Мета уроку:12345 Розглянути «увертюру» як самостійний симфонічний твір. Порівняти увертюри до опер, кінофільмів та увертюри. Як самостійні твори для симфонічного оркестру. Ознайомити учнів з авторами та виконавцями увертюр різних часів. Розвивати вміння учнів уважно слухати симфонічну музику та знаходити на слух характерні ознаки жанру увертюри. Виховувати інтерес до слухання класичної симфонічної музики та виконання дитячих пісень українських сучасних композиторів.
Щойно ви прослухали оркестрову увертюру до фільму «Час вперед!»Георгія Свиридова Георгій Свиридов – радянський композитор і піаніст. Музика Свиридова відрізняється відточеною простотою, національною характерністю пісенних мелодій і гармонічної мови, блиском і барвистістю оркестрового колориту, строгим відбором і економією засобів виразності. «Час, уперед!» — таку назву має сюїта, написана композитором 1965 року до фільму режисера М. Швейцера (за романом В. Катаева), який присвячено будівництву міста Магнітогорськ. Сюїта складається з шести частин. Остання її частина («Час, уперед!») є музичним втіленням того, що час неможливо спинити. Цей твір — яскрава знахідка композитора. Сюїта одразу стала популярною, її часто використовували в багатьох фільмах, телепередачах.
Увертюра як жанр виникла на початку VI століття — інтродукція до опери Монтеверді «Орфей», яка була короткою, тому її виконували тричі. У творчості італійця О. Скарлатті оперна увертюра перетворилася в самостійний симфонічний твір, її стали називати симфонія. Найвищого розвитку увертюра отримала в творчості Моцарта та Бетховена. Класичні увертюри були і в музиці до театральної дії. Надалі увертюри ніби стали переказувати зміст опери перед її початком. Поступово увертюри перетворюються в самостійні твори — концертні увертюри як жанр симфонічної музики, що має програму: в творчості Брамса, Чайковського, Мендельсона, Вагнера та інших.
Володимир Сергійович ДАШКЕВИЧ (1934 р. н. )Російський композитор і теоретик музики, який багато й плідно працює в кіно. Широку популярність йому принесла музика для серії фільмів «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона» (1979—1986) та головна тема з кінофільму «Собаче серце» (1988). Окрім симфонічної музики, композитор написав чимало пісень (зокрема, вокальні цикли на вірші О. Блока, В. Маяковського, О. Мандельштама), опери «Клоп» і «Ревізор», мюзикл «Бумбараш».