ПРИКМЕТНИК: морфологічні ознаки, синтаксична роль, відмінювання (практично)

Про матеріал
Матеріали можна використовувати як під час розгляду нової теми, так і під час закріплення вивченого. Дуже багато вправ на визначення прикметників та їх морфологічних ознак, які добоможуть відпрацювати навички практично. Наприкінці міститься тест.
Перегляд файлу

ПРИКМЕТНИК: морфологічні ознаки, синтаксична роль,

відмінювання (практично)

Вправа 1. Розподіліть подані словосполучення за розрядами прикметників:

  1.         ослячі вуха, осляча впертість, ослячі чоботи; баранячий ріг, баранячий кожух, баранячий розум; лебединий пух, лебедина подушка, лебедина вірність; лисяча голова, лисяча хитрість, лисяча шуба; яструбині крила, яструбина злість; вовчий апетит, вовчий хвіст; качиний ніс, качині повадки, качине м’ясо;
  2.        сердечні стосунки, шкіряна сумка, пташине молоко, рідна земля, колючий дріт, міський транспорт, відважний вчинок, соснова шишка, Михайлів зошит, студентський квиток, хлібний квас, учорашня зустріч, жовте листя, затяжна робота, братова квартира, журнальний столик, миколаївські парки, вершкове масло, жіночі прикраси.

 

Вправа 2. Спишіть, визначте ступінь порівняння прикмеників.

  1. Добре слово краще, ніж готові гроші.
  2. Наймогутніша зброя – слово.
  3. На чужій стороні Вітчизна миліша вдвоє.
  4. Найкраще в роботі слово: «Готово!»
  5. Найвища школа – саме життя.
  6. Вірний приятель – то найбільший скарб.
  7. Приятелева вода краща ворогового меду.
  8. Час – найліпший лікар.
  9. Де дружніші, там і сильніші.
  10. Найбільша сила в світі – терпіння.
  11. Добре ім’я – найкраще багатство.
  12. Сумління – найкращий порадник.
  13. Земля – найбагатша, вода – найсильніша.
  14. Чим темніша ніч, тим ясніші зорі.
  15. Воля дорожча за життя.
  16. Нема вірнішого приятеля, як добра жінка.

 

Вправа 3. Спишіть та відредагуйте речення.

1) На найвеликішій частині Лисої гори в шістдесяті роки минулого століття було висаджено сосни.

2) Район Челноки вважається самим вітряним в Феодосії.

3) Із появою залізничного транспорту Феодосію починають відвідувати представники найзаможних торгових прізвищ Російської імперії.

4) Центральна міська бібліотека імені О. Грина – найбільш більше книжкове зібрання міста, засноване 1897 року.

Вправа 4. Поставте виділені прикметники в найвищому ступені порівняння.

1)(Низька) середньомісячна температура повітря в Феодосії в січні (0,9 °С), (висока)–в липні (24,3°С).

2) Хмарність у нашому місті порівняно невелика: (маленька) вона в серпні, (велика) – в грудні.

3) Навіть у (холодний) місяці року – лютому – середня температура повітря часто з позначкою «плюс».

 

Вправа 5. Спишіть, підкресліть прикметники, визначте їх ступінь, групу та відмінок.

 

І. Прийшла весна. Дні стали довшими, а ночі - коротшими. Щедро світить ясне лагідне сонечко. Тепле весняне проміння нагріло землю. По дорогах і ярах біжать дзвінкі прозорі струмочки. З далеких країв повернулися птахи. На вербі зацвіли котики - ніжні, пухнасті. Берізка вдягла свої сережки і готує святкове вбрання. Цвітуть проліски. Скоро білими квітами вкриються сади. Усі радо вітають весну (Р. Кацавець).

2. Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові", - говорить народна мудрість. Людина може мати гарне вбрання, щедру душу, цікаву роботу, але це не робить її особистістю, якщо бракує знання мови. Багата й грамотна мова вирізняє освічену, культурну, виховану людину; робить її принциповою, високоморальною; підкреслює гордий національний характер (Г. Кацавець).

 

Вправа 6. Поставте словосполучення в орудному та місцевому відмінках однини; поясніть правопис закінчень іменників і прикметників.

Гаряча каша, гарячий обід, вища груша, краща група, більша площа, вужча межа, глиняна круча, пекуче сонце.

Вправа 7. Розподільний диктант. Прикметники твердої та м’якої груп записати в дві колонки. 6 слів увести до самостійно складених речень (складні за будовою).

Величний, майстерний, давній, працьовитий, літній, сторонній, молодий, середній, присутній, батьків, Андріїв, Маріїн, мужній, задній, подорожній, певен, жив, ясен, ближній, колишній, житній, рад, художній, телячий, будній, сизий.

 

Вправа 8. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Підкресліть всі члени речення.

1.І тільки той, у кого серце чуле, хто вміє бер..гти своє м..нуле і вміє шанувать своє сучасне, лиш той майбутнє вивершить прекрасне (М. Чубинський). 2. Треба було б хворому пер..д сном дати калини з медом (Олесь Гончар). 3. Два недужих сіли й казан борщу з’їли. 4. Був у Кощія гаманець, у нім повно золотих (Народна творчість).

Вправа 9. Перепишіть, підкресліть всі члени речення.

1.Не скупий володіє багатством, а воно ним. 2. Потрібний, як лисому гребінь. 3. Це такий, що не уступить ні кінному, ні пішому (Народна творчість). 4. Вперед мерщій, вперед, мій карий (М. Чирський). 5. І для любої розмови мила вийшла на поріг (Б. Сосюра).6.Сучасне завжди на дорозі з мину­лого в майбутнє (О. Довженко). 7.Хіба минає все минуле? (Леся Ук­раїнка ). 8.Не забувайте незабутнє… І не знецінюйте коштовне. Не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторнена сто ерзаців у собі! (Л. Костенко). 9.Старі правду кажуть: два хитрихмудрого не переважать (Нар. творчість).

Вправа 8. Вставте в закінчення прикметників і чи и. Визначте тверду і м’яку групу.

Каламутн...й, дорожн...й, порочн...й, трикутії... й. житії... й. пересічн...й, природн...й, семилітн...й, народн...й, завтрашн...й, викликаюч...й. робоч...й. міді.й. буді...й. верхі...й. соіячі...й. мужі...й. сердечі...й. лужі...й. самоті...й. весільі...й. обіді...й. саміті...й. пізі...й. учораші...й. іалежі...й. середі...й. іаступі...й. іижі.й. холоді...й. творч...й. люді...й. білолиц...й. враііші...й. величі...й. великоді...й. автодорожі.й. молочі...й. тутеші...й. місячі...й. порожі...й. культурі...й. сусіді...й. могуті...й. пшеіичі...й. майбуті...й. ближі...й. соліді...й. справжі...й. прийдеші...й. художі...й. домаші...й. зовііші...й. порожі...й. тотожі...й. бідолаші...й. заможі...й. продажі...й. кіижі...й. осіпш...й.

Вправа 9. Поставте на місці крапок пропущені літери.

Дівоч.й голос. дівоч.й красі. у дівоч.м голосі. дівоч.м голосом,

у творч...й колектив, плакуч... верби, у порожн.й сумці, тепл. ш. м і волог. ш. м повітрям.

Найближч...й сусід, на найближч...й станції, могутн...м силам, могутн...х сил, творч...й вечір, у творч...й атмосфері, у точн.ш...м варіанті, за точніш...м приладом, у точн.ш...й розмові, у життєв...м досвіді, за життєв...м принципом, дружн...й потиск руки, дружн...й країні, дружн...й колектив, у дружн...й атмосфері, дотепніш...м словом, у дотепніш...м жарті, майбутнім ювілеєм, на майбутнім ювілеї, колюч... слова, колюч... словами, діюч... механізми, діюч... обережно, ведуч... програми, ведуч... програму, терпляч... діти, під лежач...й камінь, лежач... на пляжі довго, повеселіл...й дитині, повеселіл...й батько, братн...й привіт, білолиц...й хлопчик, білолиц...й жінці, тодішн...й керівник, тодішн...й події, городн...й овоч, достатній аргумент, придорожн...й явір, прибережн...й пісок, тутешн...й житель, тепличн...й огірок, тепличн...й рослині, дорожн...й знак.

Вправа 10. Замініть словосполучення синонімічними, використовуючи слова з дужок. З’ясуйте значення паронімів.

Ремонт з гарантією - (гарантійний, гарантований), родина гірника - (гірнича, гірницька), прикраси з граната - (гранатні, гранатові), зал для демонстрацій - (демонстративний, демостраційний), внески акціонерів - (акціонерські, акціонерні), шафа в аптеці - (аптечна, аптекарська), олія з бавовни - (бавовняна, бавовникова, бавовницька), працівник банку - (банковий, банківський), знайомий батька - (батьковий, батьківський), матеріал для будування - (будівельний, будівний, будівничий), майстерність виконавця - (виконавча, виконавська), корми з вітамінами - (вітамінні, вітамінозні, вітамінові), ранок з вітром - (вітровий, вітряний), деталь з дефектом - (дефективна, дефектна), диплом інженера - (інженерний, інженерський), виставка книжок - (книжна, книжкова), театр на периферії - (периферійний, периферичний), лист із рекомендацією - (рекомендований, рекомендаційний), майстерня для реставрації - (реставраторська, реставраційна), пояс для рятування - (рятувальний, рятівний, рятівничий), лікування у санаторії - (санаторне, санаторське), людина з тактом - (тактовна, тактична), екран телевізора - (телевізійний, телевізорний), будівля з цегли - (цегельна, цегляна, цегляста).

 

 

 

Завдання на закріплення

  1.        В якому варіанті всі прикметники належать до одного розряду?
  1.         Заяча шапка, кришталева чаша, заячий хвіст.
  2.     Мамині пироги, ведмежий барліг, свідомий громадянин.
  3. Веселий хлопець, буланий кінь, вишнева хустка.
  4.    Вишневий цвіт, вовчий апетит, золотий перстень.
  5.      Шевченкова поезія, джерельна вода, вчорашній день.
  1.        В якому варіанті допущена помилка при утворенні присвійних прикметників?
  1.         Миколів, Лесин, Лазарева.
  2.     Софіїн, Лесів, Олександрин.
  3.   Едмундів, індичий, доччин.
  4.    Ївжин, Євгеніїв, свашин.
  5.      Мелашчин, Світланчин, Петрів.

У завданнях 3-4 визначте, чи всі прикметники відповідають нормам сучасної української літературної мови. Якщо помилка в одному варіанті, то позначте в якому саме (I, II, III), якщо помилка у двох - позначте відповідь IV, якщо помилок немає - відповідь V.

  1.               
  1.         Всесвітній, тотожний, городній.
  2.     Заможний, посередній, природній.
  3.   Несусвітний, самобутній, порожній.
  4.   Помилки у двох варіантах.
  5.      Помилок немає.
  1.               
  1.         Дружний, торішній, семирічний.
  2.     Відсутній, сінешній, дружній.
  3.   Зворотний, дорожній, кругосвітній.
  4.   Помилки у двох варіантах.
  5.      Помилок немає.
  1.        Знайдіть словосполучення з помилкою при відмінюванні прикметників.
  1.         У творчім процесі.
  2.     Гарячою кашею.
  3.   Квітучих нив.
  4.    У зворотньому зв’язку.
  5.      Довговією дівчиною.
  1.        Визначте, яке слово треба поставити у фразеологізмі “Вдарити ... об землю”.
  1.         Капелюхом.
  2.     Копитом.
  3.    Лихом.
  4.   Сумкою.
  5.      Словом.
  1.        Яким фразеологізмом можна продовжити синонімічний ряд ЕКСПЛУАТУВАТИ,...
  1.         Пальця на зуби не клади.
  2.     Годувати злидні.
  3.    І в хату не плюнути.
  4.    Сотати кишки.
  5.      Витрачати порох.
  1.        Розкрийте значення фразеологізму “Скорчити Лазаря”?
  1.         Бідувати.
  2.     Прикинутися нещасним.
  3.   Чинити опір.
  4.   Безглуздо сміятися.
  5.      Замерзнути.
  1.        В якому слові порушена акцентуаційна норма?
  1.         Здобуток.
  2.     Ясний.
  3.   Висіти.
  4.    Житло.
  5.      Щипщ.
  1.   У парах слів знайдіть неправильно наголошене слово або вкажіть, що помилок немає.
  1.         Парковий, квасолевий.
  2.     Горидуб, набухлий.
  3.   Ржемо, горицвіт.
  4.   Помилки у двох варіантах.
  5.      Помилок немає.
  1.   В якому варіанті неправильно вжито літери ґ або г?
  1.         Сновигати, ґелґотуха.
  2.     Згуляти, загноїти.
  3.   Вигасати, дзиґлик.
  4.   Помилки у двох варіантах.
  5.      Помилок немає.
  1.   Серед поданих паронімів знайдіть антонімічну пару.
  1.         Кепський - лепський.
  2.     Радити - раяти.
  3.    Слимак - слизняк.
  4.    Привабливий - принадливий.
  5.      Хиткий - хибкий.
  1.   Поясніть значення виділеного слова в реченні.

Найбільше Марійку вразило його дворушництво.

  1.         Чесність.
  2.     Зухвалість.
  3.   Доброта.
  4.    Підступність.
  5.      Підлабузництво.
  1. Визначте кількість ненормативних словосполучень. Якщо таких словосполук немає - позначте цифру V.
  1.         Самий крутий кредит 2007 року.
  2.     Митися в бані.
  3.   Двоскладове речення.
  4.    У будь-якому випадку.
  5.      Усі словосполучення нормативні.

Ненормативних: 1, 2, 3, 4.

  1. Укажіть речення, в якому немає порушень норм сучасної української літературної мови.
  1.         Після серпневої спеки майже дві неділі не припиняються дощі.
  2.     Моя бабуся дуже любить керамічну посуду.
  3.   Цю роботу треба виконати протягом тиждня.
  4.    Згідно з наказом він очолив експедицію.
  5.      Думки щодо виступу Олександра були наступні.

 

docx
Додано
28 липня 2023
Переглядів
596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку