Природні зони Північної Америки

Про матеріал
Повторити вивчений матеріал, з’ясувати рівень оволодіння учнями навчальним матеріалом з попередніх тем; формувати знання про особливості розміщення природних зон Північної Америки; поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; сформувати в учнів вміння давати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом удосконалити практичні уміння учнів працювати з картами, атласами; розвивати : географічне мислення, вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; виховувати бережне ставлення до природи; захоплення її красою і досконалістю; почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материка.
Перегляд файлу

Тема:  ПРИРОДНІ ЗОНИ ПІВНІЧНОЇ             

                            АМЕРИКИ

                                (7 клас)

   Мета: повторити вивчений матеріал; з’ясувати рівень оволодіння учнями навчальним матеріалом з попередніх тем; формувати знання про особливості розміщення природних зон Північної Америки; поглибити  систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; сформувати в учнів вміння давати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом удосконалити  практичні уміння учнів працювати з картами, атласами;

 

   Розвивати :  географічне мислення,  вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; вміння працювати з додатковою літературою, комп’ютерною програмою; виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки.

 

   Виховувати:  інтерес до предмета, любов, бережне ставлення до природи; захоплення її красою і досконалістю; почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материка.

 

 Обладнання: фізична  карта,  кліматична карта , карта природних зон Америки, комп’ютерна програма для 7 класу , мультимедійний підручник для 7 класу, атласи,   роздатковий матеріал, квітка-модель.

 

        Тип уроку:    урок вивчення нового матеріалу.  

 

        Вид уроку:    урок - подорож.

 

  Метод:  словесний , наочний,  дослідницько –пошуковий

 

 Форми організації роботи: індивідуальні, групові, колективні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      ХІД УРОКУ:

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Учитель:

    Знову звична мелодія вас

    Покликала в клас

    Я рада вас усіх вітати

    Продовжимо географію вивчати

    Кожен урок і кожен час

    Нове, незвичне чекає на вас

    Відкритів багато вже зробили

   До нових знань готуйте сили

   Юні географи, а зараз в добру путь

   Хай гарні бали вас необминуть.

  

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

Учитель:

     На  попередніх  уроках ми мандрували з вами дивовижним і загадковим материком Північна Америка.

   « … Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати » - говорив Прежевальський.

   І щоб переконатися в справедливості цих слів  сьогоднішній  урок є продовженням попередніх наших мандрівок.

 

   З чого починається  будь - яка  мандрівка?

       (учні  дають   відповіді – пропозиції )

   На мою думку, нашу мандрівку розпочинаємо зі збору рюкзака.  Нам потрібно зібрати до рюкзака необхідні  речі ( в нашому випадку ) - це  ваші знання. Від наповнення  рюкзака  ми  зможемо мандрувати далі. 

 

 

Цей дивовижний і унікальний материк!

   Який же віна насправді?

     « Подумайте! Пригадайте! Відшукайте!

1.  РОЗМИНКА.

 Завдання: швидко відповідати на запитання:

    1. Площа материка … ( 24,2  млн. км)

    2. В основі материка Північна Америка залягає давня…. ( Північна Американська платформа)

    3.  На формування рельєфу  материка впливають   … ( Внутрішні та зовнішні сили Землі)

    4. На заході розташовані молоді гори … ( Кордильєри)

    5. Якого кліматичного поясу немає в Північній Америці …( Екваторіального ).

   6. Річки Північної Америки належать до басейнів … ( Атлантичного, Тихого та Північно-Льодовитого океанів).

   7. Найбільша безводна пустеля  світу …. ( Долина смерті)

   8. Найбільша прісна акваторія Землі .. ( Система Великих озер )

 

 З завданнями  розминки ви впоралися і  наповнюємо  рюкзачок вашими географічними знаннями.(виконанні завдання вкладаються в рюкзачок)

 

2. Прийом « Вірю, не вірю»

 

   Учні показують сигнальні картки двох кольорів: жовті – вірю; червоні – не вірю.

 

  1.  Чи вірите ви, що в Нью-Йорку зима тепліша , ніж у Києві? (Так)

  2.  Чи вірите ви, що Північна Америка розташована у Південній півкулі? (Ні)                                  

  3. Чи вірите ви, що Північна Америка третій за величиною материк?(Так)

  4.  Чи вірите ви, що крайня південна точка материка – мис. Мар’ято? (Так)               

  5. Чи вірите ви,  що материк бідний на корисні копалини?(Ні)

  6.  Чи вірите ви, що найвища вершина Кордильєр – гора Мак-Кінлі? (Так)

  7.  Чи вірите ви, що озеро та річка Атабаска названі  на ім’я індійського племені атабаска?(Так)

  8.  Чи вірите ви, що материку не існує екологічних проблем? (Ні)

 

 Наповнюючи  далі рюкзак знань. Ми це завдання  те ж  покладемо в нього.

Учитель:

      Північна Америка  нас постійно  дивує  своїми рекордами, а чи зможете Ви здивувати  рекордом:  пройти навколо цього материка за 2 хв. ( учень контролює час )

 

 

               

3.Картографічне завдання: « Навколо Північної Америки за 2 хвилини »

 ( географічний  ланцюжок)

 

 

    Завдання: за дві хвилини пройти навколо Північної Америки не обминаючи і не пропускаючи  жодного географічного об’єкта, що має відношення до  материка. ( по черзі).

 

 

Географічна номенклатура:

  м. Мерчісон – Мексіканська затока – о. Гренландія – Центральні та Великі рівнини -  р. Місісіпі –Великі озера– м. Принца Уельського –  півострів Лабрадор –- гори Аппалачі – р. Макензі –  м. Мар’ято   - Гудзонова затока -  півострів Флорида  – гори  Кольдильєри – р. Колорадо – Ніагарський водоспад –    Велике солоне озеро  – Скелясті гори  – м. Сент- Чарлз – півострів Юкатан.

 

Учитель:

  Отже,  ви зрозуміли: добре знаючи географічну номенклатуру ви  зможете  промандрували  за  2 хвилини, навіть за 1 навколо Північної Америки.

 

 Ми пригадали  Північну Америку, наповнили  знаннями рюкзак.

    А тепер кожен з вас сам себе оцінить на цьому етапі уроку  (  пункт 6 і 2 )

    Для цього ми використаємо картку:

 

 

 

 Я  _____________________________+   МОЇ  ДІЇ  НА УРОЦІ

 

 1. Я знаю з теми: ___________________________

 2. Я  хочу дізнатися :________________________

 3. Я – досліджував :_________________________

 4. Працюю  в парі :_________________________

 5. Я дізнався :______________________________

         6. Моя оцінка за повторення_________________

 7. Моя оцінка за урок _____

         8. Оцінка роботи класу.______

 

 

 

 

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учитель:

     Далі я хочу продовжити наш урок легендою « Гілка- символ» про вождя одного з індіанських племен, який посилав юнаків на вершину гори. « Йдіть, поки вистачить сил. Хто втомиться нехай повертається додому, але нехай принесе гілку з того місця, де він звернув з дороги» - сказав вождь. Незабаром повернувся перший юнак й простягнув кактус. Вождь посміхнувся: «Ти не пересік навіть пустелі». Другому, який приніс сріблясту гілку полину, вождь сказав: «Ти був біля підніжжя, але не намагався зійти на гору». Третій з гілкою тополі навіть заслужив похвалу: «Ти добрався до джерела». Наступному, який приніс гілку сосни, вождь задоволено подивився: «Ти був на півдорозі до вершини». Останній юнак прийшов з порожніми руками, але обличчя його світило радістю. Він пояснив, що був там, де не ростуть дерева, проте бачив сяюче море. Вождь сказав: «Тобі не потрібна гілка-символ. Перемога сяє в твоїх очах, звучить в твоєму голосі. Це одна з вершин твого життя. Ти бачив гору у всій її величі». Тож мені хочеться, щоб з уроку ви пішли з такими сяючими очима, але для цього потрібна ваша працелюбність.

            І тут же  в Вас запитання. А щоб ви ще хотіли  дізнатися про цей материк? Адже наші знання ще не повні ?  На допомогу вам   прийде  план – характеристика  материка.

 

Учні: рослинний і тваринний світ…..

 

                              

 

 ІY.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Учитель:

     Тема сьогоднішнього уроку « Природні зони Північної Америки».  ( учні записують в зошити)

 При вивчені закономірностей формування  природних комплексів Землі ми зустрічалися з природними зонами.

     А  якщо ви пригадаєте, що називають природною зоною, які  основні компоненти природної зони  ми розкриємо  пелюстки цієї  квітки – моделі, і  розкриються завдання  нашого уроку.

Учитель:

 1. Що називають природною зоною?

 2. Які компоненти входять до складу природної зони?  (  розкриваємо квітку – модель)

 3. Від чого найбільше  залежить формування природної зони?  (температури, кількість  опади )    -  листя квітки.

                                     

 

  Учитель:

   Відкривши квітку – модель ми побачили   завдання уроку:

  • З’ясувати  закономірностей  розташування  природних зон Північної Америки, їх формування;
  •  Особливості  клімату, ґрунтів, рослинного, тваринного світу.
  • Пояснити та простежити взаємозв’язки між цими компонентами.

 

Проблемне питання:

  Ви напевно звернули увагу, що  одна пелюстка  залишилась  закритою , відкриємо її під час  нашої подорожі і ви  зрозумієте  чому.   

Кожна природна зона  материка характеризується за таким планом:   ( зачитати)

             

          План характеристики природної зони:

      1.  Розташування  території - географічне положення.

      2.   Кліматичні особливості ( кількість  і  режим опадів, температури

            січня й липня)

      3.   Переважання типів ґрунтів, умови його утворення

      4. Особливості рослинного покриву, основні види типових рослин.

      5.   Особливості тваринного  світу.

      6.   Видозміни природних комплексів людиною.

 

  Цей план  є в кожного з вас на парті, він нам знадобиться і при характеристиці  природи інших материків.

   Але на сьогоднішній урок  ми його розташували у вигляді таблички, і це є вашою

  «Творчою лабораторією »   на час нашої мандрівки. 

   Потрапляючи в певну  природну зону  ваше завдання:  заповнювати  відповідну колонку таблички.  

   По закінченню уроку ми отримаємо повну картину про природні зони .

 

                                               «Творча лабораторія » 

 

Природна

зона

Географічне

положення

Клімат

Ґрунти

Рослини

Тварини

 

 

 

 

 

 

 

Учитель:   Для визначення в яких природних зонах  розташована Північна Америка , ми проведемо      « Географічний практикум».

Завдання:

         Перед вами  атласи.  За  картою географічних поясів та природних зон світу визначте кліматичні пояси та  природні зони Північної Америки і особливості розташування.    ( відповідь учнів)

Учитель:

Щоб  підтвердили правильність визначених природних зон ми  подивимось комп’ютерне доповнення.

Учитель:

                         Визначивши  природні зони материка вирушаємо в подорож .

                          А що б ви взяли  з собою рюкзак, подорожуючи  природними зонами ?

 Учні:                  ( атласи,  папір. олівці …і обов’язково фотоапарати, відеокамери).  

                                               

Учитель:          А  чому саме це? 

Учні:       на мою думку, красоту  і неповторність  рослинного, тваринного світу потрібно сфотографувати, замалювати. І тому ми візьмемо …..

 Учитель:

       Будьте дуже уважними, спостережливими, допитливими і з подорожі ви повернетесь   з масою вражень і великим   багажем … ( чого? )  знань.

     А    розпочинаємо  нашу мандрівку із арктичних пустель.   ( приклеїти  на карту природних зон  значок і напис зони).

       До нас  завітала група дослідників, які  побувати в  зоні арктичних пустель  завдяки енциклопедіям,  додаткової літератури і  поділяться  своїми враженнями і знаннями.

 

(Звіт групи) 

 

              ( комп’ютерна презентація зони )

Учитель:   ми побували  в арктичних пустелях.

                     То ж які  основні  особливості для цієї природної зони ?

( учні зачитують записи  в табличці).

 

   Учитель:         

                Рухаємося далі.

               На нашому шляху  тундра і лісотундра.    ( прикріпити цей етап )

               Група науковців  7 класу побувала в цій природній зоні  і поділяться з нами

           своїми  дослідженнями.

(Звіт групи)  

 

Учитель

     Підведемо підсумки  дослідження цієї зони.

    ( зачитують записи таблички  і співставляємо з табличкою на екрані комп’ютера).

Учитель:

До нас завітали представники туристичної агенції  «Я  САМ » , які запросили всіх вас побувати в зоні хвойних лісів або в тайзі. Тож  надаємо  їм  слово.

 

Учні:

 Тож не забудьте придбати путівку ,

подаруйте радість ближнім !

( учні роздають рекламні листівки)

Учитель:

  Дякуємо за запрошення. Ми з великим задоволенням  побуваємо в Північній Америці!

   Отже, що ви дізналися про тайгу,  які особливості  цієї зони ?

 

Відповіді учнів

 

Учитель:

  Рухаючись  далі  ми  потрапляємо в лісостеп і степ.

  Я пропоную переглянути відеорепортаж.

           Лісостеп і степ  ( комп’ютерна презентація)  2 хв.

 

 

Учитель:

Запитання:  отже,  ви переглянули презентацію і що ви записали до творчої лабораторії ?

          ( учні зачитують)

               Учитель:

Наступні зони: пустелі та напівпустелі, савани та рідколісся

         

Завдання:  за допомогою карт атласу  і підручника  самостійно охарактеризуйте ці зони і заповніть табличку.

  (  перевірка : зачитують табличку)

Учитель:

Запитання:

  1.                                                             Поміркуйте! Які  природні зони  Північної Америки найкраще освоєні людиною?
  2.                                                             Як людина впливає на природу материка?
  3.                                                             Які заходи ви запропонуєте для збереження природи Північної Америки?

  Даючи  відповіді на запитання складіть екологічний ланцюжок.

 

Відповіді учнів

 

Y. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.

 

  1. Прийом «Мандрівка» 

Учні розповідають цікавий матеріал про рослин і тварин Північної Америки.

 

  1.  Прийом «Актори»

Показати і відгадати за допомогою пантоміми назви тварин, які живуть в Північній Америці.

 

  1.  Відгадати кросворд «Тварини Північної Америки»

 

YI.  ПІДСУМОК УРОКУ

      ( роблять учні самостійно )

РЕФЛЕКСІЯ:

Учні заповнюють   індивідуальні  картки, які були роздані на початку уроку.  Самооцінка   роботи на уроці і роботи класу.

 

YII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: доповнити  « Творчі  лабораторії »;

опрацювати відповідний параграф; випереджальне завдання(окремим учням). Підготувати повідомлення про заповідники та національні парки Північної Америки.

                                                                                                                                                    

doc
Додав(-ла)
Масляник Ірина
До підручника
Географія 7 клас (Топузов О.М., Надтока О.Ф., Назаренко Т.Г., Вішнікіна Л.П., Шуканова А.А., Самойленко В.М.)
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку