Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.

Про матеріал
ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях, розкривати багатозначність; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати любов до праці, бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

                    

Тема:                                   Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.

Мета:                                   ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях, розкривати багатозначність; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати  словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати любов до праці, бережливе ставлення до природи.

Обладнання:                          картки індивідуального опитування, словник синонімів та антонімів, індивідуальні орфографічні словники, малюнки весняних квітів.

Тип уроку:                               комбінований.

 

Хід уроку.

І. Організація класу до уроку.(2 хв)

Добрий день!

У добрий час, радо я вітаю вас.

Здоров’я, щастя, радості вам бажаю.

Урок рідної мови розпочинаю.

 -Працювати  на цьому уроці ми будемо під гаслом… Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.

(Слова прикріплені на магнітній дошці) 

 Добре, знати, навчати, хто, хоче, все, того.(Добре того навчати, хто хоче все знати.)

ІІ. Актуалізація опорних знань

Стратегія «Кубування».

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

 Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

 

  • Яку  частину мови ми вивчаємо?  (Прикметник.)
  • Що означає?  (Ознаку предмета).
  • На які питання відповідає?  (Який? Яка? Яке? Які?).
  •  Яким членом речення виступає? (Другорядним).                    
  • Яку роль у мовленні виконують прикметники? (Уточнюють, прикрашають мовлення).
  • Наведіть приклади прикметників, які відповідають на питання яка? Які?

 

III Повідомлення теми й мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми попрацюємо з прикметниками, близькими і протилежними за значенням, вжитими в прямому і протилежному значенні.

IV Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Спостереження за прикметниками-синонімами

-В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Синоніми- це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення (блискучий, яскравий , сяючий). Утворюються вони зі слів однієї частини мови.

Синоніми роблять наше мовлення більш образним , точнішим , досконалішим

 

Згрупуйте подані на дошці прикметники в синонімічні ряди. (Робота в парах)

Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.

  • Яке слово зайве? (Духмяний)
  • Доберіть до нього синоніми. Запишіть. (Пахучий, запашний).
  • Доберіть синоніми до поданих прикметників у словосполученнях.

Добра людина – привітна, співчутлива.

Добра страва – смачна.

 

 6.Записування під диктовку речення. (3 хв.)

Ось на пагорбах, пригрітих сонцем, з’являються жовті квіточки, та такі яскраві, наче ввібрали в себе перші весняні промені.

  • Назвіть звуки у слові «яскраві».
  • Доберіть синоніми до цього слова.(Ясні, виразні, світлі).
  • Підкресліть в реченні прикметники. У якому числі вони вжиті?

(прикріплю на дошку малюнки весняних квітів).

  • Вам знайомі ці квіти?
  • Доберіть прикметники до слів «барвінок» (добирають дівчата) та «конвалія» (добирають хлопці).
  • Зробіть висновок.

2.Спостереження за прикметниками-антонімами

-Які слова називаються антонімами? (Антоніми- це слова з протилежним лексичним значенням(сильний-слабкий) ).

Виконання вправи 155(с.82)

-Як ви розумієте зміст першого і другого прислівя?

- Поміркуйте , яку роль відіграють антоніми у прислівях? 

              Динамічна пауза.

  • А зараз відпочинемо і пофантазуємо. Розв’яжіть приклад:

Іменник + прикметник = смішно

(Сонце зелене, заєць оранжевий, жираф мініатюрний, цукор чорний, тощо.)

V Фізкультхвилинка

                           Виконання вправи 156 (82)

Читаємо перше словосполучення:’’Легкий мішечок’’. Скориставшись довідкою , нам необхідно записати відповідне словосполучення-антонім. Але зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й              тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому самому роді, числі, відмінку.

Самостійне виконання вправи учнями.

-У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких- у переносному?

-Для чого потрібні антоніми? ( Це протилежні за значенням слова, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст.)

 

Гра «Естафета»

- Прочитайте словосполучення.

- До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.

1 варіант                                                        2 варіант

гарячий привіт — ...                               кам’яне серце — ...

глибока ніч — ...                                     золоте колосся — ...

світла думка — ...                                   свіжа газета — ...

залізна воля — ...                                    сивий туман — ...

VІ.Закріплення та систематизація знань.

11.Творча робота. Картки на партах.(Додаток 3.)

  • З ряду слів, близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне.

Багряний, румяний, червоний, рожевий, малиновий.

На сході небо стало… Щічки у дівчинки були…кольору. Ліс восени став… .

   1.Гра «Скажи без затримки».

Важкий – легкий, великий – маленький, високий – низький, верхнє – нижнє, голосний – приголосний, цікавий – нудний, повна – порожня, босе – взуте, лівий – правий, широка – вузька.

      2.Поясніть словосполучення шляхом добору синонімів:

Гарячий привіт - …….

Залізна воля - ………….

Кам’яне серце -  ………..

  • -  У якому значенні вжиті прикметники?
  • - Доберіть антоніми до прикметників.
  • - Яка роль синонімів і антонімів у мові?
  • VІІ. Підсумок уроку.
  •  

Ось і пролунав дзвінок –

                                                         Закінчився наш урок.

                                                         За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 листопада 2020
Переглядів
1685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку