але живуть і понині, став сюрреалізм (фр. надреальне). У живопису сюрреалізму головне – впливати на глядача асоціаціями, тому в ньому важке зависає, тверде розтікається, м'яке костеніє, мертве оживає, міцне руйнується, живе перетворюється на гнилизну і порох.

Номер слайду 70

Найвидатніший художник цього напряму, творчість якого почалася у 30-ті роки ХХ ст., іспанець Сальвадор Далі (1904 – 1989)

Номер слайду 71

Талановитий живописець, автор автобіографічних книг, богохульник і католик, мультимільйонер, містифікатор і цинік. Дослідники вказують на два методи в його творчості: вводив у нереальний, фантастичний пейзаж буденні предмети; спотворював реальні предмети до страхітливого образу.

Номер слайду 72

«Сталість пам’яті» (1931)

Номер слайду 73

Історія картини «Сталість пам’яті» Дружина художника перебувала з друзями в кінотеатрі. Далі, пославшись на головний біль, залишився вдома. образ стікають годин був навіяний роздумами про сир камамбер, яким того вечора подружжя завершили вечерю. «Я, — пише Далі у спогадах, — повернувся до столу і поринув у роздуми про м'якоть, яка розтікається. Перед моїм внутрішнім зором виник сир. Я встав і подався в майстерню — поглянути на картину, яку писав. То був пейзаж заходу сонця. На першому плані — голий кістяк оливи зі зламаною гілкою… Мені потрібно було дивне зображення, але я його не знаходив.

Номер слайду 74

Історія картини «Сталість пам’яті» Я відправився вимкнути світло, а коли вийшов, буквально побачив рішення: дві пари м'яких годинників, вони жалібно звисають з гілки маслини. Незважаючи на мігрень, я приготував палітру і взявся за роботу. Через дві години, до повернення Гали, найзнаменитіша з моїх картин була закінчена». Сам автор стверджував, що писав картину під час нападу мігрені. Звідси й алегоричне зображення сплячої голови, як туга по здоровому сну і натяк на складні образи, викликані стражданням.

Номер слайду 75

Історія картини «Сталість пам’яті» 1) М'які годинники — символ нелінійного, суб'єктивного часу. Три годинника– це минуле, сьогодення і майбутнє.  2) Об'єкт з віями, що розплився. Це автопортрет сплячого Далі. Світ на картині — це його сон, смерть об'єктивного світу, торжество несвідомого.   3) Твердий годинник —лежать зліва циферблатом вниз — символ об'єктивного часу. 4) Мурахи — символ гниття і розкладання (дитяче враження від померлої летючої миші, що кишить мурахами). Мурахи також розподілились як позначки на циферблаті годинника. 5) Муха. Феї Середземномор'я. У «Щоденнику одного генія» Далі писав: «Вони несли натхнення грецьким філософам, які проводили життя під сонцем, обліплені мухами».

Номер слайду 76

Історія картини «Сталість пам’яті» 6) Олива. Це символ античної мудрості, яка, на жаль, вже канула в Лету (тому дерево зображено сухим). 7) Мис Креус. Цей мис на каталонському узбережжі Середземного моря, недалеко від міста, де народився Далі.   8) Море – символ безсмертя і вічності.   9) Яйце. Символізує життя. Згідно міфології зі Світового Яйця народилося перше двостатева божество Фанес, створило людей, а з двох половинок його шкаралупи утворилися небо і земля. 10) Дзеркало, що лежить горизонтально зліва. Це символ мінливості і непостійності, що відображає як суб'єктивний, так і об'єктивний світ.  

Номер слайду 77

«Таємна вечеря» Зовні картина нагадує фреску великого Леонардо. Сучасний простір, скляний купол, неживий пейзаж, центральна фігура Христа виглядає живою (сидить у воді). Учні, слухають Вчителя або сплять. Над столом витає напівпрозорий Дух Святий – об'єднує всіх учасників вечері, виступає певним передвістям швидкого розп'яття. Ідеальна симетрія: половинки хліба, учні за столом. Складається враження, що вже через мить все розтане в блакитному серпанку: купол, Христос, сам кам'яний стіл. Вся картина подібна замальовки чутливого, неглибокого сну, готового перерватися в будь-який момент. *

Номер слайду 78

«Таємна вечеря»

Номер слайду 79

«Невільнічий ринок»

Номер слайду 80

 Невільнічий ринок Гала – по пояс оголена, спостерігає за дією на картині. Фон – пустельний пейзаж (гори, арка, обрій). Ваза з фруктами – груша (схил пагорба), яблуко – (сідниці людини). Бюст Вольтера – жінки у старовинних фламандських костюмах. Вольтер – це втілення скепсису, іронії, невільничий ринок – повсякденна суєта, Гала позбавляє Далі від скепсису і метушні. Далі пояснював сюжет цієї картини бажанням поміняти місцями нормальне з ненормальним. *

Номер слайду 81

Творче завдання Зробіть малюнок у стилі сюрреалізм *

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Мельничук Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Драголюбова Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Калашнікова Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Василиненко Надія Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Алєксєєва Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
ppt
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
22159
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку