Приклади реалізації патріотичного виховання на уроках фізики

Про матеріал
Дієві засоби для реалізації патріотичного виховання на уроках фізики. Це не тільки вчені українці, а й здобутки України в цій області.
Перегляд файлу

Елементи патріотичного виховання на уроках фізики

Неклюдова Галина

 

У статті розглядаються деякі аспекти реалізації патріотичного виховання учнів на уроках фізики, надаються деякі форми та методи реалізації цього питання в процесі викладання фізики.

 

Ключові слова: патріотичне виховання, українознавчий аспект,національна свідомість.

 

Головна мета освіти зводиться сьогодні не тільки до придбання учнями деякого об'єму знань, умінь і навичок, визначених програмою, а й формування компетентностей учнів. Сьогодні фізику не можна розглядати тільки як об'єктивне пізнання природи, що не взаємодіє з людиною. Учень повинен знати, заради чого пізнається природа, розуміти значення науки в житті суспільства і кожної людини зокрема. Оновлення змісту фізичної освіти слід розглядати як процес формування освітньо-пізнавальних, патріотичних якостей учнів, виховання національної свідомості, поглиблення знань про свій народ, його наукових і культурних традиціях[1].

 У фізиці закладені величезні виховні можливості українознавчого  аспекту. На уроках і в позакласній роботі можна використовувати різні методи і форми для реалізації національно-патріотичного виховання. Розглянемо деякі з них.

По-перше, це історичні відомості. На уроках вивчення нового матеріалу можна розглядати цікаві факти з життя вчених-українців, знайомити учнів з відкриттями наших земляків. Звичайне, сухе викладання  історичного матеріалу на уроках пережило себе. Набагато цікавіше знайомити учнів з українськими винахідниками в ігровій формі.

Так, наприклад, для розповідей про вчених, які стояли біля витоків певних відкриттів, але не добилися визнання у світовій фізиці, можна ввести «жартівливу номінацію» - «люди невикористаних можливостей» або «невизнані генії». В такому випадку хочеться згадати про таких вчених як Лашкарьов В.Є. (дослідження напівпровідників), Пулюй І. (вивчення Х-променів), Тимченко І. (проектування першого кіноапарата)[3].

Номінація « так само актуальний» може розповісти про вчених, засновників теорії про космічні польоти. У такій номінації можна згадати Шаргея О. (польоти на Місяць), Засядька А. (ракетна техніка), Кибальчича М. (фізика космічних польотів).

Особливу увагу хотілося б звернути на знайомство учнів з календарем ювілейних дат українських учених. Для розповідей про таких вчених введена номінація «іменинники року»: це Авернаріус М.П. (організатор першої лабораторії практичної фізики), Смакула А. (просвітлення оптики), Папалексі Н. і Брауде С. (радіофізика) та інші[3].

Одним із засобів підйому престижу української науки може бути розгляд досягнень і розробок діючих на території України конструкторських бюро, таких як БК «Південне» ім. М.К. Янгеля »та ДП« Антонов »(виробництво і розробка в галузі ракетно-космічної техніки),« Державне Київське конструкторське бюро «Промінь» (розробка військової техніки), «Чорноморський суднобудівний завод» (конструювання і збір кораблів) та інших[4].

По-друге, це використання відомостей про досягнення українського автопрому або авіабудування. Такі відомості, на мій погляд, краще використовувати на уроках вирішення задач. Так на уроці фізики 7 та 8 класів на тему «Середня швидкість» учням можна запропонувати рішення задач на розрахунок середньої швидкості деяких транспортних засобів українського виробництва[5].

На початку уроку дається таке завдання: уявіть, що ви керівник туристичного агентства, яке займається організацією екскурсій всередині країни. У вас є замовник, який вважає за краще певний вид транспорту для подорожі і не любить зупинятися в дорозі на дозаправку. Вам необхідно розробити маршрут для нього. Групи учнів отримують такі засоби пересування: гвинтокрили, літаки, легкові автомобілі та автобуси. За технічними характеристиками кожного з розглянутого виду транспорту можна розрахувати кілька фізичних величин:

середній час перебування транспорту в дорозі;
максимально можлива дальність поїздки;

середня швидкість руху, тощо.

Ці ж види карток можна використовувати для вирішення задач на розрахунок потужності механізмів, на розрахунок середньої швидкості нерівномірного руху в 8 та 10 класах. Відомості про українські кораблях ВМС України можна використовувати при вирішенні завдань на закон Архімеда (умови плавання суден). Використання карток, які містять дані про техніку України допомагають не тільки забезпечити виховання патріотичних якостей, але й поліпшити професійні знання учнів.

В якості третього елемента патріотичного виховання хотілося б розглянути використання на уроках фізики літературних творів українських авторів. Велика кількість віршів українських класиків присвячені красі української природи. Такі твори можна використовувати для фізичного аналізу. Під час розгляду теми «Фізичні явища» в курсі фізики 7 класу можна запропонувати для аналізу твір В. Сосюри «Люблю весну».

Люблю весну, та хто її не любить,
Коли життя цвіте, як пишний сад.
І, мов у сні, шепочуть листя губи,
І квіти шлють солодкий аромат.

Люблю весну, коли плюскочуть ріки,
Коли рида од щастя соловей
І заглядає сонце під повіки
У тишині задуманих алей...

Люблю, коли блукає місяць в травах,
Хатини білить променем своїм
І п'є тепло ночей ласкавих,
А на лугах пливе туманів дим...

Весна вдягла у зелень віти в дуба,
уже курличуть в небі журавлі.
Люблю весну, та хто її не любить
на цій чудесній, радісній землі!
 

У розглянутому вірші учні можуть відшукати приклади й світлових явищ, й механічних явищ, й звукових явищ й теплових явищ. При розгляді теплових явищ в 8 та 10 класі можна познайомити учнів з віршем М. Вороного «Сніжинки» й дати можливість розглянути цей  твір з точки зору фізики.

В якості четвертого способу реалізації патріотичного виховання в курсі фізики можна назвати використання на уроках багатства усної народної творчості. Це і приказки, і прислів'я, і прикмети[6].
Розглядаючи властивості води в 10 класі, можна підібрати кілька приказок та прикмет, та попросити учнів підтвердити або спростувати їх правильність з точки зору фізики. Як приклад, можна використати наступні:

  •                Мала крапля великий камінь продовбає.
  •                Не море топить кораблі, а вітер.
  •                Хоч річка і невеличка, а береги ламає.
  •                Якщо одсиріло в покосах сіно — на дощ.
  •                Корови мало п’ють води, вдень сплять — на дощ.

 

Такі ж приказки та прислів'я можна підібрати майже до кожного з розділів фізики.

Можна розповісти про багато аспектів реалізації патріотичного виховання в курсі фізики. Вибір того чи іншого способу і форми залежить від можливостей вчителя і ступеня підготовленості класу. Але кожен з них повинен бути спрямований на виховання цілісної особистості, яка пишається своєю країною, її людьми і хоче в ній жити і стати її частиною.

Література:

  1. Лист МОН України від 26.06.2015 № 1/9-305 «Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році»
  2. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від   26.06.  2015 р. №  1/9-305
  3. Українські фізики та астрономи: посібник-довідник / В. Р. Шаромова ; рец. Р. М. Пляцко ; ред. О. Чиж. - Тернопіль : "Підручники і посібники", 2007. - 304 с.
  4. Конструкторські Бюро України - інтернет-ресурс:

http://esu.com.ua/search_articles.php?id=5016

  1. Машинобудування в Україні: тенденції, проблеми, перспективи / Під заг. ред. Б.М. Данілишина. – Ніжин: Аспект-Поліграф, 2007. – 308 с.
  2. Українські прислів’я і приказки, народні прикмети – інтернет-ресурс: http://prikazka.pp.ua/

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
23 жовтня 2021
Переглядів
696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку