Тема: Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме й переносне значення прикметників.
Мета: ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях, розкривати багатозначність; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати любов до праці, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: картки індивідуального опитування, словник синонімів та антонімів, індивідуальні орфографічні словники, малюнки весняних квітів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
І. Організація класу до уроку.(2 хв)
Добрий день!
У добрий час, радо я вітаю вас.
Здоров’я, щастя, радості вам бажаю.
Урок рідної мови розпочинаю.
-Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом… Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.
(Слова прикріплені на магнітній дошці)
Добре, знати, навчати, хто, хоче, все, того.(Добре того навчати, хто хоче все знати.)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Стратегія «Кубування».
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
III Повідомлення теми й мети уроку
IV Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
-В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Синоніми- це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення (блискучий, яскравий , сяючий). Утворюються вони зі слів однієї частини мови.
Синоніми роблять наше мовлення більш образним , точнішим , досконалішим
Згрупуйте подані на дошці прикметники в синонімічні ряди. (Робота в парах)
Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.
Добра людина – привітна, співчутлива.
Добра страва – смачна.
6.Записування під диктовку речення. (3 хв.)
Ось на пагорбах, пригрітих сонцем, з’являються жовті квіточки, та такі яскраві, наче ввібрали в себе перші весняні промені.
(прикріплю на дошку малюнки весняних квітів).
2.Спостереження за прикметниками-антонімами
-Які слова називаються антонімами? (Антоніми- це слова з протилежним лексичним значенням(сильний-слабкий) ).
Виконання вправи 155(с.82)
-Як ви розумієте зміст першого і другого прислів’я?
- Поміркуйте , яку роль відіграють антоніми у прислів’ях?
Динамічна пауза.
Іменник + прикметник = смішно
(Сонце зелене, заєць оранжевий, жираф мініатюрний, цукор чорний, тощо.)
V Фізкультхвилинка
Виконання вправи 156 (82)
Читаємо перше словосполучення:’’Легкий мішечок’’. Скориставшись довідкою , нам необхідно записати відповідне словосполучення-антонім. Але зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому самому роді, числі, відмінку.
Самостійне виконання вправи учнями.
-У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких- у переносному?
-Для чого потрібні антоніми? ( Це протилежні за значенням слова, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст.)
Гра «Естафета»
- Прочитайте словосполучення.
- До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
1 варіант 2 варіант
гарячий привіт — ... кам’яне серце — ...
глибока ніч — ... золоте колосся — ...
світла думка — ... свіжа газета — ...
залізна воля — ... сивий туман — ...
VІ.Закріплення та систематизація знань.
11.Творча робота. Картки на партах.(Додаток 3.)
Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.
На сході небо стало… Щічки у дівчинки були…кольору. Ліс восени став… .
1.Гра «Скажи без затримки».
Важкий – легкий, великий – маленький, високий – низький, верхнє – нижнє, голосний – приголосний, цікавий – нудний, повна – порожня, босе – взуте, лівий – правий, широка – вузька.
2.Поясніть словосполучення шляхом добору синонімів:
Гарячий привіт - …….
Залізна воля - ………….
Кам’яне серце - ………..
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.