Пропоную розробку уроку природознавства для 3 класу на тему : " Шкіра - захисник організму". Учні обирають об*єкт дослідження та , співпрацюючи в групах, вирішують навчальну проблему. Основною діяльністю на уроці є дослідницька.
Природознавство
Тема. Шкіра – захисник організму.
Мета: формувати уявлення про ознаки людини як живого організму, про відмінні ознаки людини, про орган як частину тіла людини; формувати елементарні поняття «шкіра — захисник організму», «гігієна шкіри»; вчити надавати першу допомогу у випадку незначних ушкоджень; формувати вміння виконувати практичну роботу з метою перевірки висловлених суджень; виховувати спостережливість, допитливість, дбайливе ставлення до свого здоров'я.
Обладнання: таблиці «Органи людини», «Шкіра», конверти із завданням для групової роботи, лупа, скарбничка досягнень (у вигляді таблиці) підручник , тлумачний словник.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
— Із гарним настроєм розпочнемо наш урок. Бажаю вам, діти, на уроці досягти успіху. Як ви вважаєте, що для цього необхідно?(Відповіді дітей.)
— Щоб досягти успіху, треба старанно і наполегливо працювати, долати труднощі.
Хай перешкоди вас не лякають,
А труднощі не зупиняють:
Хто шлях важкий обирає,
Той справжнього успіху досягає!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Проблемне питання.
— Сьогодні на уроці ми розпочнемо чергове дослідження і перегорнемо першу сторінку нового проекту. Чи можемо ми одразу взятися за його розробку? (Ні, тому що не знаємо об'єкт дослідження.)
— Допоможе його визначити аналіз вивченого матеріалу.
— Вчасно оцінюючи свої знання під час уроку, ви заповните скарбничку досягнень і вам буде легко визначити свій рівень в кінці уроку.
— Отже, перша спроба для заповнення скарбнички.
1. Яка буває природа? (Жива і нежива.)
2. Що належить до живої природи? (Люди, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси.)
3. Як вчені поділили живі організми? (На п 'ять царств: рослини, тварини, гриби, дроб'янки, віруси.)
— Кого із живих організмів не приєднали до відомих нам царств? (Людину.)
— Виникла проблема: чому ж людину не приєднали до відомих нам царств? Можливо, у неї немає ознак живих організмів? Нагадайте їх, будь ласка. (Усі живі організми дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають.)
— Сподіваюся, ви вже здогадалися, про кого йтиметься на уроці? Чи так це, дізнаємося завдяки незакінченому реченню:
Об'єктом дослідження на уроці є... (людина).
— Чи всі погоджуються?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
— Спробуйте сформулювати тему нашого проекту. ( Шк…ра – з…хисн…к орган…зму..)
— А мету уроку допоможе визначити таблиця
Таблиця «Організм людини».
— Її називають захисником організму, його бронею. (Діти намагаються сформулювати мету за цими підказками.)
— Ми спробуємо на уроці дослідити відмінність людини від тварин. Дізнаємось, з чого складається організм людини, яке значення для організму має шкіра.
IV. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.
Пошукова групова робота.
— Сьогодні вам доведеться виконувати багато різних ролей: дослідників, учителів, а також ролі, які ви обрали в групі. Матеріалу багато, а часу обмаль, тому під час виконання завдань дотримуйтесь правил групової роботи, допомагайте один одному.
Завдання для вас приготував Барвінок. Спікери груп коротко ознайомлять нас з їх змістом.
1- ша група — проблема «Чим відрізняється людина від тварин?».
2- га група — проблема «З чого складається організм людини?».
3- тя група — «Будова шкіри». Практична робота.
4- та група — проблема «Яке значення мають пори?». Практична робота.
5- та група — проблема «Як надати першу допомогу у випадку незначних ушкоджень шкіри».
6- та група — довідкове бюро: додаткова інформація.
(Групи отримують картки із проблемним питанням; вказано сторінку, абзац підручника, яку необхідно опрацювати.)
— Запрошую всіх до пізнавальної розвідки. Працюйте дружно — вийде швидше! На виконання цієї роботи — 5 хвилин.
Результат пошукової роботи.
— Час закінчився. Усі групи, припиніть, будь ласка, роботу. Велике прохання до всіх уважно слухати і запам'ятовувати результати пізнавальної розвідки.
Вчені довели, що предками людини були звірі — людиноподібні мавпи. Але вони давно вимерли. Чим же відрізняється людина від тварин? Саме так звучить проблема першої дослідницької групи.
1- ша група (виступ доповідача)
— Чи вірно група виконала завдання, ми дізнаємось, порівнюючи зміст таблиці групи з таблицею науковців.
— Про що ви хотіли б запитати своїх товаришів?
— Чи сподобалася вам відповідь?
2- га група
— Перш ніж заслухати доповідача наступної групи, довідкове бюро ознайомить нас із термінами.
Організм — це наше тіло;орган — частина організму, яка виконує певну роботу.
— Хто зрозумів дані тлумачення і зможе повторити їх своїми словами?
— Перевіримо, чи збігаються погляди науковців та учнів другої групи за «відчиненою» таблицею .
— Чи все правильно виконала група?
— Як перевірити, чи зрозуміли вас слухачі?
— Вас задовольняє відповідь?
Фізкультхвилинка.
— Щоб органи працювали злагоджено, що потрібно берегти? (Здоров'я.)
— Усі, мабуть, чули про легендарного Геркулеса. Щоб зняти напруження і втому під час тривалого сидіння, він виконував 10 нахилів і 10 присідань. Виконаймо і ми їх.
3-тя група
— Що таке шкіра? Про це нам повідомить довідкове бюро.(Зачитують термін зі словника)
— Хто зможе повторити це тлумачення?
— Яку роботу виконували практики?
— Що ви зрозуміли під час виконання роботи? (Шкіра м 'яка, гладенька, пружна — це її властивості. Саме тому вона не заважає людині рухатись.)
— Про будову шкіри ми дізнаємося з вашої схеми. Уважно слухаймо доповідача і стежмо за таблицею на дошці.
— Яке запитання ви підготували?
— Що цікавого запропонували практики?
4-та група
— Четверта група теж не лише дослідники, а й практики. Я спостерігала за вами, у вас була цікава практична робота. До якого висновку прийшла група, виконавши її? (Торкнувшись пальцем люстерка, ми побачили пляму й зрозуміли, що шкіра щось виділяє. Нас це зацікавило. Ми розглянули шкіру через лупу й помітили малесенькі отвори. Прочитавши текст, стало зрозуміли, що це пори.)
— Довідкове бюро розтлумачить значення слів «пори», «лупа».
— Яке значення мають пори для організму людини, ми зрозуміємо, прослухавши цікаву інформацію з енциклопедії.
—Доповідач групи озвучить таблицю «Значення пор».
— Що вам сподобалося в роботі групи?
5-та група
— Шкіра — захисник організму. Наше завдання — захищати її від різних ушкоджень. Та іноді цього не уникнути. Якими бувають ушкодження і як надати першу допомогу у такому випадку, повідомить наступна група.
— Перевірте, чи правильно вас зрозуміли?
— Яка група допомагала всім, хто виступав?
— Якою б була наша робота без довідкового бюро?
V. Узагальнення знань.
- Барвінок уважно стежив за роботою груп. Він хоче впевнитися в тому, що ви добре засвоїли новий матеріал, тому приготував тест-пастку. За хвилину вам необхідно знайти «пастки» (неправильні твердження) і поставити біля них знак «мінус».
— Час вийшов.
Самоперевірка з дошки.
— Якщо ви правильно визначили всі три пастки, оцініть свої знання жовтогарячим кольором, дві — жовтим, одну — зеленим, жодної — залишіть клітинку порожньою.
Домашнє завдання. І в.- опрацювати матеріал підручника, ІІ в. добір прислів'їв про здоров'я.
VII. Підсумок уроку.
— Нарешті ми наблизилися до моменту істини. Хто нагадає тему нашого проекту?
- Працюючи на уроці, ми досягли мети, як ви вважаєте?
— Що з почутого на уроці ви вже знали раніше?
- Що нового дізналися?
- Які знання нам знадобляться в житті?
Самооцінювання.
- Всі працювали на уроці, заповнювали свою скарбничку. Зараз визначте свій рівень досягнень і за критеріями оцініть свої знання. Якщо ви не наважитеся оцінити себе сьогодні, зробіть це наступного разу.
— Хто спробує в Кріслі Очікувань висловити свою думку про урок?
— На початку уроку ми обрали складний, але цікавий шлях до успіху. Я вважаю, що всі його досягли. Привітаємо з успіхом кожну групу оплесками.
Я дуже вдячна за гарний настрій, який ви мені сьогодні подарували.