Тема. «Природа – наш дім, а ми – господарі в нім».
Мета. Розширити знання учнів про значення природи у житті людей та їх вплив на навколишнє середовище; формувати основи екологічної культури; ознайомити із заходами щодо охорони природи в Україні; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї та бажання прийти їй на допомогу, виховувати почуття особистої відповідальності за природу рідного краю, своєї Батьківщини.
Обладнання. Презентація, аудіозапис «Голоси птахів», горщик з маленькою рослиною, плакати, присвячені охороні природи.
Хід заходу
Керівник гуртка. Усе, що ми називаємо словом «природа», - це синє небо, швидкі води, рівнини і гори, родючі ґрунти, рослини і тварини. Природу називають ненькою. А ми всі – діти природи. І повинні бережно ставитись до неї і примножувати. Недаремно кажуть: «Природа – наш дім, а ми – господарі в нім».
Звучить аудіозапис «Голоси птахів».
Керівник гуртка.. Прислухаймося до голосів, що линуть до нас із лісу. Пташиним співом до нас озивається природа. Чи приємно вам його чути? Чи можемо ми уявити ліс без пташиного співу?
- Подивіться на маленький пагінець, який я нещодавно посадила. Гляньте, як міцно схопився він за життя! На що згодом він перетвориться? Чи можемо ми уявити нашу землю без рослин?
Я землі своєї паросток зелений,
Я землі цієї крапля дощова.
Заплелись у мене, приросли до мене
Й жито, і дерева, квіти і трава.
- Відгадайте загадку:
Що за книга, без букв, без сторінок, а багато чого навчить? (Книга природи)
-Природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, повітря, будівельні матеріали, предмети побуту.
Для чого людині все це потрібне? Чи зможе вона жити, якщо хоча б щось зникне?
Наші діти сьогодні побувають у ролях біологів, зоологів, екологів,істориків і навіть екологічних інспекторів.
Історик. Колись давно люди брали від природи всього набагато менше. У них не було ні фабрик, ні заводів, ні сучасних жител. Життя давніх людей залежало від «примх» природи. Наприклад, якщо полювання було невдалим, доводилося голодувати. Сильні морози чи засухи загрожували загибеллю.
Але поступово багато чого змінилося. У людей з’явилися поля і ферми, заводи і тепле житло, машини і багато іншого. І людям здалося, що вони вже не залежать від природи, що вони сильніші за неї. Озброївшись могутньою технікою, люди вирішили, що можуть підкорити собі природу. Прийшов час, і вони побачили, що це не так.
До чого призвело так зване «підкорення» природи?
Отже, наша планета серйозно «захворіла». Хто в цьому винен? Природа просить порятунку!
Екологічний інспектор 1. Існують три основні джерела забруднення атмосфери: промисловість, побутові котельні, транспорт. Теплоелектростанції викидають у повітря разом з димом сірчистий і вуглекислий гази, металургійні підприємства забруднюють повітря оксидами азоту, сірководнем, хлором, фтором, аміаком, з’єднаннями фосфору, частинками і з’єднаннями ртуті та миш’яку. Шкідливі гази потрапляють у повітря і в результаті спалювання палива для потреб промисловості, опалювання жител, роботи транспорту.
Метеоролог. Старі люди з подивом помічають, що не справджуються численні народні прикмети, наприклад, якщо літо було холодним, то зима буде теплою. У природі відбуваються процеси, які не відповідають звичним схемам і формулам. Могутні землетруси, грандіозні повені й урагани стали частими гостями в багатьох країнах світу. Усе це наслідки «парникового ефекту», причиною якого є забруднення атмосфери.
Екологічний інспектор 2. Водойми теж зазнали «впливу» людини. Промислове й комунальне будівництво, транспорт, господарська та побутова діяльність людини значно погіршили якість води. Річки, озера, прибережні морські води забруднені сміттям, стічними водами, морські та океанічні води – нафтопродуктами.
Екологічний інспектор 3. Все більше територій забруднюється побутовими відходами. Ця проблема дуже гостра в Україні. У нас поки що немає сучасних сміттєпереробних та сміттєспалювальних підприємств. Гори сміття нагромадилися поблизу великих міст.
Дуже часто землі з прекрасною родючою землею виділяють під будівництво житлових комплексів, підприємств.
Екологічний інспектор 4. Ведуться, і дуже часто незаконно, розробки кар’єрів, вугільних шахт. Добування, обробка й використання будь-якого негорючого мінерального ресурсу, наприклад, піску, щебеню, викликає порушення ґрунтового покриву й ерозію, забруднює повітря і воду.
На полях, щоб збільшити врожаї, в надмірній кількості застосовуються мінеральні добрива, які руйнують ґрунт.
Наша зелена планета все більше потерпає від сокири та пили. Сотнями тисяч гектарів вирубуються ліси, так звані «легені» Землі. Саме ліси є основним постачальником кисню на нашій планеті.
Екологічний інспектор 5. Рослини і тварини дуже гостро реагують на забруднення середовища. Кількість їх зменшується, а деякі і зовсім гинуть, зникаючи з лиця Землі. Багато рослин і тварин зовсім зникли через хижацьке винищення їх людиною. Уже ніколи ніхто не побачить дикого бика – тура, дикого коня – тарпана. Під загрозою зникнення опинились: кіт лісовий, зубр, хохуля, тхір степовий, беркут, дрохва, лелека чорний та багато інших. Лише в Україні нараховується більше 150 видів рідкісних і зникаючих тварин та понад 200 видів рослин. Причиною зникнення і зменшення кількості рослин і тварин стало вирубування лісів, осушення боліт, розорювання степів. Не стало рослин, не стало чим живитися тваринам, де будувати житло, де ховатись.
Екологічний інспектор 6. Викликає стурбованість розповсюдження в навколишньому середовищі радіоактивних речовин. Вони невидимі, але найнебезпечніші, бо поступово вбивають все живе на Землі.
26 квітня 1989 року – саме ця дата засвідчила всемогутність і безсилля людини. Вночі, коли всі спали безтурботним сном, над четвертим реактором Чорнобильської атомної електростанції несподівано велетенське полум’я розірвало нічну темряву.
Гуртківець 1.
І раптом – вибух, і полум’я смертоносне,
І вмить здригнулася планета на всіх полюсах землі.
Відчули трава і дерево, що вже не вмиються росами,
Як перед смертю, постали батьки і діти малі.
Гуртківець 2. І прийшли потім багатьом на пам’ять рядки з Біблії: «Третій ангел затрубив – і впала зірка з неба, палаючи, як смолоскип, і впала на третю частину рік, і на джерела вод. Ім’я цій зірці – Полин; і третя частина вод стала, як полин, і багато людей померло від вод, бо стали гіркі».
Екологічний інспектор 6. Внаслідок аварії реактор Чорнобильської АЕС майже два тижні безперервно викидав в атмосферу радіоактивні матеріали. За цей час у повітря потрапила велика кількість різних радіоактивних речовин. Основна кількість їх випала у вигляді опадів на території Білорусі, Росії, України.
Гуртківець 3.
В минуле нема вороття.
Чорнобиль в страшній круговерті
Підтвердив: ціна їм – життя
Всього, що живе на планеті.
Вчитель. – Що ж треба робити, щоб «оздоровити» Землю? (Потрібно охороняти від забруднення повітря, воду, ґрунти).
Гуртківець.
Наш дивний світ такий, як казка.
Он в небі хмаронька пливе…
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум’ям палає
І ясне сонечко блищить,
Чарівна пташечка співає,-
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
Керівник гуртка.
- Як наша держава дбає про охорону природи?
- Що робиться, щоб не забруднювались вода, повітря, ґрунти? (Будуються очисні споруди на фабриках і заводах, щоб у повітря і воду не потрапляли шкідливі речовини. Автомобілі переводять на газове паливо. У містах для перевезення пасажирів використовуються електричні види транспорту – тролейбуси, трамваї, метро, і в повітря не викидаються шкідливі гази).
- Що робиться для того, щоб зберегти і примножити рослинний і тваринний світ? (Заборонене суцільне вирубування лісів. Заготовка деревини ведеться тільки у спеціально дозволених місцях. На вирубаних територіях насаджують нові ліси.
Полювання на диких тварин ведеться тільки за спеціальним дозволом мисливських господарств. Вчені вивчають, кількість яких тварин і рослин зменшилась, а які взагалі перебувають на межі зникнення. Такі рослини і тварини заносяться до Червоної книги.
Керівник гуртка.
- Що таке Червона книга?
Еколог 1. Вчені всього світу одностайно вважають, що потрібно берегти багатство рослинного і тваринного світу, фонд живої природи. Понад 20 років Міжнародна спілка охорони природи працювала над створенням Червоної книги. У неї занесені всі види рослин і тварин, що охороняються. У нас в Україні також є Червона книга. Вперше вона була видана у 1980 році. Щороку вона поповнюється новими видами рослин і тварин.
У Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
- Чому книгу, в яку записують рідкісних і зникаючих рослин і тварин, назвали «Червоною»? Про що свідчить червоний колір?
Еколог 1. «Червона книга» названа так тому, що червоний колір – це сигнал, який попереджає про небезпеку, що нависла над великим багатством природи – рослинами і тваринами. Ця книга звертається до людей зі словами: «Зупиніться! Подумайте, що робите і до чого це призведе!
Як не сумно, а в «Червоній Книзі» є й «чорні» сторінки. На «чорних» сторінках записані назви тварин, які зовсім зникли на Землі. Це тарпан (дикий кінь), тур (дикий бик).
Відрадно, що у «Червоній книзі» є й «зелені» сторінки. На цих сторінках записані назви рослин і тварин, кількість яких збільшилась завдяки турботі людей).
Еколог 2. Проте занести рідкісних і зникаючих тварин і рослин до «Червоної книги» - лише частина справи. Потрібно ще й багато робити для їх охорони і збереження. У справі охорони природи велика заслуга належить заповідникам, які створені і працюють у нашій країні.
- Що таке заповідник? З якою метою він створюється?
Еколог 2. Заповідник – це територія, на якій забороняється господарська діяльність людей. Усе, що є в межах заповідника: ґрунти, земні надра, водні простори, рослинний і тваринний світ, - охороняється законом. Створюють заповідники для того, щоб зберегти для нащадків незаймані куточки природи. У заповідниках не тільки охороняються природні багатства, а й проводиться велика робота зі збільшення кількості тварин та розселення їх у місця, де вони колись водилися. У заповідниках вирощують різноманітні рослини, у тому числі й екзотичні, тобто такі, які там ніколи не росли).
У різних куточках України є 15 заповідників: Асканія-Нова, Чорноморський, Канівський, Карпатський, Поліський, Український степовий, Луганський, Ялтинський, мис Мартьян, Дунайські плавні, Карадазький, Розточчя, Медобори, Дніпровсько-Орільський, Кримський.
Пам’ятай! Рослинам і тваринам нікому скаржитись, за них нікому заступитись, крім нас, людей, які разом з ними заселяють цю планету. Пожаліймо їх!
Еколог 3.
Запам’ятай!
Зникнення тільки одного виду рослин може спричинити зникнення 10-30 видів комах.
Щороку бездумно знищують 20 млн. гектарів лісів – головного споживача вуглекислого газу і виробника кисню.
20 кг макулатури зберігають одне дерево.
Рани на стовбурі дерева – двері для цілих армій хвороботворних мікроорганізмів.
Лише 5 г нафтопродуктів затягують плівкою 50 квадратних метрів водної поверхні, чим спричиняється кисневе голодування й отруєння водних організмів, що призводить до загибелі ікри та мальків.
Ось чому виникла потреба охороняти рослини й тварин, повітря, воду й ґрунти.
Пам’ятаймо: все живе на Землі має одну колиску, ім’я якій – Природа!
Гуртківець.
Повітря, земля і вода – це Природа.
Природа – це Я і Ти – це Природа.
У Божому світі під сонцем одним
Повинні ми жити у згоді.
Вчитель. – Який ваш внесок у справу охорони природи?
Гуртківець.
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, води і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить!
Керівник гуртка. Яка прекрасна природа! Скільки дивовижного і незбагненного знаходиться зовсім поряд із нами. Варто берегти все живе хоча б тому, що воно дуже красиве, неповторне, щоб нам, і нашим дітям, і нашим онукам гарно і щасливо жилось на планеті Земля, в нашій рідній Україні. Діти, я надіюсь, що після цього заняття ви ще більше будете любити і охороняти природу, навчитеся її чути і бачити не тільки очима, але й серцем, ніколи не будете робити їй зла. Природа – наш дім. Давайте будемо жителями, які примножують, а не руйнують багатства свого дому!
Список використаної літератури
Баришева Ю. А. З досвіду організації екологічної роботи. / / НШ. - 2012
Борівська Л. А. Екологічна спрямованість екскурсії в умовах міста. М. Освіта, 2013
Жукова І. На допомогу екологічному вихованню учнів. / / НШ. - 2015. № 6. С. 125-127.