ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ. НАСЕЛЕННЯ.

Про матеріал
Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей(графіків, діаграм); формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки ; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, яків ньому відбуваються.
Перегляд файлу

10 клас

 

Урок №20

 

Дата:

 

ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ. НАСЕЛЕННЯ.

 

Очікувані результати НПД: учні оцінюють ступінь забезпеченості регіону різними видами природних ресурсів; аналізують демографічні та урбанізаційні процеси в регіоні за картами атласу, статистичними діаграмами та таблицями, характеризують розміщення населення в регіоні.

Розвивальна та виховна мета: розвивати здатність до розуміння і використання простих математичних моделей(графіків, діаграм); формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, порівнювати, узагальнювати, робити висновки ; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, яків ньому відбуваються.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, фізична карта Азії, політична карта Азії, мультимедійна презентація, статистичні таблиці, діаграми, графіки.

Опорні та базові поняття: природні умови, природні ресурси, ресурсозабезпеченість, земельний фонд, рекреаційні ресурси, природний рух, народжуваність, смертність, демографічний вибух, демографічна політика, міграції, статево-вікова піраміда, урбанізація, праце ресурсний потенціал.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Картографічнарозминка (субрегіони, країни та столиціАзії)

Запитання. Назвітьзагальніособливостіекономіко-географічногоположенняАзії. Пригадайте, відякихчинниківзалежитьспеціалізаціятериторії.

 

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Ви вже знаєте, що важливими чинниками, що визначають місце країн у міжнародному поділі праці, є природоресурсний та працересурсний потенціал території. ЗробітьприпущеннящодоособливостейцихчинниківвАзії. Наскільки вониправильні, видізнаєтесяпід час роботи на уроці.

Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з картами атласу

 

1.Природніумови

Контрастність. Рельєф: 3/4 площізаймають гори, нагір’я та плоскогір’я, зокремасейсмічноактивні гори Альпійсько-Гімалайського та Тихоокеанськогопоясів.

Клімат: відпомірного до екваторіального, внутрішнірайонивідрізняютьсяконтинентальністю.

 

2. Природні ресурси

Завдання. Зіставте політичну й фізичну карту Азії та визначте забезпеченість їїсубрегіонів певними видами природних ресурсів.

Нерівномірнийрозподіл. Паливні: нафта та природний газ (басейнПерськоїзатоки, Центральноазійський, Зондський), вугілля (Китай, Індія, Казахстан). Запаси залізної та марганцевої руд світовогозначення (Індія), хромітів (Туреччина,Філіппіни), олова й вольфраму (Малайзія, Таїланд, М’янма), поліметалеві та мідніруди (Казахстан), мідно-молібденовіруди (Монголія). Нерудні: калійнісолі (Ізра-їль), фосфорити (Ізраїль, Йорданія, Сирія, Казахстан), слюда (Індія), графіт (Шрі-Ланка), самороднасірка (Туркменістан, Туреччина), алмазиІндонезія), коштовнекаміння (Індія, М’янма, Камбоджа).

Найбільшірічки: Янцзи, Хуанхе, Меконг, Ганг, Інд, Брахмапутра, Тигр,Євфрат.

Гірськірічкибагаті на гідроресурси. У Південній та особливо Південно-СхіднійАзіїрічкова мережа густа, річкиповноводні, в Західній та ЦентральнійАзіїпереважаютьпосушливірайони.

Земельні: понад 90 % ріллізосереджено в мусонних областях (червоноземи,жовтоземи та бурілісові (Китай), чорнітропічніґрунти (Індія). Проблема забезпеченостіземельними ресурсами.

За площеюлісів на душу населення (0,18 га) Азіяпонад в два рази поступаєтьсясередньосвітовимпоказникам. Лісовими ресурсами краще за іншісубрегіонизабезпеченаПівденно-СхіднаАзія.

Значні та перспективнірекреаційніресурси (понад 300 об’єктівСпадщиниЮНЕСКО).

Запитання. Якісубрегіонимаютьнайкращіпередумови для економічногорозвитку?

 

3.Населення

Робота з мультимедійноюпрезентацією, аналізстатистичнихданих

60 % населеннясвіту (4,5 млрд, 2018 р.). Сіміз 13 найнаселенішихкраїнсвіту:Китай (1394,5 млн), Індія (1 354,9 млн), Індонезія (266,1), Пакистан (199,3 млн),Бангладеш (166,0 млн), Японія (126,2 млн), Філіппіни (104,8 млн). Демографічнийвибух у другійполовині ХХ ст. Демографічнаполітикаспрямована на скороченнянароджуваності. Найвищийприроднийприріст: Ірак (27,1 ‰), Афганістан(24,6 ‰), Ємен (23,1 ‰), Оман (21 ‰); переважаютьчоловіки: на 1000 жінокприпадає 1034 чоловіків.

Трудоваміграція. Основніцентритяжінняробочоїсили в регіоні — країниПерської затоки (Бахрейн, Кувейт, Оман, Катар, СаудівськаАравія, ОАЕ), новііндустріальнікраїни (Сінгапур, Малайзія, Таїланд).

Етнічний склад населеннярізноманітний: понад 1000 націй і народностей,представленіфактичновсівідомімовнісім’ї. Більшістькраїнбагатонаціональні.

В Індії та Індонезії — понад 150 народностей, на Філіппінах — близько 100, у КитаїтаВ’єтнамі — близько 50. Батьківщинавсіхтрьохсвітовихрелігій (християнствота ісламзародилися на БлизькомуСході, буддизм — у ПівнічнійІндії).

Середня густота населення — близько 100 осіб/км², більшістьпроживає наузбережжяхморів та океанів, поблизу великих річок. Найбільшіпоказники: Сінгапур — 7697 осіб/км², Бахрейн — 1772 особи/км², Бангладеш — 1116 осіб/км²,Ліван — 560 осіб/км², Південна Корея — 505 осіб/км².

У більшостікраїнрівеньурбанізаціїколиваєтьсявіднизького (Непал — 18,2 %)до середнього; понад 80 % — в Японії, Ізраїлі, ПівденнійКореї та країнахПерської затоки. Темпиурбанізації — найвищі в світі. Найбільшіміськіагломерації:Токіо — Йокогама (38 млн), Джакарта (32 млн), Делі (27 млн), Маніла (24 млн),Сеул — Інчхон (24 млн), Карачі (23,5 млн), Шанхай (23 млн).

Мегалополіси: Токайдо (70 млн) на східномуузбережжіЯпонії, «Дельта річкиЯнцзи» (50 млн) — на сході Китаю, «Дельта Перлинноїрічки» — на півдні Китаю.

Завдякимолодостінаселенняцевеличезнийпрацересурснийпотенціал. Високачастказайнятих у сільськомугосподарстві.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Запитання. На якіприродніресурсибагатаАзія? Чим пояснюєтьсяїхрізноманіття?

Завдання. Порівняйтедемографічніпроцеси, особливостірозселення та працересурснийпотенціалАзії та Європи. Зробітьвідповіднівисновки.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 18.

2. Позначити на контурнійкартінайбільшіміськіагломерації та мегалополісиАзії.

1

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
1754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку