Природознавство 1 клас.

Про матеріал
Лікарські рослини рідного краю. Мета:закріпити знання учнів про особливості будови рослин, їх види, ознайомити учнів з поняттям та значенням в природі та житті людини, виховувати ціннісне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема. Лікарські рослини рідного краю

Мета. Закріпити знання учнів про особливості будови рослин, їх види (дерева, кущі, трав’янисті рослини) та особливості їх будови; ознайомити учнів з поняттям «лікарські рослини», їх різноманіттям та значенням в природі та житті людини; розвивати вміння визначати лікарські рослини серед інших рослин; формувати навички збору лікарських рослин; виховувати ціннісне ставлення до природи.

Обладнання. картки з буквами, дошка і картки  для фенологічних спостережень, іграшка зайчика, картки-пазли, кросворд, картки-питання, картки, відео.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

1.1. Вправа-енергізатор

Продзвенів дзвінок – почався урок!

За парти сідаємо, навчання починаємо.

З собою на урок  візьмемо:

П – пильність

Р – розум

И – інтерес

Р – рішучість

О – оригінальність

Д – дію

А – активність

1.2. Фенологічні спостереження

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Яке число та день тижня?

Яке небо сьогодні?

Чи є  вітер? Який він?

Чи є опади? Які?

Чи спостерігалися інші явища природи? Які?

Яка температура повітря сьогодні?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

А урок у нас сьогодні не простий. До нас у гості завітав Зайчик. Давайте привітаємося до Зайчика.

А Зайчик прийшов не просто так. Він хоче вам розказати свою дуже сумну, але повчальну історію, яка трапилася з ним нещодавно!

Бідолашко заїнько дуже застудився:

Він на вулицю без шапки вийти примудрився!

Мав гарячого він лоба, і стріляло в вушко,

Горло «дряпало» так сильно – що плакав в подушку!

Мама зайку лікувала – чай, відвар йому давала!

От одужав наш зайчисько, одягнувся в шапку,

Не забув кожух вдягнути і узявши палку

Помандрував до нас в школу, щоби всім розказати

Про чудові ліки з трав, щоб всіх лікувати!

  • Що трапилося із Зайчиком?
  • Чому він захворів?
  • Чим мама лікувала Зайчика?

Сьогодні на уроці ми будемо з вами говорити про рослини, які допомагають лікувати різні хвороби – лікарські рослини.

ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу

3.1. Розповідь вчителя

- Усі трави, як дерева, так і квіти, - величезне багатство нашої Землі. А кращих ліків, ніж трави, на світі немає. Навіть тварини про це знають. Ось, коли, наприклад, тварини починають хворіти, вони шукають в лісі чи на луці потрібну травичку, їдять її і незабаром одужують. Люди здавна помітили здатність деяких рослин лікувати хвороби людей і тварин. Такі рослини називають лікарськими.

3.2. Вправа «Які рослини – лікарські?» - робота в парах

У вас на партах є частинка якоїсь картинки. Вам потрібно склеїти частини картинки, прочитати назву рослини і розказати однокласникам, що лікує ця рослина. Її лікувальні властивості написані на листочку рожевого кольору.

  • Звіробій – лікує горло і шлунок
  • Спориш – лікує печінку
  • Шипшина – лікує застуду, зміцнює імунітет
  • Череда – хвороби шкіри
  • Мати-й-мачуха – лікує кашель
  • Горобина (ягоди) – лікує зір
  • Ромашка – для промивання гнійних ран, хворобах шлунка
  • Подорожник – лікування хвороб шлунка та загоєння ран
  • Липа – лікує кашель та заспокоює
  • Калина – знижує жар та лікує шлунок
  • Малина – лікує застуду та органи травлення
  • Часник – заспокоює біль, покращує імунітет
  • Деревій – покращує апетит, спиняє кров,
  • Кульбаба – покращує апетит, лікує хвороби шкіри
  • Кропива – покращує апетит, знімає зубний біль
  • Лопух – лікує хвороби горла

Давайте подивимося, які лікарські рослини ми зібрали? (на дошку учні вивішують картинки і розповідають)

3.2. Фізкультхвилинка

Вже трошки втомилися і треба порухатися. Давайте виконаємо вправи разом із зайчиком.

Ми по лісу всі гуляли,

З другом-зайчиком стрибали:

  • Раз, два, три, чотири, п’ять –

Любить заїнько стрибать!

Раптом з-за куща лисичка

Визирнула так тихцем,

Повернулась вправо, вліво

І побігла підтюпцем.

А за дубом сірий вовчик

Стояв струнко, бо ховавсь

Гілка хрусь, вовчисько – трусь

Раз присів, на два – устав!

Тут ведмедик клишоногий –

Потягнувся що є сил,

Почесав собі він носик

І скоренько спати ліг.

Спати ми ще не лягаємо,

Вчитись далі починаймо!

V. Осмислення учнями знань

1. Робота з підручником (с.74-75)

а) Розгляд малюнків. Відповіді на запитання.

А зараз Зайчик хоче побачити, як ви вмієте працювати  з підручником.

  • Розгляньте малюнки лікарських рослин.
  • Які рослини вам відомі?
  • Що ви знаєте про їх лікувальні властивості?

б) Читання вірша. Відповіді на запитання

- Про яку рослину розповідається у вірші?

- Для лікування яких недуг використовують ромашку?

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

6.1. Перегляд відео «Лікарські рослини: правила збору»

А зараз зайчик пропонує вам переглянути відео, як же правильно збирати лікарські рослини.

1. До збору лікарських рослин слід приступати в той час, коли вони містять найбільшу кількість діючих речовин:

Бруньки - збирають в період набухання. Кору - в період сокоруху.

Листя - в період цвітіння рослин.

Квіти - в період повного цвітіння, окрім квітів безсмертника.

Трави - в період цвітіння рослин.

Коріння - навесні і восени, по в'яненні рослин.

2. Збирають лікарські рослини в гарну погоду. Збір починають, коли опаде роса;

3. Не можна збирати рослини в сиру погоду, після дощу або рано вранці;

4. Не варто збирати сильно запилені рослини, роз'їдені комахами, пожовклі;

5. Зібрані рослини або їх частини (квіти, листя) слід укладати в чисті корзини, ящики, вистелені папером;

6. Якщо збір ведеться в мішки, то не можна їх туго набивати, щоб уникнути самозігрівання рослин; крім того, рослини при цьому мнуться і втрачають свою форму і колір;

7. Рослини, доставлені до місця сушіння, повинні бути негайно розкладені рихлим шаром на чистому горищі, на стелажах або під навісом в тіні на дошках;

8. Період між збором і розкладкою для сушки не повинен перевищувати 2-3 годин;

9. Слід врахувати, що більшість дикорослих лікарських рослин росте не чистими чагарниками, а в співтоваристві з іншими видами рослин. Необхідно бути акуратним, щоб уникнути(захоплення інших непотрібних рослин. При випадковому попаданні їх слід відразу видалити, тому що після збору відсортувати важче.

- Які правила збору рослин ви запам’ятали?

- Чи були корисними поради Зайчика?

6.2. Розгадування кросворду

- Розгляньте кросворд. Прочитайте слово.

- Що ви знаєте про калину?

- Для лікування яких недуг їх використовують?

 

 

 

 

 

к

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

л

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

(Часник, ромашка, липа, шипшина, нагідки, малина)

Картинки по запросу часникКартинки по запросу ромашка лікарська Картинки по запросу липаКартинки по запросу шипшинаКартинки по запросу нагідки    Картинки по запросу малина

  • Розгляньте малюнки лікарських рослин.
  • У порожні клітинки впишіть їх назви.
  • Що ви знаєте про їхні лікувальні властивості?

VІІ. Підсумок уроку

  • Що ви нового дізналися на уроці?
  • Що найкраще запам’яталося?

Кубування

На дошці малюнок рослини – чорниці.

Що перед вами?

На що це схоже? Чи знаєте назву?

Про що це змушує тебе думати?

Як би ви це використали?

Добре це чи погано? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 


Картинки по запросу нагідкиКартинки по запросу малинаКартинки по запросу шипшинаКартинки по запросу липаКартинки по запросу часникКартинки по запросу ромашка лікарськаКартинки по запросу малинаКартинки по запросу звіробій

Картинки по запросу споришКартинки по запросу чередаКартинки по запросу мати й мачухаКартинки по запросу горобинаКартинки по запросу подорожникКартинки по запросу калинаКартинки по запросу деревійКартинки по запросу кульбабаКартинки по запросу кропиваКартинки по запросу лопух

 

 

 

 

Картинки по запросу


 

docx
Додано
19 серпня 2020
Переглядів
1806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку