На уроці природознавства «Рослини зелене диво Землі» учні мають змогу пограти у Гру “Що? Де? Коли? ” «Я відкриваю для себе світ рослин». З метою закріплення знань школярів про особливості будови рослин, про різноманітність їх у природі, їх розмноження, умови росту і розвитку та охорону рослин застосовано метод колективної Гри «Що» Де? Коли?» Щоб розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, мислення, вміння аналізувати, виділяти головне, робити висновки опрацьовано зміст презентації «Екологічний тест», показано роботу у парах, у групах з різними засобами навчання: ілюстраціями рослин, таблицею “Органи рослини», плакатом “Все живе на землі має одну колиску ім'я якій-природа,” кросвордом, індивідуальними картками “Розмноження рослин».
1
Природознавство
Тема. Рослини зелене диво Землі. Гра “Що? Де? Коли? ” «Я відкриваю для себе світ рослин.»
Мета. Узагальнити знання учнів з теми “Зелене диво Землі-рослини.” Закріпити знання про особливості їх будови, про різноманітність рослин у природі, їх розмноження, умови росту і розвитку та охорону рослин. Розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, мислення, вміння аналізувати, виділяти головне, робити висновки. Виховувати любов до природи, прагнення пізнати її, бажання оберігати красу рідної землі.
Тип уроку: урок - гра
Обладнання: ілюстрації рослин, таблиця “Органи рослини ”, плакат “Все живе на землі має одну колиску ім’я якій-природа,” кросворд, індивідуальні картки “Розмноження рослин ,” презентація «Екологічний тест».
План-конспект уроку
1.Організація учнів до уроку.
- Добрий день! Розпочинаємо урок Природознавства
- Мені дуже приємно бачити вас всіх на уроці.
1.3 Перевірка класного приміщення та готовності учнів до уроку.
- Подивіться, чи все необхідне до уроку є у вас на парті. Організуйте себе і націлимось на хорошу роботу.
- Сьогодні ми проведемо незвичайний урок - гру “Що? Де? Коли?” Тема нашої гри «Я відкриваю для себе світ рослин»
2. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1 Мотивація завдань уроку
- На уроці ми повторимо і закріпимо свої знання про рослини, особливості їх будови, значення рослин в природі, з’ясуємо в чому полягає цінність рослин у природі, їх розмноження, умови росту і розвитку рослин, про пристосування рослин до різних умов життя та охорону рослин.
2.2 Вступне слово вчителя
-В Біблії написано…
-І в третій день Бог зібрав воду, яка під небом була в одне місце і з’явилася суша. І назвав Бог сушу землею, а зібрання води-морями. І повелів землі виростити зелень, траву і дерева. І покрилась земля травою, різними рослинами і деревами різних порід...
Мудро...
І живе ця краса в усьому на землі, на чудовій зеленій землі...
- Як ви думаєте, що я маю на увазі, називаючи слово “ краса ”? (Це рослини)
- Так “зелене диво землі ”- це рослини.
А все живе на землі має одну колиску, ім’я якій – природа.
3. Проведення гри
3.1 Представлення команд
Девіз команди “Сонечко ”:
Сьогодні в нас цікава гра –
Змагатиметься дітвора
В умінні міркувати
Уважним бути, не зітхати,
А правильно відповідати!
Девіз команди “Дощик ”:
Зберемо всі свої знання і сили
Згадаймо все, що ми учили
У бій із друзями вступаймо
У чесній грі перемагаймо!
3.2 Умови гри:
3.3 Завдання гри:
1). Розповісти на які царства вчені поділили живі організми?
( Живі організми поділяються на п’ять царств: рослини тварини, гриби, дроб’янки , віруси).
2). Яке значення рослини мають для людини?
( Від рослин людина отримує кисень, тканини, ліки, продукти харчування, будівельні матеріали. Кімнатні рослини, садові, лугові квіти є окрасою. За допомогою рослин людина пізнає світ, отримує задоволення від їх вирощування.)
3). Як поділяють рослини за їх будовою?
( Рослини поділяються на : дерева, кущі, трав’янисті рослини з ягодами і квітами.)
4). Розповісти про будову рослин.
(Кожна рослина складається з частин, які називаються органами. Кожен орган має свою назву: корінь, стебло, (стовбур), листки, квітка, плід з насінням).
5). Розповісти про корінь.
(Корінь знаходиться в ґрунті. За його допомогою рослина живиться ( вбирає в себе поживні речовини і воду.) За допомогою кореня рослина утримується в ґрунті).
6). Розповісти про стебло.
( На стеблі є листки, квіти, плоди. Стебло знаходиться над поверхнею ґрунту. По стеблу поживні речовини рухаються до листків, квітів плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Стебло може бути зелене, коричневе.)
7). Розповісти про листки.
(Листки найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути гладенькі, жорсткі, округлені, зазубрені. В день на світлі в листках рослини утворюються кисень, який виділяється в повітря. Киснем дихають люди. Під дією сонячної енергії у листках рослини утворюється цукор і крохмаль. Цими поживними речовинами рослинка живиться сама).
8). Розповісти про квіти.
(У кожної рослини квітка різна за величиною , формою і кольором. За допомогою кольору квіти приваблюють до себе комах, які запилюють їх. Запилена квітка перетворюється на плід.)
9). Розповісти про плоди.
( Плоди бувають різні за кольором і виглядом. Горіхи, яблука, сливи – це плоди. За допомогою насіння плодів рослини розмножуються).
10). Як розрізнити рослини різних видів?
(Органи рослин ( корінь, стебло, листки, квітка, плоди у різних видів рослин різні за довжиною, висотою, формою, кольором, розміром, смаком, розміщенням у просторі.)
3.3.1. Робота з ілюстраціями.
( Використання ілюстрацій кукурудзи, картоплі, огірків, помідорів, гороху, цибулі, гарбуза, винограду.)
11). Розповісти про однорічні, дворічні, багаторічні рослини.
( Однорічні тому, що рослини живуть протягом одного року.
Дворічні – це ті рослини, що першого року життя проростають з насіння, але не квітнуть. Квітки і плоди з’являються в них на другий рік.
Багаторічні – це рослини, що мають цибулини, бульби, кореневища. З них щороку виростають нові рослини.)
12) Докажіть, що рослина – це живий організм.
(Рослини дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають.)
13) Розповісти про істотні ознаки дерев, кущів, трав’янистих рослин.
(Дерево – це рослина, що має одне товсте дерев’янисте стебло, що називається стовбур. Рослина, яка має кілька міцних дерев’янистих стебел, але значно тонших ніж у дерева стовбур – це кущ. Рослина, яка має м’яке, соковите стебло – це трав’яниста рослина.)
3.3.2. Практична робота
1) Відгадайте загадану рослину, назвіть способи її розмноження.
■ Червона, солодка, пахуча, росте низька, до землі близько. (Суниця)
• Стоїть при дорозі на одній нозі, голова мала, а в ній — тьма. (Мак)
■ Весною зеленіла, Влітку загоріла,
Восени наділа Червоні корали. (Горобина)
■ Квітка ця на сонце схожа, На олію вона гожа, Жовті пелюсточки має, їх до сонця повертає. (Соняшник)
■ Там, де в яр Травиця збігла. Красувалась Куля біла. Налетів Жартун-вітрисько, Щось травиці Пошушукав... І знялося з кулі Триста Спілих Білих Парашутів. (Кульбаба)
• Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.
Хто до неї завітає — вітамінами вгощає. (Морква)
2) ВСТАНОВИТИ ВІДПОВІДНІСТЬ
Виноград, чорна смородина,
порічки, аґрус, троянда бульбами
Картопля, земляна груша кореневищами
Цибуля, тюльпани,
проліски, підсніжники, живцями
гіацит, лілія, нарциси
Півники, конвалії, сон-трава, вусами
м’ята, папороть, пирій,
Полуниця, хлорофітум, цибулинами
традескнція
Квасоля, пшениця, буряк,
морква, огірок, соняшник насінням
3) Відповісти на запитання та знайти рослину на ілюстрації
• Які рослини захищаються колючками? (Ожина, терен, шипшина, троянда)
• Чому в деяких рослин замість листя — колючки? (З голочок колючки волога майже не випаровується, і така рослина здатна жити навіть у пустелі. А ще це засіб захисту рослин від тварин.)
• Як ще рослини захищають себе від посухи? (Довгим корінням)
• Як рослини пристосувалися до суворої зими? (Влітку вони ростуть, а на зиму скидають листя, щоб урятуватися від холодного вітру і морозу.)
• Чим рослина приваблює тварин? (Яскравим забарвленням, приємним запахом,
солодким нектаром.)
• Чому на кожному дереві гілки ростуть по-різному: густіші й довші, рідші й коротші? (Бо тягнуться до сонця, а їх закривають інші гілки.)
• 3 якого боку дерева гілки густіші? (З того, звідки яскравіше і тепліше гріє сонце з південного)
• Чому стовбур у берез білий? (Спеціальна речовина забарвлює кору.в білий колір. Стовбур — прохолодний, адже білий колір відбиває сонячні промені. Біла кора рятує березу від опіків.)
• Яка рослина любить тінь, прохолоду, вологість і поселяється з північного боку дерева? (М о х )
• Як виживають конвалії, папороті під деревами? (Вони мають широке листя. Ними рослини вловлюють світло в затінених місцях.)
• Чому в природі не зникають бур’яни? (Тому що у них дуже багато насіння, міцна коренева система.)
Які це культурні рослини? На які 3 групи можна розділити культурні рослини?
Розповісти про «Різноманітність культурних рослин».
4) Розгадати кросворд
Відгадати загадки та дізнитися КЛЮЧОВЕ СЛОВО
1. Не гаряча, а пече. Хто торкнеться – утече.
При дорозі як скубнеш, Дуже швидко обминеш. (Кропива)
2. На сонечко я схожий
І сонце я люблю,
За сонцем повертаю
Голівоньку свою. (Соняшник)
3. Що за диво, за краса?
На галявині зросла.
Шишок безліч, всі маленькі,
І не довгі, а кругленькі. (Сосна)
4. З-під снігу свій листочок
До сонця простягну
І синіми дзвіночками
Вітаю я весну. (Пролісок)
5. Навесні красується білим цвітом,
А в жнива червоним плодом. (Вишня)
6. Квітка гарна розквітає,
а торкнешся – всіх кусає. (Троянда)
7. Має шкір сім, витирає сльози всім. (Цибуля)
5) Впізнати «З якої рослини листочок?»
6)Підписати слова- назви частин рослини «Будова рослини
8) Доведіть, що рослина живий організм
9) За листком впізнати дерево та вписати його назву
10). Екологічний тест. «Правильне поводження людини в природі». Робота з мультимедійною системою.
3.3.3.Робота з мультимедійною системою.
Додаткове завдання. Розповісти цікаву інформацію про трав’янисту рослину.
14) Які дерева, кущі називають листяними, а які хвойними?
(Дерева і кущі з широкими листками. Дерева і кущі з листками-хвоєю називаються хвойними.)
Додаткове завдання. Розповісти цікаву інформацію про якесь дерево.
15). Розповісти все про хвойні рослини, сосна, смерека, модрина, тис ягідний, ялівець. Хвойні дерева мають всі органи, крім квіток і плодів. Насіння у них утворюються в шишках.)
16). Для чого рослині квітка?
( Квітка є органом розмноження квіткових рослин.)
17). За яких умов із квітки може утворитися плід із насінням?
( Плід з насінням утворюється з квітки лише після запилення пилком.)
18). Чому рослини запилюються вітром?
Які це рослини?
( Рослини в яких квітки маленькі й непомітні, без запаху й нектару, що не приваблюють комах, запилюються вітром. До них належать: береза ліщина, калина та інші).
19). Які умови необхідні, щоб рослина добре росла і розвивалася?
( Щоб рослина добре росла і розвивалася їй потрібні: ґрунт, вода, тепло, світло, повітря, поживні речовини.)
20). Розповісти про яруси лісу.
( До верхнього ярусу лісу відносяться дерева, до середнього ярусу – кущі, до нижнього ярусу - трав’янисті рослини.
21). Розгадування кросворду. “ Яруси лісу ”
22). Як виростити нову рослину без насіння?
Робота за індивідуальними картками “Розмноження рослин”.
(Нові рослини можна виростити не тільки з насіння. Наприклад: цибулиною розмножується – тюльпан, пролісок, живцями – смородина, виноград кореневими відводками – малина, папороть, вусами – полуниця, суниця листками – фіалка, бегонія, бульбами – картопля.)
23). Які рослини і як саме захищаються від знищення? Назвати ознаки.
(Деякі рослини (ожина, шипшина) мають колючки, шипи. Полин, чистотіл – гіркі на смак, тому їх не їдять тварини. Бур’яни люди знищують, але в них багато насіння, міцна коренева система, тому вони виживають і їх багато.)
3.4. Фізкультхвилинка. Музична пауза.
- Встаньте, будь ласка!
- Якщо ти не нариваєш великих букетів квітів, то сплесни у долоні над головою.
- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі, то тупни ногою.
- Якщо ти не ламаєш гілочок дерев, то підстрибни.
- Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підніми руки.
- Якщо тобі подобаються квіти –посміхнись.
- Якщо до твоєї кімнати залетів джміль чи бджілка і ти намагаєшся випустити її на волю, то змахни руками.
- Якщо ви переконані, що треба кожній людині піклуватись про природу, про все живе на землі –простягніть руки своїм сусідам і візьміться за руки.
- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти природу –матінку!
4. Перегляд ролика «Правила поводження в природі».
ЗМІСТ РОЛИКА
Часто ми завдаємо шкоди природі: погіршуються умови життя рослин, тварин і людей. Щоб вижити, всім нам потрібно разом охороняти природу землі!
Дбати про природу повинна не тільки держава, створюючи національні парки, а й кожна людина.
Дорослі і навіть діти мають берегти природу там, де вони живуть, працюють і відпочивають. Щоб ти не робив, спочатку потрібно подумати, чи ти не зашкодиш природі?
ЗАПАМЯТАЙ І ВИКОНУЙ ПРАВИЛА ПОВОДЖЕННЯ В ПРИРОДІ
НЕ СМІТИ! ПАМЯТАЙ, ТИ ЩЕ БАГАТО РАЗІВ БУДЕШ ПОВЕРТАТИСЯ СЮДИ І МИЛУВАТИСЯ НЕПОВТОРНОЮ КРАСОЮ ПРИРОДИ!
5. Підсумкова бесіда вчителя.
-Я зрізала квітку -і вона загинула.
-Я спіймала метелика -і він помер у мене на долоні.
- І тоді я зрозуміла, що торкнутися краси, можна тільки серцем!
- Так, ми часточка природи. І недарма першими створив Господь –рослини, а вже на шостий день –людину. Мабуть, все таки, для того, щоб ми могли оцінити чарівний і красивий світ, який створили кругом нас рослини.
- Бо кожна рослинка –для нашого добра!
- Кожна травинка - для нашого здоров’я!
- Кожна квіточка - нам на радість!
- Ти лишень придивись, запам’ятай, добре вивчи, пізнай природу –
це для тебе потрібно. Щоб не блудив ти у цьому світі, а щасливо
і радісно жив.
-І пам’ятай, що торкнутися краси можна тільки серцем!
6. Цікавинки про рослини:
6.1. Робота з мультимедійною системою.
1) Насіння проліска пахне олією. Цей запах приваблює мурах, які його і переносять. Так проліски “їздять на мурахах.
2) Найбільшу площу в Україні займають ліси Полісся і Карпат. У наших лісах росте понад 200 видів різних дерев.
7. Підбиття результатів. Оголошення переможців. Оцінювання учнів.
- Дякую за плідну роботу всім учасникам гри.
8. Підсумок уроку.