Прикладка як різновид означення. Написання прикладок.

Про матеріал
Матеріал може бути корисним при викладанні теми "Прикладка" у 8 класі. Розвиває в учнів пізнавальний інтерес
Перегляд файлу

Тема. Прикладка як різновид означення. Написання прикладок.

Мета: поглиблювати знання учнів про другорядні члени речення, ознайомити з прикладкою як різновидом означення, вчити правильно вживати лапки і дефіс при прикладках; розвивати вміння знаходити прикладки в тексті та доцільно вживати їх у зв'язному мовленні, виховувати любов до рідного краю

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, кросворд, схема, таблиця

ХІД УРОКУ

І.    Актуалізація опорних знань учнів

1. Складіть 2-3 речення про природу  за вікном. Назвіть граматичну основу в кожному реченні. Назвіть їх види.

2. Розгадування кросворда.

- Розгадавши кросворд, дізнаєтеся тему уроку.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розділ науки про мову, який вивчає правильне вживання розділових знаків.(Пунктуація)
  2. Один з головних членів речення.(Присудок)
  3. У реченні “Книга - морська глибина” ставимо…(Тире)
  4. Підкреслення  додатка? (Пунктир)
  5. Слово скоро - це ... яка частина мови? (Прислівник)
  6. Другорядний член речення, який підкреслюється хвилястою лінією.(Означення)
  7. Член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
  8. Рідкісний - це...(Прикметник)
  9. Член речення, який відповідає на питання: Як? Де? Коли ? Куди? Звідки?(Обставина)

Відповідь: прикладка.

II. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Розгляньте речення, на яке питання відповідають виділені слова? чим виступають у реченні?

1.Виступає круглий місяць з сестрою-зорею (Т.Шевченко).

2.На сцені літнього театру драмгурток показав п”єсу “Калиновий гай”  (Ю.Збанацький).

3.Гора Говерла найвища в Україні.

III. Оголошення теми й мети уроку.

Формулювання учнями очікувань від уроку.

IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

1.  Опрацювання таблиці 1 підручника, стор. 49: що виражають прикладки:

1) професію, рід занять: лікар-стоматолог; декан Приходько

2) національну приналежність, місце проживання: юнак-білорус, дівчина-киянка;

3) родинні стосунки: брати-близнюки;

4) назва річки, населеного пункту: місто Умань, озеро Сакське

5) якісну характеристику осіб чи предметів: дуб-велетень, хлопець –богатир;

6) назва твору, закладу, установи: готель “Дніпро”, збірка “З вершин і низин”, станція Знам”янка.

Або перегляд відеоуроку (https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%BA%D0%B0+%D1%8F%D0%BA+%D1%80%D1%96%D0%B7%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B4+%D0%BE%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F#fpstate=ive&vld=cid:e3577608,vid:Ib3KbIDV0oE,st:0)

2.  Опрацювання таблиці 2 підручника, стор. 50.

  IMG_256

V.   Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником.

Коментоване виконання впр. 1 (3 речення), впр.2 (3 речення).

Самостійне виконання впр. 1 і 2 (речень, що залишилися).  (По одному учню біля дошки).

2. Практична робота.

Диктант. Підкресліть прикладки.

1. Вдяг ясен-князь кирею золоту. (Леся Українка). 2. Над річкою сад-виноград повився (Леся Українка). 3. Найточніший час показують годинники на станції метро “Хрещатик” і на вежі Будинку профспілок. (П.Загребельний.). 4. Не той тепер Миргород, Хорол-річка не та. (П.Тичина). 5. Ой піду я лісом-бором, та стану я під явором. (Народна пісня.). 6. Промчала та буря-негода палка наді мною. (Леся Українка).

3. Творче завдання. Доберіть до іменників прикладки і складіть з ними речення:

 І ряд: Київ, юнак, роман,

ІІ ряд: пароплав, журнал, юнка,

ІІІ ряд: цукерки, воїн, Шевченко

4. Складання сенкану.

Прикладка.

Непоширена, поширена.

Конкретизує, уточнює, характеризує.

Прикладка виражається іменником.

Означення.

VI. Рефлексія.

1. Бліц-опитування

- Що таке прикладка?

- Як підкреслюється прикладка як член речення?

- Які є види прикладок?

- Що виражають прикладки ?

- Коли прикладки беруться в лапки?

- Як ще можуть писатися прикладки?

- Коли не вживається дефіс?

  1. Вправа “Мої висновки”

- Я зрозумів, що  ...

- Мені легко (не легко) визначити...

- Я не зрозумів ...

2. Оцінювання/самооцінювання.

VII. Домашнє завдання.

1. Вивчити таблиці.

2. Виконати дві вправи 3 і 4 (або 5) з підручника.

Або а) написати твір (1,5 стор.) на тему «Моє ім'я - Україна», вико­ристовуючи прикладки (7-12),

або б)  із поеми Лесі Українки “Давня казка” виписати 10-12 речень з прикладкою.

 

 

docx
Додав(-ла)
Величко Ірина
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку