Присудок як головний член речення. Простий і складений дієслівні присудки, способи їх вираження.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про присудок; формувати навички розрізняти прості і складені дієслівні присудки; удосконалювати вміння визначати їх у реченні; Виховувати повагу до слова.
Перегляд файлу

Тема.  Присудок як головний член речення.

           Простий і складений дієслівні присудки, способи їх вираження.

Мета. Поглибити знання учнів про присудок; формувати навички розрізняти    

           прості і складені дієслівні присудки;

           удосконалювати вміння визначати їх у реченні;

           Виховувати повагу до слова.

Обладнання. Зображення брами замку, таблиці,звукозапис із кінофільму «Титанік», роздатковий матеріал,  ключі для оцінювання знань учнів, сундук(скриня), питання- відповіді на листках.

Форма уроку. Урок-казка.

                                         Хід уроку         

                      Казка «Подорож у країну знань».

I.Актуалізація опорних знань.

1.Тихо лине мелодія.

2.-Чи любите  ви подорожувати?

     Збираючись у подорож, кожен налаштовує себе на те,що отримає моральне задоволення від побаченого, поповнить свій багаж знань, зустріне нових цікавих друзів.

                       То ж часу не гаймо,

                        У подорож по країні Граматиці вирушаймо.

                         Щоб в країну увійти,

 

                        Треба ключика знайти.

3. Ключем до замка від брами є слово. А відгадати його нам допоможе багаж знань, який ми взяли з собою в подорож.

 (Відкриваю сундук, на листках питання, діти дають відповіді, клеють на дошці до ребуса – до брами замку).

Просте

   Речення

пИтальне

  Складне

                                                          спонУкальне

                                                     розповіДне

Окличне

                                                           неоКличне

  Ключем, який відкриває браму до країни Граматика, є присудок. (Розкриваю

браму).    

-Що ж називається присудком?

 

II. Оголошення теми і мети уроку.

 Чим далі ми крокуємо в країну Граматика, тим більше будемо поповнювати свій багаж знань про присудок. Так сьогодні на уроці ми розглянемо, які бувають присудки за способом вираження, зокрема зупинимося на простих дієслівних і складених дієслівних присудках, на способах їх вираження. Ми навчимося визначати їх у реченнях.

 

III. Пояснення нового матеріалу.

  1. Нумо трішечки напруги,

Ось вам і подробиці:

Перше тут- предмет,

А друге- що з предметом робиться.

Як би речення словами

Не були заклечані,

Досить легко ми їх з вами

Визначимо в реченні.

Хто вони? ( Підмет і присудок).

(Читаю повністю всі три речення).

 

2.1 таблиця, записана на дверях замку.

 Підмет і Присудок сперечалися між собою за першість у реченні. Може, вони і далі сперечалися б, якби не добрий чарівник Синтаксис.

 -Припиніть сварку. Нам тільки в дружбі жить би, жити й не знать ніякої біди. Хай буде вік прожито у злагоді. Немає страшнішого в світі за ненависть.

 

    Ми розглянули способи вираження простого дієслівного присудка.

   -Що називається простим дієслівним присудком?

Отже, присудок, виражений дієсловом у дійсному, умовному або наказовому способі, називається простим дієслівним присудком.

  (Прочитати матеріал на с.84).

 

3.2 таблиця, записана на дверях замку.

-Починаємо жити за принципами взаєморозуміння,-сказав Підмет.

-Я згоден подати руку дружби,- відповів Присудок.

-Маємо намір не чинити кривди один одному,- в один голос констатували друзі.

-Як любо спостерігати за дружнім потиском рук,- сказав добрий чарівник Синтаксис, спостерігаючи за словесним поєдинком Підмета і Присудка.

 

4. Добрий чарівник Синтаксис і я радимо вам прочитати на с.83-84 про способи вираження складеного дієслівного присудка. Із того часу в країні Граматика запанували мир і злагода. Головні члени речення стали найліпшими друзями. Поряд з ними по країні Граматиці крокують мир, злагода,добро, примирення, дружба, взаєморозуміння.

  Повернемося до життя нашого класу. Як би мені хотілося, щоб ви добре розуміли один одного, критично ставилися до своїх вчинків, щоб були

справедливими.Бо немає людей цілком хороших або цілком поганих.

                            Стараймося завжди прожити лише так,

                           Щоб потім про вас пам’ятали,

                           Про ваше прекрасне і чесне життя

                           Народні пісні розказали.

                           Для всіх людей чесних, привітних і добрих

                           Співають пісень.

                            Щоб більше людей цих було на землі

                             Боротись усіх закликаю!

                             Будемо боротися за світлий той час,

                             Коли будуть чесні лиш люди,

                             А тих, що щасливо нам жить заважають,

                             Повік на землі хай не буде.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. На шляху нашої подорожі  весь час трапляються перешкоди. Нам знову необхідно знайти ключик, щоб справитися із вправою 113 на с.84.

-Що потрібно зробити у вправі? (2 учні до дошки. Читаю, діти записують у дві колонки, підкреслюють другу букву).

 

Простий                                                     Складений

слово сказано                                          усі мають знати

сюди йдіть                                                світати почало

збудуємо дім                                            він не в силі стриматись

ми будемо працювати                           ойкати не слід

стояти будемо твердо                            дні стали коротшати

тьмяно блимає вогник                          важко зараз сказати

                                                                     треба пам’ятати про всіх

                                                                     хочу працювати з вами

                                                                     один має залишитися

В.Сосюра «Лиш той творити може, хто любить свій народ».

Отже, і В.Сосюра, і чарівник Синтаксис переконують нас в тому, що між усіма повинна бути злагода, порозуміння, любов.

 

  1. А   людині, яку люблять, часто дарують квіти.

Вправа 114 на с. 85 є повчальною для всіх.

-Яке її завдання? (Прості дієслівні присудки замінити на складені дієслівні).

 

  1. Продовжуємо подорож по країні Граматика. Немає ладу в тій родині, колективі, де панують образа і сварка. А ще одна з найнегативніших рис характеру людини- це заздрість. Про те, що це таке, ми дізнаємося із вислову французького філософа Вольтера, підібравши ключ до вправи 118,с.86.

-Що треба зробити у вправі? (Діти на дошці ланцюжком записують слова за алфавітом і підкреслюють останню букву).

 

Багатство               велосипед                  гіпс                  палац

базальт                   вишкіл                         гірше              полиця

базар                       воля                             годинникар

безперестанку

бешкет

боротьба

 

«Заздрість – отрута для серця».

Як би мені хотілося,щоб усі негативні людсьеі риси минали нашу дружну класну родину. Щоб у класі панувало добро, злагода, взаєморозуміння, любов, повага.

 А якщо ви мене поважаєте, то запишете домашнє завдання і виконаєте його вдома: вправа 120. (Випишіть складені дієслівні присудки, надпишіть зверху , чим вони виражені); параграф 9.

 

  1. Продовжуємо подорожувати в країну Граматика.

Складений дієслівний присудок виражається неозначеною формою дієслова в поєднанні з допоміжним словом. Я вам даю листки з допоміжним словом. А склавши складений дієслівний присудок, ви отримаєте ще один ключ, який відкриває ще одну браму в країну знань.

 

(Згоден, зобов’язаний, змушений, приємно, варто, не в змозі, не в силі, потрібно, неможливо, готовий, згоден, приємно, важко, мусити, мати намір, могти, кінчити).

 

V. Підсумок уроку.

    Діти, ви молоді, красиві, енергійні, дотепні. Для вас, як бачу, немає перешкод, щоб здійснювати подорож по країні Граматиці.Урок закінчився. Але ваша подорож по країні Знань триває. На наступному уроці ми будемо

підбирати  ключі, щоб ще більше поглибити свої знання про присудок.

 

,

 

 

docx
Додано
6 травня 2019
Переглядів
1439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку