Природничо-математичний калейдоскоп "Всесвіт знань"

Про матеріал
Мета: формувати інтерес до природничо-математичних наук; активізувати і стимулювати розумову і пізнавальну діяльність учнів, вчити застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; розвивати логічне мислення учнів, кмітливість, пам'ять, увагу; виховувати в учнів свідоме ставлення до нових знань, які допомагають перемагати.
Перегляд файлу

Природничо-математичний калейдоскоп «Всесвіт знань»

Для учнів 6-7-х класів

 

І.М.Мельник, учитель фізики та астрономії

 

Мета: формувати інтерес до природничо-математичних наук; активізувати і стимулювати розумову і пізнавальну діяльність учнів, вчити застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; розвивати логічне мислення учнів, кмітливість, пам'ять, увагу; виховувати в учнів свідоме ставлення до нових знань, які допомагають перемагати.

Обладнання: Столи, стільці для учасників та глядачів, екран та мультимедійний проектор.

Реквізити та аксесуари: маркери, кулькові ручки,  аркуші паперу, картки із завданням, червоні та сині картки, кульки, хустинки, скринька із запитаннями.

Хід заходу

У класній кімнаті певним чином розташовані меблі. Глядачі та учасники займають свої місця. У кімнату заходять ведучі та учитель

Учитель: Добрий день, шановні глядачі! Добрий день, шановні гості! Ми зібралися, щоб провести калейдоскоп «Всесвіт  знань». Ми вирішили присвятити нашу зустріч природничо-математичним наукам. Сьогодні  переконаємося в тому, що закони природи єдині й нероздільні.

Входять ведучі

1-а ведуча: Вітаю вас, друзі! Бачу, що зібралося тут добірне товариство. Дуже приємно, що юні білоцерківчани так шанують природничо-математичні науки.

2-а ведуча: Вельмишановні колеги! Вельмишановні академіки! Як, ви ще не академіки, а учні? Нічого, це не біда. Бо якщо ви вчите природознавство та математику, то ви вже робите перший крок у великі науки. Власне, ви його зробили ще тоді, коли дізналися, що один додати один буде два, два помножити на два – чотири.

1-а ведуча: Ви це вчили у перших класах? Абсолютно правильно. Перші класи – це такі класи, в яких вивчають все, а потім у старших класах лише повторюють, тільки дещо в складнішому вигляді.

2-а ведуча: Отже, дорогі друзі! Не лякайтеся прірви премудрості. Не лякайтеся навіть тоді, коли вам почнуть снитися синуси і косинуси, тангенси і котангенси, коли у вас у голові почнуть битися атоми гідрогену і оксигену і вас почне виштовхувати сила Архімеда. Це з багатьма бувало, навіть з найвидатнішими академіками, звичайно, коли вони ще ходили до школи. Потім усе стане на свої місця.

1-а ведуча: Природничо-математичні науки великі, чудовий продукт однієї з благородніших здатностей людського розуму. Заняття природничо-математичними науками – це така гімнастика розуму, для якої потрібна вся гнучкість і вся витривалість молодості. Хто в дитинстві займається точними науками, той розвиває увагу, тренує мозок, волю, виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети.

2-а ведуча: Діапазон практичного застосування цих наук величезний. Щоб ви не вивчали, до якого б вузу ви не вступали, у якій би галузі не працювали, скрізь потрібні ці науки.

1-а ведуча: Вони допомагають відкривати невідомі планети і острови, жити людям у космічних кораблях і на далекій півночі. Вони навчать вас вираховувати, скільки яких добрив внести в землю, щоб поле дало найбільші врожаї. Розрахують траси польоту не тільки на Марс, а й до інших зірок.

2-а ведуча: Вони допоможуть вам зробити креслення для спорудження найкращих будівель, найпотужніших двигунів, а також для пошиття людського одягу та виготовлення тістечок і морозива. Ці науки складні, але потрібні всім.

1-а ведуча: А ще скажу, що неправда, що точні науки люблять людей сухих, похмурих. Кожну справу краще робити весело, з посмішкою. Тож нехай і сьогоднішній день буде веселим. Успіхів вам!

2-а ведуча: Отже, розпочинаємо! Але нам потрібно обрати учасників двох команд, які сьогодні будуть змагатися. Учасником може стати будь-хто з присутніх у цій кімнаті. Вам лише необхідно правильно відповісти на наші запитання.  Є дві головні умови: не відповідаємо разом, а піднімаємо руку. Хто правильно відповідає, той підходить до ведучих і обирає колір картки та займає своє місце за певним столом.

1-а ведуча:

  1. Відео-запитання: в якому з вагонів перевозять продукти з малим терміном придатності?( У світлому вагоні; менше нагрівається, сонячні промені відбиваються)

  1. Колоду довжиною 5 м потрібно розпиляти на поліна довжиною 1 м. Скільки треба зробити розпилів? (Чотири)
  2. Назвіть явище: ти за нею, вона від тебе,  ти від неї, вона за тобою. (Тінь)
  3. Що росте вершиною донизу. (Бурулька)
  4. Чисельник і знаменник місцями поміняємо,

Новий отримаємо дріб, ще й назву пригадаємо. (Обернені дроби)

  1. Відео-запитання: У якого хлопчика компас покаже більш точне значення? (У хлопчика, що знаходиться праворуч; поблизу немає металевих предметів)

  1. Екосистема: не вода і не суша, на човні не пропливеш ногами не пройдеш. (Болото)
  2. Назвіть найближче розташовану зірку до нас? (Сонце)
  3. Відео-запитання: Якій дівчинці важче  витягувати овочі, якщо вологість  ґрунту однакова? (на нижньому малюнку, вологий глинистий ґрунт дуже щільний)

  1. Які геометричні фігури дружать із Сонцем? (Коло, пряма)

2-а ведуча: Дві команди сформовано.  Оцінювати роботу команд буде журі у складі:

  1.  
  2.  
  3.  

1-а ведуча: Почнемо  змагання. Перший конкурс називається «Математика навколо нас». Учасникам двох команд необхідно по черзі відповісти на запитання. З поданих на екрані відповідей, обрати правильну, яка оцінюється в 1 бал.

Жеребкування на право першої відповіді. Представники команд обирають повітряну кульку з номером всередині

Розпочинаємо конкурс:

  1. Яка математична дія з клітинами забезпечує зростання органів живого організму?
  • додавання   - віднімання
  • множення   - ділення.
  1. Як називається відстань між двома позначками на вимірювальній шкалі приладу?
  • додавання   - віднімання
  • множення   - ділення.
  1. Що виходить при діленні чисел?
  • частка    - приватка
  • громадка   - колективка
  1. Що потрібно брати з героїв, а також з усіх чесних, добрих, порядних людей?
  • задачу    - приклад
  • рівняння   - систему рівнянь.
  1. Який математичний знак існує в кожному слові, рослині?
  • основа    - корінь
  • закінчення   - квітка.
  1. Що іноді роблять з персоналом підприємства?
  • спрощення   - приведення подібних членів
  • скорочення   - винесення за дужки.
  1. Як називається повторювана група цифр у записі нескінченного дробу?
  • тайм    - період
  • раунд    - гейм.
  1. Як закінчується ця відома приказка: «Ясно, як …»?
  • двічі два    - тричі три
  • п’ятьма п’ять   - шістьма шість.
  1. Що проводять, коли зіставляють або порівнюють одне явище з іншим, подібним?
  • перпендикуляри  - паралелі
  • похилі    - спіралі.
  1. Яка геометрична фігура підробляє в цирку гімнастичним снарядом?
  • коло    - прямокутник
  • ромб    - трапеція.
  1. Які геометричні фігури є спортивними гімнастичними снарядами?
  • ромби    - кільця
  • квадрати   - трикутники.
  1. Яка планета немислима без кілець?
  • Юпітер    - Марс
  • Венера    - Земля.
  1. Закінчить російське прислів’я : «Всякому мила своя …»
  • висота    - сторона
  • медіана    - бісектриса.
  1. Яким математичним словом характеризують нетовариську, скритну людину?
  • прямолінійний  - замкнутий
  • пунктуальний   - увігнутий.

Перший конкурс завершено. Журі уважно слідкувало за вашими відповідями і через деякий час оголосять результати.

2-а ведуча: Видатний італійський фізик, механік, і астроном Галілео Галілей казав, що справжню філософію описано у великій книзі, яка завжди відкрита нашим очам. Ця книга є Всесвіт, яку треба навчитися читати. Вона написана мовою математики, а букви цієї мови – круги, трикутники та інші фігури. У наступному завданні, яке називається «Юні художники», перевіримо ваші вміння  креслити  математичні фігури. Запрошуємо по черзі дві пари учасників з кожної команди. Художня творчість оцінюється по 2 бали за кожне завдання.

Завдання для першої пари:

Малюємо одночасно лівою і правою рукою дві математичні фігури: лівою – коло, правою – квадрат.

Завдання для другої пари:

Із зав’язаними очима малюємо зайця, використовуючи математичні фігури: коло, трикутник, квадрат.

1-а ведуча:  Молодці! Привітайте наших юних художників!

Журі підводять підсумки двох конкурсів

Продовжуємо далі. Для розв’язання наступного завдання «Юні туристи» нашим командам знадобляться не лише знання з природознавства, а й спостережливість, кмітливість та уважність. Вам потрібно через декілька хвилин відповісти на запитання до малюнку.  Відповіді записуйте на листку після на кожного запитання. Бажаємо вам успіхів!

C:\Users\Kolya\Desktop\000308.jpg            

 

2-а ведуча: А тим часом поспілкуємось із глядачами. Хто з вас вміє рахувати від 1 до 30?... Дуже добре,  необхідно порахувати від 1 до 30, але замість числа кратного трьом говорити «Не зіб’юсь!». Той хто збивається, зупиняється, а наступний починає з початку.

Нагородження глядачів

1-а ведуча: Ну що ж, повертаємось до вирішення завдань, які отримали наші команди. Запрошуються представники кожної команди. Я задаю запитання, а ви по черзі зачитуєте свою відповідь. Якщо відповідь правильна, ви отримуєте 1 бал.

  1. Скільки туристів живе в цьому таборі? (4; за кількістю посуду, розклад)
  2. Коли вони сюди приїхали: сьогодні чи декілька днів тому? (Декілька днів тому; павутиння)
  3. На чому вони сюди приїхали? (На човні; весла стоять)
  4. Чи далеко від селища знаходиться табір? (Близько, курка ходить)
  5. Звідки дме вітер: з півночі чи з півдня? (З півдня; за прапорцем і кроною дерев)
  6. Яка частина доби: ранок, середина доби, вечір? (Ранок; тінь напрямлена на захід)
  7. Куди пішов Шурік? (Ловити метелики)
  8. Хто був вчора черговим? (Микола; Василь фотографує, Петро чергує)
  9. Яке сьогодні число? (Восьме; за розкладом чергує Петро)
  10. Який місяць? (Серпень; гарбуз або в серпні, або  у вересні, але у вересні – навчання)

Капітани команд, передайте свої відповіді членам журі для їх опрацювання.

2-а ведуча:  А тепер наші команди спробують продемонструвати математичні фігури, не використовуючи крейди та олівця, не промовивши і слова, не малювати зображення в повітрі. Приймати участь в цьому конкурсі можуть одночасно два або більше учасників команди. Обирайте кульку із завданням та демонструйте фігуру. Глядачам потрібно відгадати зображення. А нагородою  буде 2 бали за найкращу демонстрацію фігури.

Учасники показують: квадрат, коло, трикутник, пряму

1-а ведуча: Ви чудово справилися із завданням. Але нам потрібно не лише правильно зобразити фігури, але й порахувати їх кількість. Тому в наступному завданні вам необхідно визначити «Скільки квадратів на малюнку».

А тим часом наші глядачі спробують відгадати загадки.

2-а ведуча:

  1. Чотири рівні сторони,

Є кути – прямі вони.

Знають учні всі підряд

Цю фігуру звуть…

  1. Є у кола вірний друг,

Називається він…

  1. Їх у підручнику багато,

І кожну треба розв’язати,

Тож не будьте ви ледачі,

Та розв’язуйте…

  1. Вона особа граматична,

Але і до обчислень звична,

Із дробом десятковим дружить

І знаком розділовим служить.

Вам усім вона відома,

А ім’я їй дали…

Нагородження глядачів

1-а ведуча: Скільки ж квадратів нарахували команди?  Правильна відповідь (11, 14) – 3 бали.

Команди оголошують відповідь

2-а ведуча: Розпочинаємо останній конкурс «Що це?». Ми перевіримо розуміння вами різних природних явищ, понять, закономірностей, чи вмієте ви їх розрізняти.

Учасники команд по черзі, дістають з посудини папірець із словом та називають що це: величина, явище, одиниця вимірювання, тіло чи речовина. Якщо відповідь правильна, папірець покласти у свою скриньку. Хто більше дасть правильних відповідей, той і виграє в цьому конкурсі. Розпочинаємо!

Представники команд по черзі дістають папірці і відповідають

Величина

Тіло

Явище

Одиниця вимірювання

Речовина

Швидкість

М’яч

Грім

Метр

Алюміній

Сила

Стіл

Веселка

Секунда

Залізо

Довжина

Планета

Падає сніг

Градус Цельсія

Пластмаса

Об’єм

Автомобіль

Тане лід

Літр

Скло

Маса

Олівець

Притягування тіл

Кілограм

Папір

Підрахунок правильних відповідей

1-а ведуча: Ось і завершився останній конкурс. Просимо журі підрахувати всі бали.

Журі оголошує результати. Нагородження учасників команд

Привітаємо наших переможців та учасників! Cподіваємось, що всім сподобався природничо-математичний калейдоскоп. Ми сьогодні підтвердили, що закони природи нероздільно пов’язані між собою. Уважно знайомтеся з ними, щоб уміти використовувати їх у житті, щоб краще пізнавати світ.

2-а ведуча:

Наук на світі є багато

Їх навіть важко полічить.

Та нам їх треба добре знати,

Щоб Всесвітом оволодіть.

 

Наука – знайдені алмази,

Вугілля, золото і мідь.

В руках людей могутній лазер

І сотні скошених угідь.

1-а ведуча:

Наука нам допомагає

Ракети в космос запускать

І будувати всюдиходи,

Щоб ґрунт на Місяці вивчать.

 

До різних ми наук охочі.

Нехай ведуть нас до вершин,

А зараз ми сказати хочемо

«Наукам всім низький уклін!»

Бажаємо всім вам успіхів, здоров’я, гарного настрою та здійснення мрій!

doc
Додано
3 листопада 2020
Переглядів
722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку