Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого океану, висвітлити значення океану та використання його багатств людиною;
формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах;
виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.
Природа океанів. Тихий океан.
Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого океану, висвітлити значення океану та використання його багатств людиною;
формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах;
виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.
Обладнання: фізична карта світу, роздатковий матеріал із завданнями для груп, проектор.
Хід уроку
Сядьте, діти, всі рівненько.
Усміхніться всі гарненько,
Настрій в подорож візьмемо,
й мандрувати розпочнемо.
Виступ метеоролога (виступає дитина).
Дітям на слайді пропонується гра «Відповідність».
- Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати синіми водами Тихого океану, також поповнимо свій словниковий запас.
1.Розповідь вчителя з елементами бесіди.
В океанах організми живуть на глибині 100м, де достатньо сонячних променів.
Тут трапляються дрібні рослинні і тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини). Вони слугують кормом для великих морських тварин. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити, дельфіни.
Що далі в глибину, то стає темніше, менше рослинності, яка згодом взагалі зникає. В океанах на глибині, нижчій від 200 метрів, панують сутінки, а ще нижче - вічна темінь. На таких великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться відмерлими рештками морських організмів. Це донні організми.
Відкриття Тихого океану Фернаном Магелланом. (Розповідає учень) Єгор
Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів вирушив у першу навколосвітню подорож, заходячи у всі бухти Південної Америки. Потім, обігнувши Південну Америку, вони перетнули великий водний простір і пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан загинув. Він був дуже близько до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани. Але за час експедиції мореплавці бачили його спокійним, тому і дали йому таку назву.
Тихий океан є справжнім рекордсменом. Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн, а це половина населення Землі.
Дослідження глибин океану. (Розповідає учень) Давид
Ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400 років сучасний батискаф зміг спуститися до дна Маріанської западини - найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин, а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри. Як здивувалися коли, у світлі прожектора побачили, що за ними спостерігає плоска риба – доказ того, що життя може існувати на будь-яких глибинах.
2. Робота в групах. Рослинний і тваринний світ Тихого океану.
Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла. У ньому є умови для життя різних рослин і тварин.
Учні поділені на 3 групи. Кожна група отримує завдання.
І група - рослинний світ океану;
ІІ група - тваринний світ океану;
ІІІ група – значення океану.
Рослини Тихого океану
Тихий океан. Найбільшим і найглибшим океаном на Землі є ТИХИЙ. Його рослинний і тваринний світ дуже різноманітний. У водах океану біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30-60-см. На півночі і півдні Тихого океану бурі та червоні водорості часто утворюють «підводні ліси», росте також ламінарія,яку ще називають морською капустою.
До глибини 100м ростуть зелені водорості. А глибше, із зменшенням кількості світла, - бурі та червоні водорості.
Тварини Тихого океану
У водах океану водиться різноманітна риба: тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули. Серед акул трапляються акули – велетні. Їхня довжина сягає 20м, а маса – 20 т. більшість часу ці акули проводять на великих глибинах океану. Живляться вони пасивно, проціджуючи їжу – маленьких рачків, дрібних молюсків, а іноді і мальків риб – через широко відкритий рот. Плавають вони повільно.
У водах Тихого океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, морські котики, кити. Трапляються кити-кашалоти. Переміщаються вони зграями. На чолі кожної зграї – найбільший самець.
Тут мешкають різні види молюсків – устриці, мідії гребінці, кальмари, каракатиці.
Значення океану
У великих водах океану росте достатньо водоростей. Вони, як і інші рослини, збагачують повітря киснем.
У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.
YI. Фізкультхвилинка « Океанські хвилі »:
Ми сіли, розслабились. Відчуваємо спокій, відпочинок, добрий настрій. Ми з вами на березі океану. Сидимо у зручному шезлонгу ( кріслі ), дивимося на море …, Чуємо плескання морських хвиль, гомін чайок, запах морської водички, водоростей…, краплинки води на своєму обличчі …, смак солоної водички на губах… Дивимося на небо …воно чисте, прозоре, тільки де-не-де легкі білі хмаринки пливуть над нами… Море трохи хвилюється… невеличкі хвильки рухаються до берега одна за одною… Хвилька набігає на берег… та відлинує…, ми сидимо і відчуваємо, що хвильки навіть торкаються наших ніг… Вода чиста, тепла, приємна…Кожного разу, як тільки вода торкається наших ніг…, ми відчуваємо легкість, спокій, впевненість…
Ми добре відпочили, потягнулися, дихаємо на повні груди… та повертаємося у клас…
Раз – ми вже у класі… Два – сидимо на стільці… Три – потягнулися, посміхнулися, повернулися.
Покажіть, які ви стали здорові та красиві, які ваші руки сильні та ніжні, яка спинка струнка та міцна.
YII. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота у зошиті.
Робота з контурною картою.
YIII. Підсумок уроку. Розробити пам’ятки як зберегти чистоту океанів (групова робота)
Рослинний і тваринний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10млн. т нафти потрапляє в океан, а це – мертва вода. Відомий вчений – мандрівник Тур Хейєрдал зазначав: «Загибель океану – це смерть всієї нашої планети».
Люди Землі об`єдналися у своїх діях за збереження водного простору і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні і збереженні води.
Гра «П’ять речень»
IX. Домашнє завдання. Записати на дошці