Тема: Природні стихійні лиха. Правила поведінки під час природних надзвичайних ситуацій
Мета: Формувати в учнів уявлення про природні надзвичайні ситуації: грозу, бурю, землетрус, повінь,пожежу; ознайомити із правилами безпечної поведінки під час різних природних явищ; розвивати логічне мислення, образну уяву;
виховувати почуття взаємодопомоги, дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість.
О б л а д н а н н я: ілюстрації із зображенням видів надзвичайних природних ситуацій та ситуативні малюнки з правилами поведінки у разі надзвичайних ситуацій; дитячий проект «Природні стихійні лиха».
Увага! Увага!
Всім! Всім! Всім!
Завітав день незвичайний
У наш шкільний веселий дім!
Бо цивільний захист –
Це не жарти, діти!
Треба вам багато знати,
А ще більше вміти.
(«Цивільний» - народ, населення, не військові люди, МИ.
«Захист» - захищати, обороняти.)
Один раз на рік в кожному навчальному закладі проводиться день цивільного захисту. Щоб бути завжди готовим та вміти правильно діяти.
Тому кожен школяр повинен уміти діяти в таких умовах. І ось сьогодні ми з вами узагальнимо наші знання про існуючі надзвичайні ситуації.
-Які надзвичайні ситуації ви знаєте?
(Стихійні лиха, катастрофи, епідемії, пожежі, аварії, озброєний напад, війна).
- Які стихійні лиха ви знаєте?(Землетрус, пожежа, підтоплення, ураган, зсуви, сніжні заноси, селеві потоки, обвали, засуха).
- Сьогодні, діти, ми будемо захищати свій творчий проєкт «Природні стихійні лиха», присвячений Тижню надзвичайних ситуацій. Поговоримо про природні лиха, які можуть загрожувати життю та здоров’ю людини. Дізнаємося про їх наслідки. А знання ці необхідні для того, щоб під час природних стихійних лих ви змогли себе захистити та по можливості допомогти іншим.
Виконуючи проєкт, кожна група мала своє завдання. Всі ви добре готувалися. Тож запрошую всіх до роботи. Згодні? Тоді розпочинаємо.
Презентація роботи кожної групи
ЗАПИС ЗВУКУ ГРОЗИ
1-ша група. Інформація про стихійне лихо – гроза.
Гроза – це грім і блискавка з дощем або градом. Під час грози зазвичай ще й сильний вітер.
Коли спека на землі – від калюж йде пара,
Вона вгору піднімаєтьсяй утворює хмари.
Кожна хмарка назву має – електрозаряд,
Вітер їх по небу гонить, ламає їх ряд...
Як зіткнеться хмарка з хмаркою,бачимо ми блиск.
Й дуже скоро, незабаром чуємо ми тріск.
Блиск той блискавкою зветься. Ну, а тріск? Це – гроза.
Правила поводження під час грози.
Блискавка може вбити людину,
Знайте ж, як поводитисьв грозову годину.
Під час грози купатись не можна,
Під одиноке дерево ховатися не смій,
Сховайся краще в балці чи в канаві,
І на місцях відкритих ти не стій.
Коли шумить гроза – позачиняй всі вікна,
А металеві речі краще не чіпай,
Нікуди не біжи, перечекай грозу удома,
А вийде сонце — знов іди гуляй.
Є п’ять правил НЕ…:
1) Не ховайся на пагорбах, під високими деревами, особливо під тими, що стоять окремо.
2) Не стій поруч із металевими предметами.
3) Не користуйся телефоном.
4)Не торкайся до водопровідних кранів.
5)Не стій біля димарів, печей, камінів.
А якщо сталась вже біда, і людину вдарила блискавка, що тоді робити?
Мультфільм(Слайд 8)
Цікавинка від вчителя(слайд 9,10)
Рой Салліван — людина, яка пережила 7 ударів блискавки.
Відомий прізвиськом як «людина — громовідвід», занесений в Книгу рекордів Гіннесса.
ЗАПИС ЗВУКУ. ЗЕМЛЕТРУС
2-а група. Інформація про стихійне лихо – землетрус.
Землетруси – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо як поштовхи і коливання.
Незвичайна поведінка тварин напередодні землетрусу виявляється в тому, що, наприклад, кішки залишають населені пункти та переносять кошенят на луки,
птахи у клітках за 10—15 хвилин до початку землетрусу починають літати;
перед поштовхом чути незвичайні крики птахів; домашні тварини у хлівах впадають у паніку.
Дії під час землетрусу (діти прикріплюють правила на дошці)
1.При перебуванні у будинку негайно вийти з нього.
2.На вулиці швидко відійти від будинку, стовпів, огорож.
3. В школі залізь під парту.
4.Не користуйтесь ліфтом.
5. Якщо неможливо вибігти на вулицю сховайтесь під стіл, в шафу або відчиніть двері і станьте у дверний отвір.
6.Обличчя закрийте руками, щоб не поранитися склом. Тримайтесь подалі від вікон та скляних перегородок.
7.Якщо підземні поштовхи застали вас на вулиці – відійдіть далі від будівлі, ліній електропередач.
8.Не торкайтесь обірваного дроту – він може бути під напругою.
9. В автобусі не треба зчиняти паніку, бити вікна, рватися до дверей. Водій зупинить автобус і відкриє двері.
Цікавинка від вчителя. (Слайд17 )
ЗАПИС ЗВУКУ. ПОЖЕЖА
3-тя група. Інформація про стихійне лихо – пожежі.
Пожежі — це неконтрольований процес горіння, що тягне за собою загибель людей і знищення матеріальних цінностей.
Причинами виникнення пожеж являються необережне поводження з вогнем, порушення правил пожежної безпеки, природні явища (блискавка, посуха),грозові розряди, самозаймання сухої трави та торфу. Відомо, що
90 % пожеж виникають з вини людини і тільки 7 — 8% від блискавок.
Дії під час пожежі у коробці сірників
Запитання від вчителя
Цікавинка від вчителя. (Слайд22 )
(Слайд 23)
Їх дуже широко застосовували у воєнні роки.
Вчитель
А для того, щоб люди про небезпеку вчасно дізналися, ми натискаєм на всі кнопки та педалі. На заводах і фабриках гудки безперервно гудуть, по радіо і телебаченню сигнали тривоги передають.
Це є головний попереджувальний сигнал “УВАГА ВСІМ”. В місті повинно працювати стільки сирен, щоб вони своїм звуком покрили всю територію міста.
ЗАПИС. ЗВУК СИРЕНИ
Вірш.
Якщо ви сигнал почули – враз біжіть додому,
Ввімкніть радіо й почуйте,що там повідомлять.
Зачиніть всі вікна, двері,кватирки, фрамуги,
Щоб не могла проникнуть до вас навіть муха.
Одягніть на себе одяг,що захистить тіло.
Якщо раптом ви почули запах неприємний,
Це до вас вже підібрався ворог ваш таємний.
Захиститься і від нього пов’язкою чи шарфом,
Хоч хусткою рот прикрийте,а хоч рукавом.
(Конкурс « Збери пожежний щит »)
(Діти відгадують загадки, а відгадку-малюнок чіпляють на « Пожежний щит»)
Загадки :
1. Хвіст дерев яний, залізний рот,
Скрізь вистачає мені турбот. ( Сокира)
2. Два вушка, ще й дужка.
Порожнє бринить, а повне – мовчить. (Відро)
3. Я вмію все робити –
Копати, прикидати.
Невже ви не впізнали
Звичайної … ( Лопати)
4. Я всюди рвуся на пролом,
А називаюсь просто… (Лом)
5. Коли вогнище палає,
Він гасить його допомагає.
Із піщинок наш дружок,
Здогадались? Це …. (Пісок)
6. Він завжди на гвіздочку,
Має червону сорочку.
І вогонь блокує вміло
В білій і пухнастій піні. ( Вогнегасник)
Обговорення ситуацій
Ситуація 1. Під час уроку в школі лунає сигнал сирени. У клас вбігає черговий і повідомляє, що по радіо передали інформацію про наближення землетрусу. У цьому випадку потрібно:
О відключити електрику;
О забити вікна;
О швидко залишити приміщення і поспішити додому;
О евакуюватися разом з однокласниками зі школи;
О зайняти місце подалі від будинків і ліній електропередач.
Ситуація 2. Ти опинився на відкритій місцевості під час грози. Поруч жодної будівлі. Твої дії:
О займу безпечне місце під деревом;
О стати на відкритому місці;
О сховатись в балці або канаві;
О присісти навпочіпки в сухій ямі або траншеї.
Демонстрація. При цьому ступні мають бути разом, спина зігнута, голова та груди опущені на коліна, тіло повинно мати якомога менший контакт із землею.
Ситуація 3. Ти сам вдома. Раптом відчув запах диму. Відчинивши двері побачив димову завісу. Як дихати під час пожежі?
Робота з індивідуальними картками « Знайди природні стихійні лиха» для кожної групи
в |
з |
е |
м |
л |
е |
т |
р |
у |
с |
т |
в |
у |
р |
а |
г |
а |
н |
а |
и |
т |
б |
ю |
л |
о |
л |
н |
п |
о |
в |
і |
н |
ь |
к |
е |
г |
і |
в |
а |
п |
р |
т |
з |
а |
с |
у |
х |
а |
г |
р |
о |
з |
а |
й |
ц |
к |
е |
с |
ч |
я |
ч |
в |
а |
п |
р |
о |
л |
з |
с |
у |
в |
и |
к |
л |
ь |
п |
о |
ж |
е |
ж |
а |
є |
ю |
щ |
Гра «Фоторобот»
Діти, поступила інформація, що в школі невідома особа вчинила підпал. Є свідки, які бачили передбачуваного злочинця. Ваше завдання намалювати фоторобот.
Кожний гравець у групі малює задану частину опису і передає наступному аркуш паперу.
Його опис: голова велика, тулуб маленький, руки довгі, ноги короткі, очі хитрі, ніс гачком, рот на замку, волосся рідке кучеряве.
Гра-вікторина
1. Дуже сильний дощ.
(Злива)
2.Гуркіт і тріск, що супроводжують блискавку під час грози.
(Грім)
3. Сильний перемінного напрямку вітер із снігом.
(Віхола)
4. Дуже сильний вітер, що може спричинити великі руйнування: валити будівлі, зривати дахи, виривати з корінням дерева.
(Ураган)
5. Атмосферні опади у вигляді білих зерноподібних кристалів.
(Сніг)
6.Затоплення водою великої частини суші навесні, коли річка виходить з берегів при розтаванні снігу, льоду або від тривалих дощів чи великих злив.
(Повінь)
7.Електричний розряд у повітрі під час грози, який найчастіше супроводжується громом.
(Блискавка)
8. Атмосферні опади, що випадають із хмар у вигляді краплин води. (Дощ)
Прислів’я:
1. Н_ т_й пр_п_в, хт_ в б_ду п_п_в, _ т_й, хт_ д_х_мз_н_п_в.
2. Хт_ н_ р _зг_б_вс_, т_й н_ _шк_дж_н_м л_ш_вс_.
(1.Не той пропав, хто в біду попав, а той, хто духом занепав.2. Хто не розгубився, той неушкодженим лишився).
Висновок.
1-й учень.
Головне, що в людини є — це життя.
Зберегти його — справа непроста.
Бо лиха бувають різні,
і розрізняти ми їх повинні.
2-й учень.
Стихійні лиха — це повені й землетруси,
цунамі, пожежі, урагани й селі.
На своєму шляху вони нищать усе:
людей, заводи, будівлі, оселі.
3-й учень.
Це природа хоче людині сказати,
що довкілля треба оберігати.
Не забруднювати відходами повітря і воду.
Бути природі другом, берегти її вроду.
4-й учень.
А бувають лиха від того,
що людина безвідповідальна, ото й всього.
На робочому місці недбала, лінива,
а все це веде до великого лиха.
5-й учень.
На шахтах, заводах бувають
страшні аварії, пожежі, вибухи великі.
Ці лиха стихійними не можна назвати.
Винного треба найшвидше з роботи прогнати.
6-й учень.
Тому ви лиха розрізняйте
І самі нещастя не допускайте.
Нехай проблеми та негоди
Не роблять нам в житті погоди!
СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ ОКРЕМИХ ПРЕДМЕТІВ ТА КУРСІВ І-ІІІ СТУПЕНІВ № 17
М.БЕРДИЧЕВА ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Код ЄДРПОУ 22057259, вул. Паризької Комуни, 49, м. Бердичів, Житомирська обл., 13300
тел. 0(4143) 2-10-33, е-mail: S17_berd@ukr.net
Вчитель початкових класів
Майструк Ольга Леонідівна
Проведена з учнями 3-В класу