Прийом розвитку критичного мислення “Кубик Блума” та як його використати на уроці.

Про матеріал
Прийом розвитку критичного мислення “Кубик Блума” унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру. Дитині пропонують не готове знання, а проблему. А вона, використовуючи свій досвід і знання, повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми.
Перегляд файлу

              Кубик  Блума:  як використати?

Бенджамін Семюел Блум – відомий американський психолог методів навчання, творець таксономії Блума (таксономії педагогічних цілей в пізнавальній сфері). Під його керівництвом було визначено цілі когнітивної групи, цілі афективної групи (виражаються через сприймання, інтереси, нахили, здібності тощо) та цілі психомоторні (навички письма, мовні, фізичні, трудові навички). Іншими словами ці цілі можна позначити блоками “Знаю“, “Творю” і “Вмію“. Тобто, дитині пропонують не готове знання, а проблему. А вона, використовуючи свій досвід і знання, повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми.

Саме таксономія Блума й стала основою методу “Кубик Блума”.

Що ж потрібно для його використання та як це можна зробити?

 

1. Знадобитися звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:

  • Назви
  • Чому
  • Поясни
  • Запропонуй
  • Придумай
  • Поділися

 

2. Формулюється тема уроку (має містити ряд питань, на які доведеться відповідати).

3. Учитель кидає кубик. Грань, що випала вкаже: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на гранях кубика – з них і повинні починатися питання.

 

Класифікація питань 

Прийом розвитку критичного мислення “Куб Блума” унікальний тим, що дозволяє формулювати питання самого різного характеру.

 

  • Назви. Передбачає відтворення знань. Це найпростіші питання. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін і т.д. Наприклад, “Назвіть головних героїв давньогрецьких міфів. Або “Назвіть три причини початку революції”,”Що таке Реформація?” Даний блок можна урізноманітнити варіативними завданнями, які допомагають перевірити найзагальніші знання по темі. Наприклад, використовуючи Куб Блума на уроках історії, в блок “Назви” можна включати завдання на знання термінології.

 

  • Чому. Це блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв’язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем. Наприклад: Чому Карл був прозваний Великим? Чому вимерли динозаври? тощо

 

  • Поясни. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку: Ти дійсно думаєш, що …

 

  • Придумай – це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки .

 

  • Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою варіанти дій, які дозволили б змінити ту чи іншу ситуацію, або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто учень повинен пояснити, як використовувати ті чи інші знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій

 

  • Поділися – питання цього блоку призначені для активації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідства, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Іншими словами – сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названої темою.

 

Варіанти використання “Куб Блума” на уроках

Прийом критичного мислення “Кубик Блума” універсальний. Його може використовувати не тільки будь-який вчитель-предметник, а й викладачі ВНЗ, психологи, соціологи.

 

Можливі два варіанти:

 

Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії – коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.

 

Питання формулюють самі учні. Цей варіант вимагає певної підготовки від дітей, оскільки придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання-завдання вимагають певного досвіду.

 

 

 

 

 

 

 

 

Шаблони кубиків:

http://teach-hub.com/wp-content/uploads/2019/01/%D0%9A%D1%83%D0%B1-%D0%91%D0%BB%D1%83%D0%BC%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9-1024x837.png

http://teach-hub.com/wp-content/uploads/2019/01/%D0%9A%D1%83%D0%B1-%D0%91%D0%BB%D1%83%D0%BC%D0%B0-1024x837.png

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шаля Клавдія Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Артеменко Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Англійська мова (9-й рік навчання) 9 клас (Несвіт А.М.)
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
8194
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку