Урок "Актина і пасивна лексика української мови"

Про матеріал
ознайомити учнів із поняттями активна і пасивна лексика, виробляти навички розпізнавання архаїзмів, історизмів, неологізмів у мовленні, доцільного використання їх у власних висловлюваннях; розвивати спостережливість, культуру усного та писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, рідної землі.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 6 класі

 

Активна й пасивна лексика української мови: застарілі слова (історизми та архаїзми), неологізми

 

Мета: ознайомити учнів із поняттями активна і пасивна лексика, виробляти навички розпізнавання архаїзмів, історизмів, неологізмів у мовленні, доцільного використання їх у власних висловлюваннях; розвивати спостережливість, культуру усного та писемного  мовлення; виховувати любов до рідної мови, рідної землі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, тлумачний словник, опорна таблиця, картки.

 

Хід уроку

 

 

             Як парость виноградної лози,

                                                                        Плекайте мову…

М. Рильський

І. Актуалізація опорних знань

 

Метод незакінчене речення

  • Лексикологія – це…

 

  • Лексика – це...

 

 

  • Лексичне значення слова – це…

 

  • Граматичне значення слова – це…

 

 

  • За походженням слова української мови поділяються…

 

Робота з картками

Картка №1

Встановіть відповідність між запозиченими словами та українськими відповідниками, з’єднайте їх стрілочками.

 

 

Алфавіт                             Доказ

Бібліотека                        Відстань

Журнал                              Азбука

Епоха                                  Відсоток

Дистанція                         Книгозбірня

Аргумент                           Часопис

Процент                              Доба

 

 

Картка №2

 

До поданих значень доберіть з довідки слово іншомовного походження.

 

  1.   … -  не зайнята посада в штаті установи.
  2. … -  відновлення в первісному вигляді творів мистецтва, будівель і т. ін., що були зруйновані, пошкоджені або спотворені при дальших переробках.
  3. … - переднє приміщення у громадських, рідше житлових будинках.
  4. … - національна англійська страва — запіканка з рису або інших крупів, макаронів тощо з різними приправами.
  5. … - масові збори з приводу обговорення якихось злободенних питань, переважно політичних.
  6. … - льотчик; спеціаліст з керування літальним апаратом (літак, вертоліт, планер, аеростат, дирижабль).
  7. … - керівні вказівки, детальні настанови, зведення правил для виконання якоїсь роботи.

         Довідка: інструкція, вестибюль, вакансія, пілот, реставрація, мітинг, пудинг.

 

II. Повідомлення теми та мети уроку

 

III. Сприймання учнями навчального матеріалу

Пояснення вчителя за допомогою опорної таблиці

 

 

 

 

 

 

Ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника на стор. 44 ,45.

IV. Усвідомлення здобутих знань в процесі практичної роботи.

Виконання вправи 75.

Прочитайте, визначте застарілі слова, з’ясуйте за тлумачним словником їхнє лексичне значення. Поясніть, які з них історизми, а які архаїзми; яка між ними відмінність.

 

Робота в парах

  • До кожного застарілого слова доберіть із довідки його синонім, який вживають у сучасній мові, слова запишіть парами.

Десниця, рамена, ланіти, сакви, перебендя, атрамент, каламар, скриптура.

Довідка: зошит,  чорнило, чорнильниця, базікало, правиця, плечі, щоки, торби.

 

Коментований диктант

Записати речення, визначити в них авторські неологізми. Пояснити, яка їхня роль у поетичному мовленні.

  1. Не дивися так привітно яблуневоцвітно…(П.Тичина).
  2. Збирають світлі золоті меди веселокрилі та прозорі бджоли (М.Рильський).
  3. А веселка проста і велична сонцебарвно із хмар вироста (П.Перебийніс).
  4. Лагідна пісня шовковить пейзаж (Т.Севернюк).

V. Підсумок уроку

- За опорною таблицею розповісти про активну та пасивну лексику української мови, добираючи власні приклади

 Складіть сенкани до слів історизми, неологізми.

Історизми.

Застарілі, незвичні.

Цікавлять, заохочують, пробуджують.

Допомагають вивчати історичне минуле.

Скарб.

 

 

Неологізми.

Сучасні, новітні.

Називають, інформують, забарвлюють.

Збагачують сучасну українську мову.

Технології.

VI. Оцінювання

VII. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал підручника на стор.  44, 45, вправа 80.

Творче завдання: написати твір на тему «У краєзнавчому музеї», використовуючи застарілі слова.

 

 

docx
Додано
27 березня 2022
Переглядів
1702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку