Урок " Прикметники синоніми, прикметники антоніми, багатозначні прикметники, пряме й переносне значення прикметників "

Про матеріал
урок для учнів четвертих класів, урок повторення вивченого матеріалу. В даній розробці вміщено матеріали до уроку з теми Прикметники синоніми, прикметники антоніми, багатозначні прикметники, пряме й переносне значення прикметників ". У конспекті заплановано проведення таких видів робіт: робота в парах, робота в групах, самостійна робота, робота біля дошки, гра "Хто швидше?"
Перегляд файлу

Українська мова

4 клас

Тема: Прикметники синоніми, прикметники антоніми, багатозначні прикметники, пряме й переносне значення прикметників

Мета: повторити та поглибити знання про прикметник як частину мови; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку (Слайд 2)

http://nvk99.dnepredu.com/uploads/editor/1857/601028/blog_/images/bezymyannyy.png

Вчитель. Ось дзвінок сигнал нам дав.

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Крок скоріше починаймо!

Який девіз, діти, у вас?

Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.

Вчитель. Тож починаємо урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Слайд 3)

 

Вчитель. З яким ви настроєм прийшли на урок? (Діти показують смайлики)

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чудову, в країну відому, Що нас чекає й збагачує мову.

Країна цікава, тож парти свої перетворіть у всюдиходи малі.

Всі сядьте рівненько, працюйте уважно.

Потрапить туди щоб було вам не важко

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми з вами повторимо й поглибимо знання про частину мови, яка закодована на екрані.

Вправа «Криголам» (Діти читають хором слово «прикметник») (Слайд 4)

http://nvk99.dnepredu.com/uploads/editor/1857/601028/blog_/images/5.png

 

На сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати знання про прикметник

Тема хоч для вас знайома, але все ж цікава.

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку нашу, поки вивчим тему,

Різних скарбів пребагато ми з вами зберемо 

IV. Повторення та узагальнення матеріалу.

Вчитель. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.

1.     Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії. 

 

Вчитель. Для того, діти, щоб віднайти нам перший скарб, ми виконаємо першу вправу

 

 на нас чекає орфографічна розминка. (Слайд 5)

Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.

На дошці записані слова: в…сняний,  в…ликий, гріє..ся, ..казав, ні..ті, абр..кос, з…лений.

Вчитель. Молодці, переходимо до наступного завдання

2. Усне опитування. Вправа «Мозковий штурм». (Слайд 6)

 

Вчитель. Для того, щоб успішно виконати наступне завдання,і вплести незабудки давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді на питання :

1)    Яку частину мови ми називаємо прикметником? (Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?)

2)    З якою частиною мови прикметник пов'язаний у реченні? (Прикметники в реченні зв’язані з іменниками.)

3)    В якому числі завжди стоїть прикметник? (Прикметник завжди стоїть у тому числі, що й іменник, з яким він зв’язаний.)

4)    Прикметники змінюються… (В однині прикметники змінюються за родами. Також змінюються за числами та відмінками.)

3. «Поетична криничка»

Вчитель. А зараз поп ємо водички

З поетичної кринички. До неї в гості завітаєм –

Секрети творчості пізнаєм.

Одним із ваших домашніх завдань було спробувати скласти вірші про прикметник. Тож давайте заслухаємо ваші перші поетичні перли.

(Діти розповідають вірші про прикметник)

3. Вчитель  Дякуємо! А ми продовжуємо наш урок. В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Давайте з вами згадаємо правило

Учні відповідають. Синоніми –  це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення.

Доповнення вчителя. Утворюються вони зі слів однієї частини мови. 

Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим. 

  Гра «Хто швидше?» (робота в групах)

Кожній групі вчитель дає картку з написаним прикметником. Яка група швидше добере до нього синоніми? (Можна підглядати у «Словник синонімів».) 

сумний великий сміливий, брискучий

(невеселий чималий відважний

зажурений величезний мужній

безрадісний велетенський, яскравий, сяючий,

 доблесний,смутний здоровенний хоробрий

скорботний гігантський безстрашний)

4. Вчитель: З цим завданням ви швидко впорались. Швиденько переходимо до наступної вправи. Подивіться, будь ласка, на дошку перед вами знаходяться речення. Наше з вами завдання. Замінити в цих реченнях прикметники синонімами (Слайд 5)

Прудка (швидка) білка перестрибує з гілки на гілку.

Жвавий (спритний) заєць втік від лисиці.

 

5. Спостереження за прикметниками-антонімами 

Вчитель: Давайте згадаємо, які слова називаються антонімами? (Антоніми — це слова з протилежним лексичним значенням (сильний — слабкий).

Робота біля дошки.

Добери до прикметників антоніми

Глибокий –

Порожній –

Густий –

Світлий –

6. Робота в парах

(Вчитель роздає картки з прислівями, де замість крапок потрібно вставити антонім)

Ситий … не товариш. Краще гірка правда, ніж … брехня. З … дружись, а лихого стережись.

7.  Розподільний диктант. До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням. 

1 варіант 2 варіант 

гарячий привіт — ... кам’яне серце — ... 

глибока ніч — ... золоте колосся — ... 

світла думка — ... свіжа газета — ... 

залізна воля — ... сивий туман — ... 

8. Удоскональ текст

Ранок

Настав (який?) ранок після (якої?) ночі. (Які?) зірки пірнули в (яку?) безодню (якого?) неба.

Піднімається (який ?) туман. Тихо навкруги.

V. Підведення підсумків

Ми з вами чудово впоралися із завданням!

Вчитель. Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше? Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий, незвичайний, прекрасний, святковий, оригінальний, …)

-         Покажіть з яким настроєм ви покидаєте наш урок.(Діти показують смайлик)

VI. Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

 

docx
Додав(-ла)
Ледньова Лілія
Додано
18 січня 2019
Переглядів
1242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку