8 клас
Складено відповідно до Програми з біології для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням біології, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 17.07.2013 № 983.
№ уроку |
Дата |
Тема уроку
|
Лабораторні роботи, дослідження, практичні роботи |
|
|
Вступ (6 год) |
|
1 |
|
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини. Особливості анатомії людини. |
|
2 |
|
Тканини. |
Лабораторне дослідження ознайомлення з препаратами тканин людини |
3 |
|
Органи. Фізіологічні системи. |
|
4 |
|
Регуляторні системи організму людини. |
|
5 |
|
Історія розвитку знань про будову і функції організму людини. Науки, які вивчають організм людини. |
|
6 |
|
Біосоціальна природа людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|
|
|
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини (6 год) |
|
7 |
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
|
8 |
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення окремих компонентів харчових продуктів. |
|
9 |
|
Вітаміни та незамінні поживні речовини. Харчові добавки та їх значення. |
|
10 |
|
Харчові та енергетичні потреби людини. Підтримання енергетичного балансу |
|
11 |
|
Фізіологічні основи раціонального харчування. Індекс маси тіла. |
Дослідницький практикум Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла |
12 |
|
Проблеми надмірної ваги, ожиріння, недостатнього харчування та запобігання їм. Дієти. Метаболічні розлади. Діабет.
|
Проект (на вибір) Збалансоване харчування. Консерванти, штучні барвники та інші харчові добавки. Їх вплив на організм людини. Дієти. |
13 |
|
Узагальнення знань з тем: «Вступ. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» |
|
|
|
Тема 2. Обмін речовин та травлення (10 год) |
|
14 |
|
Харчування та обмін речовин. Огляд будови травної системи. Процес травлення. Травні ферменти. |
|
15 |
|
Травлення в ротовій порожнині. Зуби. Секреція, склад і функції слини |
Лабораторне дослідження будови зуба (за муляжами, моделями) |
16 |
|
Травлення в шлунку та кишечнику.
|
Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль
|
17 |
|
Допоміжні органи: печінка та жовчний міхур. Жовч. Підшлункова залоза. |
|
18 |
|
Особливості будови стінки тонкої кишки. Ворсинки. Всмоктування поживних речовин. |
|
19 |
|
Моторика шлунково- кишкового тракту. Будова гладеньких м’язів. Сфінктери. Регуляція роботи системи травлення. |
|
20 |
|
Мікрофлора шлунково- кишкового тракту. Роль мікрофлори в перетравленні харчових волокон. |
|
21 |
|
Гігієна ротової порожнини та догляд за яснами і зубами. Захворювання травної системи та їх запобігання. |
|
22 |
|
Харчові отруєння. Перша допомога у разі харчових отруєнь. |
|
23 |
|
Узагальнення знань з тем: «Обмін речовин та травлення » |
|
|
|
Тема 3. Дихання (8 год) |
|
24 |
|
Значення дихання. Кисень, вуглекислий газ і енергія. |
|
25 |
|
Система органів дихання. |
|
26 |
|
Газообмін у легенях і тканинах |
|
27 |
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. |
|
28 |
|
Спірометрія |
|
29 |
|
Захворювання дихальної системи та їх профілактика. |
|
30 |
|
Проект. Створення макета брошури про шкідливий вплив тютюнокуріння |
|
31 |
|
Узагальнення знань з теми: «Дихання » |
|
|
|
Тема 4. Транспорт речовин (12 год) |
|
32 |
|
Внутрішнє середовище організму. Кров, її склад та функції. |
Лабораторна робота №1. Мікроскопічна будова крові людини. |
33 |
|
Зсідання крові. |
|
34 |
|
Групи крові, резус-фактор та переливання крові. |
|
35 |
|
Система кровообігу. Системний і легеневий кровообіг |
|
36 |
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. |
|
37 |
|
Тиск крові та його регуляція. Гіпертонічна хвороба.
|
Лабораторне дослідження частоти серцевих скороченень |
38 |
|
Серце: будова та функції. |
|
39 |
|
Серцевий м’яз. Серцевий цикл. Робота серця. Електрична активність серця. Електрокардіограма.
|
Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
40 |
|
Лімфа. Лімфатична система, лімфообіг, захисна роль лімфи. |
|
41 |
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
|
42 |
|
Перша допомога при кровотечах. |
|
43 |
|
Узагальнення знань з теми: «Транспорт речовин» |
|
|
|
Тема 5. Виділення. Терморегуляція. (10 год) |
|
44 |
|
Виділення - важливий етап обміну речовин. |
|
45 |
|
Будова і функції сечовидільної системи. |
|
46 |
|
Утворення сечі. |
|
47 |
|
Роль нирок у підтриманні водно-сольового балансу організму |
|
48 |
|
Захворювання органів сечовидільної системи та запобігання їм. |
|
49 |
|
Значення і будова шкіри.
|
Лабораторна робота №2. Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями
|
50 |
|
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та відповідних правил догляду за шкірою |
|
51 |
|
Волосся і нігті. |
|
52 |
|
Будова та функції потових і сальних залоз. Тепловий баланс організму. Термогенез і терморегуляція. |
|
53 |
|
Узагальнення знань з тем: «Виділення. Терморегуляція.» |
|
|
|
Тема 6. Опора та рух (10 год) |
|
54 |
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
|
55 |
|
Кістки, хрящі. Ріст кісток. З’єднання кісток.
|
Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин. |
56 |
|
Огляд будови скелета. |
|
57 |
|
Будова і функції скелетних м’язів. |
|
58 |
|
Робота м’язів. Втома м’язів. Регуляція діяльності м’язів. |
Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні. |
59 |
|
Основні групи скелетних м’язів.
|
|
60 |
|
|
Практична робота № 1. Визначення місцезнаходження й функцій окремих кісток, суглобів та м’язів.
|
61 |
|
Постава людини та її порушення. Розвиток опорно-рухової системи людини. |
Дослідницький практикум Визначення особистої постави. |
62 |
|
Фізична активність і здоров’я людини.
|
Лабораторне дослідження впливу ритму і навантаження на розвиток втоми |
63 |
|
Проект (на вибір) Гіподинамія – ворог сучасної людини Рухова активність - основа фізичного здоров’я. |
|
64 |
|
Контрольна робота |
|