"Прикметник як частина мови"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 6 класі на тему "Прикметник як частина мови"
Перегляд файлу

 

 

УКРАЇНСЬКА МОВА 6 КЛАС

 

Тема: Прикметник як частина мови.

Мета:

  • навчальна: поглибити й систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники в текстах, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль ;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність;
  • виховна: виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка.

 

 Ой, яка чудова,
Світла і багата
Українська мова,
Мова мами й тата!
Мова мами й тата, діда і бабусі.
Знаю її добре, ще краще навчуся.
Марійка Підгірянка

 

 

 

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Одного разу, коли пан Іменник гордовито й поважно запевняв усіх жителів Морфології, що він приносить найбільше користі матері Мові, його перебив пан Прикметник:

— Агов, сусіде! Я теж, як і ти, змінююся за числами і відмінками. А ще й за родами. І, здається, без моєї ознаки ти не був би таким гарним і зрозумілим. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети. Візьмімо, наприклад, речення: «Надійшла весна». Воно просте і бідне, а запроси мене — і почуєш: «Надійшла весна прекрасна, багатобарвна, тепла, ясна!» Правда ж красиво? Візьми втямки й те, що я вказую і на приналежність певній особі. А у реченні найчастіше виступаю означенням, рідше — присудком. Отже, я теж потрібний нашій матері Мові, не менш ніж ти.

— А й справді, — погодився Іменник, — не варто нам сваритися. І стали Іменник із Прикметником жити в дружбі і злагоді.

  1. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Перевірка домашнього завдання.

Вчитель. Вдома ви мали скласти сенкан до слова мова. Чи використовували ви там прикметники? Якщо так, то які?

Інтерактивана гра «Ти такий/-a...». Поверніться обличчям до свого сусіда за партою та скажіть йому фразу «Ти такий/-а…», доповнивши її трьома прикметниками. Наприклад, ти така розумна, добра, гарна.

  1. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Вчитель. Отож, як ви зрозуміли, сьогодні ми попрацюємо з прикметником, повторимо його морфологічні ознаки, удосконалимо навички правильного вживання прикметників. Отож, записуємо тему уроку: Прикметник як частина мови.

  1. Засвоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

Вчитель. Повторімо:

Прикметник – це…(самостійна частина мови);

виражає… (ознаку предмета);

відповідає на питання…(який? чий?):

у реченні найчастіше виконує роль…(означення);

які морфологічні ознаки притаманні прикметнику?..(рід, число, відмінок).

 

Вправа «Знайди мене». З поданих рядків випишіть прикметники, у дужках зазначте їх рід.

Радість, радіти, радісний (чол.).

Зеленіти, зелена (жін.), зелень.

Говірке (сер.), говорити, гові′рка.

 

Вправа «Відгадай загадку». З наведених слів випишіть лише ті прикметники, які стоять у множині. Підкресліть перші літери у них, адже це допоможе вам розгадати загадку: «Я йду – він залишається»(слід)

Снігурі, горобець, ліхтарі, вівця, лікар, іриски, дідусі, тарілка.

  1. Систематизація вивченого матеріалу.

Вправа «Знайди й утвори». З поданої поезії випишіть усі прикметники. Із двома на вибір складіть речення, зазначивши у дужках відмінок, вжитий вами.

На зеленому горбочку,
У вишневому садочку,
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде її мати.
І до білої хатинки,
Немов мати до дитинки,
Вийшло сонце, засвітило
І хатинку звеселило.
(Леся Українка)

 

Інтерактивна вправа «Дівчинка з ведмедиком». На екрані ви бачите дівчинку з ведмедиком, а щоб у неї з’явилась мама, слід підібрати хоча б 6 прикметників до малюнку. Це може бути колір одягу, емоційний стан, зовнішній вигляд.

Рожевий, щаслива, голубий, жовтий, задоволена, усміхнена.

Чудово! Ви допомогли дівчинці знайти матусю!

 

  1. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.

 

Робота з підручником. Вправа 359 ст.148.

 

  1. Підсумок уроку. Оцінювання.

Вчитель. Зараз я буду зачитувати запитання, а ви у зошитах відповідаєте: так/ні. За кожну правильну відповідь отримуєте по 2 бали. Тобто загалом можна отримати 10 балів. Для тих, хто хоче вищу оцінку: складіть 2 речення. У першому використайте прикметник у Р.в.одн.чол.роду. Наприклад, Дмитрик привів сивого коня. У другому Д.в.мн. Наприклад,  Скупим людям важко живеться.

 

Морфологічними ознаками прикметника є: відмінок, рід, число, особа? (ні)

Веселий, жовтий, говіркий, дивний – всі прикметники чоловічого роду? (так)

Діти, батьки, учень, вчителі – всі прикметники, вжиті у множині? (ні)

Найчастіше у реченні прикметник виконує роль додатка? (ні)

«Золотова осінь розпустила коси» - у реченні прикметник виконує роль означення? (так)

Голодному, веселого, дивакуватому, рідним – всі прикметники, вжиті у Д.в.одн? (ні)

 

  1. Рефлексія.

Вчитель.  Чи цікавим був урок? Що нового ви дізнались? Що найбільше сподобалось?

 

  1.  Завдання додому.

Напишіть невеликий твір (5 речень) «Літо-літечко», використовуючи прикметники середнього роду. Визначте їх синтаксичну роль.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Єрмоленко С.Я. Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ C. Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук. – К: Грамота. 2014. – С. 81
  2. Дитячі вірші про природу [Електронний ресурс] // Дитячий портал "Пустунчик" – Режим доступу до ресурсу: https://pustunchik.ua/ua/online-school/literature/pidbirka-virshiv-pro-pryrodu.
  3. Українські загадки: кращі з них [Електронний ресурс] // ВСВІТІ. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://vsviti.com.ua/interesting/society/57805.
  4. Ляшенко Н. І. Морфологія у казках / Н. І. Ляшенко. // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2018. – №6.
docx
Додано
26 березня 2022
Переглядів
1196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку