Урок " Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом і роботи на ньому"

Про матеріал
Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом і роботи на ньому. Тема вивчається на 2 курсі.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент науки і освіти

Харківської обласної державної адміністрації

ДНЗ “ Куп’янський регіональний центр професійної освіти”

image

Тема 12 «Ознайомлення з радіальносвердлильним верстатом і роботи на ньому»

 

 

 

Розробив:                                                                            майстер в/н

Коваленко Володимир Миколайович

 

 

 

м. Куп’янськ

 

 

image

Тільки той зможе стати справжнім вчителем, хто ніколи не забуває, що він і сам був колись дитиною.  

 

 

 

Просто людина

 

 

 

 

image 

1.          Анотація

2.          Характеристика теми

3.          Методика проведення уроку

4.          Методичні рекомендації майстру виробничого навчання

5.          Матеріальне забезпечення уроку

6.          Планування теми

7.          Методичні рекомендації по проведенню уроку

8.          План уроку

9.          Конспект уроку

10.    Додаткові матеріали

11.    Література

 

 

 

 

 

image 

По мірі розвитку машинобудування збільшується кількість машин та їх види, росте їх виробництво, підвищуються вимоги, пред’явленні до точності деталей, з яких виготовляють машини.

Зміст даної теми «Ознайомлення з свердлильними верстатами і вправи в керуванні ними» охоплює широкий спектр питань, підлягаючий вивченню при підготовці свердлувальників; побудова основних видів свердлильних верстатів і керування ними; глибоке вивчення фізичних явищ, виникаючих під час різання металу, і їх вплив на підвищення виробництва праці і якість виконуючої роботи; конструкцію ріжучих інструментів і додаткових пристосувань; технологія виконання різноманітних робіт виконуємих на свердлильних верстатах.  

Учні вивчивши дану тему зможуть правильно використовувати свої знання та вміння на виробництві для виконання виробничих завдань по виготовленню продукції. Правильне виконання трудових прийомів з свердлування та розсвердлювання, зенкерування та розгортання, нарізання різьби дасть в цілому якісне виконання дорученої роботи.

Здобуті знання обов’язково стануть у пригоді під час вивчення інших предметів та в практичній роботі.

 

image

image

 

Дана тема є продовженням і підводить підсумок вивчення матеріалу по основній темі: « Види робіт на свердлильних верстатах». Тема дає послідовне уявлення про виконання отворів на свердлильних верстатах різних типів, та використання при цьому різноманітного інструмента (свердел, зенкерів та розгорток), та пристосувань (кондуктор, лещата).

Вивчення даної теми закладають основні навики  та вміння необхідні для вивчання нових професійних прийомів. Зміст даної  теми має прикладний характер. Навчальний матеріал конкретний, оформлений у вигляді плакатів, різних пристроїв.

Вивчення нового матеріалу уроку включає в себе:

підготовку верстата до роботи, вивчення основних вузлів верстата, налагодження верстата на режими різання  перевірка працездатності, безпечну організацію робочого місця, дотримання основних правил техніки безпеки. Розглядаються питання вибору ріжучого інструменту, підготовка до розмітки отворів, приділяється увага до вибору загострення кута свердла для різних видів матеріалу, контроль отворів, розбір інструменту.

Особливу увагу потрібно приділяти питанням техніки безпеки та охорони праці під час роботи на радіальносвердлильному верстаті, а особливо уважність та добру координацію рухів під час самого процесу утворення отворів на свердлильному верстаті.

Дана тема уроку є головною зв’язуючою з наступними уроками, які дають можливість вивчення усього циклу для верстатника широкого профілю. 

Вивчення теми дасть можливість використовувати трудові операції  в майбутньому на підприємствах.

 

 

 

 

 

image 

 

 

 

image 

Тема: «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

Тема вивчається на 2-му курсі в першому семестрі.

Розрахована на 6 годин. 

Основні задачі у період вивчення даної теми  – це:

-         Знання учнями основних вузлів радіально-свердлильного верстата;

-         Навчити учнів правильно виконувати трудові прийоми;

-         Навчити учнів користуватися контролюючим інструментом;

-         Вміти учням налагоджувати верстат на відповідні режими різання

-         Вміти складати тех. процес виконання нових операцій; Особливості майстра у цей період:

-         Сумлінно готуватися до кожного уроку, тому що вивчаються нові вправи та операції;

-         На кожному уроці потрібно демонструвати трудові прийоми.

Урок виробничого навчання складається з вступного, поточного та заключного інструктажів.

Вступний  інструктаж за тривалістю часу продовжується 30-45 хв.

1.    Починається з того, що треба учням повідомити тему та мету уроку;

2.    Задати 3-4 питання з минулої теми;

3.    Повторити правила ТБ, тому що до кожної теми потрібне доповнення з окремих питань;

4.    Розповісти та обов’язково показати нові трудові прийоми;

5.    Розглянути креслення та скласти тех. процес  виконання нової деталі;

6.    Показати способи контролю деталі;

7.    Нагадати про організацію робочого місця;

8.    Розставити учнів по робочим місцям та видати завдання.

 

Протягом поточного інструктажу звернути увагу на правильність виконання нових операцій.

 

В період виконання самостійної роботи майстер проводить обхід робочих місць і звертає увагу на:

-         Організацію робочого місця; - Правильність виконання вправ;

-         Дотримання правил ТБ.

 

При виконанні вправ, учні користуються методичними рекомендаціями, інструкційними та  технологічними картами, кресленням, літературою. 

 

Заключний інструктаж:

Мета: підвести підсумки навчального дня, проаналізувати роботу учнів:

-         Назвати кращих учнів;

-         Повідомити випадки порушень ТБ;

-         Вказати на помилки в роботі і розповісти, як їх виправити;

-         прибрати робоче місце і майстерню.

Домашнє завдання : 

                                     Повторення теми уроку: 

 

 

image

 

Перед уроком необхідно розглянути і підготувати наступні питання.

1.    Підібрати деталі, верстати, ріжучий інструмент і технічну документацію для відпрацювання теми.

 

2.    Підготовити необхідні плакати, стенди, що стосуються теми уроку.

 

3.    Перевірити технічний стан верстатів і пристосувань до них. Скласти попередній план розстановки і пересувань учнів по робочим місцям.

 

4.    Підібрати або виконати еталони деталей.

 

 

5.    Підготувати робоче креслення та необхідну технологічну документацію.

 

6.    Скласти план уроку, конспект. 

7.    Відвідати урок зі спец предмету.   

 

image 

 

Тема: «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому» Верстати:

радіально-свердлильний верстат 2А55 – 3шт  вертикально-свердлильний верстат  2Т140 – 2шт 

Пристосування:

втулки Морзе – 10шт свердлувальні патрони – 5шт лещата – 5шт кондуктора – 3шт

Ріжучий інструмент:

свердла різного діаметру – 10шт зенкера – 5шт розгортки – 3шт

Інструмент:

креслярки – 10шт молотки – 5шт кернери – 3шт кутники – 5шт

Контрольно-вимірювальний інструмент: штангельциркуль ШЦ-1 – 5шт  штангельциркуль ШЦ-2 – 3шт лінійка мірна 0-300 мм – 3шт

калібр-пропка – 5 комплектів 

 

 

 

image 

Після того, як учні вивчили тему, вони повинні:

1.    Добре розуміти із яких основних вузлів складається радіально-свердлильний верстат;

2.    Мати міцні знання, які види операцій можна здійснювати на свердлильному верстаті;

3.    Мати досить повне уявлення про (свердління, розсвердлення, зенкування та розсортування отворів), на свердлильному верстаті;

4.    Знати, як проводиться розмітка під свердління, та які пристосування використовують при цьому.

 

 

image 

Всього – 12

Інструктаж – 2 

Вправи – 4

Виробнича діяльність – 6 

 

 

image

image 

 

1. Підготувати необхідні плакати, що стосуються теми уроку, розглянути використання стендів; 2. Перевірити в роботі обладнання;

3.    Підготувати інструкції з техніки безпеки;

4.    Ознайомитися з методичною літературою;

5.    Підготувати необхідний ріжучий інструмент, пристосування, вимірювальний та необхідні заготовки;

6.    Підготувати робочі креслення та інструкційнотехнологічні карти;

7.    Виконувати  на обладнанні або підготувати зразки учбових виробів, що стосуються теми уроку;

8.    Відвідати уроки зі спец.предметів

9.    Скласти план уроку, конспект вступного інструктажу.

image 

 

План уроку

Тема: «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом і роботи на ньому»

Навчальна мета: Закріпити знання та вміння учнів під час вивчення оперативних  тем. 

 

Мотив уроку: виховувати у учнів самостійне мислення та відповідальність за роботу.

 

Матеріально-технічне оснащення:

 

1.    Верстати: Радіально-свердлильні 

2.    Пристосування: втулки Морзе, свердлувальні патрони, лещата, кондуктора.

3.    Інструменти: свердла різного діаметру, креслярка, молоток.

4.    Контрольно-вимірювальний інструмент: ШЦ-1, лінійка, кутник.

 

Дидактичне оснащення:

 

1.    Технічна характеристика верстата 2М55

2.    Макет свердлильного верстата

3.    Інструкційна карта

4.    Креслення

 

Форма проведення уроку: індивідуально-бригадна.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Вступний інструктаж.

1.   Повідомлення учням тему та мету уроку.

2.   Повторення матеріалу раніш вивченої теми, прийомів та операцій.

а) Розкажіть та покажіть елементи свердла;

б) Повідомте про загальні відомості існуючих пристосувань для кріплення свердел;

в) Розказати про охорону праці.

г) Які види обробки отворів ви знаєте

д) Ріжучій інструмент використовуємий під час обробки отворів

 

3.   Пояснення нового матеріалу.

а) Методи встановлення пристосування та

ріжучого інструменту на свердлильному верстаті;

б) Розмічування, кернування та центрування отворів;

в) Основні вузли радіально-свердлильного верстата 2М55;

г) Розбір креслень на комплексні роботи;

д) Технічна характеристика верстата;

е) Налагодження верстата на режими різання. 

є) Охорона праці при роботі на радіальносвердлильному верстаті

и) Види браку та методи їх попередження.

і) Розбір не стандартних та проблемних ситуацій, що виникають при налагоджені верстата.

 

ІІІ. Самостійна робота учнів.

1.   Підбір, встановлення та кріплення свердел у шпинделі верстата та свердлильних патронах.

2.   Налагодження верстата на задані режими різання.

3.   Вивчення основних вузлів радіальносвердлильного верстата.

 

IV.   Поточний інструктаж.

1.Перевірка виконання трудових прийомів.

2.   Виконання вимог охорони праці.

3.   Організація робочого місця.

 

V.        Заключний інструктаж.

1.   Підвести підсумки уроку

2.   Розбір типових помилок. 3. Виставити оцінки за роботу кожного учня.

 

VI.   Домашнє завдання.

Основні вузли радіально-свердлильного верстата та налагодження його на задані режими різання.

 

 

 

 

image

 

Важливим елементом у конструкціях деталей є отвори. Отвори обробляються на верстатах токарної групи, на свердлильних, розточувальних, агрегатних, протяжних, а також на внутрішньошліувальних верстатах. У групі свердлильних верстатів розрізняють: настільні(малогабаритні), вертикальносвердлильні, радіально-свердлильні, багатошпиндельні та спеціальні горизонтальні верстати для глибоко свердління. Мобільнішим для налагодження та обслуговування є радіальносвердлильний верстат. Свердлильна головка верстата розташована і пересувається по траверсі, яка може повертатися навколо центрального стояка(колони). Поєднання переміщення головки і повороту траверси дає можливість встановлювати шпиндель над будь-якою точкою в межах сектора, охопленого поворотом траверси. У цьому полягає основна перевага радіального верстата у порівнянні з вертикальним. Існують переносні радіальносвердлильні верстати з поворотною свердлильною головкою. Радіально-свердлильні верстати використовуються головним чином для оброблення отворів у корпусних деталях різними інструментами.

Радіально-свердлильні верстати використовують для обробки отворів (свердління, розгортання, зенкерування, нарізування різьби плашками та мітчиками) на деталях великих розмірів, неправильної форми, які не можливо встановити на токарних верстатах.

При роботі на радіально-свердлильних верстатах зручніше надавати обертального руху інструменту, ніж деталі або заготовці.

Радіально-свердлильні верстати мають наступні рухи:

1.    Головний рух – обертання шпинделя.

2.    Рух подачі – вертикальне переміщення шпинделя.

3.    Встановлений рух – вертикальне переміщення траверси по колоні, радіальне переміщення шпинделя головки по траверсу і обертання траверсу кругом вісі колони проводиться вручну.  

image 

Радіально-свердлильний верстат 2Н55 служить для обробки отворів головним чином у середніх корпусних деталях. На верстаті можна виконувати свердління у суцільному матеріалі, розсвердлювання, розвертання отворів, нарізування різьби мітчиками та інші операції. На фундаментній плиті верстата встановлена тумба 2 з нерухомою колоною 3, на якій є гільза 4, шо обертається навколо колони на 360º. Це дає змогу обробляти отвори на будь-якому місці деталі без її переміщення. На гільзі змонтована траверса 6, що має горизонтальні напрямні, в яких може переміщуватись шпиндельна головка 5. В середині шпиндельної головки розміщені коробка швидкостей, коробка подач, та вузол шпинделя 7. На передній кришці розміщені органи керування. Оброблювані заготовки встановлюються на приставному столі або безпосередньо на верхній площині фундаментної плити.

Шпиндель 7 зі свердлильною головкою може переміщуватись у горизонтальному напрямі, а разом з траверсою 6 і гільзою 4 обертатися навколо осі нерухомої колони. Ці два рухи дають змогу встановлювати інструмент за будь-якими координатами.

Реверсування шпинделя здійснюється фрикційною муфтою. Вертикальне переміщення гільзи 4 по колоні – механічне з автоматичним відтискуванням на початку і затискуванням наприкінці ходу.

Свердлильна головка має механізм автоматичного виключення подачі, що спрацьовує при досягненні потрібної глибини свердління. Верстат обладнано системою запобіжних пристроїв, які запобігають його пошкодженню внаслідок перевантаження.  

 

Догляд за свердлильними верстатами. Свердлильні верстати працюють тривалий час з потрібною точністю, продуктивно і безвідмовно лише у тих випадках, якщо за ними встановлено належний догляд.

Перед роботою змащують усі тертьові частини верстата і заливають масло у маслянки.

Під час роботи перевіряють рукою ступінь нагрівання підшипників. Для уникнення нещасного випадку електродвигун перед перевіркою вимикають і переміряють при не працюючій пасовій чи зубчастій передачі.

Після завершення роботи стіл верстата та його пази ретельно очищають від бруду і стружки, протирають і змащують тонким шаром масла.

 

 

 

 

image

 

1.             Перед початком роботи слід перевірити, чи надійно закріплені інструменти у шпинделі верстата та заготовки у затискному пристрої.

2.             Не починати свердлильну операцію без попереднього на кернування та засвердлювання центрів майбутніх отворів.

3.             Працювати слід обов’язково в головному уборі: для чоловіків – берет, для жінок – хустка, туго зав’язана на голові. Одяг – робочий, рукава сорочки затиснуті гумовим кільцем.

Робітник не повинен користуватися рукавицями.

4.             Під час роботи не можна низько нахилятися до шпинделя, що обертається. 

5.             Не користуватися без технологічної потреби подовженими інструментами.

6.             Не видаляти стружку з канавок свердла в ручну, а користуватися для цього гачком. Зі столу змітати стружку лише щіткою.

7.             Робоче місце захищати від стружки, що розлітається, користуючись пересувними захисними щитами.

8.             Працювати слід тільки в захисних окулярах.

9.             Після того, як інструмент вибито зі шпинделя не слід залишати там клин.

10.        Перед початком оброблення наступного отвору вивести інструмент із попереднього отвору вверх на безпечну відстань (не менш як 5 см.).

11.        Постійно забезпечувати надійне освітлення зони оброблення.

12.        Про всі неполадки в роботі верстата повідомляти майстрові.

13.        Пуск верстата лише при твердій впевненості у безпеці роботи.

14.        Не перебивати й не приймати будь-яких предметів через працюючий верстат

15.        Не обпиратися на верстат під час його роботи.

       

image

До теми «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

 

 

 

image

 

 

image 

 

image

 

           


image

До теми «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

 

 

 

image

 

 

image 

 

image

 

                 

image 

До теми «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

 

 

 

image

 

 

image 

 

image

 

                 

image

До теми«Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

 

 

 

image 

image

image

image

До теми «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

 

 

 

image

 

 

image

 


image

 

Під час обробки отворів на радіально-свердлильних верстатах необхідно приділяти увагу техніки безпеки. Уважності і виконанні трудових прийомів.

Необхідно жорстко кріпити заготовку в лещатах, пристосуваннях перевіряти кріплення свердла в шпинделі свердлильного верстата. Використовувати тільки справний інструмент (свердла, зенкера, розгортки), слідкувати за правильністю вибору режимів різання – обертів, подачі.

Не користуватися пристосуваннями, що мають поломки чи пошкодження. Правильно підготувати заготовку для подальшої обробки (розкреслювання, кернування).

Особливу увагу приділяти використанню механічної подачі, а також різних охолоджуючих рідин в залежності від матеріалу заготовки.

Виконувати всі вимоги техніки безпеки при роботі на свердлильних верстатах.

Тільки виконання всіх вимог техніки безпеки дасть можливість виконувати роботу якісно і без негативних наслідків.

           

imageІнструкція

З безпеки праці

При роботі на свердлильних верстатах На початку роботи:

image•Надінь і приведи в порядок Перевір справність пристосувань,

спецодяг інструмента та розклади його згідно НОП.

•застібни обшлаги рукавів на всі • Ввімкни верстат та перевір його на ґудзики, не зав’язуй їх тасьмою. холостому ходу, перевір кнопки ПУСК, •Заховай волосся під головний СТОП.

убір. • Отримай завдання, вивчи технічну •Надінь окуляри документацію.

•Перевір наявність та кріплення захисних огорож, заземлення корпусу верстата.

 

Під час роботи:

•Виконуй завдання доручене майстром.

•Установи та надійно закріпи заготовку.

•Знімай заготовку тільки при повній зупинці верстата.

•Відведи різець із зони різання на початку та в кінці роботи

•Роботу розпочинай плавним підведенням ріжучого інструмента.

•Підтримуй робоче місце в чистоті.

 

 

    

 

 

Елементна гра «Кросворд».

До теми «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

 

Для закріплення вивченого матеріалу майстер виробничого навчання може використовувати елементи гри.

В цій грі приймає участь вся група. На дошці учень або майстер малює таблицю кросворда.

image

По горизонталі:

1. На чому кріпляться Лещата або інші затискні пристрої?

4.     Що служить в верстаті перетворенням електричної енергії в механічну?

5.     Назвіть робочий орган верстата, який розташований в свердлильній головці?

6.     На чому кріпляться основні вузли верстата?

По вертикалі:

2.     По чому пересується свердлильна головка?

3.     Яку назву має центральний стояк свердлильного верстата?

5. Де міститься коробка подач і робочий шпиндель?

Елементна гра «Кросворд».

До теми «Ознайомлення з радіально-свердлильним верстатом та роботи на ньому»

 

Для закріплення вивченого матеріалу майстер виробничого навчання може використовувати елементи гри.

В цій грі приймає участь вся група. На дошці учень або майстер малює таблицю кросворда.

image

По горизонталі:

1. На чому кріпляться Лещата або інші затискні пристрої?

4. Що служить в верстаті перетворенням електричної енергії в механічну?

6.     Назвіть робочий орган верстата, який розташований в свердлильній головці?

7.     На чому кріпляться основні вузли верстата?

По вертикалі:

2.     По чому пересується свердлильна головка?

3.     Яку назву має центральний стояк свердлильного верстата?

5. Де міститься коробка подач і робочий шпиндель?

 

 

pdf
Додано
31 січня
Переглядів
216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку