Природні зони Африки

Про матеріал
Тема уроку: Природні зони Африки Мета: • сформувати в учнів поняття про особливості і розміщення природних зон Африки; поглибити систему знань учнів про взаємозвʼязки природних компонентів у складі природної зони; удосконалювати практичні вміння учнів працювати з картами атласу. • розвивати вміння самостійно планувати шляхи досягнення цілей; обирати способи вирішення навчальних завдань; організовувати спільну діяльність з однокласниками; самостійно оцінювати результати власної навчальної діяльності. • виховувати толерантність, повагу до думки інших. Хід уроку І. Організація класу Привітання ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь • Прийом віршовані рядки на фоні короткометражного відео з африканського континенту Африка Африка – цікавий континент. Тут пригадуємо момент, Він був колискою життя І дав людині майбуття. У Єгипті, ми всі знаємо, Перше чудо світу зустрічаємо. Це одвічні піраміди, Історії славнії сліди. Природа континенту є контрастна, Людина у діяльності над ним не власна. Є зона зливових дощів, Гірських країн і пустель масив. Хоч материк і є спекотний, Тече тут Ніл величний, повноводний. Сам Лівінгстон тут мандрував І Африку для нас вивчав ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності • Прийом «Проблемне питання Африка – материк із назвичайно багатою та різноманітною природою. Тут є і ліси , які нагадують безкрайнє зелене море, й відкриті простори саван з унікальними тваринами, й спекотні нескінченні пустелі, де роками не випадало жодної краплі дощу. Якими причинами зумовлено різноманіття та розміщення природних комплексів на материку? Які особливості географічного положення та природи мають ландшафти материка? Відповісти на це запитання ви зможете на сьогоднішньому уроці. ІV. Вивчення нового матеріалу. 1. Особливості розміщення природних зон Африки Робота з картами Виділення зональних та азональних природних комплексів (на більшій частині Африки простежується широтна зональність. Природні зони Африки , як і кліматичні пояси , розташовані майже симетрично щодо екватора. В Африці формуються природні зони екваторіального, субекваторіального, тропічного і субтропічного кліматичних географічних поясів. На підняттях рельєфу виражена висотна поясність) 2. Характеристика природних зон Робота з мультимедійною презентацією, підручником, та заповнення таблиці. Зміна природних зон відбувається від екватора на північ і південь. Отже, зміна природних зон підпорядковується закону широтної зональності. Це ще раз доводить, що природні зони - це зональні природні комплекси. - Які чинники порушують широтне простягання природних зон в Африці? (Рельєф, наявність течій.) - Назвіть ті зони, які займають найбільшу площу, а також невеликі за площею. Назва природної зони Географічне положення Клімат Ґрунти Представники рослинного світу Представники тваринного світу Вологі екваторіальні ліси Савани і рідколісся Пустелі та напівпустелі Вічнозелені твердо листі ліси і чагарники а) Зона вологих екваторіальних лісів — гілея. Зона охоплює північне узбережжя Гвінейської затоки та басейн річки Конго. - Визначте кліматичний пояс в якому знаходиться ця зона? Охарактеризуйте його. Вода й тепло створюють ідеальні умови для розвитку всього живого, тому для цієї зони характерний великий видовий склад рослин - 25000 видів. Тільки дерев - близько 1000 видів. Для прикладу, у лісах України росте 200 деревних та чагарникових видів. В умовах екваторіального лісу утворилися бідні на поживні речовини червоно-жовті фералітні ґрунти. - Чому так склалося, адже кількість органічних решток за такого видового складу повинна бути значною?. Для рослинного світу характерна ярусність. Найвищими є світлолюбові дерева, які сягають висоти 60-80 метрів - сейба. Другий ярус займають фікуси і різні види пальм. Нижче - дерева висотою 15-20 метрів - червоне, жовте, сандалове, хлібне дерева, олійна пальма. Трав'янистих рослин в гілеї майже немає. Хоча саме екваторіальні ліси Африки є батьківщиною добре вам відомого банана, який є близьким родичем пирію, тобто багаторічною травою, щоправда велетенською. "У цих лісах ростуть дерева-велетні. Їх стовбури такі товсті, що їх не зможуть охопити шість чоловік. Їхні гілки такі великі, що кожна з них могла бути великим деревом...Між високими деревами ростуть нижчі. Все переплітаючи, в'ються ліани, то тонкі, як мотузок, то товстіші за ногу бегемота. Проміння палаючого африканського сонця не проникає у глибину такого лісу." -Які тварини характерні для цієї зони? (Робота з підручником ст.98-99) Висновок. Гілеї розташовані в межах екваторіального кліматичного поясу. Для них характерні бідні червоно-жовті фералітні ґрунти. Незважаючи на це, при значній кількості тепла і вологи тут сформувався багатий і різноманітний рослинний світ, тварини пристосувались до специфічних умов існування - більшість часу проводять на деревах, невисокі на зріст. б) Зона вологих екваторіальних лісів змінюється зоною саван і рідколісся, яка займає майже 40% території материка. За допомогою карт атласу визначте розміщення саван на материку.(18 0пн.ш. – 280 пд.ш.) - Чому в Південній півкулі савани простягаються далі на південь? - В якому кліматичному поясі розміщена ця зона? Пригадайте особливості цього типу клімату та поміркуйте, як він впливатиме на рослинність зони. У вологу та суху пору року картина саван змінюється. Під час вологого сезону трави такі високі, що в них може заховатись навіть велика тварина, поодинокі дерева вкриті зеленим листям. Під час сухого сезону трава вигорає. - Як ви думаєте, що стає з листям? (Більшість дерев скидає листя) Таким чином дерева пристосувались до таких контрастних умов існування. Баобаб під час дощів у своєму товстому стовбурі, немов верблюд, накопичує воду - до 120 л! Якщо ви потрапите до савани і забажаєте розкласти вогнище, не збирайте гілки баобабу - його деревина не горить. В Африці виділяють високотравні савани, сухі савани та опустелені. - Чи правильно вони розміщені на схемі? Відповідь обґрунтуйте. - З'ясуйте , які ґрунти переважають в саванах, наявний рослинний і тваринний світ. (ст. 100) - Як ви вважаєте, чому в саванах часто можна спостерігати масові переміщення тварин, і в який саме період їх можна спостерігати?. Висновок - робить один з учнів. Велику площу, особливо в Північній півкулі, займає зона пустель і напівпустель. Чому? Клімат пустель характеризується як тропічний пустельний. - Дайте йому характеристику. Унаслідок різного ступеня руйнування поверхні Сахари сформувались три типи пустель: піщані, кам’янисті та глинисті. Рослинний світ надзвичайно бідний. Це - ефемери. У пустелі Наміб росте вельвічія. Це дерево, яке має короткий (10-15 см) і товстий (1 м) стовбур, від якого відходять всього два листки завдовжки до 3 метрів. Вологою дерево забезпечують листки, які вбирають її з туману. Це листя зберігається протягом усього життя рослини, а це близько 100 років. Оскільки в пустелі небагата рослинність, в ґрунті мало органічних решток. Тут утворилися пустельні тропічні ґрунти. - За картою визначте, які тварини живуть в пустелях Африки. Висновок - робить учень. urok-ua.com/konspekt-uroku-z-geografiyi-u-7-klasi-prirodni-zoni-afriki-z-multimediynoyu-prezentatsiyeyu/
Перегляд файлу

 Тема уроку: Природні зони Африки

Мета:

  • сформувати в учнів поняття про особливості і розміщення природних зон Африки; поглибити систему знань учнів про взаємозвʼязки природних компонентів у складі природної зони; удосконалювати практичні вміння учнів працювати з картами атласу.
  • розвивати вміння самостійно планувати шляхи досягнення цілей; обирати способи вирішення  навчальних завдань; організовувати спільну діяльність з однокласниками; самостійно оцінювати результати власної навчальної діяльності.
  • виховувати толерантність, повагу до думки інших.

Хід уроку

І. Організація класу

Привітання

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

  • Прийом віршовані рядки на фоні короткометражного відео з африканського континенту

                           Африка

Африка – цікавий континент.

Тут пригадуємо момент,

Він був колискою життя

І дав людині майбуття.

У Єгипті, ми всі знаємо,

Перше чудо світу зустрічаємо.

Це одвічні піраміди,

Історії  славнії  сліди.

Природа континенту є контрастна,

Людина у діяльності над ним не власна.

Є зона зливових дощів,

Гірських країн і пустель масив.

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл величний, повноводний.

Сам Лівінгстон тут мандрував

І Африку для нас вивчав

 

ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

  • Прийом «Проблемне питання

Африка – материк із назвичайно багатою та різноманітною природою. Тут є і ліси , які нагадують безкрайнє зелене море, й відкриті простори саван з унікальними тваринами, й спекотні нескінченні пустелі, де роками не випадало жодної краплі дощу.

Якими причинами зумовлено різноманіття та розміщення природних комплексів на материку? Які особливості географічного положення та природи мають ландшафти материка? Відповісти на це запитання ви зможете на сьогоднішньому уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Особливості розміщення природних зон Африки

Робота з картами

Виділення зональних та азональних природних комплексів

(на більшій частині Африки простежується широтна зональність. Природні зони Африки , як і кліматичні  пояси , розташовані майже симетрично щодо екватора. В Африці формуються природні зони екваторіального, субекваторіального, тропічного і субтропічного кліматичних  географічних поясів. На підняттях рельєфу виражена висотна поясність)

  1. Характеристика природних зон

Робота з мультимедійною презентацією, підручником, та заповнення таблиці.

Зміна природних зон відбувається від екватора на північ і південь. Отже, зміна природних зон підпорядковується закону широтної зональності. Це ще раз доводить, що природні зони - це зональні природні комплекси.

- Які чинники порушують широтне простягання природних зон в Африці? (Рельєф, наявність течій.)

- Назвіть ті зони, які займають найбільшу площу, а також невеликі за площею.

 

Назва природної зони

Географічне положення

Клімат

Ґрунти

Представники рослинного світу

Представники тваринного світу

Вологі екваторіальні ліси

 

 

 

 

 

Савани і рідколісся

 

 

 

 

 

Пустелі та напівпустелі

 

 

 

 

 

Вічнозелені твердо листі ліси і чагарники

 

 

 

 

 

а) Зона вологих екваторіальних лісів — гілея.

Зона охоплює північне узбережжя Гвінейської затоки та басейн річки Конго.

- Визначте кліматичний пояс в якому знаходиться ця зона? Охарактеризуйте його.

Вода й тепло створюють ідеальні умови для розвитку всього живого, тому для цієї зони характерний великий видовий склад рослин - 25000 видів. Тільки дерев - близько 1000 видів. Для прикладу, у лісах України росте 200 деревних та чагарникових видів.

В умовах екваторіального лісу утворилися бідні на поживні речовини червоно-жовті фералітні ґрунти.

- Чому так склалося, адже кількість органічних решток за такого видового складу повинна бути значною?.

Для рослинного світу характерна ярусність. Найвищими є світлолюбові дерева, які сягають висоти 60-80 метрів - сейба. Другий ярус займають фікуси і різні види пальм. Нижче - дерева висотою 15-20 метрів - червоне, жовте, сандалове, хлібне дерева, олійна пальма. Трав'янистих рослин в гілеї майже немає. Хоча саме екваторіальні ліси Африки є батьківщиною добре вам відомого банана, який є близьким родичем пирію, тобто багаторічною травою, щоправда велетенською.

"У цих лісах ростуть дерева-велетні. Їх стовбури такі товсті, що їх не зможуть охопити шість чоловік. Їхні гілки такі великі, що кожна з них могла бути великим деревом...Між високими деревами ростуть нижчі. Все переплітаючи, в'ються ліани, то тонкі, як мотузок, то товстіші за ногу бегемота. Проміння палаючого африканського сонця не проникає у глибину такого лісу."

-Які тварини характерні для цієї зони? (Робота з підручником ст.98-99)

Висновок. Гілеї розташовані в межах екваторіального кліматичного поясу. Для них характерні бідні червоно-жовті фералітні ґрунти. Незважаючи на це, при значній кількості тепла і вологи тут сформувався багатий і різноманітний рослинний світ, тварини пристосувались до специфічних умов існування - більшість часу проводять на деревах, невисокі на зріст.

б) Зона вологих екваторіальних лісів змінюється зоною саван і

рідколісся, яка займає майже 40% території материка.

За допомогою карт атласу визначте розміщення саван на материку.(18 0пн.ш.280 пд.ш.)

- Чому в Південній півкулі савани простягаються далі на південь?

- В якому кліматичному поясі розміщена ця зона? Пригадайте особливості цього типу клімату та поміркуйте, як він впливатиме на рослинність зони.

У вологу та суху пору року картина саван змінюється. Під час вологого сезону трави такі високі, що в них може заховатись навіть велика тварина, поодинокі дерева вкриті зеленим листям. Під час сухого сезону трава вигорає.

- Як ви думаєте, що стає з листям? (Більшість дерев скидає листя)

 Таким чином дерева пристосувались до таких контрастних умов існування. Баобаб під час дощів у своєму товстому стовбурі, немов верблюд, накопичує воду - до 120 л! Якщо ви потрапите до савани і забажаєте розкласти вогнище, не збирайте гілки баобабу - його деревина не горить.

В Африці виділяють високотравні савани, сухі савани та опустелені.

- Чи правильно вони розміщені на схемі? Відповідь обґрунтуйте.

- З'ясуйте , які ґрунти переважають в саванах, наявний рослинний і тваринний світ. (ст. 100)

- Як ви вважаєте, чому в саванах часто можна спостерігати масові переміщення тварин, і в який саме період їх можна спостерігати?.

Висновок -  робить один з учнів.

Велику площу, особливо в Північній півкулі, займає зона пустель і напівпустель. Чому?

Клімат пустель характеризується як тропічний пустельний.

- Дайте йому характеристику.

Унаслідок різного ступеня руйнування поверхні Сахари сформувались три типи пустель: піщані, кам’янисті та глинисті.

Рослинний світ надзвичайно бідний. Це - ефемери. У пустелі Наміб росте вельвічія. Це дерево, яке має короткий (10-15 см) і товстий (1 м) стовбур, від якого відходять всього два листки завдовжки до 3 метрів. Вологою дерево забезпечують листки, які вбирають її з туману. Це листя зберігається протягом усього життя рослини, а це близько 100 років.

Оскільки в пустелі небагата рослинність, в ґрунті мало органічних решток. Тут утворилися пустельні тропічні ґрунти.

- За картою визначте, які тварини живуть в пустелях Африки.

Висновок - робить учень.

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня 2023
Переглядів
778
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку