Пригоди казкової сніжинки

Про матеріал
Бінарний урок: українська мова (розвиток зв*язного мовлення) + трудове навчання. За даним початком діти складають казку про пригоди сніжинки, працюють у техніці "витинанка" - вирізують сніжинку.
Перегляд файлу

Бінарний урок (1+1)

Розвиток зв*язного мовлення + трудове навчання

Тема. Складання казки за даним початком і власною фантазією.

 Витинанка багато осьова. Сніжинка.

Мета: - вчити складати казки (тексти-розповіді);

  • розвивати уміння добирати епітети, порівняння, синоніми, слова, вжиті в переносному значенні, що відносяться до предмета, про який розповідається;
  • вчити бачити такі образні вислови у творах художньої літератури та використовувати їх у своїй мові;
  • поповнювати словниковий запас слів;
  • розвивати мовлення, образне мислення, спостережливість, фантазію;
  • розвивати орфографічну пильність;
  • виховувати естетичні почуття – почуття прекрасного в буденному;
  • розвивати вміння і навички виконувати витинанку.

Обладнання: - зошит, ручка;

  • ножиці, шаблони для сніжинок, аркуш паперу в клітинку;
  • таблиці слів;
  • па*ятка аналізу твору;
  • правила ТБ під час роботи з ножицями;
  • роздаткові картки з завданнями по групах;
  • пам*ятка для роботи в групі;
  • хмарка;
  • кружечки з літерами на магнітах: МОЛОДЦІ;
  • 10 коробочок по довжині ножиць для сміття.

Завдання уроку:

  1. Зробити сніжинку (вирізати з паперу, техніка – витинанка).
  2. Розвиток зв*язного мовлення і фантазії.
  3. Повторення орфограм.
  4. Вміння працювати з текстом.
  5. Поповнення словникового запасу.
  6. Складання тексту-розповіді за початком.

Хід уроку

1 хв. І. Оргмомент

  • Діти, зараз ми проведемо з вами звичайний незвичайний урок: звичайний, бо продзвенів дзвінок до початку і буде кінець уроку. Ми будемо працювати, як завжди наполегливо і старанно, а саме головне  - творчо.

А незвичайний, тому що, по-перше, у нас присутні гості на уроці, поверніться, будь ласка, до них і привітайтесь, по-друге, що проведе урок не ваша улюблена вчителька, а я – Лариса Миколаївна (коментар за кадром: урок давався у 2004 р. як відкритий на конкурс «Вчитель року» на рівні району), а по-третє, хоч це і урок розвитку зв*язного мовлення, на якому потрібно вчитися правильно, точно і красиво висловлювати свою думку, та ще ми будемо з вами писати і творити чудеса власним розумом, фантазією і руками.

Тож, до роботи.

ІІ. Трудове навчання (практична робота).

  1. Повторення ТБ при роботі з ножицями.

(Показую дітям ножиці). Вправа «Мозковий штурм»

  • Ви вже великі, а тому я прошу вас розповісти все, що ви знаєте про цей предмет.
  • (Н-д: 1) загадка.

Два кільця, два кінця, а посередині цвях.

2) ТБ під час користування ножицями:

- ножиці мають бути постійно закритими, якщо ними не користуються;

- не можна ними махати, піднімати до очей;

- працювати треба обережно, не підставляючи пальці під лезо ножиць.

2. Витинанка «Сніжинка».

- Зараз ми будемо працювати з папером у техніці витинанки.

Витинанка – це ажурне вирізування (витинання).

В цій техніці найбільше значення мають силуетні форми та ритм повторюваних деталей.

Але сьогодні я хочу, щоб ви побачили рукотворне чудо з дірочок-прорізів.

Отже, візьміть аркуш паперу, складіть його по діагоналі. Зайву частину аркуша відріжте, - вона не потрібна.

Відкладіть ножиці. Будемо складати аркуш, робити заготовку:

  • Складіть гострі кінці трикутника разом;
  • Будьте уважними, - не загубіть середину аркуша, бо нічого не вийде (а переробляти, - у нас не вистачить часу, тому будьте дуже уважним),- ваша робота в кінці просто розпадеться;
  • Складіть ще навпіл отриманий трикутник.

(Тут потрібно надати схему складання аркуша паперу, крім того, що ви показуєте.

Примітка: всі аркуші паперу були складені мною заздалегідь, діти складали по вже потрібним лініям, - мені дістався клас (4!), який не вмів вирізати сніжинки.)

На цю заготовку нанесемо малюнок олівцем за допомогою шаблону (шаблонів сніжинок зараз в Інтернеті – море, не те, що 10 років тому…). Намічені дірочки вирізаємо. Відкладаємо ножиці в коробочку, обрізки зберемо туди ж (щодо коробочок: я разом з дітьми свого класу з картону зробила на уроці труда, оздобили витинанкою у смужці, на кожну пару дітей), а потім розгорнемо те, що так старанно робили і подивимося, що у нас вийшло?

3.Бесіда про сніжинку (досвід спостережень).

1) – Правильно, діти, це – сніжинка. Яку техніку ми використали, нагадайте?

- Подивіться, яка краса. Всі вони різні, але спільне для них те, що кожна сніжинка має шість промінців, які розходяться від центра (примітка: тому в сніжинці не вирізається серединка!). А якої ж пори року приходять до нас у гості ці красуні?

- Давайте пофантазуємо трішки: закрийте на декілька секунд очі і послухайте моє питання-завдання:

- де і в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим зимовим дивом? (н-д, йшли до школи, сиділи біля вікна). (Відповіді дітей)

- Вигадали історію:

Йде лісами і лугами, селами й містами Зима-білосніжка. У своїй чарівній корзинці несе вона сніжинки і розкидає їх людям. Кружляють вони у повітрі і тихо спускаються на землю.

Одна з цих красунь сіла мені на рукав. Я почала розглядати сніжинку. Вона була…

І раптом…)

2) Запитання:

- Яка думка виникла у вас, коли ви подивилися на сніжинку?

- Які почутті охопили вас?

- Що б ви сказали у ту мить?

- Що нагадують сніжинки?

- Якої вони форми?

- Якого кольору?

- Як виникла сніжинка?

(0,5 хв.) ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

  • Діти, сьогодні ми спробуємо з вами написати казку про сніжинку але не одну, а багато казок. Чому? Бо кожен напише свою.

ІУ. Актуалізація опорних знань

  1. Повторення про текст-розповідь:
  • Як називається текст, в якому про щось повідомляється, розповідається?
  • А казка – це розповідь?
  • Чи відрізняється казка від звичайної розповіді? Чим? (Відбувається щось незвичайне для реального життя, н-д, неживі предмети живуть і поводяться, як люди).
  1. Будова тексту:

 

 

Зачин

 

 

 

 

Основна

Частина

 

 

Кінцівка

 

  1. Пояснення завдання уроку: - Діти, казку кожен з вас спробує придумати свою за вже поданим початком, а допише 5-6 своїх речень.

Початок:

Одного чудового зимового ранку я йшла до школи. Надворі снігопад. Одна сніжинка сіла мені на рукав. Я почала роздивлятися її. Вона була…

І раптом…

  1. Робота в групах над добором слів до твору.
  • У своїй казці використайте обов*язково опис.
  • А щоб допомогти вам зібрати потрібні слова, і скоротити час для підготовки і обдумування змісту казки, ми зараз розділимося на 4 групи, кожна з яких має виконати своє завдання. Працюйте, даю 4 хвилини.

І група. Завдання: - прочитайте;

  • визначте образні вислови в художніх текстах, які вам запропоновано:
  • знайдіть, запишіть і придумайте свої епітети (прикметники) до слова сніжинка.
  1. З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.

(В.Сухолинський)

2) У студеній високості

     Народилися сніжинки,

     І летять на землю в гості

     Діамантові пушинки.

    (П.Воронько)

3) І у полі, і в ліску

    Закружляли у танку

    Ці білесенькі сніжинки,

    Мов дівчатка-балеринки.

    (М.Рильський)

На дошці: Прикметники-епітети

  • Срібляста
  • Діамантова
  • Чарівна
  • Прозора
  • Ніжна
  • Легка

ІІ група. Завдання:

  • Які слова допоможуть оживити сніжинок? (Підказка: дієслова)

(З тих же запропонованих уривків творів):

  • Летять
  • Падають
  • Кружляють
  • Покривають
  • Спускаються

(При перевірці: - Знайдіть слова: 1) близькі за значенням;

  1. вжиті в переносному значення.)

ІІІ група. Завдання: - Доберіть слова-синоніми, порівняння до слова сніжинка.

(Порівняння:     Слова-синоніми:   

  • мов зірка    - вона
  • мов пушинка    - красуня
  • мов метелик    - гостя з неба 
  • мов дівчинка-балеринка  

ІУ група. Завдання: - Підберіть варіанти заголовка до казки про сніжинку.

  1. Пригоди чарівної сніжини
  1. Історія білої зірочки
  1. Казкова сніжинка
  2. Зимова гостя з неба
  3. Зустріч із сніжинкою

(4 хв.) 5. Перевірка виконання пропонованих завдань по групах.

(Порівнюю запропоновані учнями слова з моїми (приготовленими – надрукованими), які на таблицях по ходу вивішую  і звіряю, доповнюючи ряд.)

У. Фізпауза

УІ. 1 хв. Пам*ятка аналізу складеного твору

  1. Прочитай текст. Чи сподобався він тобі?
  2. Чи відповідає текст темі?
  3. Чи вдало дібраний заголовок?
  4. Чи можна визначити в тексті його складові частини (зачин, основну частину, кінцівку)?
  5. Чи є логічний зв*язок у побудові тексту?
  6. Чи немає повторень?
  7. Чи використані образні вислови?
  8. Як би ти відредагував текст?

2 хв. 7. Колективне складання усного твору-казки за даними запитаннями:

  • Прочитайте про себе питання і запропонуйте своє перше речення, яким би ви продовжили казку.
  1. Що трапилося із сніжинкою?
  2. О ти зробив?
  3. Які почуття у тебе виникли від побаченої снігової красуня?
  4. Що станеться з небесною гостею, коли дмухне сильний морозний вітер? (або вигляне сонечко?)
  5. Кінцівка: що ви будете довго згадувати (пам*ятати)?

15 хв. УІІ. Виконання завдання розвитку мовлення (письмово)

  1. Самостійна письмова робота учнів:
  • Діти, хто напише, справиться зі своєю казкою, - підніме руку.

(Поки діти пишуть, я в цей час збираю сніжинки і оформляю дошку ззаду, щоб не було видно і не відволікати дітей.)

2 хв. 2. Перевірка: читання 1-2 казок (за бажанням)

1 хв. УІІІ. Підсумок уроку:

  1. Перевірка виконання завдання уроку:
  1. М  Вирізати сніжинку
  2. О  Розвиток зв*язного мовлення
  3. Л  Повторення орфограм
  4. Д  Вміння працювати з текстом
  5. Ц  Поповнення словникового запасу
  6. І  Складання тексту-розповіді за початком
  1. Оцінювання: усно – за роботу на уроці,

За твір – письмово, після перевірки роботи в зошитах.

  1. Заключне слово вчителя: - Діти, дякую вам за урок. На згадку хочу подарувати красивий казковий снігопад, створений вашими руками. (На залізній дошці, ззаду: зверху хмарка, з неї нібито летять сніжинки, що вирізали діти, в кожній сніжинці всередині ні магнітику приклеєне обличчя з посмішкою.)

 

Післямова. Пройшло 15 років, наша техніка і наші можливості сягнули дуже далеко. Це – опора, беріть, творіть, переробляйте. Тільки знайте: проводила, все вийшло, все встигли, навіть, якщо діти не могли толком скласти аркуш для сніжинки. Не перемогла, але такі уроки були тоді дійсно прогресом, на який ще не звертали уваги, а зараз у 1 класі НУШ вимагають інтеграцію!!!!.....

Ще є, на мій погляд, цікавий урок: «Слова, протилежні за значенням» (укр.м. + обр.мист.), 3 клас, можна і для 4-го. Придумувала сама. Використовувала казку Г.Х.Андерсена «Оле Лукойє», умова: діти повинні обов*язково знати цю казку, розмальовували дві парасольки: для слухняних і неслухняних дітей, і до слова чорний підібрали антонім – різнокольоровий, різнобарвний… Теж – на конкурс «Вчитель року-2015», теж до цього уроку віднеслося журі прохолодно. Але я вважаю, що це – (хоч і невеличка), та все ж була інтеграція!

 

 

doc
Додано
16 січня 2019
Переглядів
3140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку