ДНЗ «Лісоводський професійний аграрний ліцей»
Методична розробка
На тему:
«Приготування страв з м’яса,
с/г птиці та субпродуктів».
Розробила:
Майстер в/н
Одукалець О.В.
С. Лісоводи 2024р.
Тема програми: Механічна кулінарна обробка м’яса, м’ясопродуктів,
сільськогосподарської птиці, субпродуктів, приготування напівфабрикатів.
Тема уроку: Приготування котлетної маси з м’яса і напівфабрикатів з неї
Мета уроку:
Навчальна: навчити учнів самостійно організовувати робоче місце;
дотримуватись правил ведення технологічного процесу; робити розрахунок сировини для приготування заданої кількості напівфабрикатів; самостійно готувати напівфабрикати з котлетної маси; дотримуватись правил санітарії, гігієни й правил безпеки праці; економно використовувати сировину, воду і електроенергію.
Виховна: виховувати в учнів творче ставлення до праці та навчання,
охайність під час роботи; любов і повагу до обраної професії.
Розвиваюча: учні повинні розвивати самостійність; уміння орієнтуватись у
виробничих процесах; здібності до естетичного оформлення страв із використанням новітніх технологій.
Тип уроку: удосконалення початкових умінь і формування навичок
виконання операцій і видів робіт.
Принцип навчання: принцип наочності, самостійності й активності учнів у навчанні; принцип науковості й доступності, що ґрунтується на вивченні сучасних технічних та технологічних засобів і прийомів діяльності.
Методи проведення: пояснювально-ілюстративні, проблемний виклад
матеріалу майстром виробничого навчання, методи операції і самоорганізації навчально-пізнавальної діяльності, репродуктивні.
Комплексно-методичне забезпечення: журнал виробничого навчання;
план уроку виробничого навчання; Збірник рецептур страв та кулінарних виробів.; інструкційні картки приготування напівфабрикатів, інструкція з охорони праці, технологічні схеми і таблиці.
Технічні засоби навчання: мультимедійний екран, ноутбук.
Натуральні зразки: м'ясо (яловичини, свинини) для натурально-січеної та
котлетної маси; натуральна посічена маса, котлетна маса, пасерована цибуля, фарш для рулету з котлетної маси (начинка), яйця відварні.
Паніровки: борошно, сухарі (червона паніровка).
Устаткування, інвентар, посуд: електром’ясорубка, виробничі столи, ваги,
розробні дошки МС, лотки металеві, сито, каструлі, ножі кухарської трійки (марковані МС), сковорідки, лопатки.
Міжпредметні зв’язки:
Технологія приготування їжі з основами товарознавства (тема:«Механічна кулінарна обробка м’яса, птиці, дичини, субпродуктів, приготування напівфабрикатів»);
Хід уроку
І. Організаційна частина: (5 хв.)
1.1. Перевірка присутності учнів.
1.2. Перевірка зовнішнього вигляду учнів, наявності робочої форми.
1.3. перевірка готовності робочих місць до початку роботи.
ІІ. Вступний інструктаж: (45 хв.)
2.1. Майстер виробничого навчання повідомляє тему і мету уроку.
2.2. Мотивація навчальної діяльності.
Пояснення майстра в/н.
М'ясо належить до найважливіших продуктів харчування як джерело повноцінних білків, а також жирів, мінеральних, екстрактивних речовин і деяких вітамінів. За допомогою м’яса і м’ясних продуктів світові потреби в білку тваринного походження задовольняються приблизно на 27,4%.
Харчова цінність м’яса визначається його хімічним складом, енергетичною
цінністю, смаковими властивостями і рівнем засвоюваності. Найбільш важливий складник м’яса – білки, тому що основна частка їх представлена повноцінними, легкозасвоюваними протеїнами, які організм людини використовує для побудови своїх тканин.
Тваринні білки краще збалансовано за амінокислотним складом, більше
відповідають організму людини в незалежних амінокислотах. Засвоюваність тваринних білків сягає 70-90%, тоді як рослинних – 64-75%.
Білки м’яса забезпечують розвиток і обмін речовин в організмі, слугують
матеріалом для побудови клітин, тканин і органів, утворення ферментів і гормонів. У літературі наведено дані, що річна потреба людини у повноцінному білку становить 25 кг. Недостатнє білкове харчування зумовлює порушення розвитку мозку, центральної нервової системи, органів внутрішньої секреції, системи кровообігу.
З м’яса готують велику кількість напівфабрикатів їх розрізняють за
розміром, за видом м’яса, за способом приготування. До цих напівфабрикатів відносяться вироби з натуральної січеної і котлетної маси.
Котлетне м'ясо містить велику кількість сполучної тканини. При подрібнені
м’яса руйнується структура сполучної тканини і м’язові волокон.
Щоб уміти готувати якісні напівфабрикати з котлетної маси, вам потрібно, перш за все:
технологічного процесу;
посуд.
2.3. Актуалізація теоретичних знань учнів з теми.
1. Гра «Ти - мені, я - тобі»
Завдання для гри:
Учні задають один одному такі питання:
1. Яка маса з м’яса називається січеною натуральною?
м’ясорубку з решіткою, яка має великі отвори (d=9мм).
2. З яких частин м’якоті готують січену натуральну масу?
кількість сполучної тканини (котлетного м’яса).
3. Яка маса з м’яса називається котлетною?
4. Яка кількість хліба додається до січеної натуральної маси з м’яса щоб отримати котлетну масу з м’яса?
5. Яку форму має напівфабрикат «Котлета»
загостреним кінцем, до 2 см завтовшки, 10-12 см завдовжки і 5 см завширшки.
6. Яка особливість приготування напівфабрикату «Тюфтельки».
пасеровану цибулю.
2. Гра «Брей-ринг»
Умови проведення гри: майстер виробничого навчання поділяє групу на три підгрупи і зачитує учням питання гри. Підгрупа яка першою, за обмежений час (30 сек.) дає відповідь на поставлене питання, отримує 3 (три) бали.
Питання для гри:
1. Котлетну масу розділяють на порції по 57 г. (по 1-2 шт. на порцію)
обкачують у червоній паніровці, надають овально-приплюснутої форми з одним загостреним кінцем 2-2,5 см завтовшки, 10-12 завдовжки, 5 см завширшки.
2. Котлетну масу формують на порції 57 г. ( по 2 шт. на порцію) обкачують у
сухарях і надають округло-приплюснутої форми (2-2,5 см завтовшки, діаметром 6 см).
3. Котлетну масу розділяють на порції, панірують, надають овально-
приплюснутої форми 1 см завтовшки.
4. Котлетну масу готують з меншою кількістю хліба додають пасеровану
ріпчасту цибулю, порціонують (по 2-4 шт. на порцію). Формують у вигляді кульок, обкачують у борошні.
2.4. Формування нових професійних вмінь і навичок.
приготування котлетної маси.
приводом.
напівфабрикатів маси.
На початку наголошую на дотримуванні санітарно-гігієнічних вимог та правилохорони праці (додаток 1)
Звертаю увагу на організацію робочого місця, підбір інструменту, інвентарю, посуду.
Пояснюю яку сировину використовують для приготування котлетної маси з м’яса.
Нагадую послідовність приготування котлетної маси з м’яса (додаток 2) та поетапно показую як приготувати котлетну масу з м’яса.
У процесі приготування пояснюю, для чого потрібне вибивання котлетної
маси.
Після того як приготували котлетну масу майстер виробничого навчання
показує прийоми:
1. вибивання котлетної маси;
2. порціонування напівфабрикатів;
3. панірування напівфабрикатів;
4. техніку перекладання готових напівфабрикатів у лотки.
Крім того даю характеристику м’ясних напівфабрикатів з котлетної маси.
А також розглядаю з учнями типові помилки та шляхи їх попередження
при приготуванні котлетної маси із м’яса і напівфабрикатів.
2.5. Закріплення нової теми.
Питання для обговорення:
маси готують: котлети, биточки, шніцель, зрази, тюфтелі, рулет).
яловичини котлетне м'ясо – це м’якоть шийної частини, пахвини і обрізки, які отримують при обвалювання туші і зачищанні напівфабрикатів великим шматком. Шийну частину й обрізки баранини, козлятини, телятини, а свинини тільки обрізки використовують як котлетне м’ясо).
м’ясних напівфабрикатів з котлетної маси? (Напівфабрикати панірують, щоб запобігти втратам вологи під час смаження. Завдяки паніруванню смажені вироби мають дуже апетитну рум’яну кірочку, залишаються соковитими, а білки сполучної тканини краще розм’якшуються).
Перед початком самостійної роботи учнів майстер виробничого навчання
повідомляє критерії оцінювання завдань.
ІІІ. Поточний інструктаж і самостійні вправи учнів: (5 год.)
3.1.Порядок виконання роботи.
складання інструктивно-технологічної картки;
напівфабрикатів з котлетної маси;
напівфабрикатів з котлетної маси; складання м’ясорубки;
напівфабрикатів.
3.2. Цільовий практичний обхід (30 хв.)
Здійснюється обхід з метою перевірки:
напівфабрикатів з неї;
та інвентарю;
3.3. Цільовий індивідуальний обхід (30 хв.)
Здійснюється індивідуальний обхід з ціллю перевірки:
приготування напівфабрикатів з неї, а також коригування та надання допомоги учням при розрахунках сировини, приготуванні котлетної маси, виконанні прийомів порціонування та панірування і приготування напівфабрикатів з котлетної маси.
3.4. Комплексний обхід (30 хв.)
Здійснюється комплексний обхід з метою перевірки:
закінченню роботи;