ПРИКМЕТНИК: морфологічні ознаки, синтаксична роль,
відмінювання (практично)
Вправа 1. Розподіліть подані словосполучення за розрядами прикметників:
Вправа 2. Спишіть, визначте ступінь порівняння прикмеників.
Вправа 3. Спишіть та відредагуйте речення.
1) На найвеликішій частині Лисої гори в шістдесяті роки минулого століття було висаджено сосни.
2) Район Челноки вважається самим вітряним в Феодосії.
3) Із появою залізничного транспорту Феодосію починають відвідувати представники найзаможних торгових прізвищ Російської імперії.
4) Центральна міська бібліотека імені О. Грина – найбільш більше книжкове зібрання міста, засноване 1897 року.
Вправа 4. Поставте виділені прикметники в найвищому ступені порівняння.
1)(Низька) середньомісячна температура повітря в Феодосії в січні (0,9 °С), (висока)–в липні (24,3°С).
2) Хмарність у нашому місті порівняно невелика: (маленька) вона в серпні, (велика) – в грудні.
3) Навіть у (холодний) місяці року – лютому – середня температура повітря часто з позначкою «плюс».
Вправа 5. Спишіть, підкресліть прикметники, визначте їх ступінь, групу та відмінок.
І. Прийшла весна. Дні стали довшими, а ночі - коротшими. Щедро світить ясне лагідне сонечко. Тепле весняне проміння нагріло землю. По дорогах і ярах біжать дзвінкі прозорі струмочки. З далеких країв повернулися птахи. На вербі зацвіли котики - ніжні, пухнасті. Берізка вдягла свої сережки і готує святкове вбрання. Цвітуть проліски. Скоро білими квітами вкриються сади. Усі радо вітають весну (Р. Кацавець).
2. Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові", - говорить народна мудрість. Людина може мати гарне вбрання, щедру душу, цікаву роботу, але це не робить її особистістю, якщо бракує знання мови. Багата й грамотна мова вирізняє освічену, культурну, виховану людину; робить її принциповою, високоморальною; підкреслює гордий національний характер (Г. Кацавець).
Вправа 6. Поставте словосполучення в орудному та місцевому відмінках однини; поясніть правопис закінчень іменників і прикметників.
Гаряча каша, гарячий обід, вища груша, краща група, більша площа, вужча межа, глиняна круча, пекуче сонце.
Вправа 7. Розподільний диктант. Прикметники твердої та м’якої груп записати в дві колонки. 6 слів увести до самостійно складених речень (складні за будовою).
Величний, майстерний, давній, працьовитий, літній, сторонній, молодий, середній, присутній, батьків, Андріїв, Маріїн, мужній, задній, подорожній, певен, жив, ясен, ближній, колишній, житній, рад, художній, телячий, будній, сизий.
Вправа 8. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Підкресліть всі члени речення.
1.І тільки той, у кого серце чуле, хто вміє бер..гти своє м..нуле і вміє шанувать своє сучасне, лиш той майбутнє вивершить прекрасне (М. Чубинський). 2. Треба було б хворому пер..д сном дати калини з медом (Олесь Гончар). 3. Два недужих сіли й казан борщу з’їли. 4. Був у Кощія гаманець, у нім повно золотих (Народна творчість).
Вправа 9. Перепишіть, підкресліть всі члени речення.
1.Не скупий володіє багатством, а воно ним. 2. Потрібний, як лисому гребінь. 3. Це такий, що не уступить ні кінному, ні пішому (Народна творчість). 4. Вперед мерщій, вперед, мій карий (М. Чирський). 5. І для любої розмови мила вийшла на поріг (Б. Сосюра).6.Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє (О. Довженко). 7.Хіба минає все минуле? (Леся Українка ). 8.Не забувайте незабутнє… І не знецінюйте коштовне. Не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторнена сто ерзаців у собі! (Л. Костенко). 9.Старі правду кажуть: два хитрихмудрого не переважать (Нар. творчість).
Вправа 8. Вставте в закінчення прикметників і чи и. Визначте тверду і м’яку групу.
Каламутн...й, дорожн...й, порочн...й, трикутії... й. житії... й. пересічн...й, природн...й, семилітн...й, народн...й, завтрашн...й, викликаюч...й. робоч...й. міді.й. буді...й. верхі...й. соіячі...й. мужі...й. сердечі...й. лужі...й. самоті...й. весільі...й. обіді...й. саміті...й. пізі...й. учораші...й. іалежі...й. середі...й. іаступі...й. іижі.й. холоді...й. творч...й. люді...й. білолиц...й. враііші...й. величі...й. великоді...й. автодорожі.й. молочі...й. тутеші...й. місячі...й. порожі...й. культурі...й. сусіді...й. могуті...й. пшеіичі...й. майбуті...й. ближі...й. соліді...й. справжі...й. прийдеші...й. художі...й. домаші...й. зовііші...й. порожі...й. тотожі...й. бідолаші...й. заможі...й. продажі...й. кіижі...й. осіпш...й.
Вправа 9. Поставте на місці крапок пропущені літери.
Дівоч.й голос. дівоч.й красі. у дівоч.м голосі. дівоч.м голосом,
у творч...й колектив, плакуч... верби, у порожн.й сумці, тепл. ш. м і волог. ш. м повітрям.
Найближч...й сусід, на найближч...й станції, могутн...м силам, могутн...х сил, творч...й вечір, у творч...й атмосфері, у точн.ш...м варіанті, за точніш...м приладом, у точн.ш...й розмові, у життєв...м досвіді, за життєв...м принципом, дружн...й потиск руки, дружн...й країні, дружн...й колектив, у дружн...й атмосфері, дотепніш...м словом, у дотепніш...м жарті, майбутнім ювілеєм, на майбутнім ювілеї, колюч... слова, колюч... словами, діюч... механізми, діюч... обережно, ведуч... програми, ведуч... програму, терпляч... діти, під лежач...й камінь, лежач... на пляжі довго, повеселіл...й дитині, повеселіл...й батько, братн...й привіт, білолиц...й хлопчик, білолиц...й жінці, тодішн...й керівник, тодішн...й події, городн...й овоч, достатній аргумент, придорожн...й явір, прибережн...й пісок, тутешн...й житель, тепличн...й огірок, тепличн...й рослині, дорожн...й знак.
Вправа 10. Замініть словосполучення синонімічними, використовуючи слова з дужок. З’ясуйте значення паронімів.
Ремонт з гарантією - (гарантійний, гарантований), родина гірника - (гірнича, гірницька), прикраси з граната - (гранатні, гранатові), зал для демонстрацій - (демонстративний, демостраційний), внески акціонерів - (акціонерські, акціонерні), шафа в аптеці - (аптечна, аптекарська), олія з бавовни - (бавовняна, бавовникова, бавовницька), працівник банку - (банковий, банківський), знайомий батька - (батьковий, батьківський), матеріал для будування - (будівельний, будівний, будівничий), майстерність виконавця - (виконавча, виконавська), корми з вітамінами - (вітамінні, вітамінозні, вітамінові), ранок з вітром - (вітровий, вітряний), деталь з дефектом - (дефективна, дефектна), диплом інженера - (інженерний, інженерський), виставка книжок - (книжна, книжкова), театр на периферії - (периферійний, периферичний), лист із рекомендацією - (рекомендований, рекомендаційний), майстерня для реставрації - (реставраторська, реставраційна), пояс для рятування - (рятувальний, рятівний, рятівничий), лікування у санаторії - (санаторне, санаторське), людина з тактом - (тактовна, тактична), екран телевізора - (телевізійний, телевізорний), будівля з цегли - (цегельна, цегляна, цегляста).
Завдання на закріплення
У завданнях 3-4 визначте, чи всі прикметники відповідають нормам сучасної української літературної мови. Якщо помилка в одному варіанті, то позначте в якому саме (I, II, III), якщо помилка у двох - позначте відповідь IV, якщо помилок немає - відповідь V.
Найбільше Марійку вразило його дворушництво.
Ненормативних: 1, 2, 3, 4.