Природно-географічні умови Апеннінського півострова та виникнення міств Риму

Про матеріал
Розробка уроку для 6 класу Мета: - Ознайомити учнів із розташуванням, природними умовами та заняттями населення Риму, показати вплив цих особливостей на розвиток економіки Риму, познайомити учнів із легендою про заснування Риму, з»ясувати особливості політичного устрою; - розвивати вміння працювати з картою.
Перегляд файлу

 

Тема. Природні умови Апеннінського півострова та виникнення Риму

Мета. Ознайомити учнів із розташуванням, природними умовами та заняттями населення 

            Риму, показати вплив цих особливостей на розвиток економіки Риму, познайомити

            учнів із легендою про заснування Риму, з»ясувати особливості політичного

             устрою; розвивати вміння працювати з картою.

Обладнання: карта «Стародавній Рим», презентація, комп’ютер.

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

-  Слово вчителя

   Сьогодні на уроці ми з вами почнемо вивчати ще одну стародавню цивілізацію, яка називається Рим. В наші дні Рим – це столиця держави Італії, а в давнину він був головним містом, в якому процвітав рабовласницький лад. Ця держава, як і її головне місто, називалася Рим.

    Вас чекає дивовижна подорож в країну, мало відому або зовсім невідому вам до цього уроку, але знання, які ви отримаєте на уроці, стануть вам в пригоді.

   Якщо ми із Греції сядемо на корабель і попливемо в напрямку заходу, то ми досягнемо берегів в майбутньому розвиненої країни – Риму.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

- Повідомлення теми та мети уроку

  1. Запитання учням
  • Що ви знаєте про цю країну?

План уроку

1) Природа Італії

2)Виникнення міста Рим

3)Населення Риму. Управління державою

1. Природа Італії

Відкрийте карту на сторінці 205 і охарактеризуйте географічне становище цієї країни

Розповідь учителя

     Апеннінський півострів стародавніх часів називають Італією. Цей півострів схожий на стародавній чобіт, біля носка якого розташований острів Сицилія. На півночі півострів відділяється від материкової частини Європи Альпійськими горами. З півдня, сходу і заходу Апеннінський півострів омивається морями Середземного моря: Адріатичним, Іонічним, Тірренським.

 

  1. Виникнення міста Рим

Запитання учням

  • Звідки ми дізнаємося історію цієї країни? (із джерел)
  • Як ви гадаєте, хто був засновником цієї країни?(людина, народ)

А давайте послухаємо легенду про заснування Риму

Повідомлення учня

Слово вчителя

  Рим було засновано в 753 р. до н.е. легендарним Ромулом.  Задовго до дати заснування міста на семи пагорбах Тибру проживало багато поселенців. Вони поступово об’єднувалися.

  •      Осушували болотисті низини між пагорбами
  •      Будували укріплення
  •      Будували храми богів
  •      Обирали спільних правителів

 

 

Що ж являли собою будинки римлян

Вони жили в круглих будинках, стіни яких були зроблені із жердин, а потім обмазані глиною. Біля кожного будинку були сад і город, а за межами міста були спільні пасовиська і поля.

Запитання учням

  • Який півострів ми з вами вже вивчали на Середземному морі? (Балканський)
  • Яка держава на ньому знаходиться?

Через півострів тягнеться невисокий гірський хребет Апенніни. Біля підніжжя Апеннін лежать долини, рівнини, пагорби, зручні для життя людей. На більшості території Італії теплий клімат, родючі грунти. Тому й народи, що населяють цю територію, займалися виноградарством, садівництвом та вирощуванням зернових культур.

 

  •      Чим же займалося населення Рим

 

Римляни вирощували ячмінь, пшеницю, виноград, льон.

 А яких тварин вони розводили? (ВРХ, свиней, коней, віслюків)

Також римляни займалися ремеслами: ковальством, ткацтвом, гончарством. А ще римляни воювали, захоплювали нові землі, завойованих людей перетворювали на рабів. Володіння римлян зросли  в багато разів.

Формування понять

Патриції – корінні жителі Стародавнього риму

Плебеї – переселенці з інших областей Італії

Самостійна робота з підручником

Опрацювати зміст легенди про Муція Сцеволу і дати коротку характеристику

Розповідь вчителя

Ще до римлян високорозвинену цивілізацію на Апеннінському півострові створили етруски. Про їх походження вчені сперечаються до сьогодні. Вважають, що етруски прийшли з Малої Азії на початку І тис. до н.е. Їхні записи свідчать про те, що вони користувалися грецьким алфавітом. Але їхня мова до кінця не розгадана.

      Етруски були вмілими землеробами та відважними мореплавцями. Їхні кораблі пройшли все Середземне море. Етруски торгували з Єгиптом, Фінікією, Грецією. Етруські пірати наводили жах на все Середземномор»я. В грецькому міфі розповідається, що одного разу етруські розбійники ризикнули викрасти навіть бога Діоніса. Захоплених людей вони продавали в рабство. Етруски володіли мистецтвом обробки заліза, бронзи, дорогоцінних металів. Вони побудували багато міст, які були оточені міцними стінами та вежами. Перед тим, як закладати місто, етруски орали борозну навколо міста плугом, що був запряжений в білу корову і білого бика. Містами етрусків правили царі. Етруські аристократи, очолені озброєними загонами, робили набіги на сусідні землі. Перемогу над ворогом святкували. Але в кінці VІІІ ст.. до н.е. на території Апеннінського півострова проживало дуже багато племен різних народів.  

 Вища влада належала Народним зборам, які складалися лише з чоловіків-патриціїв.

Функції народних зборів:

  •      Оголошували війну,
  •      Укладали мир,
  •      Обирали царя, що правив все життя.

     Але одного разу трапився випадок, після якого римляни перестали обирати собі царя. За легендою, одного разу в Римі правив цар Тарквіній, по прізвиську гордий. Його не обрали на народних зборах, а сам завоював владу, вбивши свого попередника. Одних патриціїв він карав, інших – виселяв за межі Риму. Тоді римляни повстали проти нього і вигнали його разом з родиною із Риму. І з тих пір вони більше ніколи не обирали собі царя. Відбулося це в 509 році до н.е.

 

3.Населення Риму. Управління державою.

   Розповідь учителя

Римський народ поділявся на патриціїв(стародавніх жителів Риму) та плебеїв(переселенців з інших областей Італії).

Виникнення патриціїв пов’язують з Ромулом. Перший римський цар, бажаючи знайти добру опору, виділив 100 чоловік, які були вихідцями знатних родин. Із них він створив раду старійшин – сенат.     Сенат став важливим органом управління, а його члени  називалися сенаторами. Іноді сенаторів називали батьками. Патриції складали римську аристократію. Вони займали високе становище в суспільстві, володіли великими землеволодіннями і багатствами.

   Плебеї були включені до складу римського народу пізніше патриціїв. Раніше вважали, що плебеї – це прості, бідні люди. Вивчення історії цієї країни, показало, що серед плебеїв зустрічалися й багаті родини, існували плебейські роди. Плебеї не мали ніяких прав. Вони не могли приймати участь в народних зборах, в сенаті, займати високі посади. Плебеї залежали від патриціанського суду. Прагнення плебеїв отримати громадянські права, отримати доступ до влади, призвело їх до боротьби з патриціями.

   

ІV. Закріплення знань

«Коло ідей»

Висловити свою думку про причини виникнення Риму

Складання порівняльної таблиці

 

Греція

Рим

На Балканському півострові

На Апеннінському півострові

Жаркий клімат

Теплий клімат

Омивається Егейським та Іонічним морями

Омивається Адріатичним, Іонічним та Тірренським морями

Гори Олімп

Гори Альпи

Гірський рельєф, рівнин мало

Долини, рівнини, пагорби

Вирощували виноград та оливки. Розводили кіз, овець. Займалися ремеслом

Займалися виноградарством, садівництвом, вирощуванням зернових культур(пшениця, жито), розводили велику рогату худобу, свиней, кіз, коней, віслюків

 

 

  1. Підсумок уроку

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф

Намалювати ілюстрацію до легенди про виникнення Риму

 

 

 

 

 

 

 

 

      Тема.  Римська республіка V – середини ІІІ ст.. до н.е.

Мета. Охарактеризувати організацію влади, суспільний устрій та господарське життя

           Римської республіки; пояснити суть боротьби плебеїв і патриціїв у Римі;

           розкрити причини завоювання Римом Італії та процес боротьби Риму за

           панування в Середземномор’ї; формувати поняття «республіка», «народний

           трибун», «провінція», «консул».

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Репродуктивна бесіда

  •      Охарактеризуйте природні умови Італії.
  •      Назвіть племена, що мешкали в Італії у давнину, розкажіть про їх життя.

 

«Коло ідей»

  •      Порівняйте форми державного управління в Римі та Спарті. Які спільні та відмінні риси у них є?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  •      Повідомлення теми та мети уроку
  1. Римська республіка: організація влади, суспільство. Господарювання римлян.
  •      Самостійна робота з підручником. Робота в групах

Учні опрацьовують матеріал підручника

Кожна група отримує завдання.

І група. Описати римське суспільство.

ІІ група. Охарактеризувати основні галузі господарства римлян.

ІІІ група. Розповісти про організацію влади у Римській державі.

Висновок вчителя.

    Спочатку кожен рід у Римській державі спільно володів землею і спільно її обробляв. Поступово земля перестала бути власністю роду і розподілялася між найбагатшими сім»ями. Відбувається поділ римського суспільства на багатих і бідних.

Запитання учням

  •      Дайте визначення поняттям: «патриції», «плебеї».

В ІV ст.. до н.е. після дозволу на укладання шлюбів між патриціями та плебеями утворилася нова верства римського суспільства – нобілітет.

  Робота зі схемою

                                        Римське суспільство

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Боротьба плебеїв і патриціїв.

Розповідь учителя

У перші сто років існування республіки дуже швидко відбувався поділ римського суспільства на багатих і бідних. Патриції обіймали державні посади, володіли великими земельними ділянками землі. Некорінне та збідніле населення було особисто вільним. Ці люди не володіли землею, не брали участі в управління державою, а тільки несли військову службу. Не бажаючи миритися з такою ситуацією, плебеї поступово ставали суспільною силою. Основними вимогами були:

- перерозподіл громадських земель;

- скасування боргового рабства;

- рівність у політичних правах.

  Основними засобами досягнення цих вимог були відмова від участі у воєнних діях і виселення з Риму. Налякані діями плебеїв, патриції мусили піти на поступки. Першою перемогою плебеїв було здобуття права обирати своїх посадових осіб – народних трибунів, які були недоторканними, мали право «вето»(заборони) на будь-який сенатський закон, спрямований проти плебеїв.

      Римський історик Тит Лівій пов’язує появу народного трибуна з датою – 494р. до н.е. Під час війни з еквами озброєні плебеї залишили Рим, відмовившись вийти в похід. Патриції мусили визнати права і недоторканність народного трибуна. Другою перемогою плебеїв було прийняття перших писаних законів, які одержали назву «Закони ХІІ таблиць». Під загрозою нового виселення була створена комісія з 10 осіб, які займалися впорядкуванням права. Закони ХІІ таблиць скасували боргову кабалу, хоч в основному були повторенням старих правил. У 445 р. до н.е. були офіційно дозволені шлюби між патриціями та плебеями.

Формування понять

Республіка – «народна справа» - форма державного правління, за якої вища влада належить певним органам влади.

Народний трибун – римський урядовець, покликаний захищати інтереси стану плебеїв.

Консул – найвища урядова посада в Римі.

Вето – право накладати заборону на закон або скасовувати його.

  1. Завоювання Римом Італії. Боротьба Риму за панування в Середземномор’ї.

«Військовий репортаж»

Організація роботи в групах. Після обговорення кожна група пропонує свій варіант військового репортажу 

І група. Перша Пунічна війна.

ІІ група. Друга Пунічна війна.

ІІІ група. Третя Пунічна війна.

Формування поняття

Провінція – підкорена Римом країна, правителя якої призначав римський сенат.

Робота з історичним джерелом

Учні опрацьовують уривки з творів Тіта Лівія та Плутарха «Про Пунічні війни».

Аналітична бесіда

  •      Про які якості полководців йдеться в уривках?
  •      Поясніть, чому вони себе так поводили?
  •      Охарактеризуйте ставлення авторів до героїв своїх творів.

ІV. Закріплення знань.

«Мікрофон»

Учні по черзі пояснюють причини встановлення панування Риму в усьому Середземномор’ї.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника

2. Написати міні-твір про події історії Риму

 

 

 

 

Тема. Римська республіка ІІ – І ст. до н.е.

Мета. Описати перебіг подій війн за панування Риму в Східному Середземномор»ї;

           охарактеризувати римське суспільство у ІІ – І ст.. до н.е. та суспільно політичну

           боротьбу в Римі; розкрити причини встановлення диктатури Сулли та утворення

           першого тріумвірату; формувати поняття й терміни «легіон», «диктатор»,

           «диктатура», «гладіатор», «тріумвірат».

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

«Закінчіть думку»

Внаслідок Пунічних війн Рим перетворився на…

Робота з картою

Учні по черзі називають країни і території, завойовані Римом під час Пунічних війн, і показують на карті.

 

Перевірка творів

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  •      Повідомлення теми та мети
  1.   Війни Риму в Східному Середземномор»ї
  •      Самостійна робота з підручником

Завдання учням

1). Непереможна римська армія.

2). Перша Македонська війна.

3). Друга Македонська війна.

4). Утворення нових провінцій.

Формування поняття

Легіон – велике військове з»єднання кількістю у 5 тис. чоловік.

Робота з історичним джерелом

Учні опрацьовують уривок із твору Плутарха «Емілій Павел».

Запитання:

  •      Перебіг якої битви описано в уривку?
  •      Складіть історичний портрет Емілія Павла.
  1.   Римське суспільство в ІІ – І ст.. до н.е. Суспільно-політична боротьба в Римі.

«Коло ідей» 

  •      Назвіть наслідки війн за панування Риму в Середземномор»ї.
  •      Подумайте, як ці наслідки могли вплинути на різні верстви римського суспільства.

Пояснення вчителя

Внаслідок втрати землі селяни втрачали й право служити в легіоні. Але ж тримати у покорі завойовані землі і рабів можна було тільки за допомогою військової сили.

Реформи братів Граків

Коментоване читання

Прочитайте текст підручника і зверніть увагу на такі питання:

  •      Чому назрівала необхідність змін у земельній політиці риму?
  •      Які реформи запропонував Тиберій Гракх?
  •      Хто був його супротивником?
  •      Які закони провів Гай Гракх, коли став народним трибуном?
  •      Чим закінчилися перетворення Гая Гракха?

Висновок вчителя

   Боротьба за землю, що переросла в боротьбу за верховну владу, тривала і після загибелі братів Граків. Тепер вона точилася між організованими групами, або партіями, - оптиматами, які представляли інтереси нобілітету, і популярами, організованим ядром сільського і міського плебсу. Проміжне становище займали вершники. Вони не приєднувалися ні до того, ні до другого боку, при нагоді використовуючи і той, і другий.

  1.   Диктатура Сулли. Перший тріумвірат.

Розповідь учителя

   У політичній боротьбі в Римі склалися суперечності між лвома полководцями – Суллою і Марієм. У 88 р. до н.е. Сулла, який служив раніше командиром у війську Марія, був обраний консулом і при йняв командування армією, що виступила проти Мітридата УІ Євпатора. Це викликало обурення прихильників марія. Вони захопили владу в Римі та призначили Марія проконсулом і головнокомандувачем. На вимогу армії, що дізналася про це, Сулла повів легіони на Рим. Розправившись зі своїми політичними супротивниками, Сулла у 87 р. до н.е. повів війська на схід.

    Щойно Сулла залишив Рим, Марій зібрав військо зі своїх прихильників і зайняв місто. Марій помер у 86 р. до н.е., знищивши сотні політичних супротивників. Сулла, повернувшись до Риму у 83 р. до н.е., стратив своїх ворогів і правив як диктатор з 83 по 79 р. до н.е. На форумі вивішувалися особливі списки – проскрипції, - куди заносилися імена засуджених. Проскрипції мали подвійну мету: помста класовим і особистим ворогам і збагачення за рахунок засуджених громадян. За час проскрипцій загинули 90 сенаторів і 2600 вершників. Усі постанови Сулли були спрямовані на обмеження прав народних зборів і трибунів та розширення

Формування поняття повноважень сенату. У 79 р. до н.е. Сулла відмовився від повноважень диктатора, після свого зречення влади він прожив трохи більше року.

Диктатор – державна посада, що запроваджувалась в особливо важкий для держави час.

Робота зі схемою

 

Першим кроком НП шляху до встановлення одноосібної влади імператорів у Римі було створення тріумвірату – союзу трьох. Перший тріумвірат 60 р. до н.е. був «союзом влади, грошей і розуму» - Помпея, Красса і Цезаря. Угода виникла на гранті спільної ворожнечі до  сенату і необхідності взаємної підтримки. Помпей був невдоволений відмовою сенату затвердити його розпорядження щодо східних провінцій і винагороди ветеранам. Цезар прагнув заочно одержати консульство. Красс марно домагався зниження відкупних платежів в інтересах вершників і одержання командування на Сході. Тріумвіри діяли насамперед в особистих інтересах і в інтересах своєї численної клієнтури, маючи підтримку в різних соціальних верствах. Красс спирався на вершників, Цезар – на популярів, Помпей мав опору в деяких верствах нобілітету, а всі разом – у легіонах, якими кожний із них командував. Ідея тріумвірату виходила від Юлія Цезаря.

Перший тріумвірат забезпечив Цезареві обрання консулом у 59 р. до н.е. Кожний із тріумвірів одержав намісництво в провінціях. У 56 р. до н.е. союзники продовжили угоду. Однак тріумвірат проіснував недовго. Красс загинув 53 р. до н.е. у бою з парфянами, Цезар вів війну в Галлії, Помпей перейшов на бік сенату. Час становлення в римй одноосібної влади наближався.

Формування поняття

Гладіатор – раб, який виступав у боях для розваги римських громадян.

ІУ. Закріплення знань

Історичний диктант

  1. Сулла, повернувшись до риму у 82 р. до н.е., був наділений широкими повноваженнями щодо облаштування держави і видання законів, тобто встановлювалася…
  2. За наказом Сулли складалися списки осіб, які оголошувалися поза законом, - …
  3. Раби, котрі виступали в цирку, де зі зброєю в руках билися одини з одним або дикими звірами, називалися…
  4. Союз трьох чоловіків, які зобов»ячалися допомпгпти один одному в досягненні мети, називався…
  5. Ініціатором створення тріумвірату був…
  6. Повстання рабів у 74 71 р. до н.е. очолив…

Коди відповідей

Спартак – 1

Тріумвірат – 2

Проскрипції – 3

Гладіатори – 4

Диктатура – 5

Цезар – 6

У. Підсумок уроку

УІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника
  2. Підготуватися до уроку узагальнення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Урок узагальнення з теми «Давній Рим у УІІІ – І ст.. до н.е.

Мета. Оцінити навчальні досягнення учнів за результатами вивчення теми шляхом

            проведення різнорівневої письмової роботи.

Тип уроку. Контроль знань

Форма уроку. Різнорівнева письмова робота за двома варіантами.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оцінювання й перевірка знань учнів

Варіант І

І рівень

Виберіть правильну відповідь

  1. Згідно з легендою, Рим був заснований:

а) у 753 р. до н.е.; б) у 735 р. до н.е.

2. Підрозділ римських воїнів називався:

а) фаланга; б) легіон.

3. Повстання рабів у 74-71 рр. до н.е. очолив:

а) Спартак; б) Помпей.

ІІ рівень

  1. Поставте події у хронологічному порядку.

- Друга Пунічна війна

- Створення першого тріумвірату

- Поява Закону ХІІ таблиць

5. Установіть відповідність між поняттями і визначеннями

Консули                                                            а) представники нової знаті

Нобілі                                                                б) Головні судді

Претори                                                             в) Простий народ

Плебеї                                                                г) Вищі посадовці, головнокомандувачі 

                                                                            війська

ІІІ рівень

6. Поясніть значення крилатого виразу «гуси Рим врятували»

7. Чому Тиберій Гракх вирішив провести через сенат новий земельний закон?

ІУ рівень

8. Складіть розповідь від імені римського воїна про його життя.

 

Варіант ІІ

І рівень

Виберіть правильну відповідь

  1. Останній етруський цар був вигнаний із Риму:

а) у 510 р. до н.е.; б) у 494 р. до н.е.

2. Верховним органом державного управління в Римі був:

а) ареопаг; б) сенат.

3. Ініціатива проведення реформ у Римі в ІІ ст.. до н.е. належала:

а) братам Гракхам; б) першому тріумвірату.

ІІ рівень

4. Поставте події у хронологічному порядку.

Падіння Карфагена

Заснування риму

Повстання Спартака

5.Установіть відповідність між поняттями і визначеннями.

Народний трибун                                     Посадовець, який відповідав за порядок

Диктатор                                                   Посадовець, що захищав інтереси плебеїв

Цензор                                                       Посадовець, що стежив за моральністю   

                                                               

Едил                                                Найвищий посадовець у державі

 

ІІІ рівень

  1. Поясніть значення крилатого вислову «піррова перемога».
  2. Як вплинули природні умови Аппенінського півострова на розвиток господарства.

ІУ рівень

  1. Складіть розповідь про життя римського селянина від його імені.

ІІІ. Підсумок уроку

ІУ. Домашнє завдання

Складіть хронологічну таблицю «Рим в епоху Республіки».

 

 

doc
Додано
13 лютого 2023
Переглядів
1799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку