УКРАЇНСЬКА МОВА 6 КЛАС
Тема: Прикметник як частина мови.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка.
Ой, яка чудова,
Світла і багата
Українська мова,
Мова мами й тата!
Мова мами й тата, діда і бабусі.
Знаю її добре, ще краще навчуся.
Марійка Підгірянка
Вчитель. Одного разу, коли пан Іменник гордовито й поважно запевняв усіх жителів Морфології, що він приносить найбільше користі матері Мові, його перебив пан Прикметник:
— Агов, сусіде! Я теж, як і ти, змінююся за числами і відмінками. А ще й за родами. І, здається, без моєї ознаки ти не був би таким гарним і зрозумілим. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмімо, наприклад, речення: «Надійшла весна». Воно просте і бідне, а запроси мене — і почуєш: «Надійшла весна прекрасна, багатобарвна, тепла, ясна!» Правда ж красиво? Візьми втямки й те, що я вказую і на приналежність певній особі. А у реченні найчастіше виступаю означенням, рідше — присудком. Отже, я теж потрібний нашій матері Мові, не менш ніж ти.
— А й справді, — погодився Іменник, — не варто нам сваритися. І стали Іменник із Прикметником жити в дружбі і злагоді.
Перевірка домашнього завдання.
Вчитель. Вдома ви мали скласти сенкан до слова мова. Чи використовували ви там прикметники? Якщо так, то які?
Інтерактивана гра «Ти такий/-a...». Поверніться обличчям до свого сусіда за партою та скажіть йому фразу «Ти такий/-а…», доповнивши її трьома прикметниками. Наприклад, ти така розумна, добра, гарна.
Вчитель. Отож, як ви зрозуміли, сьогодні ми попрацюємо з прикметником, повторимо його морфологічні ознаки, удосконалимо навички правильного вживання прикметників. Отож, записуємо тему уроку: Прикметник як частина мови.
Вчитель. Повторімо:
Прикметник – це…(самостійна частина мови);
виражає… (ознаку предмета);
відповідає на питання…(який? чий?):
у реченні найчастіше виконує роль…(означення);
які морфологічні ознаки притаманні прикметнику?..(рід, число, відмінок).
Вправа «Знайди мене». З поданих рядків випишіть прикметники, у дужках зазначте їх рід.
Радість, радіти, радісний (чол.).
Зеленіти, зелена (жін.), зелень.
Говірке (сер.), говорити, гові′рка.
Вправа «Відгадай загадку». З наведених слів випишіть лише ті прикметники, які стоять у множині. Підкресліть перші літери у них, адже це допоможе вам розгадати загадку: «Я йду – він залишається»(слід)
Снігурі, горобець, ліхтарі, вівця, лікар, іриски, дідусі, тарілка.
Вправа «Знайди й утвори». З поданої поезії випишіть усі прикметники. Із двома на вибір складіть речення, зазначивши у дужках відмінок, вжитий вами.
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде її мати.
І до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
І хатинку звеселило.
(Леся Українка)
Інтерактивна вправа «Дівчинка з ведмедиком». На екрані ви бачите дівчинку з ведмедиком, а щоб у неї з’явилась мама, слід підібрати хоча б 6 прикметників до малюнку. Це може бути колір одягу, емоційний стан, зовнішній вигляд.
Рожевий, щаслива, голубий, жовтий, задоволена, усміхнена.
Чудово! Ви допомогли дівчинці знайти матусю!
Робота з підручником. Вправа 359 ст.148.
Вчитель. Зараз я буду зачитувати запитання, а ви у зошитах відповідаєте: так/ні. За кожну правильну відповідь отримуєте по 2 бали. Тобто загалом можна отримати 10 балів. Для тих, хто хоче вищу оцінку: складіть 2 речення. У першому використайте прикметник у Р.в.одн.чол.роду. Наприклад, Дмитрик привів сивого коня. У другому Д.в.мн. Наприклад, Скупим людям важко живеться.
Морфологічними ознаками прикметника є: відмінок, рід, число, особа? (ні)
Веселий, жовтий, говіркий, дивний – всі прикметники чоловічого роду? (так)
Діти, батьки, учень, вчителі – всі прикметники, вжиті у множині? (ні)
Найчастіше у реченні прикметник виконує роль додатка? (ні)
«Золотова осінь розпустила коси» - у реченні прикметник виконує роль означення? (так)
Голодному, веселого, дивакуватому, рідним – всі прикметники, вжиті у Д.в.одн? (ні)
Вчитель. Чи цікавим був урок? Що нового ви дізнались? Що найбільше сподобалось?
Напишіть невеликий твір (5 речень) «Літо-літечко», використовуючи прикметники середнього роду. Визначте їх синтаксичну роль.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ