Прийоми мнемотехніки: розвиваємо пам’ять і зв’язне мовлення дітей«Учить дитину яких-небудь п’яти невідомих їй слів, і вона буде довго і марно мучитися над ними, але пов’яжіть із малюнками двадцять таких слів — і дитина швидко їх засвоїть.»Костянтин Ушинський ЗДО № 15 Вихователь Алла ПОДОЛЬСЬКА
Номер слайду 2
Мнемотехніка (з грецької «mnemonikon» — мистецтво запам’ятовувати) — система методів і прийомів, що сприяють збільшенню обсягу пам’яті шляхом утворення асоціацій.
Номер слайду 3
Мнемотехніка позитивно впливає на розвиток мовлення та асоціативного мислення. Вона сприяє не лише збагаченню словникового запасу дитини, а й поглибленню знань про навколишній світ.
Номер слайду 4
Мнемоквадрат. Мнемоквадрат — зображення, яке позначає слово, словосполучення або просте речення. Такі зображення ми використовуємо для роботи над словом. Називаємо слово та демонструємо символічне зображення, потім пропонуємо дітям повторити «зашифровані» слова. Зоровий образ закріплюємо жестом-підказкою. Як мнемоквадрати ми використовуємо тактильні дощечки. З ними діти швидко навчаються висловлювати свої відчуття від дотику до тих чи тих різнофактурних поверхонь і співвідносити їх із відомими об’єктами. Роботу з дощечками спочатку проводимо індивідуально, потім — у підгрупах.
Номер слайду 5
Мнемодоріжка. Мнемодоріжка — смужка з чотирьох і більше зображень, із яких можна скласти коротку розповідь. Цей прийом ми використовуємо для вивчення прислів’їв, загадок і чистомовок. На кожне слово добираємо окрему картинку — це допомагає дитині не лише запам’ятати зміст вислову, а й правильно формувати порядок слів у ньому. Пропонуємо спробувати на прикладі скоромовки — На возі коза, під возом лоза .
Номер слайду 6
Номер слайду 7
Для розвитку мовлення використовуємо випадкові мнемодоріжки. Пропонуємо дітям обрати картки з різними зображеннями (від 4 до 6), розглянути їх та викласти перед собою. Потім об’єднуємо усі слова-назви зображень в одне речення або текст. Якщо діти легко розв’язують завдання, ускладнюємо роботу і не дозволяємо міняти картки місцями або додаємо картку за власним вибором.
Номер слайду 8
Мнемотаблиця. Мнемотаблиця — система зображень у таблиці, яка допомагає дітям запам’ятовувати та відтворювати художній текст або розповідь. Спочатку ми пропонуємо дітям готові мнемотаблиці на основі відомих казок та розповідей. Потім до їх складання запрошуємо дітей — це дає змогу розвивати не лише пам’ять і мовлення, а й уяву та образне мислення. Розмір мнемотаблиць залежить від віку дітей. Для дітей середнього дошкільного віку доцільно робити таблиці, що складаються з 9 (3 × 3) та 16 (4 × 4) чарунок, для дошкільників старшого віку — 16 (4 × 4) та 25 (5 × 5) чарунок. Опорними у таблиці є зображення головних героїв казки, оповідання чи віршованого твору . Крім головних героїв у таблиці схематично зображуємо явища природи, дії, ознаки тощо. Звертаємо увагу на те, щоб всі образи були зрозумілими дітям. Тому не шкодуємо часу на розглядання та пояснення символів на перших етапах роботи з мнемотаблицею.
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Основні прийоми мнемотехніки ґрунтуються на асоціаціях, логічному мисленні та спостережливості. Ми використовуємо мнемотаблиці під час переказу казок чи оповідань, вивчення віршованих текстів та складання розповідей. Крім цього, пропонуємо дітям інші види роботи:• розглянути таблицю та знайти всіх персонажів казки чи оповідання;• знайти та назвати символи, які позначають явища чи ознаки;• доповнити таблицю символами відповідно до змісту літературного твору;• відновити таблицю по пам’яті;• скласти власну таблицю на основі літературного тексту. У старшій групі діти вже ознайомлені із символьним позначенням звуку — літерою. Під час підготовки таблиці ми використовуємо окремі літери або короткі слова. Образ для запам’ятовування підсилюємо за допомогою асоціативних кольорів. Під час розповіді про пори року використовуйте символьні позначення кольоровими літерами: весна — «В» зеленого кольору, літо — «Л» червоного кольору, осінь — «О» жовтого кольору, зима — «З» синього кольору.
Номер слайду 12
Щоб урізноманітнити діяльність дітей, як різновид мнемотаблиць використовуємо колажі (з франц. - наклеювання). Спочатку пропонуємо дітям створити колаж із зображень за власним вибором, а потім — об’єднати всі його елементи в один сюжет. Використання колажу сприяє розвитку фотографічної пам’яті дітей, розширенню їхнього словникового запасу, розвитку зв’язного мовлення тощо. Зокрема, ми пропонуємо дітям проаналізувати всі зображення, які вони бачать, запам’ятати порядок розміщення та скласти з опорою на них сюжетну розповідь. Потім діти по пам’яті відтворюють колаж з визначенням місця кожного зображення.
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Мнемотехніка має комплексний характер і впливає на розвиток мовлення дітей та їхніх основних психічних процесів: пам’яті, мислення, уяви та уваги. Мнемотехнічні прийоми дають змогу збагатити словниковий запас дитини, сформувати вміння вибудовувати логічні та послідовні розповіді. Але слід пам’ятати — це не єдина техніка розвитку пам’яті та мовлення дітей, тому її слід використовувати в комплексі з іншими технологіями.