Українська мова
4 клас
Тема: Прикметники синоніми, прикметники антоніми, багатозначні прикметники, пряме й переносне значення прикметників
Мета: повторити та поглибити знання про прикметник як частину мови; розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу; виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку (Слайд 2)
Вчитель. Ось дзвінок сигнал нам дав.
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Крок скоріше починаймо!
Який девіз, діти, у вас?
Діти. Ми дуже любим рідну мову, її мелодію чудову.
Вчитель. Тож починаємо урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Слайд 3)
Вчитель. З яким ви настроєм прийшли на урок? (Діти показують смайлики)
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну відому, Що нас чекає й збагачує мову.
Країна цікава, тож парти свої перетворіть у всюдиходи малі.
Всі сядьте рівненько, працюйте уважно.
Потрапить туди щоб було вам не важко
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми з вами повторимо й поглибимо знання про частину мови, яка закодована на екрані.
Вправа «Криголам» (Діти читають хором слово «прикметник») (Слайд 4)
На сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати знання про прикметник
Тема хоч для вас знайома, але все ж цікава.
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку нашу, поки вивчим тему,
Різних скарбів пребагато ми з вами зберемо
IV. Повторення та узагальнення матеріалу.
Вчитель. Пропускаємо два робочих рядки, в наступному записуємо: число, класна робота.
1. Орфографічна розминка. Хвилинка каліграфії.
Вчитель. Для того, діти, щоб віднайти нам перший скарб, ми виконаємо першу вправу
на нас чекає орфографічна розминка. (Слайд 5)
Слова з дошки записуємо в зошит, вставляємо пропущені букви і пояснюємо правопис.
На дошці записані слова: в…сняний, в…ликий, гріє..ся, ..казав, ні..ті, абр..кос, з…лений.
Вчитель. Молодці, переходимо до наступного завдання
2. Усне опитування. Вправа «Мозковий штурм». (Слайд 6)
Вчитель. Для того, щоб успішно виконати наступне завдання,і вплести незабудки давайте пригадаємо і швидко дамо відповіді на питання :
1) Яку частину мови ми називаємо прикметником? (Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?)
2) З якою частиною мови прикметник пов'язаний у реченні? (Прикметники в реченні зв’язані з іменниками.)
3) В якому числі завжди стоїть прикметник? (Прикметник завжди стоїть у тому числі, що й іменник, з яким він зв’язаний.)
4) Прикметники змінюються… (В однині прикметники змінюються за родами. Також змінюються за числами та відмінками.)
3. «Поетична криничка»
Вчитель. А зараз поп’ ємо водички
З поетичної кринички. До неї в гості завітаєм –
Секрети творчості пізнаєм.
Одним із ваших домашніх завдань було спробувати скласти вірші про прикметник. Тож давайте заслухаємо ваші перші поетичні перли.
(Діти розповідають вірші про прикметник)
3. Вчитель Дякуємо! А ми продовжуємо наш урок. В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Давайте з вами згадаємо правило
Учні відповідають. Синоніми – це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення.
Доповнення вчителя. Утворюються вони зі слів однієї частини мови.
Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим.
Гра «Хто швидше?» (робота в групах)
Кожній групі вчитель дає картку з написаним прикметником. Яка група швидше добере до нього синоніми? (Можна підглядати у «Словник синонімів».)
сумний великий сміливий, брискучий
(невеселий чималий відважний
зажурений величезний мужній
безрадісний велетенський, яскравий, сяючий,
доблесний,смутний здоровенний хоробрий
скорботний гігантський безстрашний)
4. Вчитель: З цим завданням ви швидко впорались. Швиденько переходимо до наступної вправи. Подивіться, будь ласка, на дошку перед вами знаходяться речення. Наше з вами завдання. Замінити в цих реченнях прикметники синонімами (Слайд 5)
Прудка (швидка) білка перестрибує з гілки на гілку.
Жвавий (спритний) заєць втік від лисиці.
5. Спостереження за прикметниками-антонімами
Вчитель: Давайте згадаємо, які слова називаються антонімами? (Антоніми — це слова з протилежним лексичним значенням (сильний — слабкий).
Робота біля дошки.
Добери до прикметників антоніми
Глибокий –
Порожній –
Густий –
Світлий –
6. Робота в парах
(Вчитель роздає картки з прислів’ями, де замість крапок потрібно вставити антонім)
Ситий … не товариш. Краще гірка правда, ніж … брехня. З … дружись, а лихого стережись.
7. Розподільний диктант. До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
1 варіант 2 варіант
гарячий привіт — ... кам’яне серце — ...
глибока ніч — ... золоте колосся — ...
світла думка — ... свіжа газета — ...
залізна воля — ... сивий туман — ...
8. Удоскональ текст
Ранок
Настав (який?) ранок після (якої?) ночі. (Які?) зірки пірнули в (яку?) безодню (якого?) неба.
Піднімається (який ?) туман. Тихо навкруги.
V. Підведення підсумків
Ми з вами чудово впоралися із завданням!
Вчитель. Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше? Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий, незвичайний, прекрасний, святковий, оригінальний, …)
- Покажіть з яким настроєм ви покидаєте наш урок.(Діти показують смайлик)
VI. Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.