Природничо-математичний калейдоскоп «Всесвіт знань»
Для учнів 6-7-х класів
І.М.Мельник, учитель фізики та астрономії
Мета: формувати інтерес до природничо-математичних наук; активізувати і стимулювати розумову і пізнавальну діяльність учнів, вчити застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; розвивати логічне мислення учнів, кмітливість, пам'ять, увагу; виховувати в учнів свідоме ставлення до нових знань, які допомагають перемагати.
Обладнання: Столи, стільці для учасників та глядачів, екран та мультимедійний проектор.
Реквізити та аксесуари: маркери, кулькові ручки, аркуші паперу, картки із завданням, червоні та сині картки, кульки, хустинки, скринька із запитаннями.
Хід заходу
У класній кімнаті певним чином розташовані меблі. Глядачі та учасники займають свої місця. У кімнату заходять ведучі та учитель
Учитель: Добрий день, шановні глядачі! Добрий день, шановні гості! Ми зібралися, щоб провести калейдоскоп «Всесвіт знань». Ми вирішили присвятити нашу зустріч природничо-математичним наукам. Сьогодні переконаємося в тому, що закони природи єдині й нероздільні.
Входять ведучі
1-а ведуча: Вітаю вас, друзі! Бачу, що зібралося тут добірне товариство. Дуже приємно, що юні білоцерківчани так шанують природничо-математичні науки.
2-а ведуча: Вельмишановні колеги! Вельмишановні академіки! Як, ви ще не академіки, а учні? Нічого, це не біда. Бо якщо ви вчите природознавство та математику, то ви вже робите перший крок у великі науки. Власне, ви його зробили ще тоді, коли дізналися, що один додати один буде два, два помножити на два – чотири.
1-а ведуча: Ви це вчили у перших класах? Абсолютно правильно. Перші класи – це такі класи, в яких вивчають все, а потім у старших класах лише повторюють, тільки дещо в складнішому вигляді.
2-а ведуча: Отже, дорогі друзі! Не лякайтеся прірви премудрості. Не лякайтеся навіть тоді, коли вам почнуть снитися синуси і косинуси, тангенси і котангенси, коли у вас у голові почнуть битися атоми гідрогену і оксигену і вас почне виштовхувати сила Архімеда. Це з багатьма бувало, навіть з найвидатнішими академіками, звичайно, коли вони ще ходили до школи. Потім усе стане на свої місця.
1-а ведуча: Природничо-математичні науки великі, чудовий продукт однієї з благородніших здатностей людського розуму. Заняття природничо-математичними науками – це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості. Хто в дитинстві займається точними науками, той розвиває увагу, тренує мозок, волю, виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети.
2-а ведуча: Діапазон практичного застосування цих наук величезний. Щоб ви не вивчали, до якого б вузу ви не вступали, у якій би галузі не працювали, скрізь потрібні ці науки.
1-а ведуча: Вони допомагають відкривати невідомі планети і острови, жити людям у космічних кораблях і на далекій півночі. Вони навчать вас вираховувати, скільки яких добрив внести в землю, щоб поле дало найбільші врожаї. Розрахують траси польоту не тільки на Марс, а й до інших зірок.
2-а ведуча: Вони допоможуть вам зробити креслення для спорудження найкращих будівель, найпотужніших двигунів, а також для пошиття людського одягу та виготовлення тістечок і морозива. Ці науки складні, але потрібні всім.
1-а ведуча: А ще скажу, що неправда, що точні науки люблять людей сухих, похмурих. Кожну справу краще робити весело, з посмішкою. Тож нехай і сьогоднішній день буде веселим. Успіхів вам!
2-а ведуча: Отже, розпочинаємо! Але нам потрібно обрати учасників двох команд, які сьогодні будуть змагатися. Учасником може стати будь-хто з присутніх у цій кімнаті. Вам лише необхідно правильно відповісти на наші запитання. Є дві головні умови: не відповідаємо разом, а піднімаємо руку. Хто правильно відповідає, той підходить до ведучих і обирає колір картки та займає своє місце за певним столом.
1-а ведуча:
Новий отримаємо дріб, ще й назву пригадаємо. (Обернені дроби)
2-а ведуча: Дві команди сформовано. Оцінювати роботу команд буде журі у складі:
1-а ведуча: Почнемо змагання. Перший конкурс називається «Математика навколо нас». Учасникам двох команд необхідно по черзі відповісти на запитання. З поданих на екрані відповідей, обрати правильну, яка оцінюється в 1 бал.
Жеребкування на право першої відповіді. Представники команд обирають повітряну кульку з номером всередині
Розпочинаємо конкурс:
Перший конкурс завершено. Журі уважно слідкувало за вашими відповідями і через деякий час оголосять результати.
2-а ведуча: Видатний італійський фізик, механік, і астроном Галілео Галілей казав, що справжню філософію описано у великій книзі, яка завжди відкрита нашим очам. Ця книга є Всесвіт, яку треба навчитися читати. Вона написана мовою математики, а букви цієї мови – круги, трикутники та інші фігури. У наступному завданні, яке називається «Юні художники», перевіримо ваші вміння креслити математичні фігури. Запрошуємо по черзі дві пари учасників з кожної команди. Художня творчість оцінюється по 2 бали за кожне завдання.
Завдання для першої пари:
Малюємо одночасно лівою і правою рукою дві математичні фігури: лівою – коло, правою – квадрат.
Завдання для другої пари:
Із зав’язаними очима малюємо зайця, використовуючи математичні фігури: коло, трикутник, квадрат.
1-а ведуча: Молодці! Привітайте наших юних художників!
Журі підводять підсумки двох конкурсів
Продовжуємо далі. Для розв’язання наступного завдання «Юні туристи» нашим командам знадобляться не лише знання з природознавства, а й спостережливість, кмітливість та уважність. Вам потрібно через декілька хвилин відповісти на запитання до малюнку. Відповіді записуйте на листку після на кожного запитання. Бажаємо вам успіхів!
2-а ведуча: А тим часом поспілкуємось із глядачами. Хто з вас вміє рахувати від 1 до 30?... Дуже добре, необхідно порахувати від 1 до 30, але замість числа кратного трьом говорити «Не зіб’юсь!». Той хто збивається, зупиняється, а наступний починає з початку.
Нагородження глядачів
1-а ведуча: Ну що ж, повертаємось до вирішення завдань, які отримали наші команди. Запрошуються представники кожної команди. Я задаю запитання, а ви по черзі зачитуєте свою відповідь. Якщо відповідь правильна, ви отримуєте 1 бал.
Капітани команд, передайте свої відповіді членам журі для їх опрацювання.
2-а ведуча: А тепер наші команди спробують продемонструвати математичні фігури, не використовуючи крейди та олівця, не промовивши і слова, не малювати зображення в повітрі. Приймати участь в цьому конкурсі можуть одночасно два або більше учасників команди. Обирайте кульку із завданням та демонструйте фігуру. Глядачам потрібно відгадати зображення. А нагородою буде 2 бали за найкращу демонстрацію фігури.
Учасники показують: квадрат, коло, трикутник, пряму
1-а ведуча: Ви чудово справилися із завданням. Але нам потрібно не лише правильно зобразити фігури, але й порахувати їх кількість. Тому в наступному завданні вам необхідно визначити «Скільки квадратів на малюнку».
А тим часом наші глядачі спробують відгадати загадки.
2-а ведуча:
Є кути – прямі вони.
Знають учні всі підряд
Цю фігуру звуть…
Називається він…
І кожну треба розв’язати,
Тож не будьте ви ледачі,
Та розв’язуйте…
Але і до обчислень звична,
Із дробом десятковим дружить
І знаком розділовим служить.
Вам усім вона відома,
А ім’я їй дали…
Нагородження глядачів
1-а ведуча: Скільки ж квадратів нарахували команди? Правильна відповідь (11, 14) – 3 бали.
Команди оголошують відповідь
2-а ведуча: Розпочинаємо останній конкурс «Що це?». Ми перевіримо розуміння вами різних природних явищ, понять, закономірностей, чи вмієте ви їх розрізняти.
Учасники команд по черзі, дістають з посудини папірець із словом та називають що це: величина, явище, одиниця вимірювання, тіло чи речовина. Якщо відповідь правильна, папірець покласти у свою скриньку. Хто більше дасть правильних відповідей, той і виграє в цьому конкурсі. Розпочинаємо!
Представники команд по черзі дістають папірці і відповідають
Величина |
Тіло |
Явище |
Одиниця вимірювання |
Речовина |
Швидкість |
М’яч |
Грім |
Метр |
Алюміній |
Сила |
Стіл |
Веселка |
Секунда |
Залізо |
Довжина |
Планета |
Падає сніг |
Градус Цельсія |
Пластмаса |
Об’єм |
Автомобіль |
Тане лід |
Літр |
Скло |
Маса |
Олівець |
Притягування тіл |
Кілограм |
Папір |
Підрахунок правильних відповідей
1-а ведуча: Ось і завершився останній конкурс. Просимо журі підрахувати всі бали.
Журі оголошує результати. Нагородження учасників команд
Привітаємо наших переможців та учасників! Cподіваємось, що всім сподобався природничо-математичний калейдоскоп. Ми сьогодні підтвердили, що закони природи нероздільно пов’язані між собою. Уважно знайомтеся з ними, щоб уміти використовувати їх у житті, щоб краще пізнавати світ.
2-а ведуча:
Наук на світі є багато
Їх навіть важко полічить.
Та нам їх треба добре знати,
Щоб Всесвітом оволодіть.
Наука – знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь.
В руках людей могутній лазер
І сотні скошених угідь.
1-а ведуча:
Наука нам допомагає
Ракети в космос запускать
І будувати всюдиходи,
Щоб ґрунт на Місяці вивчать.
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин,
А зараз ми сказати хочемо
«Наукам всім низький уклін!»
Бажаємо всім вам успіхів, здоров’я, гарного настрою та здійснення мрій!