Бінарний урок (1+1)
Розвиток зв*язного мовлення + трудове навчання
Тема. Складання казки за даним початком і власною фантазією.
Витинанка багато осьова. Сніжинка.
Мета: - вчити складати казки (тексти-розповіді);
Обладнання: - зошит, ручка;
Завдання уроку:
Хід уроку
1 хв. І. Оргмомент
А незвичайний, тому що, по-перше, у нас присутні гості на уроці, поверніться, будь ласка, до них і привітайтесь, по-друге, що проведе урок не ваша улюблена вчителька, а я – Лариса Миколаївна (коментар за кадром: урок давався у 2004 р. як відкритий на конкурс «Вчитель року» на рівні району), а по-третє, хоч це і урок розвитку зв*язного мовлення, на якому потрібно вчитися правильно, точно і красиво висловлювати свою думку, та ще ми будемо з вами писати і творити чудеса власним розумом, фантазією і руками.
Тож, до роботи.
ІІ. Трудове навчання (практична робота).
(Показую дітям ножиці). Вправа «Мозковий штурм»
Два кільця, два кінця, а посередині цвях.
2) ТБ під час користування ножицями:
- ножиці мають бути постійно закритими, якщо ними не користуються;
- не можна ними махати, піднімати до очей;
- працювати треба обережно, не підставляючи пальці під лезо ножиць.
2. Витинанка «Сніжинка».
- Зараз ми будемо працювати з папером у техніці витинанки.
Витинанка – це ажурне вирізування (витинання).
В цій техніці найбільше значення мають силуетні форми та ритм повторюваних деталей.
Але сьогодні я хочу, щоб ви побачили рукотворне чудо з дірочок-прорізів.
Отже, візьміть аркуш паперу, складіть його по діагоналі. Зайву частину аркуша відріжте, - вона не потрібна.
Відкладіть ножиці. Будемо складати аркуш, робити заготовку:
(Тут потрібно надати схему складання аркуша паперу, крім того, що ви показуєте.
Примітка: всі аркуші паперу були складені мною заздалегідь, діти складали по вже потрібним лініям, - мені дістався клас (4!), який не вмів вирізати сніжинки.)
На цю заготовку нанесемо малюнок олівцем за допомогою шаблону (шаблонів сніжинок зараз в Інтернеті – море, не те, що 10 років тому…). Намічені дірочки вирізаємо. Відкладаємо ножиці в коробочку, обрізки зберемо туди ж (щодо коробочок: я разом з дітьми свого класу з картону зробила на уроці труда, оздобили витинанкою у смужці, на кожну пару дітей), а потім розгорнемо те, що так старанно робили і подивимося, що у нас вийшло?
3.Бесіда про сніжинку (досвід спостережень).
1) – Правильно, діти, це – сніжинка. Яку техніку ми використали, нагадайте?
- Подивіться, яка краса. Всі вони різні, але спільне для них те, що кожна сніжинка має шість промінців, які розходяться від центра (примітка: тому в сніжинці не вирізається серединка!). А якої ж пори року приходять до нас у гості ці красуні?
- Давайте пофантазуємо трішки: закрийте на декілька секунд очі і послухайте моє питання-завдання:
- де і в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим зимовим дивом? (н-д, йшли до школи, сиділи біля вікна). (Відповіді дітей)
- Вигадали історію:
Йде лісами і лугами, селами й містами Зима-білосніжка. У своїй чарівній корзинці несе вона сніжинки і розкидає їх людям. Кружляють вони у повітрі і тихо спускаються на землю.
Одна з цих красунь сіла мені на рукав. Я почала розглядати сніжинку. Вона була…
І раптом…)
2) Запитання:
- Яка думка виникла у вас, коли ви подивилися на сніжинку?
- Які почутті охопили вас?
- Що б ви сказали у ту мить?
- Що нагадують сніжинки?
- Якої вони форми?
- Якого кольору?
- Як виникла сніжинка?
(0,5 хв.) ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
ІУ. Актуалізація опорних знань
Зачин
Основна
Частина
Кінцівка
Початок:
Одного чудового зимового ранку я йшла до школи. Надворі снігопад. Одна сніжинка сіла мені на рукав. Я почала роздивлятися її. Вона була…
І раптом…
І група. Завдання: - прочитайте;
(В.Сухолинський)
2) У студеній високості
Народилися сніжинки,
І летять на землю в гості
Діамантові пушинки.
(П.Воронько)
3) І у полі, і в ліску
Закружляли у танку
Ці білесенькі сніжинки,
Мов дівчатка-балеринки.
(М.Рильський)
На дошці: Прикметники-епітети
ІІ група. Завдання:
(З тих же запропонованих уривків творів):
(При перевірці: - Знайдіть слова: 1) близькі за значенням;
ІІІ група. Завдання: - Доберіть слова-синоніми, порівняння до слова сніжинка.
(Порівняння: Слова-синоніми:
ІУ група. Завдання: - Підберіть варіанти заголовка до казки про сніжинку.
(4 хв.) 5. Перевірка виконання пропонованих завдань по групах.
(Порівнюю запропоновані учнями слова з моїми (приготовленими – надрукованими), які на таблицях по ходу вивішую і звіряю, доповнюючи ряд.)
У. Фізпауза
УІ. 1 хв. Пам*ятка аналізу складеного твору
2 хв. 7. Колективне складання усного твору-казки за даними запитаннями:
15 хв. УІІ. Виконання завдання розвитку мовлення (письмово)
(Поки діти пишуть, я в цей час збираю сніжинки і оформляю дошку ззаду, щоб не було видно і не відволікати дітей.)
2 хв. 2. Перевірка: читання 1-2 казок (за бажанням)
1 хв. УІІІ. Підсумок уроку:
За твір – письмово, після перевірки роботи в зошитах.
Післямова. Пройшло 15 років, наша техніка і наші можливості сягнули дуже далеко. Це – опора, беріть, творіть, переробляйте. Тільки знайте: проводила, все вийшло, все встигли, навіть, якщо діти не могли толком скласти аркуш для сніжинки. Не перемогла, але такі уроки були тоді дійсно прогресом, на який ще не звертали уваги, а зараз у 1 класі НУШ вимагають інтеграцію!!!!.....
Ще є, на мій погляд, цікавий урок: «Слова, протилежні за значенням» (укр.м. + обр.мист.), 3 клас, можна і для 4-го. Придумувала сама. Використовувала казку Г.Х.Андерсена «Оле Лукойє», умова: діти повинні обов*язково знати цю казку, розмальовували дві парасольки: для слухняних і неслухняних дітей, і до слова чорний підібрали антонім – різнокольоровий, різнобарвний… Теж – на конкурс «Вчитель року-2015», теж до цього уроку віднеслося журі прохолодно. Але я вважаю, що це – (хоч і невеличка), та все ж була інтеграція!