Однією з ефективних технологій активізації навчання є метод візуалізації інформації, навчальне значення якої достатньо велике й відповідає сучасним запитам.
Візуалізація - це процес надання знань у вигляді зображень з метою максимального їх сприйняття та запам'ятовування.
Виступ підготувала
для семінару- практикуму
для вчителів-логопедів та
вчителів-дефектологів
вчитель – логопед ДНЗ № 25
м.Бахмут Донецької області
Петуніна Олена Вікторівна
В Україні широко використовуються в спілкуванні дві мови (українська й російська), що зумовлено історичними, генетичними та структурно-типологічними чинниками. Сучасні вимоги дошкільної освіти до володіння дітьми української мови передбачають не тільки опанування лексики, граматичних структур, правил синтаксису, але й наявність соціокультурологічних знань про країну, мова якої вивчається. Специфіка дошкільного навчання української мови визначається тим, що у дітей в умовах білінгвізму мають бути сформовані елементарні навички усного володіння мовою.. Тому в основу навчання дітей української мови мають бути покладені характерна для них зацікавленість не результатом, а процесом діяльності.
Коли дитина починає вивчати українську мову, яка не є для неї основною мовою спілкування, дитина зіштовхується з проблемою практично застосовувати отримані знання під час спілкування з однолітками та дорослими. І це їй цілком не вдається, тому що вона знаходиться в двомовному середовищі, а саме в умовах білінгвізму.
Тому для навчання дошкільнят української мови треба використовувати форми і методи, які базуються на різноманітних компонентах ігрової діяльності у поєднанні з вправами і такими методами, як бесіда, ігри-драматизації та інсценізації, «Кумулятивні казочки» (це ланцюг питань та відповідей, витриманих у межах одного логічного ряду), схеми - моделі, візуалізація й прийомами, такими, як запитання, дидактичні ігри, унаочнення, пояснення… Все це повинно відповідати принципам постійності та системності впровадження впродовж дня на всіх режимних моментах..
Однією з ефективних технологій активізації навчання є метод візуалізації інформації, навчальне значення якої достатньо велике й відповідає сучасним запитам.
Візуалізація - це процес надання знань у вигляді зображень з метою максимального їх сприйняття та запам'ятовування.
Методологічний фундамент цієї технології представлений різними знаковими системами:
У навчальному процесі склалися декілька технік візуалізації навчальної інформації, які всі ми використовуємо.
Так, з чого ж треба починати цю роботу?
Щоб у дитини з'явилася фраза, просте речення - треба багато попрацювати над цим. Все частіше у наш садок приходять діти, які спілкуються тільки звуковими символами та звуконаслідуваннями. Останнім часом, це необов'язково молодші дошкільнята.
З дітьми I рівня ЗНМ головне завдання розвитку мови – це її розуміння, використання активної мови дітей як засобу спілкування, тому, що у цих дітей мовленнєві компоненти спілкування вкрай обмежені, у таких дітей повна відсутність мовлення або активний словник складається з невеликої кількості звуконаслідувань та звукових комплексів. Такі діти широко використовують лепетні утворення, жести та міміку. Основною відмінністю мовного розвитку дітей з таким діагнозом є обмеження сприймання та відтворення складової структури слова.
Отож, провідним методом на заняттях є дидактичні ігри, які за своїм змістом покликані навчати, нести в собі навчальні завдання, розв’язання яких має реалізовуватися засобами активної захопливої ігрової діяльності.
Іншою особливістю дидактичних ігор є насиченість процесу навчання емоційно-пізнавальним змістом, що відповідає самій природі дитини. Гра виступає стимулятором мовленнєвої активності, вона спонукає говорити та брати активну участь навіть мовчазних і сором’язливих малюків. Усе це допомагає формувати у дітей потрібні мовленнєві уміння та навички, уникати фізичного та інтелектуального перевантаження, сприяє засвоєнню мовного матеріалу.