Конструктор уроку на тему:
«Принципи функціонування ринку. Роль конкуренції в організації ринкової економіки »
Виконала вчитель
географії
Кривка Ірина
Тема: Принципи функціонування ринку. Роль конкуренції в організації ринкової економіки.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи навчання:
Обладнання: підручник з економіки, таблиця, комп’ютер, мультимедійна дошка.
Словник:
Ринок – це організована структура, у якій «зустрічаються» виробники й споживачі, продавці і покупці, де в результаті попиту споживачів і пропозиції виробників установлюються ціни на товари й послуги та обсяги продажу.
Ринкова економіка – це система економічних відносин, яка пов'язана з купівлею-продажем товарів і послуг, що здійснюються за допомогою грошей.
Конкуренція (від лат. concurrere — зіткнення, боротьба) — це суперництво між учасниками ринкових відносин за найвигідніші умови виробництва та збуту товарів і послуг, за отримання найбільших прибутків.
Досконала (чиста) конкуренція - це ринкова ситуація, коли численні, незалежно діючі виробники продають ідентичну (стандартизовану) продукцію, причому жоден з них не в змозі контролювати ринкову ціну.
Олігополія - це ринок, на якому домінує декілька крупних фірм, тобто декілька продавців протистоять безлічі покупців.
Монополістична конкуренція - це ринкова ситуація, коли численні продавці продають схожі товари, прагнучи додати їм реальні або уявні унікальні якості.
Чиста монополія - це ринок, на якому один продавець протистоїть безлічі покупців. Навіть повна відсутність конкурентів усередині країни не виключає їх наявності за кордоном.
Хід уроку |
||||
Організаційні та смислові етапи |
Тривалість, хв. |
Пізнавальні завдання |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
І. Організаційний момент |
2 |
Привітання, фіксування відсутніх. Перевірка готовності учнів до заняття. Перевірка готовності класного приміщення до заняття. Концентрація уваги учнів. |
Вчитель вітається з учнями. Перевіряє присутніх та чергових, а також забезпечення учнів підручниками, зошитами. Каже учням записати дату в зошит. |
Вітаються з вчителем. Налаштовуються на роботу під час уроку. Записують дату в зошит. |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку. |
5 |
Мотивація. Зацікавлення учнів до вивчення нової теми. Актуалізація навчальної діяльності учнів. |
Вчитель повідомляє тему уроку та зацікавлює дітей своєю розповіддю: Економіка як сфера життя суспільства, де здійснюється виробництво товарів і послуг, обмін ними та споживання, завжди передбачує можливість вибору для її суб’єктів. Скорочувати чи збільшувати обсяг виробництва, купувати чи ні, збільшувати робочий час або робити вибір на користь вільного часу — це лише незначна частина проблем. Ці проблеми вирішують основні принципи функціонування ринку, тому у мене до вас виникає таке запитання. «Мозковий штурм» Вчитель дає учням запитання: Що таке ринок? Вчитель: всі ваші відповіді прозвучали правильно, а зараз ми уточнемо з вами визначення. Ринок – це організована структура, у якій «зустрічаються» виробники й споживачі, продавці і покупці, де в результаті попиту споживачів і пропозиції виробників установлюються ціни на товари й послуги та обсяги продажу. |
Записують тему в зошит. Учні активно працюють на уроці, висловлюють варіанти, ідеї, ключові слова. |
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
|
28 |
Забезпечити сприйняття, осмислення та первинне запам'ятовування учнями матеріалу, що його вивчають.
Створення змістовних та організаційних умов засвоєння учнями вивченого матеріалу
|
Метод « Бесіда». Важливим поняттям також є ринкова економіка – це система економічних відносин, яка пов'язана з купівлею-продажем товарів і послуг, що здійснюються за допомогою грошей. Саме тому перед нами виникають такі питання що виробляти? як виробляти? Для кого виробляти? Як ви вважаєте, чому саме ці проблеми є основними? Вони стосуються всіх економічних систем різних країн і в різні часи. Всі інші проблеми є похідними від них, адже три головні проблеми стосуються мети виробництва та засобів її досягнення. Ці проблеми постають перед усією економікою і перед кожним окремим виробником. Метод «Розповідь» Проблема «Що виробляти?» За командної економіки питання, які товари виробляти і скільки їх потрібно, вирішували центральні органи управління, які «спускали» основні виробничі показники для підприємств. За ринкової економіки це питання розв’язує сам ринок, створюючи необхідну інформацію в процесі безлічі контактів виробників (продавців) і споживачів (покупців). Створюється оригінальний ринковий механізм урахування потреб покупців, їхні «голоси» фіксуються у вигляді грошових витрат на купівлю того чи іншого товару, тобто через «голосування» грошима. Якщо потреба в якомусь товарі зростає, то це проявиться в зростанні маси покупок, збільшенні суми грошових витрат на придбання цього товару. Щоб задовольнити потреби покупців, які зростають, необхідно збільшити виробництво даного товару, що підвищить попит і ціну на відповідні ресурси. Зовсім іншою буде ситуація, коли з певних причин попит на цей товар знизиться. «Голосування» грошима зорієнтує виробників на те, щоб виробництво цього товару зменшити, а ресурси використати в іншій сфері, для виробництва інших продуктів. Проблема «Як виробляти?» Ця проблема пов’язана з організацією виробництва, способом поєднання ресурсів, технологією виробництва. В її розв’язанні важливим пунктом також є «голосування» грошима. Проте відповідь на запитання, як виробляти, у ринковій економіці можлива лише з урахуванням такого явища, як конкуренція між виробниками. Саме конкуренція виявляє, які фірми можуть забезпечити виробництво даного товару і якої якості, залежно від застосовуваних технологій і фірм організації праці. Конкуренція (від лат. concurrere — зіткнення, боротьба) — це суперництво між учасниками ринкових відносин за найвигідніші умови виробництва та збуту товарів і послуг, за отримання найбільших прибутків. Конкуренція — невід’ємна ознака ринкової економіки, що відіграє роль у механізмі ринкового регулювання. Економічною причиною виникнення конкуренції є обмеженість ресурсів, що створює суперництво за право їх використання для підвищення власного добробуту. В залежності від характеру та методів конкуренції, розрізняють 4 типи (моделі) конкурентних ринків: Ринок „чистої” конкуренції. Ринок ”чистої” монополії. Ринок монополістичної конкуренції. Ринок олігополії. Досконала (чиста) конкуренція - це ринкова ситуація, коли численні, незалежно діючі виробники продають ідентичну (стандартизовану) продукцію, причому жоден з них не в змозі контролювати ринкову ціну. Олігополія - це ринок, на якому домінує декілька крупних фірм, тобто декілька продавців протистоять безлічі покупців. Монополістична конкуренція - це ринкова ситуація, коли численні продавці продають схожі товари, прагнучи додати їм реальні або уявні унікальні якості. Монополістична конкуренція - найпоширеніший тип ринку, найбільш близький до досконалій конкуренції. Можливість для окремої фірми контролювати ціну (ринкову владу) тут незначна. Чиста монополія - це ринок, на якому один продавець протистоїть безлічі покупців. Навіть повна відсутність конкурентів усередині країни не виключає їх наявності за кордоном. Метод проблемного навчання Вчитель роздає учням таблицю і ставить їм запитання: який вид конкуренції для кожного з вас є найкращим? Проблема «Для кого виробляти?» Розв’язання проблеми залежить від орієнтирів самих споживачів, їхніх бажань і можливостей купити той чи інший товар. В основі лежать грошові доходи споживачів. У свою чергу, рівень доходів споживачів визначається ринковими цінами на ресурси, що надаються споживачам. Більш кваліфіковані власники рідкісних ресурсів зазвичай отримують і вищі доходи.
|
Уважно слухають вчителя. Доповнюють. Відповідають на запитання вчителя.
Учні слухають вчителя. У разі не розуміння матеріалу ставлять запитання.
Учні беруть активну участь у вирішенні проблемного навчання, аналізують та доповнюють один одного.
|
ІV. Практичне застосування вивченого та закріплення вивченого матеріалу |
5 |
Перевірити розуміння та засвоєння вивченого матеріалу. Забезпечи формування в учнів умінь самостійно застосовувати знання в різноманітних ситуаціях. Закріпити набуті знання. |
Метод «Власні приклади» Вчитель пропонує учням навести цікаві приклади, які стосуються даної теми. ( Приклади відомих монополістичних чи транснаціональних компаній). |
Учні наводять цікаві приклади. Відтворюють засвоєні знання на уроці, активізують своє мислення. |
V. Узагальнення знань. |
3 |
Узагальнення знань з нової теми. |
Метод «Географічна лабораторія» Вчитель просить учнів попарно підвести підсумки урку. |
Учні підводять підсумки. |
VI. Підбиття підсумків |
1 |
Зробити підсумок уроку. Дати якісну оцінку роботи класу та окремих учнів. |
Вчитель робить підсумки уроку та оцінює роботу дітей, виставляючи бали. |
Учні слухають бали, які їм поставив вчитель. |
VII. Пояснення домашнього завдання |
2 |
Забезпечити розуміння учнями цілей, змісту й способів виконання домашнього завдання. |
Вчитель дає учням домашнє завдання. 1. Вивчити параграф 7. 2. Записати в зошит відповіді на запитання який вид конкуренції для кожного з вас є найкращим? 3. Підготувати висловлювання вчених-економістів, які мають протилежні погляди на конкуренцію. |
Записують домашнє завдання у щоденник. |