6 клас
Тема. Прикметник. Узагальнення вивченого.
Мета уроку: систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, удосконалювати орфографічні навички шестикласників, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати любов і повагу до своєї родини та Батьківщини.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Обладнання: підручник О. Заболотний, В. Заболотний «Українська мова» 6 клас, інтерактивна дошка, індивідуальні картки для груп, опорна схема-таблиця «Прикметник».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учні, об’єднані в групи, сідають обличчям один до одного . «Експертна група» - поряд зі столом учителя. Кожна отримує картку із завданням, пам’ятку «Як працювати в групі».
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Бесіда за запитаннями
2.Словниковий диктант
Завдання: скласти словниковий диктант за текстом вірша Лесі Вознюк.
Я знаю запах рідної домівки.
Тут пахне свіжий хліб і пиріжки,
Букет із чебрецю та материнки,
Лляний обрус і білі рушники.
Цей світлий образ рідної оселі,
Турботливих батьків блаженні дні,
Де я малий , щасливий та веселий,
Такий близький і дорогий мені.
Я відчуваю спокій в рідній хаті:
Зігріє, від негоди захистить,
Як Мати Божа береже дитятко,
На тій іконі, що в кутку висить.
3.Лексична хвилинка
Завдання: за тлумачним словником з’ясувати лексичне значення слова обрус, чебрець, материнка.
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів. Мотивація навчальної діяльності учнів
Епіграф уроку
Поспішайте любити всю землю свою.
І не треба за це ні хули , ні хвали.
Бо вода найсмачніша у ріднім краю
Із криниці, де батько і мати пили.
О. Іщенко
ІV. Узагальнення й систематизація вивченого
1.Робота в малих групах
Група 1
Завдання: записати прикметники, пояснити правопис, обґрунтувати правилом. Виділений прикметник увести до самостійно складеного тематичного речення.
Воле/любний, давно/минулий, вічно/зелений, миро/любний, південно/західний, жовто/блакитний, історико/культурний, п’яти/річний.
Група 2
Завдання: записати прикметники, пояснити правопис, обґрунтувати правилом. Виділений прикметник увести до самостійно складеного тематичного речення.
Не/озорий, не/великий, не/широкий, а вузький; не/досяжний, не/довговічний, не/забутній, не/вблаганний, не/рідний, а чужий.
Група 3
Завдання: записати слова, обґрунтувати вибір орфограми. Виділений прикметник увести до самостійно складеного тематичного речення.
Свяще..ий, благослове..ий, блаже…ий, незрівня..ий, брат…ий, пташи…ий, пісе…ий, непримире…ий, полотня…ий, шален…ий.
Завдання ІІ
Група 1
Завдання: від поданих іменників за допомогою суфіксів –ськ, -зьк, -цьк утворити прикметники, пояснити зміни приголосних. Один із прикметників увести до самостійно складеного речення.
Товариш-
Сиваш-
Прилуки-
Буг-
Острог-
Запоріжжя-
Група 2
Завдання: утворити відносні прикметники з суфіксами –ичн, -ічн, -ев, -єв. Один із прикметників увести до самостійно складеного речення.
Життя-
Груша-
Історія-
Річ-
Ясен-
Проза-
Група 3
Завдання: на місці крапок записати пропущені букви, обґрунтувати правилом. Один із прикметників увести до самостійно складеного тематичного речення.
Пр…чудовий, пр…високий, пр…зирливий, пр…подобний, пр…міський, пр…дорожній.
Завдання ІІІ
Група 1
Завдання: записати речення, виконати морфологічний розбір виділених прикметників.
Батьківщина дала тобі життя, відкрила двері в цей безмежний світ, у якому живуть і бабусині казки, і мамина колискова, і обряди, і звичаї пращурів. Усе це й формує особистість, характер. Забути мову, традиції рідного краю, його людей-означає скалічити свою душу.
Група 2
Завдання: записати речення, визначити спосіб творення виділених прикметників.
Батьківщина- це душа людини, яка повниться любов’ю. Любов’ю до історії, де чується дзвін козацьких шабель, гайдамацький посвист. Любов’ю до чарівної природи, що горить жовтогарячими соняшниками, гуде хрущами над вишнями, милує калиною. Любов’ю до неповторної культури, що дивує ніжною, ліричною піснею, розмальованою писанкою.
Група 3
Завдання: виконати синтаксичний розбір речення.
Моя найкраща Україно, я щиро й віддано тебе люблю.
V.Вправи з РМ
1. Вступне слово вчителя
Робота в групах
Група 1
Завдання: розкрити значення прислів`я: «Можна покинути домівку, а не Батьківщину».
Група 2
Завдання: розкрити значення прислів`я: «Грудка рідної землі дорожча за золото».
Група 3
Завдання: розкрити значення прислів`я: «Людина без рідної землі- як соловей без гнізда».
VII. Рефлексія
Якими є ваші враження від уроку?
Що ,на вашу думку, вдалося найкраще?
Для чого нам потрібні ці знання?
VІІІ. Підсумок уроку
1.Виступ учня «Я - лінгвіст» (зв’язна розповідь про прикметник за опорною схемою).
2.Оцінювання результатів роботи ( експертна група допомагає вчителю).
3.Заключне слово вчителя
Частіше вдивляйтеся в небо, а ноги ваші нехай міцно тримаються рідної землі, не втрачають зв’язку з нею - і ви будете щасливими та сильними.