Прийоми роботи спицями. Технологія в’язання спицями.Умовні позначення на схемах

Про матеріал
 Ознайомити учениць із основними елементами в’язання спицями, навчити в'язати основні елементи;  Сприяти розвитку інтересу до в’язання, розвивати наполегливість, упевненість у своїх силах, творчу уяву, охайність; продовжувати формувати навички в’язання спицями, удосконалювати вміння організовувати роботу, здійснювати самоконтроль, розвивати уявлення учнів про способи в’язання і кольорову гамму узорів, пов’язати ці уявлення з проблемами психології;
Перегляд файлу

План конспект  уроку

Дата _____________

Тема: Прийоми роботи спицями. Технологія в’язання спицями.Умовні позначення на схемах

Клас: 7

Мета:

  • Ознайомити учениць із основними елементами в’язання спицями, навчити в'язати основні елементи;
  • Сприяти розвитку інтересу до в’язання, розвивати наполегливість, упевненість у своїх силах, творчу уяву, охайність; продовжувати формувати навички в’язання спицями, удосконалювати вміння організовувати роботу, здійснювати самоконтроль, розвивати уявлення учнів про способи в’язання і кольорову гамму узорів, пов’язати ці уявлення з проблемами психології;
  • Виховувати бережливе ставлення до інструментів та матеріалів, працелюбність, самостійність, уважність, посидючість, формувати стійкі навички в’язання спицями;
  • Формувати інтерес до в’язання спицями, розвивати уяву про професії, пов’язані з в’язанням спицями.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок, урок – тренінг.

Обладнання: зразки в’язання, спиці, нитки, ножиці, інструкційні картки, карточки для психологічного тесту, ТЗН (слайдові супроводження).

Між предметні зв’язки: психологія, народознавство.

Форма і методи проведення: вправа «Візерунок настрою», вправа «Правила роботи в групах», «Незакінчене речення», метод «Ажурна пилка», руханка «Клубочок та петельки», гра «Мікрофон», вправа «Пишаюсь своїм сусідом зліва».

                                                                                             Щоб здивуватися, потрібна мить,

                                                    а щоб зробити дивовижну річ,

                                       потрібні роки терпіння

                                   і наполегливої праці

                                                                                          Д. Гельвецій

 

Хід уроку.

І. Організація класу.

Створення емоційного настрою.

Діти, я рада бачити вас на сьогоднішньому уроці. Прошу вас звернути увагу на прислів’я, написане на плакаті. Прочитайте його. Мені хотілося б розпочати наш урок саме цими словами.

Вправа «Візерунок настрою»

Інструктаж на початку уроку.(слайд №1, додаток №1)

  • Чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи і що кольором можна охарактеризувати емоційний стан людини?

Пропоную вам визначити характер свого настрою.

  • Перед вами на дошці знаходиться незвичайний орнамент. Це візерунок настрою, він визначає характер емоційного стану. Закрийте очі на кілька секунд і уявіть, з яким кольором асоціюється ваш настрій (синій, зелений, червоний, жовтий, коричневий, чорний, сірий). Тепер підійдіть до візерунку, візьміть листочок відповідного кольору і прикріпіть його на виноградній лозі де ростуть листочки [Додаток 1].

ІІ Актуалізація знань учнів.

Вправа «Правила роботи в групах»(слайд№2)

  • Дівчатка, на початку навчального року ми з вами розробили правила роботи в групах. Давайте їх згадаємо.

Учні по черзі називають.

  • Бути активними.
  • Бути уважними.
  • Уміти слухати один одного.
  • Поважати один одного.
  • Бути толерантними.
  • Дотримуватися регламенту.
  • Бути позитивними.
  • Говорити коротко.
  • Говорити по черзі.
  • Бути доброзичливими.

Вправа «Незакінчене речення»(слайд №3)

  • Один із видів декоративно-прикладного мистецтва – це …  (в’язання)
  • Для в’язання виробів використовують дерев’яні, металеві, пластмасові, кістяні…  (спиці)
  • Основний елемент в’язання спицями - …  (петля)
  • Діаметр спиці в міліметрах – це…  (номер)

ІІІ Оголошення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

  • Дівчатка, на дошці записано тему уроку, прочитайте її, будь ласка. (слайд №4)  Отже, на сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати опановувати процес в’язання спицями. Ви ознайомитися з прийомами в’язання таких основних елементів як в’язання лицьової та виворітної петель, ознайомитеся із будовою лицьової петлі, із панчішною та хустковою в’язками, виконаєте практичну роботу. (слайд №5)

Надалі, коли ви будете працювати над в’язанням узорів, чи самих виробів, вам стануть у пригоді знання, отримані на сьогоднішньому уроці.

Тож, якщо ви будете уважними, старанними та наполегливими, то будь яка робота буде вам під силу.

       ІV Вивчення нового матеріалу.

Метод «Ажурна пилка»

Правила організації методу:

  • Дівчатка, на тому уроці ми з вами об’єдналися в три групи (домашні) і ви отримали завдання.

Завдання групі 1

Історія виникнення в’язання.

Завдання групі 2

Інструменти і матеріали для в’язання.

Завдання групі 3

Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час в’язання спицями.

Виробляються спільні рішення та висновки. Виступ груп.

  1. Історична довідка.

Повідомлення учениць про історію в’язання.(слайд №6, 7, 8, 9, 10)

Хто і коли придумав першу петлю, ніхто не знає, але вже давно відомо, що народилася ця диво-техніка задовго до нашої ери. В Єгипті в одній із гробниць археологи знайшли в’язану дитячу шкарпетку. Пізніше, в XII ст., в’язання в Европі перетворилося на домашню роботу. У XIIст. у Франції це вже стало галуззю промисловості: в’яжуть капелюхи, рукавички, панчохи. У Шотландії з’явився традиційний головний убір – в’язаний берет. Цікаво, що в’язання спочатку було чоловічим ремеслом. У 1589 році англієць Вільям Лі змайстрував в’язальний верстат. Існувала думка, що машинне в’язання витіснить ручне, але життя спростувало таке твердження. Чим більше випускалося виробів масового машинного виробництва, тим ціннішим ставали речі, зв’язані вручну, особливо зв’язані гачком. Вироби початку XIX ст., зв’язані гачком, істинно ювелірні. В’язані речи того часу, які збереглися в музеях, вражають своєю красою і майстерністю. У золотих руках майстринь народжувалися красиві покривала, скатертини, мережива, предмети одягу і прикраси.

В одній із Єгипетських гробниць (1900 р. до н.е.) збереглося зображення жінки, що надягає шкарпетки. Дитячі панчохи III-IV ст. н.е. знайдено в Єгипті. Ці панчохи уже враховували форму взуття, сандалії з ремінцем після великого пальця.

В Україні в’язані речі – також не новинка, зокрема, із літературних джерел відомо, що в XIст. київські монахи в’язали собі клобуки – головні убори. Однак масово займатися цим видом рукоділля у нас почали не так давно – на початку XX ст..

  1. Інструменти і матеріали для в’язання.

Повідомлення учениць про інструменти і матеріали для в’язання. (слайд №11)

Для в’язання спицями використовують різну пряжу: вовняну, синтетичну, льняну, бавовняну. Найбільшою популярністю користується вовняна пряжа. В’язані з неї речі теплі і м’які.  Вовняна пряжа еластична і пружна, а тому вироби, виготовлені з неї, добре зберігають свою форму під час носіння. Спиці для в’язання використовують металеві, дерев’яні, кістяні, пластмасові. Спиці бувають різної товщини – діаметром від 1 до 8мм. Номер спиці – це її діаметр в міліметрах.

Визначити номер спиці можна, приклавши її до звичайної лінійки. А бо ж спицею проколоти отвір у папері і виміряти його діаметр.

Щоб в’язання було красивим, потрібно правильно вибрати номер спиці і товщину пряжі. Існує кілька способів підбору ниток і пряжі. Один із них такий: пряжу складають у двоє і ледь скручують. Поряд кладуть спицю. Діаметр спиці має бути приблизно таким, як діаметр скрученої пряжі.

Спиці розрізняють закриті (звичайні), відкриті, кільцеві та допоміжні.

Закриті спиці мають один робочий кінець, обмежувачем, щоб не спадали петлі.

У відкритих спицях – два робочих кінці. Їх використовують для в’язання по колу, щоб виріб був без швів (шкарпетки, рукавиці, шапки, спідниці). Продаються в комплекті по п’ять штук.

Кільцеві спиці – це дві спиці, з’єднані гнучким матеріалом (волосінню, пластмасовою трубочкою) між собою. Їх застосовують як для в’язання по колу, так і для в’язання окремих деталей виробу в прямому і зворотному напрямках. В’яжуть крупні об’ємні речі. Руки менше втомлюються і зручно вимірювати вив’язане полотно.

Допоміжні спиці бувають прямі і вигнуті. За їх допомогою можна тимчасово знімати петлі з основної спиці (для в’язання узору або кишень). Вони повинні бути на один номер менші, ніж основні спиці.

Найчастіше використовують стальні спиці, тому що вони не гнуться і не бруднять полотно. Алюмінієвими спицями в’яжуть вироби тільки з темної пряжі, бо від тертя пряжа темніє; дерев’яними і пластмасовими – вироби з товстою і пухнастої пряжі. Зручним для в’язання є лічильник рядів. Це дає змогу майстриням уникнути обтяжливого підрахунку рядів, особливо під час виконання складних узорів.

  1. Повторення правил безпеки життєдіяльності під час в’язання спицями

Повідомлення учениць про правила безпеки життєдіяльності під час в’язання спицями. (слайд №12)

  1. В'язати треба, сидячи на стільці зі спинкою і постійно стежити за осанкою. У процесі в’язання не нахилятись близько до спиць. Нижній край лопаток має упиратись на спинку стільця, а поперек – ледь відхилятись від неї. Коліна ледь підняти над сидінням. Якщо стілець зависокий, треба підставити під ноги стільчик.
  2. Освітлення повинно бути м’яким, але достатнім для того, щоб добре були видно петлі. Світло має падати на руки зліва зверху і ледь позаду.
  3. Під час в’язання темними нитками бажано стелити на коліна світлу тканину, а під час в’язання світлими – темну.
  4. Через 40-50 хв. необхідно робити перерву для активного відпочинку. Корисно зробити гімнастичні вправи.
  5. Перед в’язанням вимити руки, щоб не забруднити нитки.
  6. Робоче місце має бути добре упорядкованим. Інструменти та матеріали для роботи зберігати в спеціальних чохлах, корзинках то що. Спиці треба носити не в пластикових пакетах, а в твердій упаковці, розміщуючи горизонтально.
  7. Спицями працювати обережно, щоб не поранити ні себе, ні інших. З цієї причини не можна сидіти близько один біля одного під час в’язання.
  8. Ножиці слід зберігати із зімкненими лезами, а передавати їх товаришу – вперед кільцями.

Практична робота

Вступний інструктаж перед початком роботи.

  • Добери спиці відповідно до обраної пряжі.
  • Виконай тренувальні вправи з набирання петель на спиці.
  • Набери 20 петель.
  • Зв’яжи кілька рядків лицьовими петлями.
  • Зв’яжи кілька рядів виворітними петлями.
  • Здійсни самоконтроль виконаної роботи:

а) усі петлі мають бути однакового розміру ;

б) загальний вигляд в’язаного полотна – рівномірний.

 

Учні в’яжуть, вчитель контролює виконання їхньої роботи, вказуючи на помилки та допомагаючи їх виправити.

Учні використовують інструкційні картки. (картки №1, №2)

Вчитель виконує поточний інструктаж під час роботи.

Руханка «Клубочок та петельки»

Інструктаж

  • Усі ми знаємо, який клопітлива праця в’язання. Для цього необхідна добра координація рухів, уважність, терпіння. Зараз ми перевіримо, як у вас розвинені ці якості.
  • На стільцях прикріплені повітряні кульки. Візьміть, будь ласка, їх у руки. Вам треба стати в одну лінію за ведучим, затиснути кульки між собою так, щоб вони не падали. Руки ведучого витягнуті перед собою, а в інших – знаходяться на талії.
  • Ведучий – це уявний клубочок, усі інші – петельки, через які проходить ниточка (уявна кулька). Тепер під веселу музику у швидкому темпі треба пройти по заданій траєкторії так, щоб кульки залишилися на місці, тобто ниточка не розірвалася.
  • Продовження практичної роботи.

(вчитель контролює виконання практичної роботи, проводить інструктаж безпеки життєдіяльності під час в’язання спицями).

Учні здійснюють самоконтроль.

 

V Перевірка та оцінювання виконаної роботи.

VI Підсумок уроку.

  • Наш урок підходить до свого завершення.

Інструктаж в кінці уроку.(слайд №13)

  • На початку заняття ви визначили свій настрій. Чи змінився він у вас ? Прошу ще раз виразити свій емоційний стан на нашому «Візерунку настрою».
  • Дівчатка підходять до дошки і прикріплюють грони винограду.
  • Висновки вчителя (за кольором визначити настрій колективу).
  • Синій (спокій, задоволення);
  • Зелений (упевненість);
  • Червоний (збудженість, агресивність);
  • Жовтий (активність, бажання спілкуватися, веселість);
  • Коричневий (тривога);
  • Чорний (страх);
  • Сірий (стрес, гіркота)
  • Космічна енергія, яку ми отримуємо, має біле забарвлення. Доходячи до Землі, вона розкладається на кольори.
  • Кожен день має своє забарвлення:
  • Понеділок – зелений;
  • Вівторок – червоний;
  • Середа – рожевий ;
  • Четвер – фіолетовий ;
  • П’ятниця – синій;
  • Субота – коричневий;
  • Неділя - жовтий

Якщо ви знаєте, в який день тижня народилися, то цей колір буде у вашому житті оберегом! Щоб захистити себе від небажаного стороннього впливу, майте при собі хоча б ниточку того кольору, який відповідає вашому дню тижня.

Колір необхідний для душі, як повітря для тіла. Він впливає на емоційний стан людини. Вивчення впливу кольорів на свідомість та здоров’я людини займається наука «Кольоротерапія».

 

Гра «Мікрофон»

  • Уявіть собі, що по закінчені уроку до вас підходить журналіст і запитує, чим же цікавим для вас був урок обслуговуючої праці? Щоб ви відповіли? (учитель подає учням клубок ниток (уявний мікрофон), вони відповідають, передаючи його один одному.

 

Вправа «Пишаюсь своїм сусідом зліва»

Учасники говорять один одному комплімент.

Наприклад: Олю, я пишаюсь тобою, тому що ти добре знаєш…

  • Якщо ви робите все правильно, погладьте себе по голові.

VII Домашнє завдання.

Підготуватись до наступного заняття. Запитати у мами в який день народилися.

Бажаю вам, діти, і надалі бути такими ж старанними й наполегливими в роботі, як під час сьогоднішнього уроку.(слайд №14)

 

Побажання

Щастя і здоров’я я Вам бажаю,

Хай сміється доля, як калина в лузі,

Нехай будуть поруч добрі, вірні друзі.

Нехай Вас щастя, як дощ обливає,

Нехай Вас радість завжди зустрічає,

Нехай Вас любить, хто милий душі,

Цього я бажаю Вам від душі.

 

 

 

 

 

Основные условные обозначения и их описание

Думаю, что даже те, кто никогда не брал в руки спицы, прекрасно знают, что вязание этим способом основывается на двух видах петель — лицевой и изнаночной. С них и начнём.

Лицевая петля



 Нить при вязании лицевой петли должна находиться за работой. Для того чтобы провязать лицевую петлю, нужно ввести правую спицу в петлю, находящуюся на левой спице, движением слева направо. Захватить рабочую нить с указательного пальца, протянуть её в петлю, перевести образовавшуюся петлю на правую спицу.

 Изнаночная петля 



Нить при вязании изнаночной петли должна находиться перед работой. Для того, чтобы провязать изнаночную петлю, нужно правую спицу ввести в петлю в направлении справа налево и обвить спицу нитью, как показано на рисунке. Этот новый виток нужно протянуть в петлю с левой спицы, образовавшуюся новую петлю перевести на правую спицу.

Большое распространение при вязании спицами получили накиды.

Накид 



Для того чтобы выполнить накид, нужно перед провязыванием следующей петли в лицевом ряду накинуть рабочую нить на правую спицу — получается дополнительная петля. После этого в изнаночном ряду накид нужно провязать изнаночной петлёй. 

Располагая в определённом порядке получившиеся отверстия, можно получить красивый ажурный узор. 

 Для того чтобы получить отверстие большего размера, выполняют двойной или тройной накид. Выполнять накиды нужно внимательно, т.к. стоит сбиться всего лишь один раз — и рисунок будет испорчен.

 Помимо классических лицевых и изнаночных петель, существуют ещёскрещенные лицевые и изнаночные петли. Такое название им присвоили потому, что стенки этих петель перекрещены у основания. В связи с этим они более сложные, чем классические.

Скрещенная лицевая петля



 Для того чтобы провязать скрещенную лицевую петлю, нужно ввести правую спицу в петлю на левой спице в направлении справа налево. Захватить рабочую нить, протянуть её в петлю, перевести на правую спицу. 

Таким образом, скрещенная лицевая петля выполняется таким же способом, что и классическая, но за заднюю стенку, а не за переднюю. 

Скрещенная изнаночная петля



Для того чтобы провязать скрещенную изнаночную петлю, нужно ввести правую спицу в петлю на левой спице в направлении справа налево. Нить в данном случае должна находиться перед петлёй.
Далее нужно захватить нить, протянуть её в петлю, перевести на правую спицу.

При изменении обычной последовательности петель в ряду получаются узоры с перемещёнными петлями. Происходит сдвиг петель, создающий рисунок узора. 

Условно это обозначается следующим образом:

Сдвиг лицевых петель вправо





Сдвиг лицевых петель влево





Сдвиг изнаночных петель вправо





Сдвиг изнаночных петель влево





Чтобы сократить в узоре петли, провязывают сразу несколько петель вместе. 
Если провязать две петли вместе, то рисунок будет убавлен на одну петлю, если провязать три петли вместе, то на две и т.д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Две петли вместе лицевой с наклоном вправо



Для того что провязать две петли вместе лицевой с наклоном вправо, нужно продеть правой спицей через две петли на левой спице в направлении слева направо, захватить рабочую нить и провязать петлю в направлении от себя. Получился наклон вправо. Сбросить петли с левой спицы.

Две петли вместе лицевой с наклоном влево 



Для того чтобы провязать две петли вместе лицевой с наклоном влево, нужно первую из двух петель снять со спицы, перевернуть и вернуть на левую спицу. Ввести правую спицу в две петли в направлении справа налево, захватить рабочую нить в направлении от себя, вытянуть петлю. Наклон получился влево. Сбросить петли с левой спицы.

 

 

 

 

Две петли вместе изнаночной с наклоном вправо



Для того чтобы провязать две петли изнаночной с наклоном вправо, нужно снять две петли с левой спицы на правую (нить в этом случае должна быть перед работой), поменять местами, ввести в эти петли правую спицу слева направо. Захватить рабочую нить в направлении от себя, провязать петлю. Наклон получится вправо. 

Две петли вместе изнаночной с наклоном влево


 
Для того чтобы провязать две петли вместе изнаночной с наклоном влево, нужно под рабочей нитью ввести правую спицу в две петли, находящиеся на левой спице. Захватить рабочую нить в направлении от себя, вытянуть петлю. Наклон получится влево. Сбросить петли с левой спицы. 

 

 

Закрытие петель

Процесс вязания любого узора заканчивается закрытием петель. Существуют разные способы закрытия петель. Наиболее распространённый классический способ выполняется так, что в итоге край детали представляет собой ровную косичку и не растягивается.



 Для того чтобы закрыть таким способом петли, нужно в начале лицевого ряда провязать кромочную (первую в ряду) петлю и следующую за ней вместе лицевой за задние стенки. Таким образом, на правой спице должна образоваться одна петля.
Нужно перекинуть её на левую спицу, провязать вместе со следующей петлёй и так далее до тех пор, пока все петли последнего ряда не будут закрыты. 

Для закрепления необходимо протянуть конец отрезанной нити через последнюю петлю. 

Итак, это основные, базовые обозначения и их описание при вязании спицами.
Многие журналы используют свои условные обозначения, которые обычно помещаются либо в начале, либо в конце журнала.

doc
Додано
22 січня 2021
Переглядів
5015
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку